Vi Bilägares forum

EU ställer nya krav på laddinfrastrukturen

EU ställer nya krav på laddinfrastrukturen

Det ska bli enklare för elbilar att ladda inom EU enligt några nya regler som ska stå klart med en början 2026.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-18 11:30

Kommentarer

MC, då det som du skriver handlar om laddinfrastrukturen och dess funktion su är jag nyfiken på vad baserar du detta påstående på ?
” Spelar ingen roll om andra har mer effekt, då dessa bara strular = ingen laddning
Resultatet blir att Tesla hinner trycka in mer energi i bilen under samma tid. Den startar ju nästan direkt.”

Jag skulle vilja påstå att du inte har någon grund för detta påstående.
Min erfarenhet säger att de som strular med laddningen, baserat på att jag faktiskt har laddat ett större antal gånger på publika snabbladdare, är beroende på handhavandefel.
Ett normalt laddstopp med min bil, 25-80% ca. 43kWh, tar 20minuter från det jag parkerat bilen tills jag åker från platsen.
Om du vill kan du få lite tips om hur du undgår strul med laddningen på t.ex. IONITY så du slipper det fortsättningsvis 😉
Hjälpte en Belgare, som stod och strulade med att få fart på laddningen, senaste gången jag laddade.

Uppdaterat: 2023-07-22 13:19

Fast handhavandefel är enbart en konsekvens av dålig produktdesign som gör att Kund gör fel.

Sedan läser vi regelbundet på forumet (och på andra forum) om rena fel

En enkel googling ger många träffar, tex

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/JQvqxJ/elbil-och-trasiga-laddstolpar-pa-sportlov-i-halsingland

Helt ärligt, nog får du tillstå att Teslas laddnät är i särklass?

Uppdaterat: 2023-07-24 08:27
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Fast handhavandefel är enbart en konsekvens av dålig produktdesign som gör att Kund gör fel.
Sedan läser vi regelbundet på forumet (och på andra forum) om rena fel
En enkel googling ger många träffar, tex
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/JQvqxJ/elbil-och-trasiga-laddstolpar-pa-sportlov-i-halsingland
Helt ärligt, nog får du tillstå att Teslas laddnät är i särklass?

Ja det är, eller har varit, i särklass i fråga om tillgänglighet. Men inte i fråga om laddeffekt och på min 800V bil funkar det dåligt.
Men du kan lika gärna begå handhavandefel på Tesla och det växer upp snabbladdare som svampar ur jorden nu. Men vill du trängas och få dina googlingar bekräftade så rekommenderar jag Ionity 😉
Men för att ge dig lite info från verkligheten som du kan ta med dig då du köpt elbil.
Detta enkla förfarande gör att du slipper stå och krångla. Speciellt är det högeffektladdare med vattenkyld lång tung kabel som är problemet, dvs t.ex IONITY. Kabeln är så tung att den drar laddhandsken nedåt med dålig kontakt som följd vid ”dockningen” mot laddaren. (Teslas laddare har klen och kort kabel så det inte blir den belastningen i handsken, dom är ju designade enkom för bilar med uttaget vänster bak)

1 fixa betalningen vi app eller bricka
2 stoppa i kontakterna bilen
3 håll in och ”upp” handsken i laddkontakten i bilen.
4 höll kvar tills laddningen startar.

Detta fungerar 100% på alla former av laddare och du slipper allt strul du läser om att få fart på laddningen.
Men så klart det hjälper inte mot trasiga laddare eller folk som kör in i laddbåset och börjar installera appar och betalkort till eventuella köandes förtret.
Men jag kan garantera dig att vid dagligt bruk av en elbil är problemen betydligt mindre än det du lyckas googla.
Men vill du googla så kan du alltid gå in på chargefinder och söka laddare. Filtrera bort allt utom Tesla och sedan kan du filtrera alla övriga utom Tesla och sätt lägsta effekt till 50kW. Då får du ser du hur mycket laddare det finns i dag, du lär finna att Tesla inte alls är så ”dominerande” som du verkar tro.

Uppdaterat: 2023-07-24 08:55

Citat Mr Snoid "Detta enkla förfarande gör att du slipper stå och krångla. Speciellt är det högeffektladdare med vattenkyld lång tung kabel som är problemet, dvs t.ex IONITY. Kabeln är så tung att den drar laddhandsken nedåt med dålig kontakt som följd vid ”dockningen” mot laddaren. (Teslas laddare har klen och kort kabel så det inte blir den belastningen i handsken, dom är ju designade enkom för bilar med uttaget vänster bak)

1 fixa betalningen vi app eller bricka
2 stoppa i kontakterna bilen
3 håll in och ”upp” handsken i laddkontakten i bilen.
4 höll kvar tills laddningen startar."
Det låter ju faktiskt helknas med en dylik konstruktion och procedur. Ser risker i att dålig kontakt kan orsaka varmgång och brand, tillgängligheten för personer som inte orkar hantera en tung kabel och varför ska man ha kraftigare kabel till 800 v system ? högre spänning kan strömmen reduceras och kabelarean blir mindre.
Sammanfattningsvis gör om gör rätt Ionity, samt uppmaning till biltillverkarna, standardisera placeringen av ladduttaget, (vore något för Eu att driva).

Uppdaterat: 2023-07-24 09:02
J.L skrev:

Citat Mr Snoid "Detta enkla förfarande gör att du slipper stå och krångla. Speciellt är det högeffektladdare med vattenkyld lång tung kabel som är problemet, dvs t.ex IONITY. Kabeln är så tung att den drar laddhandsken nedåt med dålig kontakt som följd vid ”dockningen” mot laddaren. (Teslas laddare har klen och kort kabel så det inte blir den belastningen i handsken, dom är ju designade enkom för bilar med uttaget vänster bak)
1 fixa betalningen vi app eller bricka
2 stoppa i kontakterna bilen
3 håll in och ”upp” handsken i laddkontakten i bilen.
4 höll kvar tills laddningen startar."
Det låter ju faktiskt helknas med en dylik konstruktion och procedur. Ser risker i att dålig kontakt kan orsaka varmgång och brand, tillgängligheten för personer som inte orkar hantera en tung kabel och varför ska man ha kraftigare kabel till 800 v system ? högre spänning kan strömmen reduceras och kabelarean blir mindre.
Sammanfattningsvis gör om gör rätt Ionity, samt uppmaning till biltillverkarna, standardisera placeringen av ladduttaget, (vore något för Eu att driva).

J.L IONITY är mig veterligen konstruerade för Max 350kW och opererar även med 400V, dvs en ansenlig mängd energi som går genom kabeln.
Nu var mitt inlägg ett svar på HUR man med några enkla tips får det att fungera. Inte att något är felkonstruerat eller att alla elbilar skall ha ladduttaget där Tesla placerat sitt.
Och orkar du inte hantera kabeln så skall du nog inte ens köra bil. Och det är självklart inte stiften för strömmen det handlar om utan de övre som står för kommunikationen mellan bil och laddare.
Men som vanligt skall Teslas lösningar försvaras i allt så som vara det allenarådande bästa.
Men undrar varför då så många Teslabilar står och laddar på Ionity, trotts Tesla laddstation ett stenkast bort. Kan det kanske vara så att de gamla V2 stationerna anses vara för klena av dessa Teslaförare?

Uppdaterat: 2023-07-24 09:15

Det är m a o inte lika självklart och enkelt som att tanka en ICE-bil...
Men utan egen erfarenhet så måste jag generellt ge MC rätt i detta som han skrev ovan - "Fast handhavandefel är enbart en konsekvens av dålig produktdesign som gör att Kund gör fel.".
sen tjatas det ju ständigt om behovet av allt större laddeffekter. Detta lär få de konsekvenser som tydligen drabbat Ionity redan - alltså tunga sladdar med vattenkylning.

Uppdaterat: 2023-07-24 09:40

Exakt Pi, det är inte lika självklart som att tanka en bil. Men har du aldrig någon gång tankat en bil förr, tja då är inte det heller lika självklart. Bara att finna spaken att öppna luckan för tanklocket kan vara en utmaning för vissa. Sedan hur man skall betala, vilket munstycke skall man ta mm.
Allt som du, som förare av en ICE bil i dryga 50 år, tar för självklart att alla kan.
Men har du kört elbil några månader och lärt dig detta så blir det lika självklart som att tanka en ICE bil.
Hur många är det inte som pga, feldesign fyller på fel drivmedel i tanken?
Men sammantaget skulle jag vilja påstå att det görs en höna av en fjäder och dagens journalistik tycker det är väldigt kul att ta upp grejer som inte funkade, eller nått fel på en bil, inte allt för sällan i USA.

Uppdaterat: 2023-07-24 09:59

Jag höll på att få psykbryt i helgen när jag skulle tanka min MG. Röret till tanken flödar inte som pumptillverkaren har tänkt. Kräver rätt vinkel på handtaget och lagom intryckt knapp för att ge bränsle.

Uppdaterat: 2023-07-24 10:30
Mr Snoid skrev:

Men har du kört elbil några månader och lärt dig detta så blir det lika självklart som att tanka en ICE bil.

Ja så är det givetvis.
Med skillnaden att ladda elbil är enklare då det funkar. I med kabeln och bilen sköter resten. (för Tesla där debitering sköts centralt)
För icke-Tesla ska man betala via App, samt hålla reda på alla Appar som passar för resp laddare. Som för bensinstationer idag.
Rätt uppfatttat?

Uppdaterat: 2023-07-24 11:09
Gillar kurvor och rondeller

Mr Snoid, om nu kabeln är så tung på grund av längd och vattenkylning så är det ju helt klart ett problem. Om man måste hålla upp kabeln i rätt position för att kunna kontaktera bilen är det ju "självmål" innan ens laddningen börjat. Med andra ord en skitkonstruktion! Har inte provat Ionity och känner ingen anledning, det ska vara enkelt, koppla in och lägga fokuset på något vettigare.

Uppdaterat: 2023-07-24 11:40

JL
Har du gjort det tidigare? När du tankat fossilbil? Lagt fokuset på något vettigare?
Det är minimal skillnad att ladda Tesla mot annan elbil. Det är sådan liten skillnad att det inte är en dealbreaker.

Uppdaterat: 2023-07-24 11:55
Mr Snoid skrev:

Men vill du googla så kan du alltid gå in på chargefinder och söka laddare.

Jag har använt flera appar, även MB's egen, under flera år för att kolla funktionen.
Samt under dessa år, studerat hur det går till på laddstationer.
Slutsatsen är att icke-Tesla-laddare har köer och man ser strul ibland.
Hos Tesla-laddare har jag aldrig sett köer eller strul.

Nu hade jag köpt Tesla för länge sedan - om den hade appellerat till mina känslor.
Där är problemet.

UTMANING:
Ska jag välja med hjärnan (Tesla) och åka en bil jag/hustrun troligen inte trivs med, eller "stå ut" med ev laddstrul åkandes en bil vi trivs med?

LÖSNING:
Vänta med elbil tills de andra laddarna funkar ok och bli mer utbyggda. Vilken börjar hända nu. Bra

Uppdaterat: 2023-07-24 12:05
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

IONITY är mig veterligen konstruerade för Max 350kW och opererar även med 400V, dvs en ansenlig mängd energi som går genom kabeln.

Är det vedertaget att IONITY ska man undvika?
Vilket laddnätverk är bäst utanför Tesla?

Uppdaterat: 2023-07-24 12:08
Gillar kurvor och rondeller

Tesla följer inte CCS-standarden till 100%. Felet är Tesla. Sen uppfyller inte Tesla EU:s krav.

Jag tycker EU:s önskan är steg i rätt riktning. Sen behövs det absolut fler AC-laddare (men DC laddarna har även AC…). Det stora problemet är de med hyresrätt/bostadsrätt utan laddmöjlighet. Behövs sättas upp AC-laddare vid parkeringarna invid flerfamiljshus. Finns motorvärmaruttag (som många har) borde det inte vara svårt uppgradera till AC-laddning.

En billigare variant är att installera 3-fas uttag. De fungerar utmärkt, men kabeln 3-fas till Typ2 och med dosa på kabeln för övervakning är dyrare. Dvs billigare för den som installerar uttaget, dyrare för användaren.

Uppdaterat: 2023-07-24 12:28
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Men har du kört elbil några månader och lärt dig detta så blir det lika självklart som att tanka en ICE bil.

Ja så är det givetvis.
Med skillnaden att ladda elbil är enklare då det funkar. I med kabeln och bilen sköter resten. (för Tesla där debitering sköts centralt)
För icke-Tesla ska man betala via App, samt hålla reda på alla Appar som passar för resp laddare. Som för bensinstationer idag.
Rätt uppfatttat?

Som skrivits tidigare så finns det flera fabrikat som har PnC (plug and charge) på samma vis som Tesla.
Sedan finns de ”egna” korten
Mitt heter Charge my Hyundai. Det funkar på ca 200.000 laddpunkter i Europa. De flesta ”kedjor” förutom Tesla. Allt kommer på en faktura och ingen app behövs. Kan dock kosta nått öre extra i ”roaming avgift”
Men det ÄR betydligt enklare an vad du tror. Volvos motsvarighet tror jag heter Plugsurfing, MB har sitt.
Så läs på lite mer på tillverkarnas hemsidor istället för braskande rubriker om landskaps i sportlovsveckor i Jämtland

Uppdaterat: 2023-07-24 12:37
Mr Snoid skrev:

Exakt Pi, det är inte lika självklart som att tanka en bil. Men har du aldrig någon gång tankat en bil förr, tja då är inte det heller lika självklart. Bara att finna spaken att öppna luckan för tanklocket kan vara en utmaning för vissa. Sedan hur man skall betala, vilket munstycke skall man ta mm.
Allt som du, som förare av en ICE bil i dryga 50 år, tar för självklart att alla kan.
Men har du kört elbil några månader och lärt dig detta så blir det lika självklart som att tanka en ICE bil.
Hur många är det inte som pga, feldesign fyller på fel drivmedel i tanken?
Men sammantaget skulle jag vilja påstå att det görs en höna av en fjäder och dagens journalistik tycker det är väldigt kul att ta upp grejer som inte funkade, eller nått fel på en bil, inte allt för sällan i USA.

+100
Det är inte problemfritt att tanka diesel eller bensin heller. Det är därför det finns försäkringar för feltankningar som är vanligare än vad folk tror.

Uppdaterat: 2023-07-24 13:00
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
IONITY är mig veterligen konstruerade för Max 350kW och opererar även med 400V, dvs en ansenlig mängd energi som går genom kabeln.

Är det vedertaget att IONITY ska man undvika?
Vilket laddnätverk är bäst utanför Tesla?

Nej varför skall du undvika IONITY, förutom att dom är dyrast av alla kedjor. Men problemet att så många tillverkare skickar med ett års gratisabonnemnag på IONITY eller gratis laddning (t.ex MB) i ett år på sina lyxbilar.
CikelK har byggt ut rejält och där är det nog aldrig kö.
Själv har jag köat 5 minuter till IONITY, detta totalt på 5000 mils körande.
Så det görs en höna av en fjäder och media gillar att skriva braskande rubriker om kaos. Vilket det är på ett fåtal punkter som är extra populära. Sedan mentaliteten bland många nya elbilsägare som minsann skall ladda 100%, trotts att det är kö. Dom 20% från 80% upp till 100% tar minst lika lång tid som att fylla 20-80%, skulle våga säga på alla elbilar.
Men vet flera som lämnat IONITY pga det under vissa tider hårda trycket samt att de är klart dyrast efter att abonnemanget gått ut, samt även deras ändrade abonnemang som endast ger 1,6kr i avslag på priset. Trotts det så är det betydligt dyrare än att t.ex ladda på CikelK
Men med elbil laddar man när man kan eller det passar, inte för att man måste eller måste hålla sig till en kedja. Spelar ingen större roll om det kostar nån krona mer eller mindre, mestadels laddar man hemma till låg kostnad

Uppdaterat: 2023-07-24 13:04

Jag brukar använda Circle K ganska ofta, även OKQ8 är återkommande laddstation, när jag inte använder Tesla eller IONITY.
Circle K fungerar hur bra som helst och är sällan kö.

Uppdaterat: 2023-07-24 13:06
Axa skrev:

JL
Har du gjort det tidigare? När du tankat fossilbil? Lagt fokuset på något vettigare?
Det är minimal skillnad att ladda Tesla mot annan elbil. Det är sådan liten skillnad att det inte är en dealbreaker.

När jag hade fossilbil var man tvungen och stå vid tankhålet och dra i sig alla giftiga gaser och glo tomt på räkneverket och konstatera en tusenlapp fattigare. Vid laddning kan man mejla, vila, eller ta en kopp kaffe, känns för min del bättre.

Uppdaterat: 2023-07-24 13:12

Ja Cikel K har blivit bra, ingen kö och bra pris.
5,99kr/kWh via appen.
Och där har du en av anledningarna att använda respektive kedjas app. Det är oftast billigare. T.ex kostar Cikel K 6,99 kr/kWh om du betalar med kort eller via mitt ”roaming kort”

Uppdaterat: 2023-07-24 13:16
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Men vill du googla så kan du alltid gå in på chargefinder och söka laddare.

Jag har använt flera appar, även MB's egen, under flera år för att kolla funktionen.
Samt under dessa år, studerat hur det går till på laddstationer.
Slutsatsen är att icke-Tesla-laddare har köer och man ser strul ibland.
Hos Tesla-laddare har jag aldrig sett köer eller strul.
Nu hade jag köpt Tesla för länge sedan - om den hade appellerat till mina känslor.
Där är problemet.
UTMANING:
Ska jag välja med hjärnan (Tesla) och åka en bil jag/hustrun troligen inte trivs med, eller "stå ut" med ev laddstrul åkandes en bil vi trivs med?
LÖSNING:
Vänta med elbil tills de andra laddarna funkar ok och bli mer utbyggda. Vilken börjar hända nu. Bra

Du har alltså inte åkt till en laddstation, blippat ditt Mercedes me Charge kort och börjat ladda, eller åkt till IONITY, pluggat in laddkontakten och vipps så laddar bilen utan du gjort något annat, alltså precis som Tesla. Och laddat gratis första året eller till ungefär halva ordinarie priset. Det är vad Mercedes erbjuder.
Så stirra dig inte blind på Tesla och att du provat nån app. Mycket enklare att använda och blippa kortet än appen.

Uppdaterat: 2023-07-24 13:22
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Exakt Pi, det är inte lika självklart som att tanka en bil. Men har du aldrig någon gång tankat en bil förr, tja då är inte det heller lika självklart. Bara att finna spaken att öppna luckan för tanklocket kan vara en utmaning för vissa. Sedan hur man skall betala, vilket munstycke skall man ta mm.
Allt som du, som förare av en ICE bil i dryga 50 år, tar för självklart att alla kan.
Men har du kört elbil några månader och lärt dig detta så blir det lika självklart som att tanka en ICE bil.
Hur många är det inte som pga, feldesign fyller på fel drivmedel i tanken?
Men sammantaget skulle jag vilja påstå att det görs en höna av en fjäder och dagens journalistik tycker det är väldigt kul att ta upp grejer som inte funkade, eller nått fel på en bil, inte allt för sällan i USA.

+100
Det är inte problemfritt att tanka diesel eller bensin heller. Det är därför det finns försäkringar för feltankningar som är vanligare än vad folk tror.

Jo då, jag vet. Råkade av tankspriddhet fylla E85 i min nya dieselbil. Var väl första veckan jag hade bilen så det gick av gammal vana.

Uppdaterat: 2023-07-24 13:24

Det är i princip bara Ionity som har kö till laddarna, hos övriga aktörer är det ofta luftigare.

Uppdaterat: 2023-07-24 20:14
Power to the people