Vi Bilägares forum

Provkörning: Volkswagen ID.3 (2023)

Provkörning: Volkswagen ID.3 (2023)

Volkswagen verkar haft bråttom då man redan efter tre år uppdaterar elbilen ID.3. Bilen har blivit bättre men hade tjänat på en större omdaning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-03 12:20

Kommentarer

Verkligen helt obegripligt att man fortfarande inte kan dra släp eller lasta på taket och att den är bara fyrsitsig med stora batteriet när id4 och id5 kan allt det. Misstänker att VW tänker sig att folk ska välja en av dessa istället, men nu är ju prisskillnaden 100000 kr upp till dessa. Bättre välja en konkurrent då.

Uppdaterat: 2023-07-03 13:32

Den id.3 som jag har som rullat 6000mil har fördelar och nackdelar. En av fördelarna är att den aldrig gnekat i inredningen alls för det stör jag mig jättemycket på.
Krängningshämmarstagen tog slut efter 3.200mil, sommardäcken bra mycket tidigare.
Bilen har tjänat sitt syfte väldigt bra, jag saknar dock dragkrok. Inom kort lämnar jag tillbaka bilen och hämtar ut en annan bil och kan glädjas åt en grymt bra ekonomi för transporter de senaste tre åren.

Uppdaterat: 2023-07-03 13:57
gmogmo skrev:

Verkligen helt obegripligt att man fortfarande inte kan dra släp eller lasta på taket och att den är bara fyrsitsig med stora batteriet när id4 och id5 kan allt det. Misstänker att VW tänker sig att folk ska välja en av dessa istället, men nu är ju prisskillnaden 100000 kr upp till dessa. Bättre välja en konkurrent då.

Fast ID5 får inte heller ha taklast… men Enyaq coupe får det… jaja, det går lite för fort ibland 😊

Uppdaterat: 2023-07-03 17:44
*Robban

Jag tycker ID modeller är för tunga, speciellt den lilla ID 3 modellen. Varför lät man bli att försöka få ned vikten? Sedan borde det vara mer fokus på att minska förbrukningen...

Uppdaterat: 2023-07-05 16:54

Hx, hur sänker man vikten på en facelift?
Mycket av vikten ligger ju i grundkonstruktionen…

Uppdaterat: 2023-07-06 11:20
*Robban
hx30 skrev:

Jag tycker ID modeller är för tunga, speciellt den lilla ID 3 modellen. Varför lät man bli att försöka få ned vikten? Sedan borde det vara mer fokus på att minska förbrukningen...

Den bygger på ett fossilbilchassi, där har du svaret.
Därför har de ingen frunk.
Ingen modern elbilsplattform har så dålig systemarkitektur som tex ID och alla andra som byggt om ett gammalt chassi

Uppdaterat: 2023-07-06 18:43
Gillar kurvor och rondeller

MC, ID.3 är väl ändå bygd på MEB plattformen som är en renodlad elbilsplattform.
Det kan du till och med googla fram.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MEB_platform

Uppdaterat: 2023-07-06 19:22
Mr Snoid skrev:

MC, ID.3 är väl ändå bygd på MEB plattformen som är en renodlad elbilsplattform.
Det kan du till och med googla fram.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MEB_platform

Det är det de försöker marknadsföra den som ja.
200kg tyngre än en renodlad elbilschassi och saknar trunk. Där sitter en...trumvirvel...en elmotor och en massa elektronik.
Tänka sig, så ser det inte ut i en renodlad elbilschassi.
ok, VW är inte ensamma att påstå att de har ett "modernt elbilschassi"

Du vet kanske att förre VW-chefen satsade pengar på ett nytt elchassi då han insåg behovet. Men han fick sparken och satsningen lades ned.

Uppdaterat: 2023-07-06 20:08
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
MC, ID.3 är väl ändå bygd på MEB plattformen som är en renodlad elbilsplattform.
Det kan du till och med googla fram.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MEB_platform

Det är det de försöker marknadsföra den som ja.
200kg tyngre än en renodlad elbilschassi och saknar trunk. Där sitter en...trumvirvel...en elmotor och en massa elektronik.
Tänka sig, så ser det inte ut i en renodlad elbilschassi.
ok, VW är inte ensamma att påstå att de har ett "modernt elbilschassi"
Du vet kanske att förre VW-chefen satsade pengar på ett nytt elchassi då han insåg behovet. Men han fick sparken och satsningen lades ned.

Nej nu blandar du väl samman I.D.3 med E-Golf.
ID.3 är bakhjulsdriven således sitter motorn bak. Att den saknar frunk är en annan sak, men det finns att köpa på Amazon.
Däremot sitter AC anläggning, servopump, och lite annat krafs framme under huven.
Men du blandar väl ihop det med MB:s elkonverterade småsuvar.

Uppdaterat: 2023-07-06 20:31

ID3 är väl ändå på en plattform framtaget för elbilar. Finns ju inga fossilbilar på MEB.

Uppdaterat: 2023-07-06 20:43

VW har valt att flytta in mer elektronik under huven på ID.3 istället för att det ska ta av kupéutrymmet.

Uppdaterat: 2023-07-27 09:58
Power to the people

Ja, även i min Enyaq är det fullt med prylar under motorhuven. Det är ändå lite luftigt men en frunk hade inte fått plats.

Uppdaterat: 2023-07-27 10:35

Axa o Grosser
Få tillverkare har kunnat ta de utvecklingssteg som bla Tesla gjort i deras första elbilsplattformar.
De andra kommer komma ikapp efterhand.
VW ligger efter, o de själva vet om det.
Därför samarbetar de nu med två kinaföretag som är längre framme.
Idag kan de inte tillverka en bra nog och billig nog plattform.

Alla kommer kunna bygga mer kompakt i framtiden, o skapa mer utrymme, för tex en frunk

Uppdaterat: 2023-07-29 07:34
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Förklara gärna på vilket sätt en frunk skulle innebära att ligga i framkant. Ur ett användarperspektiv har jag inte alls saknat en frunk. Min uppfattning är att behovet av frunk är överdrivet, främst av motorjournalister.

Vad gäller VW och MEB så vet jag inte på vilket sätt de ligger efter. Plattformen är redan utvecklad och används. Man kan använda andra komponenter om det handlar om att förbättra förbrukning eller räckvidd.

Uppdaterat: 2023-07-29 11:08

Mc, frunk har jag inte sett nyttan med, men om det är definitionen på en bra elbilsplattform, ja då är MEB dålig!

Uppdaterat: 2023-07-29 11:09
*Robban
EnannanRobban skrev:

Mc, frunk har jag inte sett nyttan med, men om det är definitionen på en bra elbilsplattform, ja då är MEB dålig!

+100 på den, förvisso har jag en frunk. Inden ligger laddsladden och en startbooster. Sen är det fullt då det ligger en motor under som tar plats, men på RWD finns det gått om plats i frunken för allehanda ting.

Uppdaterat: 2023-07-29 12:49

Snoid
Frågan är ju vad folk vardagligen släpar med sig i bilen som kräver frunk?

Uppdaterat: 2023-07-29 13:01

Att den inte har frunk beror ju såklart även på att huven är väldigt kort.

Uppdaterat: 2023-07-29 14:49

Den har väl det vanliga bagageutrymmet? Då behövs ingen frunk.

Uppdaterat: 2023-07-29 15:20
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Axa skrev:

Snoid
Frågan är ju vad folk vardagligen släpar med sig i bilen som kräver frunk?

Ja men frunken är ett extra lastutrymme, har du inte haft någon så förstår du såklart inte vitsen med den. T.ex laddkabeln, behöver inte leta bak i bagaget under en massa brôte eller under lastgolvet.
Alldeles ypperligt att kunna ha den på en helt egen plats. Eller Boostern, som kanske kan behövas, lätt till hands framme vid batteriet som den skall ge en liten knäpp.
Eller vinboxen du vill kyla på väg till stugan, lägg den i frunken.
Som sagt, har man inte haft en frunk så förstår man inte de fantastiska användningsområdena för den.
Så Axa, köp en bil med frunk nästa gång och kom dig upp ur VAG träsket.

Uppdaterat: 2023-07-29 19:42

Snoid
Ehm, jag behöver inte lyfta på bröte eller lastgolv för att komma åt min laddsladd. Skoda har löst det på sitt smarta sätt. En Skoda behöver ingen booster.
Det kanske är du som behöver komma ur frunken?

Uppdaterat: 2023-07-29 21:00
Axa skrev:

Snoid
Ehm, jag behöver inte lyfta på bröte eller lastgolv för att komma åt min laddsladd. Skoda har löst det på sitt smarta sätt. En Skoda behöver ingen booster.
Det kanske är du som behöver komma ur frunken?

Tja, även Skoda lider av de typiska elbilsproblemen, så se det som en billig försäkring eller investering för att slippa vänta på bärgaren.
Men visst man klarar sig fint utan frunk, ett världsligt problem och fullkomligt oväsentligt.
Men ganska praktiskt, så konstigt att inte alla Skodor har frunk 😉
Har sett att det på Ioniq 5 är nedpackat förlängningssladd, kaffekvarn och kaffebryggare (ja du vet väl att bilen ger 230V 16A)
Våffeljärn eller en back öl på kylning har jag också sett.
Så då du inte har en sådan och ej heller rejält med ström från bilen så förstår du inte storheten med detta förvaringsutrymme 🤣😉

Uppdaterat: 2023-07-29 21:14

Snoid
Skodan har tillräckligt med utrymme i bagaget. Kanske till skillnad från riskokarna. Men du verkar inte ha bra koll på Skoda för den har nämligen ett 230 V uttag.

Uppdaterat: 2023-07-30 00:59

Axa - 230V-uttag är en sak men sådana uttag som kan belastas med flera kW är faktiskt en helt annan sak. Hur många W kan eluttaget i din Skaoa belastas med - kanske typ 200 eller nåt sånt om jag får gissa. Sen är det en helt annan sak hur många som verkligen använder hög effekt i uttaget på sin Ioniq.

Uppdaterat: 2023-07-30 09:02
Axa skrev:

Snoid
Skodan har tillräckligt med utrymme i bagaget. Kanske till skillnad från riskokarna. Men du verkar inte ha bra koll på Skoda för den har nämligen ett 230 V uttag.

Jo då, vet att Skådan har ett klent Max 150W 220V uttag.
Men det är ypperligt att kunna få 220V 3,6kW från bilen. Använder det frekvent vid sommarstugan där vi inte har ström. Elverket har spelat ut sin roll.
Beträffande bagaget rymmer Enyaq 25 bananlådor och riskokaren lika många.
Men har man varesig frunk eller ett 220V uttag värt namnet så förstår jag att livet kan ge sig tufft 🤣😉

Uppdaterat: 2023-07-30 09:22
Pi skrev:

Axa - 230V-uttag är en sak men sådana uttag som kan belastas med flera kW är faktiskt en helt annan sak. Hur många W kan eluttaget i din Skaoa belastas med - kanske typ 200 eller nåt sånt om jag får gissa. Sen är det en helt annan sak hur många som verkligen använder hög effekt i uttaget på sin Ioniq.

Finns två eluttag, ett inne i bilen och en adapter man stoppar i laddkontakten. Vid bruk det sistnämnda så kan man låsa bilen och använda den som en rejäl powerbank med en mängd olika användningsområden, bara fantasin sätter begränsningen.
Sett flera som har en lite kaffebryggare i facket under armstödet i mittkonsolen, dvs man kan stanna vid en fin plats och laga en god kopp nybryggt kaffe 😉
För egen del funkar det perfekt för elförsörjning vid sommarstugan. Senast införskaffades en airfryer som skall drivas med ström från bilen.

Uppdaterat: 2023-07-30 09:28

Ja, det kanske inte är särskilt bra drag i Skodas 230-uttag. Har själv inte testat men ungarna har laddat sina mobiler i den.
Kul att Snoid är nöjd med sin bil. Jag är nöjd trots avsaknad av frunk och sommarstuga.

Uppdaterat: 2023-07-30 11:03

Med en frunk behöver jag först gå fram, öppna huven, ta ut kabeln, stänga huven, gå bak koppla in kabeln…
Med kabeln i skuffen så blir jag lite tjockare, men ändå.
Har sällan så mycket i skuffen att kabeln försvinner, kör jag fullt lass lägger jag kabeln på golvet i baksätet.

Uppdaterat: 2023-07-30 14:13
*Robban

Robban
Och har man inte elmanövrerad huv så blir man troligen ganska nerskitad av att komma åt frunken.

Uppdaterat: 2023-07-30 14:55

Jag Axa, man blir enormt nerskitad av att öppna huven.
Behöver ta en dusch efter varje gång man öppnar det 🤣🤪

Uppdaterat: 2023-07-30 16:47

Kan vi avsluta "k-mätnings-bataljen" nu eller...

Uppdaterat: 2023-07-30 17:18

Snoid
Fylla på spolarvätska i slaskvinter tycker jag inte är det roligaste. Så jag är glad att den inte behöver öppnas så ofta. Desto enklare när man har elbaklucka, om det är i och urlastning.

Uppdaterat: 2023-07-30 18:12

Pi
Vissa vill få frunk att framstå som guds gåva till elbilsfolket…

Uppdaterat: 2023-07-30 18:14
Axa skrev:

Pi
Vissa vill få frunk att framstå som guds gåva till elbilsfolket…

Asgarv :)

Uppdaterat: 2023-07-30 18:36

Jag läste en provkörning av ID3 i tidningen idag, de var nöjda med den, men trodde att prisskillnaden till ID4 var för liten och att den därför skulle vara ett bättre köp.

Uppdaterat: 2023-07-30 19:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag läste en provkörning av ID3 i tidningen idag, de var nöjda med den, men trodde att prisskillnaden till ID4 var för liten och att den därför skulle vara ett bättre köp.

För mig är båda för stora och klumpiga, jag vill ha något mindre och smidigare, jag har slutat köra kylskåp och plankor.

Uppdaterat: 2023-07-30 19:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, varför skulle det vara ett bättre köp bara för att ID4 är större?
Ja, den kan ha drag och den kan ha taklast vilket såklart är dåligt med 3:an…

Uppdaterat: 2023-07-30 20:12
*Robban

Robban, det vet väl inte jag, men det var vad som står i Vlt.
De kanske tycker man får mer bil för pengarna?
Och det stämmer ju, åtminstone vad gäller storleken.

Uppdaterat: 2023-07-30 21:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här håller jag med Nisse. Man får betydligt mer bil med en id4 för inte så mycket mer. Själv tycker jag Born är snyggare alternativ än ID3.

Uppdaterat: 2023-07-30 23:01

Och förmodligen är det enklare att sälja en Id.4 den dag det är dags att byta så rent ekonomiskt kan nog merkostnaden vid inköpstillfället löna sig i det långa loppet - i just denna jämförelse.

Uppdaterat: 2023-07-31 08:59
Axa skrev:

Mc
Förklara gärna på vilket sätt en frunk skulle innebära att ligga i framkant. Ur ett användarperspektiv har jag inte alls saknat en frunk. Min uppfattning är att behovet av frunk är överdrivet, främst av motorjournalister.
Vad gäller VW och MEB så vet jag inte på vilket sätt de ligger efter. Plattformen är redan utvecklad och används. Man kan använda andra komponenter om det handlar om att förbättra förbrukning eller räckvidd.

Frunk, kanon då man har, som jag med familj, ofta mycket packning bak.
Då har man laddkabeln fram.
Förvånande oförmåga att förstå andras olika behov och dessutom en märkligt dragning att tjafsa om dessa behov på forumet.

Att heller inte förstå att brist på Frunk innebär en föråldrad plattform är förvånande.

Uppdaterat: 2023-09-09 14:40
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Men det är ju isåfall inte en frunk som är det väsentliga utan lastvolym. Dvs finns utrymme för laddsladd och diverse i bagaget blir frunken ”onödig”.
Att tro frunken är bevis på framkant…ja då får man väl tycka det. Det har inget med föråldrad plattform att göra, det handlar om på vilket sätt tillverkaren fördelar utrymmena i elbil.

Uppdaterat: 2023-09-09 16:34
Axa skrev:

Mc
Men det är ju isåfall inte en frunk som är det väsentliga utan lastvolym. Dvs finns utrymme för laddsladd och diverse i bagaget blir frunken ”onödig”.
Att tro frunken är bevis på framkant…ja då får man väl tycka det. Det har inget med föråldrad plattform att göra, det handlar om på vilket sätt tillverkaren fördelar utrymmena i elbil.

Många plus på det AXA.
Inte ens MC:s favvomärke MB har frunk på EQE. Så då är tydligen även MB i bakkant.

Uppdaterat: 2023-09-09 17:20

Helt oavsett om frunk innebär framkant eller bakkant så är det ju en väldig fördel med ett separat utrymme för kablar.

Det här kan ju jämföras med förr i tiden då bilar var rustade med både reservhjul och möjlighet att skifta hjul.
Även kunskapen och förmågan att skifta hjul var tämligen utbredd på den tiden.
Då bråkades det om att vissa bilmärken hade reservhjulet i bagageutrymmet helt oskyddat så vid ett byte måste först allt bagage lastas ur och efter byte måste detta dela plats med ett nersmutsat punkterat hjul.
Några märken hade en separat hylla, några t.ex. VW typ 1 hade hjulet längs dram, separerat från övrigt bagage och några, främst franska, hade hjulet utvändigt, längs bak på under bilen i en sänkbar korg.

Ibland är det en praktisk fördel med separation.

Uppdaterat: 2023-09-10 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Vad gäller förvaring av laddsladd så kan det lösas på en mängd olika sätt både av bilägaren själv eller tillverkarna. Jag har ingen frunk men förvaringslösningen för sladden är ändå bra. Lättåtkomlig även när det är fullastat.

Är det så att man tycker frunk är nödvändigt så gör man enklast i att skaffa bil med sådan. Jag menar att det inte är nödvändigt om biltillverkare löser lastutrymme på annat sätt.
Sedan tycker jag att det blir märklig diskussion och överdrivet kring frunk i ljuset av att tillverkare tar bort något användbart såsom blinkersspak och växelväljare…

Uppdaterat: 2023-09-10 10:52

Frunk i egenskap av mera förvaringsutrymmen ser jag positivt på men frunlk bara för att förvara laddkabeln - nja, där finns nog andra lika bra eller bättre lösningar. Men bra utrymme för sånt som sällan används men man ändå vill ha med - där bör den fylla en bra funktion. Speciellt om det saknas dubbelgolv i bagaget.

Uppdaterat: 2023-09-10 11:17

Axa, jag skrev inget om behovet av en frunk!
Jag skrev: "Helt oavsett om frunk innebär framkant eller bakkant så är det ju en väldig fördel med ett separat utrymme för kablar".
Men helt givet är det ingen nackdel med ett extra utrymme, mer än att det blir ännu mer skräp att städa bort.

Uppdaterat: 2023-09-10 12:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför har man inte en laddsladd bakom en lucka som sitter på en rulle och rullas ut vid laddning och sedan rullas tillbaka i förvaringsutrymmet? Jag menar då en lucka som ett tanklock eller så.
Är inte detta möjligt?

Uppdaterat: 2023-09-10 13:09
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Varför har man inte en laddsladd bakom en lucka som sitter på en rulle och rullas ut vid laddning och sedan rullas tillbaka i förvaringsutrymmet? Jag menar då en lucka som ett tanklock eller så.
Är inte detta möjligt?

För att man först måste ansluta kabeln till laddboxen och sedan till bilen. En sladdvinda för 3x16 A är nog heller inte en speciellt tillförlitlig lösning.
Vart man skall förvara sin laddsladd i sin elbil är dock inte något som helst problem. Man lägger den där det finns plats och någotsånär lättåtkomlig om man ämnar ladda på en destinationsladdare.
Men som vanligt verkar de som inte har någon elbil se problemen, till och med vart man kan lägga en kabel verkar vara problematiskt 🤪

Uppdaterat: 2023-09-10 13:23

Saabnisse
Visst. Om det täcker ens behov av sådan typ förvaring så kör på det.
Menar bara att det inte är en så jäkla dealbreaker som många vill framställa.

Uppdaterat: 2023-09-10 14:42