Vi Bilägares forum

Honda storsatsar på suvar

Honda storsatsar på suvar

Det blir inga fler elektriska småbilar från företaget.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-25 12:00

Kommentarer

*Perfekt* sa Styggavargen!

Uppdaterat: 2023-07-25 14:39

Jag tror att Honda e hade sålt bättre med ett rimligt pris och batteriluckan på sidan av bilen. Luckan står öppen stora delar av dygnet.

Uppdaterat: 2023-07-25 14:52

Jag är inte imponerad av Honda e:Ny1. 68 kWh batteri, räckvidd drygt 41 mil och < 80 kW DC laddning samt 361 l bagagevolym.
Då är Citroën ë-C4 med 54 kWh batteri (japp, Shine-utförandet finns att beställa med större batteriet och motorn), också drygt 41 mil räckvidd, 100 kW DC och bagagevolym 380l ett smartare val.
Visst, en Honda är en Honda. Men de blygsamma specifikationerna för e:Ny1 känns inte Honda-aktigt. Känns som ”too little, too late”.

Uppdaterat: 2023-07-25 15:10

"Så länge det är där marknaden är kommer vi vara suv-drivna"
I översättning - "Så länge kunderna är korkade och själviska kommer vi vara suv-drivna".

Uppdaterat: 2023-07-25 15:24

Har Honda e uppdaterats? När den kom så tycker jag mig minnas att den hade ganska kort räckvidd, men ett saftigt pris, så därför var den inte intressant.

Uppdaterat: 2023-07-25 16:31
- Peugeot e-208 GT 2022

Honda e ärfrämst tänkt som en stadsbil, lättparkerad med oslagbar liten vändradie. Batteristorleken och därmed räckvidden är anpassad för detta, normalbilisten kör sällan längre sträckor än 5 mil om dagen. Men här är kraven på el elbil fyrhjulsdrift, dragkrok för mindre husvagn, räckvidd på minst 50 mil etc.

Om Honda e hade varit minst 100 000 billigare, så hade den kunnat sålts som andrabil även här. Nu är den åt helsike för dyr, och i praktiken nästan osäljbar här.

Uppdaterat: 2023-07-25 18:37

En liten bil med kort räckvidd ( i alla fall första utgåvan)skulle jag kunnat ge 300 000 för, men tror dom skulle ha typ 500 000 för en pytteliten bil med kort räckvidd, så då var den totalt ointressant.

Uppdaterat: 2023-07-25 19:01
- Peugeot e-208 GT 2022

”Efterfrågan på marknaden i Storbritannien är suvar, därför ligger fokuset där. Det är en marknadsledd produktlinje. ”

Så nog kan Honda bygga en liten eldriven småbil helt i förnyelsebara material och utan krav på säkerhet, komfort och design.

Och detta för under 100 000

Uppdaterat: 2023-07-26 06:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Efterfrågan kanske beror på utbudet. Om det bara finns SUV i olika prisklasser och en för jävla dyr småbil med eldrift så är det lätt att påstå att kunderna bara vill ha SUV.

Uppdaterat: 2023-07-25 20:52

Intressant cirkelresonemang Axa.

Men som alltid ganska enkelt att motbevisa.

Hade SUV inte varit en gynnsam affär och om de mindre alternativet vore det som kunderna vill ha så skulle det alternativet (och dess substitut) ha en dominerande ställning och tillväxt. Inte tvärtom.

Men faktum är att just SUV:ar tidigare hade en sådan ställning. Då sålde exempelvis Volvo sin XC90 med rekordförtjänst (blev Sveriges största exportsuccé genom tiderna). Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med alternativ för att fånga upp den starka efterfrågan

Nu när alla tillverkare har SUV så sjunker lönsamheten. Konkurrensen fungerar således.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-25 22:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Problemet är att du ser det från ett företagarperspektiv.
Och det verkar vara trögtänkt på kvällskvisten.
Om en tillverkare erbjuder en massa SUV i olika prisklass men bara en småbil som är överprisad sett till egenskaperna och som är svårsåld blir den korkade slutsatsen att man enbart ska satsa på SUV för ingen vill ha småbilen. Vill man inte lägga pengar på överprisad elbil så är man som konsument hänvisad till SUV. Tillverkaren fattar inte bättre än att man tror att alla vill ha SUV.
Finns det vettiga småbilsalternativ hos andra tillverkare så flyr konsumenterna dit. Det var det som hände Honda och det är därför Volvo kommer få svårt med elektrifieringen.

Uppdaterat: 2023-07-25 23:16

Axa; problemet med dig (apropå att vara trög) är att du missar att införandet av en SUV eller en bilmodell inte gick över en natt. Det har tvärtom skett gradvis.

De tillverkare som var sena att hoppa på tåget hamnade i stora ekonomiska svårigheter. Ett Motsatt förhållande gällde för dem som hängde med i tid - alltså precis som hos elektrifieringen.

När Honda nu då konstaterar att man inte kan sälja småbilar eftersom ingen vill ha dem så agerar man i linje med trenden. Den trend som påbörjades redan på 90-talet och som gradvis fasat ut kombibilar och mindre fordon.

Dock finns det fortfarande småbilar kvar att köpa. Marknaden kommer inte att till 100% bestå av SUV. Men producenterna tvingas lösa den ekvationen på annat sätt (samarbeten som kan ge tillräckliga volymer etc)

Henry Ford den andre sa en gång i tiden när Iacocca presenterade en småbil följande ord: Små bilar = små vinster. Ja det var Fiestan de pratade om

Det är pengarna som styr producenterna och det är därför man är så petiga med att fånga upp vad köparna efterfrågar.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-26 05:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tyvärr så verkar Honda inte vilja sälja några bilar alls i vårt land med tanke på deras skrala återförsäljarnät. Så då är det ganska oväsentligt vilka biltyper dom har i sitt sortiment.

Uppdaterat: 2023-07-26 09:20
Pi skrev:

Tyvärr så verkar Honda inte vilja sälja några bilar alls i vårt land med tanke på deras skrala återförsäljarnät. Så då är det ganska oväsentligt vilka biltyper dom har i sitt sortiment.

I vår stad slutade Hondas ÅF att sälja nya bilar, bara service kvar. Sedan togs service och hela ÅF bort. I närmsta stad 4 mil bort, slutade Honda att sälja nytt, bara service är kvar. Hur länge?

Uppdaterat: 2023-07-26 10:13

Vi pratar om en liten elbil nu. Det är det artikeln handlar om. Tittar man på försäljning av elbilar under 2022 så var det bland annat små elbilar som ökade mest och som säljer. 500, ID3, Born, 208, Springer. Ändå försöker tillverkarna styra in oss på att handla SUV, det är ju det de tjänar pengar på men inte nödvändigtvis det folk vill ha.

Elektrifieringen ställer till det för trögtänkta tillverkare.

Uppdaterat: 2023-07-26 10:55

Läs rubriken en gång till, Axa - "Honda storsatsar på suvar". Låter inte som små elbilar även om det hade varit trevligt..:) Visst - det nämndes att det inte blir flera bilar i det segmentet som Hondas lilla elbil finns i idag.
40-talisten - påminner mycket om vår stad också liksom grannstaden.

Uppdaterat: 2023-07-26 19:57

Undrar varför det är så hemligt med vart man bor så orten ersätts med Stad.
I Karlstad finns dock en Hondahandlare kvar, förstår inte vad som skulle vara så farligt att yppa rörande det.
BoT bil heter dom förövrigt och säljer även Subaru.
Har inte mer än Max tjugo minuter till handlaren.
Så kan härmed meddela att Karlstad har en fullt fungerande Honda- och Subaruhandlare.

Uppdaterat: 2023-07-26 20:41
Mr Snoid skrev:

Undrar varför det är så hemligt med vart man bor så orten ersätts med Stad.
I Karlstad finns dock en Hondahandlare kvar, förstår inte vad som skulle vara så farligt att yppa rörande det.
BoT bil heter dom förövrigt och säljer även Subaru.
Har inte mer än Max tjugo minuter till handlaren.
Så kan härmed meddela att Karlstad har en fullt fungerande Honda- och Subaruhandlare.

Så kan härmed meddela att Norrköping inte har en fullt fungerande Honda-handlare. Ävenså staden Linköping...

Uppdaterat: 2023-07-26 22:08
Axa skrev:

Ändå försöker tillverkarna styra in oss på att handla SUV, det är ju det de tjänar pengar på men inte nödvändigtvis det folk vill ha.
Elektrifieringen ställer till det för trögtänkta tillverkare.

Du har väl läst och hört att många tillverkare pratar om att man ska komma med en mindre och "billigare" elbil inom några år. Tyvärr har datumen för detta en tendens till att hela tiden flyttas fram. Man sitter helt enkelt och tänker och tänker på hur man ska få lönsamhet i dessa bilar, trots att det finns stor efterfrågan redan här och nu. Det är bara en tidsfråga innan det kommer ännu en artikel om detta på ViB.

Uppdaterat: 2023-07-27 00:13
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Skulle inte Dacia komma med en uppdaterad version av Spring som skulle säljas i Sverige?
Och Stellantis skulle visst ha något liknande på gång?
Nej, visst ja, jag tog fel, Stellantis gör väl bara premiumbilar nu enligt en viss skribent här på forumet"

Uppdaterat: 2023-07-27 09:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dacia har en ny version av Spring med bl a högre motoreffekt. Men tveksamt om den hamnar i Sverige - och tittar man på priset i t ex Tyskland så känns den redan lite för dyr för vad den erbjuder. Då är nog en MG4 ett avsevärt bättre val relativt prisskillnaden.

Uppdaterat: 2023-07-27 10:26
John2008 skrev:

Axa skrev:
Ändå försöker tillverkarna styra in oss på att handla SUV, det är ju det de tjänar pengar på men inte nödvändigtvis det folk vill ha.
Elektrifieringen ställer till det för trögtänkta tillverkare.

Du har väl läst och hört att många tillverkare pratar om att man ska komma med en mindre och "billigare" elbil inom några år. Tyvärr har datumen för detta en tendens till att hela tiden flyttas fram. Man sitter helt enkelt och tänker och tänker på hur man ska få lönsamhet i dessa bilar, trots att det finns stor efterfrågan redan här och nu. Det är bara en tidsfråga innan det kommer ännu en artikel om detta på ViB.

Ja lönsamhet i små elbilar är ingen lek, därav få.

Vem, gissar forumsdeltagarna på, kommer sälja en modern bra elbil under 300k först?
Inget skräp, bra skrev jag.
Tex en i Polo-klassen som går 30-40mil.
Mycket snack om ID.2, Renault, Fiat etc för 20-25k€
Tror det mest är snack…

Uppdaterat: 2023-07-27 13:33
Gillar kurvor och rondeller

Tesla säger att de skall lansera en modell 2 till reapris. Vi får väl se om det håller.

Men annars är det nog kineserna som kommer vara först ut.

Därtill borde priserna sjunka undan i takt med utbyggd produktionskapacitet, skalfördelar och högre volymer.

Men när är nog svårt att svara på. Säg före år 2025 i dagens kostnadsläge räknat.

Är jag för djärv då?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-27 13:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

2025 är långt fram.
De som då inte har billiga elbilar är troligen redn alterseglade.
De som KAN leverera i mängd. kommer nämligen äta upp det uppdämda behovet!
Som jag sagt flera ggr: Kina o Tesla har stort försprång.
Ser tyvärr ingen annan, hoppas ha fel.

De övriga får finna sig att dela på ”dyra premiumbilar” men vem köper dom då priserna sjunker på de vanliga?
Fåtalet.

Hur många lägger upp 700k på bil då man får massa bra bilar redan idag för 4-500k?

2025, vad kostar dessa då?? 3-400k gissar jag.
Blir som allltid vid teknikskifte stark prispress

Uppdaterat: 2023-07-27 15:14
Gillar kurvor och rondeller

Vi som var med då, ser likheterna mellan elbilsmarknaden nu och pc-marknaden på 90-talet. Det kom hela tiden nya och bättre datorer, och priserna sjönk samtidigt. Många uppsköt sitt pc-köp i väntan på nya billigare modellen. Är det någon presumtiv elbilsköpare här som känner igen sig?

Uppdaterat: 2023-07-27 16:21

40-talisten
En del väntar fortfarande på bättre och billigare pc
;-)

Uppdaterat: 2023-07-27 16:31

Ja, en del kineser skulle säkert kunna prissätta sina billigare modeller under 300.000 kr redan idag i vårt land - om viljan funnits. Men dom vill givetvis försöka få så bra betalt som möjligt.

Uppdaterat: 2023-07-27 18:17
40-talisten skrev:

Vi som var med då, ser likheterna mellan elbilsmarknaden nu och pc-marknaden på 90-talet. Det kom hela tiden nya och bättre datorer, och priserna sjönk samtidigt. Många uppsköt sitt pc-köp i väntan på nya billigare modellen. Är det någon presumtiv elbilsköpare här som känner igen sig?

Ja, men samma händer vid varje teknikskifte så inget unikt.
De första köparna får alltid ta den största ekonomiska smällen. Jag har ibland varit i den gruppen, och VET att det kommer bli dyrt. Men ibland gör man det, livet är kort :-)

Uppdaterat: 2023-07-28 13:49
Gillar kurvor och rondeller