Vi Bilägares forum

Volkswagen ändrar sitt designspråk

Volkswagen ändrar sitt designspråk

Vi har redan sett än del hintar på ett nytt formspråk nu berättar den nya designchefen mer om framtiden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-18 15:00

Kommentarer

Nu förstår jag inte. Ser bilarna dyrare ut om de ser gamla ut?

Uppdaterat: 2023-07-18 19:12

Nej, men eran: "vi måste särskilja elbilar från bilar med förbränningsmotorer - till vilket pris som helst", är slut - åtminstone inom VW. Dvs särskilja även om de är fula! VW har dock inte varit värst, och AUDI har några riktigt snygga bilar.

Uppdaterat: 2023-07-18 19:28

Bilen på bilden har NÄSTAN lika fin kulör - Merino Blue - som jag har på Alfan - men fronten är påtagligt sämre/intetsägande.

Uppdaterat: 2023-07-18 19:37

Det verkar korkat att ha avgasbilsdesign när konstruktionen inte kräver det. Varför ska man ha en utstickande front utan nånting i? Lite deformationszon kan vara praktiskt att ha, men det behöver inte vara en vanlig "box" .
Det tråkiga är när alla gör skateboardchassi så man måste sitta en meter från marken och åka.

Uppdaterat: 2023-07-18 20:02

Ja uttrycket ”tråkbil” har varit ett signum för folkvagn sedan ett långt tag tillbaka.

Uppdaterat: 2023-07-18 20:14

Ska bli mycket intressant att se hur VW vidareförädlar sitt fina varumärke och bilar.

Uppdaterat: 2023-07-19 06:03

"En annan viktig faktor för den nya designchefen är att bilarna ska kännas dyrare än vad de är." Måhända att priset kan bli lite dyrare.

Uppdaterat: 2023-07-19 06:42
Lås inga trådar.
L. Mäkinen skrev:

Det verkar korkat att ha avgasbilsdesign när konstruktionen inte kräver det. Varför ska man ha en utstickande front utan nånting i? Lite deformationszon kan vara praktiskt att ha, men det behöver inte vara en vanlig "box" .
Det tråkiga är när alla gör skateboardchassi så man måste sitta en meter från marken och åka.

Nåja, jag tror nog de flesta presumtiva kunder har vant sig vid en viss uppbyggnad och då finns det inte plats och ekonomi för radikala förändringar.
Som exempel är ju grillen fullkomligt onödig på en elbil och kvarstår endast som ett rudimentärt spår från den tid just grillen signalerade rikedom och prakt.
Det har ju gjorts försök med grillösa bilar, även ICE och också av VW (inte bara nr 1), men köparna ansåg att grillen fattades och den kom tillbaka.
När det sedan gäller en lång främre överbyggnad där motorn tidigare satt, vill man nog ändå ha kvar lite skrynkelmån även om motorn sitter bakom baksätet och för många är det ju viktigt med en "frunk".

Uppdaterat: 2023-07-19 09:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse,
Jo, man minns ju den ansiktslösa Passaten från sista delen av 80-talet. Den såg konstig ut.
Nu finns det ändå ganska många bilar utan en grill så jag tror man kan komma ifrån det. Vissa tillverkare har förstås gått åt andra hållet och blivit alldeles groteska.
Det är förvånansvärt många bilar som har frunkutrymmet oanvänt för bagage. Huven är mest en servicelucka för spolarvätska.

Uppdaterat: 2023-07-19 09:42

Mycket är nog också en vanesak, man har vant sig vis en viss uppbyggnad och reagerar på avsteg.
Jag tycker t.ex. ladugårdsväggsdesignen i fronten på Volvos elbilar är förskräckligt ful, men man kanske vänjer sig, de är ju inte ensamma om det snittet.
Jag gillar lite mjuka rundade former, som fanns på 50-60-talet innan tvålkoppsdesignen slog igenom.

Uppdaterat: 2023-07-19 10:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bra att WV håller sig till ”klassisk och sober” design, det kommer att löna sig i längden. Många andra, speciellt asiatiska modeller, ser bara fula och tillgjorda ut. De kommer att se hopplöst föråldrade ut om några år.

Uppdaterat: 2023-07-19 10:05
Togga

Exakt Togga, VW håller sig till en design som ser föråldrad ut redan när den lanseras 😉

Uppdaterat: 2023-07-19 10:36
Mr Snoid skrev:

Exakt Togga, VW håller sig till en design som ser föråldrad ut redan när den lanseras 😉

Du pratar som du har förstånd till…😉

Uppdaterat: 2023-07-19 14:00
Togga

Gör knappast någon skillnad, 90-talet var lika fult som vanligt på VW.
Gamla Santana och Transporter från 1979 med boxermotorn (i lyxversion) är de enda VW jag någonsin upplevt "snygga", Transporter dessutom väldigt bra, högt uppskattad.

Uppdaterat: 2023-07-19 14:22

Stod idag bredvid en annan ny elbil av mera "klassisk" design - och tydligen då redan föråldrad. Men både jag och hustrun gillade bilens yttre former. Det var en BMW i4.
Eller är det märkesberoende om en klassisk form är föråldrad eller inte ?

Uppdaterat: 2023-07-19 18:36

I4 är ju bara en helt vanlig 4-serie Gran Coupé som BMW konverterat till eldrift som en snabblösning för att kunna sälja elbilar. Modellen börjar bli till åren kommen (första F36 kom 2014 och 2020 kom nuvarande G36 som bl.a. fick de rejäla bävertänderna) och står väl tillsammans med 3-serien inför generationsskifte. Då kommer även 3-serien med eldrift.
Men jag håller med om i4 är en snygg bil.
Men på VW ser man ingen skillnad på de senaste 15 årens modeller. Passat, Golf och Polo har ju sett lika dana ut under hela 2000-talet, endast de invigda klarar se nån skillnad mellan generationerna.

Uppdaterat: 2023-07-19 19:48

Och ändå är i4 hyllad som elbil, trots konverteringen.
Jag kan dock hålla med om att VW varit väldans återhållsamma med designändringar. Dock tror jag att VW vill vara försiktiga med större ändringar av de klassiska modellerna Passat och Golf. Kanske finns en anledning till att ID3 inte är en kopia på Golf.

Uppdaterat: 2023-07-19 20:53
Axa skrev:

Och ändå är i4 hyllad som elbil, trots konverteringen.

Sommartid ja, men åter igen så är det en elbil som tappar rejält vintertid. Såpass att ägarna gnäller över detta eller säljer bilen pga att den inte levde upp till förväntningarna.
Eller så är det fd. ICE-bilsägare som inte läst på eller haft orimliga förväntningar. Går inte att framföra en BMW i för det fabrikatet normal hastighet utan att det påverkar räckvidden rejält.
Dito för MB:s konverterade modeller, EQA, EQB och EQC.
En bra åretruntelbil skall helt klart vara konstruerad från grunden för att vara en elbil. Se bara på Tesla som den lysande stjärnan. Vill påstå att Hyundais E-GMP plattform också är riktigt bra som grund för en bra elbil.

Uppdaterat: 2023-07-19 21:28
Mr Snoid skrev:

En bra åretruntelbil skall helt klart vara konstruerad från grunden för att vara en elbil. Se bara på Tesla som den lysande stjärnan. Vill påstå att Hyundais E-GMP plattform också är riktigt bra som grund för en bra elbil.

Ja, men även Taycan.
Tre bra elbilsplattformar.

Uppdaterat: 2023-07-19 21:41
Gillar kurvor och rondeller

Snoid
Med hyllad menade jag inte enbart räckvidd sommartid. Läser man testerna så är det flera andra egenskaper som lyfts.
Den tappar lite drygt 20% på vintern enligt Motors tester. Inte sämst och inte bäst men överkomligt. Man får ändå ut drygt 40 mil på vintern.

Uppdaterat: 2023-07-19 21:43
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
En bra åretruntelbil skall helt klart vara konstruerad från grunden för att vara en elbil. Se bara på Tesla som den lysande stjärnan. Vill påstå att Hyundais E-GMP plattform också är riktigt bra som grund för en bra elbil.

Ja, men även Taycan.
Tre bra elbilsplattformar.

Men ohemult sugen på elektroner och till åren kommen. Förvisso Rimac som ligger bakom 800V arkitekturen likt E-GMO, men behöver väl uppgraderas.
Jämför med en Tesla S så ser du skillnaden.

Uppdaterat: 2023-07-19 21:54

Förmodar att biltillverkarna hittills avsiktligt har formgivit elbilarna "lite avvikande" för att det ska synas att det är elbilar. Det har varit okej hittills, för de "early adopters" som har köpt elbilarna har nog gärna velat visa att de kör något annat än en vanlig bil. Men nu när elbilarna ska säljas till de stora massorna så behöver formgivningen bli betydligt snyggare och attraktivare för att fler ska vilja köpa elbilarna.

Uppdaterat: 2023-07-20 06:04

Där tror jag absolut att du har en "point", SKF.

Uppdaterat: 2023-07-20 09:21
Pi skrev:

Där tror jag absolut att du har en "point", SKF.

Det tror jag också. Se bara på den kommande ID2all. I Tyskland toppar WV T-Roc försäljningsstatistiken månad ut och månad in och det utan el och med stilren design.

Uppdaterat: 2023-07-20 09:51
Togga

Hos oss är det enkelt, frågar hustrun. Hon är non-biased och har smak.

Uppdaterat: 2023-07-20 14:06
Gillar kurvor och rondeller

Det här med retrodesign på nya bilar är definitivt en återvändsgränd, där bara chefsdesigners kan frottera sig med en massa "snömos" motiveringar över hur arvet vävts in i designen.

Uppdaterat: 2023-07-20 14:29
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Mr Snoid skrev:
En bra åretruntelbil skall helt klart vara konstruerad från grunden för att vara en elbil. Se bara på Tesla som den lysande stjärnan. Vill påstå att Hyundais E-GMP plattform också är riktigt bra som grund för en bra elbil.
Ja, men även Taycan.
Tre bra elbilsplattformar.

Men ohemult sugen på elektroner och till åren kommen. Förvisso Rimac som ligger bakom 800V arkitekturen likt E-GMO, men behöver väl uppgraderas.
Jämför med en Tesla S så ser du skillnaden.

Ja, Tesla är i särklass mest effektiv.

Uppdaterat: 2023-07-20 15:46
Gillar kurvor och rondeller

Vi talar väl inte absolut retrodesign (typ New Beetle) utan en mera klassisk design som den växt fram genom åren. Och den tror jag faktiskt håller väldigt bra i det långa loppet - betydligt bättre än många nya Farmor Anka-bilar...:)

Uppdaterat: 2023-07-20 18:03

VW.s Golf 4 är enligt mig en designklassiker. Något som de mycket väl enligt mig ska sträva efter. ID2all är ett stort steg i rätt riktning.

Uppdaterat: 2023-07-20 18:53