Vi Bilägares forum

Tesla kan sänka priserna igen

Tesla kan sänka priserna igen

Elon Musk avslöjar att det kan bli aktuellt att sänka priserna ytterligare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-21 10:07

Kommentarer

Det måste vara ett sjukt bra sätt att snabbstoppa försäljningen. "Vi kanske sänker priset snart"

Uppdaterat: 2023-07-21 11:13

Mäkinen : Inte för marknadsledaren med sådana stora bilvolymer Men hade någon lokal handlare gjort t uttalandet hade det kanske blivit snabbstopp..

Uppdaterat: 2023-07-21 11:43
bengt39

Enligt Musk skall hårdvaran säljas till självkostnadspris.

Vinsten skall uppstå via mjukvaran och tjänster

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-21 11:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

18%? Vilken annan branch har dessa höga marginaler? Det är bara myter att de inte tjänar pengar på elbilarna.. problemet är att de måste sänka priset rejält och istället öka takten och sälja fler elbilar. En sak till, de måste skippa alla monster SUV's som folk inte behöver och istället göra nya modeller gjorda för vardagen och familjer.

Uppdaterat: 2023-07-21 14:05

Det fanns bilar för vardagen och familjer, men folk slutade köpa dem och därför lades de modellerna ner. Renault Scenic, Citroën Picasso osv.
Folk började köpa SUV:ar, och eftersom folk gjorde det så klev allt fler tillverkare in på SUV-marknaden för det var det marknadssegment som sålde.
Det finns dock kvar familjebilar för vardagen. Renault Kangoo och Citroën Berlingo finns i familjeversion. De är inga storsäljare. Det är i grunden transportbilar som erbjuds i familjeversion, och därmed delar teknik och utvecklingskostnad med transportversionen. Annars hade det inte gått att göra vinst på dem för efterfrågan är så liten.

Och nej, det är inte myter att elbilar har höga produktionskostnader. Tesla har gjort sina investeringar och fabriker för många år sedan. Tesla Model S har funnits på marknaden sedan 2012, det är en 11 år gammal bilmodell. Tesla Model 3 har funnits på marknaden sen 2017.

De har hunnit betala och avskriva en del investeringar och utvecklingskostnader vilket sänker produktionskostnaderna jämfört med tillverkare som är nyare på elbilsmarknaden.

Uppdaterat: 2023-07-21 14:49

Teslas prissänkningar slår säkert betydligt tuffare på den traditionella bilindustrin.Det är gammelbilindustrin som tvingas hålla priserna uppe på elbilarna då de fortfarande har stora värden kvar i fossilbiltillverkningen. som inte är avskrivna. Tyska bilindustrin är säkert rejält hotad Den amerikanska anpassar sig snabbare då en helt annan produktmix, med stora tunga bilar,

Uppdaterat: 2023-07-21 15:06
bengt39

Begagnade Teslor är nu i princip osäljbara. Alla som redan äger en Tesla förlorar nu ännu mer pengar. Vet att många bilhandlare också sitter med bilar som dom löpt in till fel pris och förlorar 100 tusen per bil.

Uppdaterat: 2023-07-21 17:12

Vad bör man betala för en Model 3 numera, ca 6000 mil?

Uppdaterat: 2023-07-21 17:21

40-talisten
En femma och en fimp…

Uppdaterat: 2023-07-21 17:25

Dana.
De som är trogna Tesla förlorar inga pengar, det dom förlorar på sin begagnade bil får dom igen på en billigare ny bil.

Uppdaterat: 2023-07-21 17:36

Raphael - i dina ögon är det uppenbarligen bara MPV-liknande bilar som är bilar "för vardagen". I mina ögon är det snarare konventionella kombi- och sedan-bilar - bl a sett till hur olika kategorier sålde innan SUV-eran.

Uppdaterat: 2023-07-21 18:04
2TT2 skrev:

Dana.
De som är trogna Tesla förlorar inga pengar, det dom förlorar på sin begagnade bil får dom igen på en billigare ny bil.

Precis Dana !

Uppdaterat: 2023-07-21 18:53

Pi, vi pratar bilar för familjer i vardagen. Flerbarnsfamiljer som kör barnvagnar och utrustning till ungarnas fritidsintressen osv osv.
Sedaner hade för lite utrymme. Kombibilar var en hit i Sverige, men i Mellan- och Sydeuropa var MPV storsäljare. Och det var där biltypen uppfanns. Fiat Multipla kom redan i slutet av 1950-talet. Renault Espace 1984 blev en dundersuccé och andra tillverkare hängde på. Varje familj med aktning körde Renault Scenic när den kom. Citroën Picasso. Nissan Almera Tino. Mazda 5. Honda Civic Shuttle. Toyota Corolla Verso. Ford C-Max, S-Max… MPV fanns segmenten från B (Fiat Idea/Lancia Musa, C3 Picasso) till större.
De var oerhört populära.
Och de försvann för att kunderna började köpa SUV:ar istället. Kundernas val.

Uppdaterat: 2023-07-21 20:46

Raphael, DU pratar familjebil, JAG har inget behov av det.
Vill ha en liten bil med alla funktioner och bekvämligheter som en större bil brukar ha… 🤷‍♂️

Uppdaterat: 2023-07-21 22:03
*Robban

Ju mer utvecklad en kultur blir desto färre barn skaffar folk. De flesta har inte behov av att frakta högvis med ungar. Det gör att minibussar inte har lika stor dragningskraft.

Uppdaterat: 2023-07-21 22:05
EnannanRobban skrev:

Raphael, DU pratar familjebil, JAG har inget behov av det.
Vill ha en liten bil med alla funktioner och bekvämligheter som en större bil brukar ha… 🤷‍♂️

Jag har länge efterlyst en liten bil med ljuddämpning som en stor. Säkert 90% av det jag kör är med mig själv i bilen och en dokumentportfölj som packning.

Ska bli intressant att se vad den mindre Teslan blir. Tyvärr är det väl en halvkombi med säte högt över marken.

Uppdaterat: 2023-07-21 22:12

”Vd:n tycker att det är viktigare att de får ut bilar på marknaden än att de går med en stor vinst.
Jag tycker det är vettigt att offra marginaler till förmån för att tillverka fler fordon, säger Elon Musk.”

Ja DET var ju ingen nyhet, den som inbillar sig att den som säljer en billig bil inte fuskar med priset genom att sälja billigare än man borde, i syfte att ta över marknaden, har en väldigt fantasifull verklighetsuppfattning.

Hur det går för den som gör precis tvärtom, säljer vad det kostar och få bilar med hög vinst på varje, blir intressant att se.

Man kan inte heller undvika att jämföra med Opel som de sista åren sålde bilar med så låg vinstmarginal att kunderna nästan fick dem till tillverkningskostnad, då kritiserade alla det och sa att det var vansinne, när Tesla gör det är det ”genialiskt” och bara ”toppen”...

"Ford har valt att gå i Teslas fotspår och prissänkte nyligen elpickupen F-150 Lightning med upp till 100 000 kronor. Ford gasar nu på med produktionen av Lightning och i samband med prissänkningen förväntar sig tillverkaren en ökning i försäljningen.

Aktieägarnas reaktion till sänkningen var däremot allt annat än positiv. Nästan omgående föll Fords börsvärde med drygt 37 miljarder kronor."

Uppdaterat: 2023-07-21 23:26

Raphael - jag har lång erfarenhet av just "familjebilar" och vi har klarat oss genom hela barnens uppväxt med kombi-bilar i C-segmentet. Alltså som en "bil i vardagen" ? Har du själv dessa erfarenheter eller är det bara spekulationer ifrån din sida ?
Idag är det nästan bara jag och hustrun som åker i vår "familjebil" (hon har en mindre bil själv) - dock tar en av mina hobbies en hel del plats i bilen när hobbyn skall utövas så "familjebilen" blir lite större än vårt behov om det inte var för just min hobby-verksamhet.
Men som andra påpekat - en mindre bil med bra komfort och rimlig säkerhet skulle kunna vara intressant trots allt.

Uppdaterat: 2023-07-21 23:42

Nyköpta elbilar kommer alla att förlora i värden snabbare nu om Tesla sänker prisnivån ytterligare framöver. Man kan också uttrycka det som att andrahandsvärdena justeras ner till mer normala värden då det varit brist begagnade elbilar tidigare .Den som köpt en för dyr TESLA
förlorar förståss oberoende vilket märke han väljer vid byte. Annan räkning är Ebberöds bank.

Uppdaterat: 2023-07-22 07:40
bengt39

Robban, jag pratar familjebilar eftersom hx30 vill ha familjebilar och klagar på att folk köper SUV. Därför säger jag att det fanns mängder med familjebilar men som försvann för att folk köpte SUV istället så det fanns inte längre någon efterfrågan. Inte bilföretagen som skapat det utan folk, det var köparna som övergav familjebilarna. Nu är SUV det som familjer köper.

Uppdaterat: 2023-07-22 07:53

Pi, jag har själv haft en Picasso i många år. Jag vet hur praktiskt och bra en sådan är. MPV från B-segmentet och uppåt var tidigare den populäraste biltypen för familjer i Europa. Det var rullande barnvagnar. Flexibelt utrymme, barnen sitter högt med god sikt, många förvaringsutrymmen. Lätta att parkera i stan tack vare god runtomsikt och överblick för man satt högre. Det var vad familjer köpte i Europa. Nu köper familjer SUV:ar istället.
Kombis köptes främst i Nordeuropa. I Mellan- Sydeuropa köpte man MPV i olika storlekar.

Uppdaterat: 2023-07-22 07:58

Var och en av oss har sin tro, Raphael. Min grundas i sin enkelhet på egna erfarenheter - rätt eller fel...

Uppdaterat: 2023-07-22 08:29

Jag kan hålla med Raphael här, d.v.s at MPV har många praktiska företräden för en barnfamilj eller om man som privatperson har behov av att frakta mycket prylar.

En SUV kan inte riktigt matcha det - i alla fall inte så länge vi pratar de större SUV:arna (X5 uppåt).

Å andra sidan har SUV:arna bättre prestanda och kördynamik än vad den generella MPV kan uppvisa. Och det hänger förstås ihop med att prestige-SUV:arna vänder sin till en annan målgrupp som har en annan efterfrågan.

Angående Picasso har jag en del erfarenhet av en sådan. Skapade en tråd med schabraket ifråga. Mycket praktisk och trevlig att köra. Men i sedvanlig ordning en driftsäkerhetsmässig katastrof med mängder av fel. Jag hävde därför leasingen på den och bytte till en - just det - ny SUV....

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-22 09:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men uppenbarligen har i alla fall svenska barnfamiljer i allmänhet föredragit kombi- bilar framför MPV-bilar - oavsett om dessa är mera praktiska. Och det var den jämförelsen jag diskuterade med Raphael.

Uppdaterat: 2023-07-22 11:37

Det har du helt rätt i Pi, men finns väl inga tillverkare som tar fram modeller enkom för Sveriges lilla marknad. Globalt sett har kombibilarnas försäljning sjunkit rejält.

Uppdaterat: 2023-07-22 13:23

Guran - det jag diskuterade med Raphael var historiskt. Och f ö tror jag knappast att tillverkarna tillverkat kombi-bilar bara för den lilla nordiska marknaden så efterfrågan fanns säkert även på andra marknader - annars hade nog större delen av dessa modeller aldrig lanserats. Sen har uppenbarligen SUV-trenden tagit död på både kombi- och sedan-bilar. Men allt varar inte för evigt, lyckligtvis...:)

Uppdaterat: 2023-07-22 19:19

Pi, du läste tydligen inte min sista mening i förra inlägget.
Återupprepar det här:
” Globalt sett har kombibilarnas försäljning sjunkit rejält.”

Innebörden av den meningen är att globala efterfrågan tidigare var större men nu har sjunkit. Återstår då Norden, som är en liten marknad, varför biltillverkarna slutar saluföra kombiversioner av sina bilmodeller.
Nu mer är det SUV-modeller som är det nya heta.

Uppdaterat: 2023-07-22 19:58

....och du Guran läste tydligen inte heller min första mening - alltså att jag och Raphael diskuterade historiska data - INTE dagens läge.

Uppdaterat: 2023-07-22 22:26

Ja men Pi, jag är bara lite yngre än dig. Farsan har aldrig ägt en kombibil. Däremot köpte min farbror en Volvo 145, vad kulle dom med den bilen månne. Men tre barn avgjorde väl valet.
Men oavsett så verkade du missa att jag inte beskrev dagens läge utan att den vikande trenden för efterfrågan på kombibilar har eskalerat åtminstone de sista fem åren.
Men det kanske innebär ”dagens läge” för dig?
I så fall är vi eniga.
Historia för mig är väl 20 år tillbaka i tiden om vi snackar bilar.

Uppdaterat: 2023-07-22 22:40

Guran - historia kan man enkelt beskriva som före SUV-eran.

Uppdaterat: 2023-07-22 23:13
Pi skrev:

Guran - historia kan man enkelt beskriva som före SUV-eran.

Det har du helt rätt i.
Men tydligen är SUV något som fabrikanterna hittat på 🤣😂

Uppdaterat: 2023-07-22 23:19

Jag har haft flera halvkombi av olika fabrikat och det är en karossform som passar mig.
Sportkombi var ju något som Saab hittade på och marknadsförde som något eget, trots att de varken var först eller störst med den karosstypen.

Uppdaterat: 2023-07-23 09:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tittar jag på bilarna i hushållet när jag växte upp följde storleken på bilen med antalet personer som skulle åka.
2 personer Auto Union 1000
2 stora och 2 små MB 190C W110
2 stora och 4 små VW Typ2 T2
2 stora och 4 lite större än små Peugeot 504 Familiale
2 stora och 2 lite större små Saab 99 CC
1 stor och 2 tonåringar Alfa Sud sprint
1 stor Ford Fiesta

Jag har alltså åkt MPV som barn för att det behövdes.

Uppdaterat: 2023-07-23 10:00
saabnisse skrev:

Jag har haft flera halvkombi av olika fabrikat och det är en karossform som passar mig.
Sportkombi var ju något som Saab hittade på och marknadsförde som något eget, trots att de varken var först eller störst med den karosstypen.

Ja halvkombi är bäst för mig.
Då design är mer o mer viktigt (tydligen), försvinner de fula kombis som ersäätts av tuffa SUV.

Uppdaterat: 2023-07-24 08:09
Gillar kurvor och rondeller

S k halvkombi-bilar kan ju faktiskt se ut som en sedan-modell och då är dom i mina ögon ett attraktivt val. T ex borde ju Tesla M3 relativt enkelt kunna bli en sån typ av halvkombi.

Uppdaterat: 2023-07-24 09:27

Pi, att konstruera om en sedan till halvkombi är en stor manöver. Den strukturella styrka som du får från karossen som du inte kan öppna ända till taket måste ersättas med andra element som ger samma vridstyvhet i karossen. Så det är inget man bara går in och gör om.

Uppdaterat: 2023-07-24 09:34

Det behöver ju inte handla om att göra om, även om det var just det Saab gjorde med 99an och Kaiser redan 25 år tidigare, det går ju att redan från början ta fram en halvkombi som ser ut som en sedan.

Uppdaterat: 2023-07-24 09:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det behöver ju inte handla om att göra om, även om det var just det Saab gjorde med 99an och Kaiser redan 25 år tidigare, det går ju att redan från början ta fram en halvkombi som ser ut som en sedan.

Exakt, det är väl det man måste göra med dagens sofistikerade konstruktioner och byggmetoder.

Uppdaterat: 2023-07-24 09:52

Ja Guran - jag syftade inte på att hastigt byta brevlåde-inkastet till öppningsbar bakdel men det finns ju flera exempel på tillverkare som har sedan-liknande bilar med helt öppningsbart bakparti - en bra kompromiss mellan klassisk sedan och kombi i mina ögon.

Uppdaterat: 2023-07-24 10:16

Jag som trodde Opel var först med att konvertera Kadett D från en liten lucka till halvkombi...
Fast när jag tänker efter hade ju Passat B1 också en variant med liten lucka trots sluttande bakruta.

Uppdaterat: 2023-07-24 10:40

En annan tidig modell var Austin A40 Futura som när den kom hit 1959 hade ett litet brevlåde-inkast. Sen vid uppdateringen till Mk2 så fick den en vanlig halvkombi-baklucka. Om inte minnet sviker...

Uppdaterat: 2023-07-24 11:17

Fanns inte Ford Mondeo i tre varianter? Kombi, sedan och halvkombi. Men jag kanske minns fel.

Uppdaterat: 2023-07-24 11:58
Pi skrev:

Ja Guran - jag syftade inte på att hastigt byta brevlåde-inkastet till öppningsbar bakdel men det finns ju flera exempel på tillverkare som har sedan-liknande bilar med helt öppningsbart bakparti - en bra kompromiss mellan klassisk sedan och kombi i mina ögon.

Tja, du skrev då att M3 relativt enkelt skulle kunna konverteras.
Det var det jag svarade på, och i det fallet får man nog utveckla en helt ny kaross anpassad för en mer praktisk öppning där bak.
Men det gjorde onekligen bilen mer attraktiv och användbar. Men troligen tyngre och dyrare.

Uppdaterat: 2023-07-24 12:28
Axa skrev:

Fanns inte Ford Mondeo i tre varianter? Kombi, sedan och halvkombi. Men jag kanske minns fel.

Du minns rätt. Jag försökte få köpa en sedan av Kindwalls i Barkarby, men de ville hellre sälja en halvmesyr så då blev det nåt annat. De menade att jag skulle få svårt att sälja min sedan sedan.

Uppdaterat: 2023-07-24 13:20

Tesla skulle kunna montera ett riktigt tak på trean så de har nåt att sätta gångjärnen i upptill.
När de ändå är igång och justerar kan de dra upp "motorhuven" en decimeter så man inte ser skrevet på folk man möter.

Uppdaterat: 2023-07-24 13:22

Det ligger en del i Mäkinens senaste kommentar onekligen. Och en "halvkombi-bakdel" gissar även jag skulle göra TM3 mera attraktiv.

Uppdaterat: 2023-07-24 13:50

Ja den där långt nerdragna frontrutan har jag nämnt tidigare, var lika konstig när bilen kom som den är nu. Eller om det är avsaknaden av instrumentbräda som bidrar tills att ge denna insyn.

Uppdaterat: 2023-07-24 14:33

Glastaket ser jag personligen ingen fördel med även om jag vet att det finns de som älskar detta - bara risk för mera problem och i så fall väldigt dyra problem.
TM3 måste vara mörk - grå, svart eller blå - annars ser den för anskrämlig ut. tyvärr. Det är de skarpa kontrasterna mellan glaset och den vita lacken som stör mig estetiskt. Med mörkare lack maskeras detta bättre. Om den haft en "halvkombi-baklucka" så skulle den nog kunna finnas på listan över tänkbara objekt.

Uppdaterat: 2023-07-24 14:45

Ja, en TM3 med halvkombilucka, utan glastak och en vettig lösning för lasthållare så skulle den kunna vara intressant för mig…

Uppdaterat: 2023-07-26 10:27
*Robban

Tänk vad olika man tycker om glastak - panoramatak - jag kan inte tänka mig en bil utan detta.

Uppdaterat: 2023-07-27 06:13