Vi Bilägares forum

Nya BMW M3 och M4 kanske inte blir elektriska

Nya BMW M3 och M4 kanske inte blir elektriska

Tidigare kom BMWs M division ut med att de vill göra modellerna elektriska, nu verkar det inte vara lika säkert längre.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-20 15:00

Kommentarer

375 kW och 650 Nm ska nog inte vara ett problem för några elvispar. Däremot vikt, räckvidd och hotell till ägarna när kört 2-3 km med full kraft.

Det finns en anledning till att mer vanliga batterihållare fiser fram längs motorvägarna och det är att tekniken är undermålig och har långt kvar innan den kan anses fungera annat än i specialfall.

Uppdaterat: 2023-07-20 16:19

Dunder - körde häromdagen drygt 60 mil på E4 och andra stora vägar och jag kan säga att jag nog inte upplevde en enda elbils-förare som "fes fram". Tvärtom var det en hel del som hade väldigt bråttom. Det kanske var så i begynnelsen av elbils-eran men nu har den spridit sig till en mängd förmånsbils-förare och de har ofta en tung högerfot - av nån märklig orsak...:)

Uppdaterat: 2023-07-20 18:18

Pi: det kallas tid. De reser med ett högre tidsvärde än övriga bilister.

Då är det också lättare att öka hastigheten.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-20 18:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - även med familjen i bilen ? Och att trotsa de fartgränser som finns...

Uppdaterat: 2023-07-20 18:58

Jag kör nästan uteslutande runt Lund/Malmö och här blir det bara värre och värre.
Lägg till det alla danska turister som tror att man ska ligga i omkörningsfil oavsett om man kör om eller ej.

Uppdaterat: 2023-07-20 19:17

Det kan jag inte uttala mig om Pi. Det är ju din upplevelse.

Jag försökte bara ge mig på en förklaring till ditt påstående.

Om det är lämpligt är däremot en diskussion vi kan föra.

Och då behöver vi nog utgå från vilken risk man är beredd att acceptera i trafiken.

En ny stor modern förmånsbil är ju ofta både säkrare och med en förare som ofta kör långa sträckor. Det sänker risken i sig vilket då kan kompenseras av att de kan köra fortare (utan att vara farligare än medelbilen)

Bara ett resonemang

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-20 19:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - tänker man bara på sig själv så kan man ju försvara sig med att man har en säker bil... Men tänker man på att nån annan med en mindre säker bil kan skadas allvarligt för att man själv tycker att man inte behöver följa våra lagar så blir det nåt helt annat. Nåja - tråden handlar inte om detta så jag kan absolut släppa dessa spekulationer.

Uppdaterat: 2023-07-20 19:30

Fast nu har du missförstått poängen Pi. Och eftersom det var du som tog upp saken tänker jag mig nog att vi kan reda ut det.

Om man har en stor och modern förmånsbil från Volvo eller Tesla och några tyskar så har man mer än halverat sin risk. Det gäller även för övrig trafik (beroende på körmiljö)

Det är den riskreduktion som då kan användas till att öka hastigheten istället - utan att man för den sakens skull är farligare än den normala genomsnittsbilisten

Om man sedan skall använda de stora bilarnas extra säkerhet till att köra fortare istället för att sänka trafikdödligheten kan man dock diskutera.

Men argumentet att förmånsbilisterna är vårdslösa faller (eller infalla fall mildras) av att de sitter i en modern bil.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-20 19:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Man kan även uttrycka det så här. En förmånsbilist har ofta en betydligt högre timpenning än vad medelbilisten har.

Kan då förmånsbilisten minska sin restid utan att olyckorna drar iväg så görs en produktivitetsvinst. Något som i sin tur innebär en samhällsekonomisk nytta (jmfr att bygga en motorväg eller liknande).

Men det är ett vanskligt resonemang och inte allvarligt menat. Det handlar mest om att väcka lite eftertanke.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-20 19:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja nu börjar vanliga personer köpa elbil, de kör fortare än early adopters som tävlade i räckvidd

Uppdaterat: 2023-07-21 13:13
Gillar kurvor och rondeller

MC - så är det kanske..

Uppdaterat: 2023-07-21 14:15

Sen kanske man inte ska blanda ihop hög hastighet med snabb acceleration.
Jag upplever inte att de med elbilar kör fortare än andra. Däremot går det betydligt fortare att komma upp i hastighet för omkörning. Kanske är detta som folk i fossilbil upplever som fort?

Uppdaterat: 2023-07-21 17:39

Axa - idag upplever jag att elbils-förare kör ungefär lika fort som de med nyare ICE-bilar - men så var inte min upplevelse för bara ett par år sen. Då kändes det som att många elbils-förare var mera sparsamma med elektronerna - om man uttrycker sig så.

Uppdaterat: 2023-07-21 18:07

Pi
Nja, jag vet inte. Möjligen. Körde 40 milatripp idag och det var en hel del elbilar som låg bakom lastbilarna och sparade elektroner.

Uppdaterat: 2023-07-21 18:17

Axa - så var det inte på den 60-milatripp ner till Österlen som jag genomförde häromdagen. Däremot känns det som att det är flera förare idag än tidigare som absolut inte MÅSTE köra +120 på 120-vägar utan rullar fram lite långsammare än maxfarten - typ 100--110 - men det gäller oavsett vad motorn matas med. Och av naturliga orsaker mest ICE-bilar.

Uppdaterat: 2023-07-21 18:28