Vi Bilägares forum

Känslighet nyare motorer.

Känslighet nyare motorer.

Skrev i nån annan tråd att jag bytt kamkedja på en Dacia Logan 0,9 tce -14.

Bilen är servad enligt bok med ny olja var 2000 mil till 12.000 mil vilket inträffade sommaren 2020.

Bilen varnade med motorlampan nu i januari -23 då bilen gått 16.100 mil och motorn lät illa.

Enligt mig lät den så illa att vi bogserade bilen till mitt garage, och det var nog tur, för när jag skulle dra runt motorn för hand hoppade kedjan över vevaxeln drev. Kedja, drev glidskenor var tokslut, spännaren var ute på max, men ändå hängde kedjan som en tvättlina mellan dreven. I botten på motorn låg bitar från glidskenorna.

Om vi nu översätter det till en äldre motor, tex en Volvo rödblock, så hade den tagit minimal skada av detta, kanske hade vevlagerna börjat knacka vid 30" mil, ist för vid 50"

Finns nog många äldre motorer som under lång tid inte fick nått oljebyte, utan bara en skvätt ny olja när lampan blinkade, en typ av flytande oljebyte, men med samma filter.

Renaultmotorn här hade varit skrot och inte jag räddat den, bara 2000 mil slet ut kedja och tillbehör totalt. Hur resten av motorn mår vet vi inte, men oljan var full med metallspån. Den ska få gå nån månad nu, sen ska vi byta olja igen.

Uppdaterat: 2023-04-07 23:43

Kommentarer

Kan oxå nämna att bilen mest gått längre resor, ägaren åker inte bil lokalt/ till jobbet, utan mest till ett sommarställe på helgerna.

Uppdaterat: 2023-04-07 23:48

Jag hade nog gissat att något av oljebytena inte gjorts mer än i boken. Det ska inte kunna bli så illa utan att något är fel.
Det måste finnas mängder av likadana motorer som gått mycket längre.

Uppdaterat: 2023-04-08 09:47

Ja, de skulle vara intressant att få tag i en servad bil med samma miltal, plocka bort bröstkåpan och kolla hur det ser ut.

Uppdaterat: 2023-04-08 10:36

Jag har en liten teori att biltillverkare och motortillverkare använder ofta flera tillverkare på samma komponenter i en motor och ibland finns det kvalitetsproblem med vissa serier av någon komponent.
Då kan sådant hända.
Vag har ju ökända bensinmotorer med kedje problem och oljetörst på 10000 mil och ibland mindre.
Men många av den motortypen har samtidigt gått både 30 och 40t mil utan dom problemen.

Så det ligger nog några hundar begravna ibland.

Uppdaterat: 2023-04-15 22:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nytt kamkedjefall.
MB 200 CLA (eller nått ditåt) -17 6000 mil, all service utförd.
Motorn hade börjat skramla vid start, det var sträckt kamkedja.
Vet inte om en sån har MB eller Renaultmotor ??

Uppdaterat: 2023-07-20 00:32

Den har väl en 1,6 L Renaultmotor. Är väl först de starkare 2l motorerna som är Mercedes egna.

Uppdaterat: 2023-07-20 08:18

Det är inte ovanligt med kedjebyten på Mercedes det är helt klart.
Det säjs många kedjesatser på nätbutikerna.

Och annan risk bil är Nissan qashqai med den samtillverkade motorn med Renault är det väldigt vanligt med havererad kamkedja även på låga mil.
Och Nissans cvt automatlåda havererar så ofta att det är kölista på begangnade cvt lådor på bildelsbasen.
Man pratar om samma fenomen som vag dsg lådorna när dom kom 2008.

Ja en ny tid och nya problem.

Undra när elbils problemen dyker upp i tidningarna.
Elektronik och motorstyrningar är våldsamt dyra grejer.

Uppdaterat: 2023-07-20 08:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Elektroniken i sig är ju väldigt stabil, men händer något kan felsökningen bli väldigt dyr och även om och när man hittat den felaktiga komponenten, som kanske kostar 50 öre, så finns den bara inbyggd i en modul som kan kosta 9847:-!
Men kunskapen om vanligare bilar blir ju allt bättre och frekventa fel hittas vanligtvis snabbt och där finns nog möjlighet att hitta ersättningskomponenter till bättre priser.
Men arbetskostnaderna kan förstås fortfarande bli höga.

Uppdaterat: 2023-07-20 08:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Elektroniken i sig är ju väldigt stabil, men händer något kan felsökningen bli väldigt dyr och även om och när man hittat den felaktiga komponenten, som kanske kostar 50 öre, så finns den bara inbyggd i en modul som kan kosta 9847:-!
Men kunskapen om vanligare bilar blir ju allt bättre och frekventa fel hittas vanligtvis snabbt och där finns nog möjlighet att hitta ersättningskomponenter till bättre priser.
Men arbetskostnaderna kan förstås fortfarande bli höga.

Nja en elektrisk ”modul” i en elbil kan kosta som en växellåda om man har otur.
Stabila grejer javisst men vi har inget facit än på 5-10 år tänker jag.
Tänk bara ett litet åsknedslag eller bara fukt och vägsalt på fel ställe🥺.
Fort blir det svåra kostsamma elfel.

Uppdaterat: 2023-07-20 09:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tänker man sedan på den enormt snabba utvecklingen inom elektroniken, en ny generation i princip vart tredje år, så blir det ju en förskräcklig mängd varianter av utbytesenheter att lagerhålla.
Men man kanske inte ska överdriva svårigheterna, datorer har ju funnits i bilar sedan mer än trettio år och det går oftast att hitta en slavmodul till en femton år gammal bil om den inte är för ovanlig.

Uppdaterat: 2023-07-20 09:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, kraftregleringen i elbilarna ("fartreglaget") lär inte vara några billiga grejor om det ger upp så där har vi säkert nåt som kostnadsmässigt motsvarar en havererad automatlåda. Likaså laddnings-utrustningen. Allt som hanterar höga effekter i elbilen kan vi nog förutsätta är tämligen dyra komponenter.

Uppdaterat: 2023-07-20 09:26

Så är det ju också så att ett mycket enkelt billigt komponentfel i en modul kan kräva byte av hela modulen till ett högt pris, som jag skrev tidigare.
Men det finns som väl är ofta några glada genier bland amatörteknikerna som löser problem och ibland lyckas de bra.
Som exempel vet jag att stöldskyddsmodulen i 9-5 börjar larma efter ca 5 år då det inbyggda backup-batteriet är slut och det krävdes ett byte på märkesverkstad för ca 5-6000:-, man byter hela modulen!
Saabforum beskriver man hur man byter endast batteri för ca 40:-, visserligen lite enkelt jobb, tar kanske ett par timmar, men kräver inga specialverktyg.
Jag tror att den möjligheten kommer mer och mer, det blir allt fler ungdomar som intresserar sig för lagning av elektronik.

Uppdaterat: 2023-07-20 09:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Ja, kraftregleringen i elbilarna ("fartreglaget") lär inte vara några billiga grejor om det ger upp så där har vi säkert nåt som kostnadsmässigt motsvarar en havererad automatlåda. Likaså laddnings-utrustningen. Allt som hanterar höga effekter i elbilen kan vi nog förutsätta är tämligen dyra komponenter.

9000kr för en begagnad inverter till en Polestar. Inte så hutlöst
https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=730101&dk=0192

Uppdaterat: 2023-07-20 09:58

Jo det är dyrt, man vet inget om den.

Uppdaterat: 2023-07-20 10:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
mso 1000 skrev:

Det är inte ovanligt med kedjebyten på Mercedes det är helt klart.
Det säjs många kedjesatser på nätbutikerna.
Och annan risk bil är Nissan qashqai med den samtillverkade motorn med Renault är det väldigt vanligt med havererad kamkedja även på låga mil.
Och Nissans cvt automatlåda havererar så ofta att det är kölista på begangnade cvt lådor på bildelsbasen.
Man pratar om samma fenomen som vag dsg lådorna när dom kom 2008.
Ja en ny tid och nya problem.
Undra när elbils problemen dyker upp i tidningarna.
Elektronik och motorstyrningar är våldsamt dyra grejer.

Jo jag såg det när jag skulle ha delar till Dacian, det fanns typ 20 olika fabrikat med kamkedjesatser och hur många filmer som helst på Youtube i ämnet.
Märkligt att man inte hört nått om problemet, det har ju inte varit några tidningsrubriker om det.
Renault har vad jag vet tidigare haft bra motorer, det är allt runt omkring som rasat ihop.
Mins när jag rev motorn på en Volvo 440 med brusten kamrem (22" mil utan byte) så var det väldigt fint i motorn, kamaxel mm hade inget slitage alls, samma med toppen jag köpte på skroten.

Uppdaterat: 2023-07-20 11:31

Elektroniken kommer mycket handla om ifall de lyckas få genomföringar täta, och materialet som tätar. Den plast/gummi som tillverkas idag håller sig bara mjuk några år.
Såg nån bild på en elmotor baktill under en elbil, kablarna gick in i motorn uppifrån och gick i en böj.
Bara ha en kabel in uppifrån är dumt, dessutom ha den i en böj som kommer utöva en kraft på genomföringen är ännu dummare.

Uppdaterat: 2023-07-20 11:42

Häromdagen såg jag en Volvo S40 1.8i. Jag trodde att alla såna hade dött sotdöden redan med Mitsubishis fantastiska GDI-maskin.

Rikard,
Är det inte för att vatten inte ska samlas i kabeln man drar den uppifrån? Jag har för mig att kabeln till hastighetsgivaren på BMW E30 gick in horisontellt, men den var böjd nedåt så vatten samlades innanför höljet.
På gummiupphängda delar tror jag det är bra med en böj på kablar så det finns nånstans det kan röra sig.

Uppdaterat: 2023-07-20 14:56
mso 1000 skrev:

Undra när elbils problemen dyker upp i tidningarna.
Elektronik och motorstyrningar är våldsamt dyra grejer.

En elbil är totalt sett mycket mindre komplex än en fossilbil så det kommer bara blir bättre.
Och elmotorer och styrning har funnits länge.
Ge det några 10år eller så så marknaden stabiliserats.
Vi är ännu i inledningen av elbilsutvecklingen.

Uppdaterat: 2023-07-21 12:50
Gillar kurvor och rondeller

OM kraftelektronik går sönder så blir nog kostnaden rätt ordentlig - kanske bl a därför som Tesla är dyra att försäkra...

Uppdaterat: 2023-07-21 14:13