Vi Bilägares forum

Trenden bruten: Nu kör bilisterna långsammare

Trenden bruten: Nu kör bilisterna långsammare

Snitthastigheten har sänkts på svenska vägar, enligt Trafikverkets mätningar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-29 08:18

Kommentarer

Pi skrev:

Fast å andra sidan - som jag fattade det så höll John godkänd max hastighet och den som då ändå vill köra om bryter mot det som A.L skriver - "Om alla i trafiken bara höll sig till reglerna med avsikt på bilbälte, nykterhet, hastighet och regelefterlevnad så skulle trafikdödligheten mer än halveras.". Vem begår det allvarligaste regelbrottet - den som kör för fort enligt lagens mening eller den som inte smyger ut på vägrenen för att fortköraren vill om så fort som möjligt även om vägen inte är fri eller sikten skymd så att fortköraren inte kan göra omkörningen utan att ta hjälp av andra...

Att medvetet hindra annan trafik utgör ett lagbrott och en riskökning som ligger i paritet med att köra onykter eller för fort.

Man begår alltså precis samma handling själv som det man anklagar andra för.

Som jag skrev. Följer alla reglerna sjunker dödstalen. Att hindra annan trafik är inte att följa reglerna.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-27 22:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fast finns det ingen säker vägren att förpassa sig till så är i alla fall min åsikt att fortkörare som inte klarar av att göra omkörningen på helt egen hand är den värre brottslingen. Tror vi får svårt att hitta rättsfall där någon hållit max tillåten hastighet och hållit sig till höger i körfältet och trots detta blivit dömd för att hindra en fortkörare.

Uppdaterat: 2023-07-27 22:27

Min far blev stoppad av polisen en gång och polisen sade att han körde för sakta och stoppade upp trafiken.

Uppdaterat: 2023-07-28 06:29
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

hacken - jag talade inte om de som kör långt under tillåten max hastighet utan de som precis ligger på den gränsen - sådana tror jag inte att polisen stoppar och säger att de stoppar upp trafiken. Tror ni får svårt att hitta sådana exempel.

Uppdaterat: 2023-07-28 08:30
Hackenbush skrev:

Min far blev stoppad av polisen en gång och polisen sade att han körde för sakta och stoppade upp trafiken.

Ha ha, Toyota?

Uppdaterat: 2023-07-28 10:11
40-talisten skrev:

Hackenbush skrev:
Min far blev stoppad av polisen en gång och polisen sade att han körde för sakta och stoppade upp trafiken.

Ha ha, Toyota?

Volvo

Uppdaterat: 2023-07-29 06:22
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Pi skrev:

hacken - jag talade inte om de som kör långt under tillåten max hastighet utan de som precis ligger på den gränsen - sådana tror jag inte att polisen stoppar och säger att de stoppar upp trafiken. Tror ni får svårt att hitta sådana exempel.

Nej, såklart inte. Själv har jag inget emot de som ligger precis på gränsen. Jag har inte bråttom.

Uppdaterat: 2023-07-29 06:23
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Under den gångna veckan gjorde jag en Mini-undersökning på vilka som kör så sakta på E18 mellan Järfälla och Bålsta att andra får göra plötsliga manövrar.
Totalt såg jag 26 bilar på 10 resor. Två av dem var elbilar, båda norskregistrerade. 6 av bilarna var av fabrikat Toyota. Andra märken räknade jag inte utan ville bara bekräfta mina fördomar.

Helt anekdotiskt utan vetenskapligt värde.

Uppdaterat: 2023-07-29 09:43

"Plötsliga manövrar" - innebar detta att de praktiskt taget stod stilla eller på nåt sätt var skymda ? Annars kollar man väl framåt och på vägar med minst 2 filer i varje riktning så blir det ju sällan tal om speciellt "plötsliga" omkörningar. A-traktorer på vägar med hög tillåten hastighet skulle i o f s kunna räknas in i kategorin "plötsliga manövrer" - speciellt när det är mörkt och LGF-skylten sitter högt monterad - eller bakom en ruta som jag sett i några bilar.

Uppdaterat: 2023-07-29 10:05

Pi: Du missar poängen. Det som är vårdslöst är att man medvetet hindrar annan trafik. Vad motivet är spelar ingen roll. Det man gör är att man bryter mot den mest grundläggande delen av trafikförordningen.

Orsakar man därigenom en olycka kan man bli dömd till fängelse i två år.

Att det inte skulle finnas prövat är för övrigt fel. Det har tvärtom varit uppe hela vägen i HD.

Jag får väl återkomma med lite information i frågan lite senare

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-29 11:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Pi,
Det jag menar är att någon kör i 70-80 på motorvägen och andra gör plötsliga rörelser när de kommer ifatt. Varför de inte har reagerat tidigare vet jag inte.

Uppdaterat: 2023-07-29 12:20

Och hur många segpluttar ökar inte farten när det är tvåfiligt på 2-1 väg? De kör 10 km/h för långsamt på enfiligt och gasar upp till 5 km/h över gränsen. Puckon.

Uppdaterat: 2023-07-29 12:40
Axa skrev:

Och hur många segpluttar ökar inte farten när det är tvåfiligt på 2-1 väg? De kör 10 km/h för långsamt på enfiligt och gasar upp till 5 km/h över gränsen. Puckon.

Ja detta är irriterande, har de ingen koll på hur bred deras bil är? Får lätt plats två bilar i bredd när det är enfiligt om det skulle behövas.

Uppdaterat: 2023-07-29 14:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

A. L - tror fortfarande inte att du kan hitta ett rättsfall med föllande dom mot en som kört max tillåten hastighet och ändå ansetts som hindrande för en privatbilistsom uppenbarligen struntat i hastighetsbegränsningarna och absolut måste om så snabbt som möjligt.

Uppdaterat: 2023-07-29 18:11
Leif Kavander skrev:

https://korkortonline.se/teori/omkorningar/

https://trafiko.se/faktabank/fragor/maste-jag-kora-ut-pa-vagrenen-om-ett-fordon-vill-kora-om-mig-pa-till-exempel-en-90-vag

Uppdaterat: 2023-07-29 20:07
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Mr Snoid skrev:

John, saxat från länken LeifK skickade:
Att göra när du blir omkörd
Håll till höger (om vägrenen är fri kan du köra ut på den för att underlätta).
Öka inte farten (sänk farten om det behövs).
Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig.

Från länken på https://trafiko.se/faktabank/fragor/maste-jag-kora-ut-pa-vagrenen-om-ett-fordon-vill-kora-om-mig-pa-till-exempel-en-90-vag

"Måste jag köra ut på vägrenen om ett fordon vill köra om mig på till exempel en 90-väg?

Nej. Du måste inte köra ut på vägrenen. Om det är riskfritt kan du använda vägrenen för att underlätta omkörningen, men du måste inte."

Uppdaterat: 2023-07-29 20:14
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
A.L skrev:

Att medvetet hindra annan trafik utgör ett lagbrott och en riskökning som ligger i paritet med att köra onykter eller för fort.
Man begår alltså precis samma handling själv som det man anklagar andra för.
Som jag skrev. Följer alla reglerna sjunker dödstalen. Att hindra annan trafik är inte att följa reglerna.

Det kan inte anses vara att medvetet hindra trafiken om man kör i max. skyltad hastighet och man inte flyttar på sig, även om man har kö bakom.

Från länken på https://trafiko.se/faktabank/fragor/maste-jag-kora-ut-pa-vagrenen-om-ett-fordon-vill-kora-om-mig-pa-till-exempel-en-90-vag

"Måste jag köra ut på vägrenen om ett fordon vill köra om mig på till exempel en 90-väg?

Nej. Du måste inte köra ut på vägrenen. Om det är riskfritt kan du använda vägrenen för att underlätta omkörningen, men du måste inte."

Uppdaterat: 2023-07-29 20:23
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Mr Snoid skrev:
John, saxat från länken LeifK skickade:
Att göra när du blir omkörd
Håll till höger (om vägrenen är fri kan du köra ut på den för att underlätta).
Öka inte farten (sänk farten om det behövs).
Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig.

Från länken på https://trafiko.se/faktabank/fragor/maste-jag-kora-ut-pa-vagrenen-om-ett-fordon-vill-kora-om-mig-pa-till-exempel-en-90-vag
"Måste jag köra ut på vägrenen om ett fordon vill köra om mig på till exempel en 90-väg?
Nej. Du måste inte köra ut på vägrenen. Om det är riskfritt kan du använda vägrenen för att underlätta omkörningen, men du måste inte."

Så bra att du fann ett eventuellt belägg för din tes John. Men du kan få lite info från trafikförordningen som visar att ditt beteende är straffbart.

Förmån trafikförordningen kapitel Möte och omkörning på väg.
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt.
Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

Kommentarer på det ?
Du kör, föga förvånade, helt regelvidrigt i trafiken med ditt beteende.
Men så klart, nekar man ta till sig fakta och baserar hela sitt liv på ideologi så blir det väl så.
Här har du länken till Trafikförordningen så slipper du googla tolkningar som eventuellt kan underbygga din egna tes.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/

Uppdaterat: 2023-07-29 20:31

Jo John och Pi, om uppsåtet är att hindra andra så är det en olaglig gärning. Även om John inte vet det så borde Pi komma ihåg det från sina juridikstudier att det kallas för culpabedömning.

John har tydligt deklarerat att han inte vill flytta på sig på grund av att han vill hindra bakomvarande trafik som vill passera - och detta baserat på en egen bedömning om vad som är lämpligt eller inte. Det är vårdslöst.

”Brottet vårdslöshet i trafik finns i 1 § trafikbrottslagen. Den vägtrafikant som brister i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

”Brottet kan aktualiseras även om det var en olycka. För att du ska dömas för brottet är det centrala att du brustit i väsentlig mån i den omsorg som skulle krävts för att olyckan skulle undvikits. Det ska röra sig om något slags medvetet risktagande från din sida, exempelvis att du var trött eller att du bröt mot någon trafikregel.”

Och jag förmodar att jag inte behöver förklara vilken regel som John bryter emot, eller?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-29 20:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tror ni pratar om varandra för det kan knappast vara straffbart att hålla max tillåten hastighet och rimligt åt höger utan att köra i vägrenen. Ge gärna ett rättsfall med fällande dom med dessa förutsättningar.
A.L - jag har aldrig talat om uppsåt att hindra - bara att hålla max hastighet och till höger utan att gå ut i vägrenen vilket också kan ha sina risker - och det är i så fall jag som vägrensförare som tvingas ta det ansvaret.

Uppdaterat: 2023-07-29 20:45

Nej Pi, vi pratar inte emot varandra. Uppsåtet med agerandet framgår i svaret riktat till MC där han frågar om han är i vägen medvetet.

Det är alltså ett lagbrott eftersom det bryter mot trafikförordningens huvudregel.

Vi behöver inte ha några rättsfall att diskutera eftersom vi redan har fått ett svar på syfte och uppsåt

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-29 22:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fast åter A. L - jag ha aldrig talar om att medvetet köra för att förhindra en omkörning i icke tillåtna hastigheter utan om att hålla högsta tillåten hastighet och som vanligt till höger i körfältet. Det är absolut nödvändigt med att visa på rättsfall om ni på fullt allvar påstårr att detta körsätt är olagligt. Du brukar kräva nån form av bevis när andra motsäger dig A. L så varför måste inte du bevisa det ev "olagliga" i det körsätt jag redovisat - men som har sitt ursprung i ett tidigare inlägg av John.
Jo - den enda orsaken att inte redovisa ett bevis för din tes är att det inte finns nåt bevis. V.S.B

Uppdaterat: 2023-07-29 23:04

Pi
Det spelar ingen roll om du ligger i laglig hastighet. Kommer någon ifatt dig ska du svänga in i höger körfält så fort det är möjligt. Du har dock ingen skyldighet att köra fortare för att göra denna manöver. Men som AL skriver, även om du håller skyltad hastighet får du inte ligga i vänster körfält om det är tomt till höger.

Uppdaterat: 2023-07-30 00:33

Pi: Det du missar är att läsa innantill och därefter blandar du ihop hastigheten med trafikförordningens grundregel 1998:1276. Ligger man medvetet och hindrar andra så bryter man mot trafikförordningen. Detta oavsett vilken hastighet som gäller eller vad man själv håller. Det behövs inget rättsfall för att fastställa det.

Ligger man däremot i höger körfält och underlättar för andra att passera så finns det inget att diskutera. Det är inte att bryta mot trafikförordningens grundregel - åter utan att ens behöva ta upp vilken hastighet som det egna fordonet framförs i ( det är nämligen irrelevant).

Lärdom; skilj på hastigheten ( där man f.ö kan vara vårdslös också om man kör enligt skyltad sådan) och att samarbeta i trafiken.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-30 01:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tilläggas bör att det inte är första gången som John visar på dåligt omdöme.

För några år sedan beskrev han hur han medvetet bländar mötande bilar med sitt helljus strax före mötesögonblicket vid körning i mörker. Detta då han ville lära dem en läxa.

Alltså åter ett grovt vårdslöst beteende som även det är straffbart (dessutom på en osedvanligt obegåvad nivå då man själv riskerar att bli indragen i frontalkollision -inte speciellt smart i en Lupo)

Om alla trafikanter bara håller sig till reglerna så kommer det både gå att höja hastigheten som att minska på antalet döda och skadade i trafiken. Johns omogna beteende är exempel på riskbeteenden som orsakar hundratals dödade och skadade varje år och som kostar oss övriga mångmiljardbelopp.

John bör därför noggrant övervägande om han verkligen skall använda bil för sina resor.

Detta för övriga trafikanters säkerhet i trafiken.

John2008 skrev:

Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom).

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-30 01:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

En del bilister som vill köra om blinkar med ljusen och vill att man skall köra ut i vägrenen även i kurvor med inte så bra sikt och det gör jag aldrig. Har varit med om detta och inte kört ut i vägrenen och strax innan kurvans slut ligger det skräp på vägrenen eller det dyker upp en cyklist.

Uppdaterat: 2023-07-30 08:07
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Då så - jag har hela tiden beskrivit ett scenario där man som bilist håller max tillåten hastighet i höger körfält och såpass långt ut till höger i körfältet som man kan hålla med bibehållen säkerhet. Då kanske vi ändå är överens om att detta knappast lär bedömas som vårdslöst beteende om nån fortåkare ligger bakom och ändå vill om. Och för att detta skall kunna straffas lär det krävas minst en polisman som observerar beteendet och jag misstänker dessutom att denne polisman är mera intresserad av den som verkligen och uppenbart bryter lagen nämligen fortåkaren. Men det är bara en gissning, Och Axa - jag har aldrig beskrivit det scenario som du kommenterar ovan.
Jag har inte heller alltid varit den mest föredömliga bilisten utan har otvivelaktigt kört alldeles för fort vid många tillfällen men jag har alltid tillämpat att det är jag som fortkörare som får avvakta till dess jag kan göra en säker omkörning och inte försöka pressa den jag tänkt köra om att förpassa sig till vägrenen bara för att jag enkelt skall kunna fortsätta min fortkörning.

Uppdaterat: 2023-07-30 08:54

Pi: Ja att hålla sig till höger är att följa regelverket så där är det ingen vårdslöshet.

Det vårdslösa uppstår när man medvetet hindrar andra bilister, bländar dem, kör onykter eller mot trafiken.

Men detta är den tredje tråden som visar att vår ordningsmakt behöver mer resurser för att beivra trafikbrott. Den visar också att stora delar av trafikanterna helt enkelt inte förstår riskerna i trafiken. Det är ju ingen hemlighet att just trafiken är ett nedprioriterat område numera både hos polis som samhället i stort ( kontra tidigare).

Och utan ett fungerande rättsväsende får vi en massa tokstollar som i kraft av sin egen låga begåvning och inkompetens åker omkring och orsakar dödsolyckor. Därtill helt utan att begripa det själva.🫤🙄

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-30 11:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Pi
Jag ville bara förtydliga med ett exempel på det AL anger om trafikförordningen.

Uppdaterat: 2023-07-30 11:05

Hacken
Jag blinkar alltid om det är någon som håller sig i vänster körfält i snigeltakt på motorväg utan att det finns någon i höger körfält.

Uppdaterat: 2023-07-30 11:07

Axa - Ok - men det var inte relevant vs just mitt exempel. Men nu har vi ju ändå nått nån form av konsensus i denna fråga.

Uppdaterat: 2023-07-30 11:11
Axa skrev:

Pi
Jag ville bara förtydliga med ett exempel på det AL anger om trafikförordningen.

Ja och du har ju helt rätt. Att hindra eller blända annan trafik är ett brott mot just trafikförordningen.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-30 12:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Hacken
Jag blinkar alltid om det är någon som håller sig i vänster körfält i snigeltakt på motorväg utan att det finns någon i höger körfält.

Självklart, varför köra i vänster körfält på motorväg om det är tomt till höger. Löjligt beteende.

Uppdaterat: 2023-07-31 06:24
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kör man i vänster körfält på motorväg och hindrar bakomvarande trafik från att passera bryter man mot trafikförordningens grundbestämmelser (1 kap 3 stycket) Det är alltså inte tillåtet och är att betrakta som vårdslöst om det medför olyckor (eller ökar risken för detsamma).

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-31 09:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - gäller detta även om man själv genomför en omkörning i högsta tillåten hastighet men bakomvarande ändå vill om ? Man har ju liksom ingen helikopter så man snabbt kan flytta sig om man t ex kör om en långtradare...:)

Uppdaterat: 2023-07-31 12:03

Pi
Självklart får du göra klart din omkörning men ska så snart det är möjligt flytta till höger körfält. Det spelar ingen roll om den bakom kommer i laglig eller olaglig hastighet.

Uppdaterat: 2023-07-31 12:30

Pi; Nej om man använder vänster körfält för att passera en annan bil så gäller inte den regeln. Men då skall man så skyndsamt som möjligt återgå till höger fil, d.v.s när man passerat det långsammare fordonet.

Jag noterar att mycket av dina funderingar är hastighetsrelaterade. Men man blir inte friskriven från ansvar eller kan motarbeta regelverk enbart för att man kör i högsta möjliga hastighet.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-31 13:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A. L - orsaken är helt enkelt att kör man långsammare än max tillåtet så är det för de flesta uppenbart att inte blockera för omkörande. Det är gränsfallen som är Intressanta att diskutera.

Uppdaterat: 2023-07-31 15:36
A.L skrev:

Tilläggas bör att det inte är första gången som John visar på dåligt omdöme.
För några år sedan beskrev han hur han medvetet bländar mötande bilar med sitt helljus strax före mötesögonblicket vid körning i mörker. Detta då han ville lära dem en läxa.
Alltså åter ett grovt vårdslöst beteende som även det är straffbart (dessutom på en osedvanligt obegåvad nivå då man själv riskerar att bli indragen i frontalkollision -inte speciellt smart i en Lupo)
Om alla trafikanter bara håller sig till reglerna så kommer det både gå att höja hastigheten som att minska på antalet döda och skadade i trafiken. Johns omogna beteende är exempel på riskbeteenden som orsakar hundratals dödade och skadade varje år och som kostar oss övriga mångmiljardbelopp.
John bör därför noggrant övervägande om han verkligen skall använda bil för sina resor.
Detta för övriga trafikanters säkerhet i trafiken.

AL, du har faktiskt fel i det du skriver! Observera att det är enkelfiliga vägar och dess vägrenar jag skriver om och inte något annat. Att man ska hålla höger om det finns flera filer och att man ska flytta sig om någon vill köra om (t ex om man kör till vänster i en av tre filer eller i mitten) är givetvis självklart (men inte ut på vägrenen). Dessutom är det normala att man håller sig i höger fil.

Angående dimljus missade du att jag senare skrev att jag slutat med detta, men att jag fortfarande kan helljusblinka några gånger, vilket inte är straffbart för att göra mötande uppmärksamma på olika situationer. Tyvärr har du repeterat just denna vanföreställning tidigare och den beror antagligen på bristande läsförståelse, vilket också ställt till det om påstådd skyldighet att flytta sig ut i vägrenen.

Det är heller inte straffbart att köra i max. hastighet och samtidigt hålla bilen mitt på körbanan och inte flytta sig ut i vägrenen, om någon annan än räddningstjänsten vill köra om. AL lär inte kunna hitta ett enda rättsfall som styrker dessa påståenden, så lägg ned detta trams nu!

Uppdaterat: 2023-08-02 02:51
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

"Är man skyldig att köra ut på vägrenen för att underlätta en omkörning?

Nej, om det finns vägren kan det vara lämpligt att köra ut på den medan du blir omkörd, men du är inte skyldig att göra det (så länge det inte krävs för att lämna fri väg för ett utryckningsfordon)."

Se https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_246.php

Uppdaterat: 2023-08-02 02:09
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Och vad gör du då?
Går åt sidan för att underlätta eller "markerar att de kör för fort genom att vara i vägen"?

"Vara i vägen?" Nej, speciellt om man kör i max. skyltad hastighet finns det finns ingen som helst skyldighet att flytta på sig annat än för räddningstjänst. Skulle man flytta på sig nu för tiden, skulle man få göra det ofta, så bättre att låta bli.

Ditt beteende i trafiken är häpnadsväckande uselt och orsakar olyckor.

Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig.

Jag går alltid ut på vägrenen, saktar farten eller på annat sätt underlättar- på ett säkert sätt…om någon vill köra om mig.

Uppdaterat: 2023-08-02 10:07
Gillar kurvor och rondeller
John2008 skrev:

"Är man skyldig att köra ut på vägrenen för att underlätta en omkörning?
Nej, om det finns vägren kan det vara lämpligt att köra ut på den medan du blir omkörd, men du är inte skyldig att göra det (så länge det inte krävs för att lämna fri väg för ett utryckningsfordon)."
Se https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_246.php

Är man skyldig att vara snäll?
Är man skyldig att hövlig?
Är man skyldig att vara trevlig?
Är man skyldig att sprida glädje?
Svar, nej

Med din logik gör man det då inte.

Du behöver uppenbarligen tillsägelse eller lagar, innan du gör något.

Är du likadan på jobbet, i din familj?

Varför inte underlätta, samarbeta och göra det så bra man kan för alla parter?

Uppdaterat: 2023-08-02 10:35
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Jag går aldrig ut på vägrenen, om jag absolut inte måste. Idag finns det risk att det dyker upp cyklister, EPA och mopedbilar på vägrenen.
Bättre att hålla ordentligt med avstånd eller slå av på hastigheten.

Uppdaterat: 2023-08-02 10:30

Det tycks ha blivit lite av omvända världen - d v s den som håller sig till regelverket avseende max hastighet skall alltid lämna fri lejd för de som inte håller sig till regelverket. Kan man kanske misstänka att de som förespråkar detta tämligen ofta hör till den sistnämnda kategorin... Visst - är det utan risk så kan man absolut hjälpa till men som Axa skriver så finns det också andra trafikantgrupper som har rätt att trafikera våra vägar och inte alltför sällan använder just vägrenen. Jag har en gammal vana att alltid hålla mig långt till höger i körfältet men även detta kan vara farligt just p g a de som kan befinna sig i vägrenen av olika orsaker - och som man av olika anledningar inte upptäcker förrän dessa är lite för nära ens eget fordon.

Uppdaterat: 2023-08-02 11:00

"Vägrenskörning avgör jag, inte du” - kunde man läsa på lastbilar förr. Länge sedan man såg en sådan.
Gäller ju fortfarande, även om det i dag är omvända världen med dagens lastbilar som kör i hundratio knyck. :)

Uppdaterat: 2023-08-02 11:27
Villevalle
Axa skrev:

Mc
Jag går aldrig ut på vägrenen, om jag absolut inte måste. Idag finns det risk att det dyker upp cyklister, EPA och mopedbilar på vägrenen.
Bättre att hålla ordentligt med avstånd eller slå av på hastigheten.

Bra, du tar hänsyn och hjälper till. Heder

Uppdaterat: 2023-08-02 15:05
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

Det tycks ha blivit lite av omvända världen - d v s den som håller sig till regelverket avseende max hastighet skall alltid lämna fri lejd för de som inte håller sig till regelverket.

Då har man tolkat regelverket fel.
Står ju tydligt vad som gäller.

Antingen gör EN part fel (dålig omkörning), varvid den andra parten FÖLJER regelverket och agerar för att minska risk för olycka.
Eller så gör BÅDA parter fel. Genom att den andra parten INTE minskar risk för olycka.

Detta kan väl inte vara så svårt?

PS
Finns tyvärr många som utsätter andra för fara, UTAN att bryta på regelverket. "Jag har RÄTT att XXXXXX"
Den andra personen..."men du utsätter andra för fara då"...varvid svaret kommer "Jag har RÄTT att göra det, jag bryter inte mot reglerna"

Dessa personer borde inte få ha körkort, då de orsakar olyckor. Genom att inte samarbeta med andra.
Trafiken är ett samspel.

Uppdaterat: 2023-08-02 15:14
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Jag tror du blandar ihop rättighet och skyldighet. Man har ingen som helst skyldighet att gå ut i vägrenen.
Om jag får för mig att köra om någon så blir jag knappast ilsken eller kräver tyst att framförvarande ska flytta ut i vägrenen. Det är mitt ansvar att se till att omkörning kan ske säkert.

Jag kan inte tänka mig att den som blir omkörd skulle få skulden vid en olycka, för att denne inte flyttar ut i vägrenen.

Uppdaterat: 2023-08-02 15:24
Axa skrev:

Mc
Jag tror du blandar ihop rättighet och skyldighet. Man har ingen som helst skyldighet att gå ut i vägrenen.
Om jag får för mig att köra om någon så blir jag knappast ilsken eller kräver tyst att framförvarande ska flytta ut i vägrenen. Det är mitt ansvar att se till att omkörning kan ske säkert.
Jag kan inte tänka mig att den som blir omkörd skulle få skulden vid en olycka, för att denne inte flyttar ut i vägrenen.

Var har jag skrivit om skyldighet att gå ut i vägrenen?
Ingenstans.

Du skrev "Det är mitt ansvar att se till att omkörning kan ske säkert"
Det är korrekt.

Uppdaterat: 2023-08-02 15:46
Gillar kurvor och rondeller

Nej John, jag har läst vad du skriver. Vad du dock inte förstår och som du inte kan Googla dig till är att du redan har angivit ditt uppsåt. Det är det senare som gör att du gör dig skyldig till vårdslöshet - precis som när du åkte omkring och bländade mötande trafik med helljuset. Du hindrar folk medvetet vilket är ett brott.

Det du visar oss övriga i denna tråd är att du bör använda andra transportmedel än bil för dina resor.

På vägarna står din förarkategori för hundratals döda- och allvarligt skadade varje år.

Att samarbeta och hjälpa varandra är en av de viktigaste delarna i trafiken. Det är så grundläggande att det krävs en myras intellekt för att missförstå det…

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-04 07:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”