Vi Bilägares forum

EU ställer nya krav på laddinfrastrukturen

EU ställer nya krav på laddinfrastrukturen

Det ska bli enklare för elbilar att ladda inom EU enligt några nya regler som ska stå klart med en början 2026.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-18 11:30

Kommentarer

Tänk att det här finns ju redan.

Köp en Tesla!

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-18 15:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nej Tesla har inte mycket av det här ännu.

Uppdaterat: 2023-07-18 15:44

Som vanligt överdrivet fokus på snabbladdning.
Så länge det finns långsam billig AC-laddning där bilen står parkerad över natten, så är det inte många dagar per år som genomsnittsbilen behöver snabbladdning.

Uppdaterat: 2023-07-18 16:14
V8-Power skrev:

Nej Tesla har inte mycket av det här ännu.

Jo man har ett sammanhängande nät av laddatationer som möjliggör att man kan resa över hela EU utan köer.Dock inte med den laddhastigheten.

MVH AL
MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-18 17:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Även IONITY är väl utbyggt i resten av Europa. Man behöver helt enkelt inte bli skitnödig ifall man vill ladda på annat än Teslas stationer.

Uppdaterat: 2023-07-18 17:54

Jo fast med skillnaden att det alltid är ont om plats då, företrädesvis av allehanda plåtschabrak och överbelånade mellanchefer 😆.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-18 18:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

V8-Power skrev:
Nej Tesla har inte mycket av det här ännu.

Jo man har ett sammanhängande nät av laddatationer som möjliggör att man kan resa över hela EU utan köer.Dock inte med den laddhastigheten.
MVH AL
MVH AL

Man har vare sig 400kW eller 600kW och inte heller laddare var 60:e km så nej de har inget av detta. Inte heller betalningslösningarna som krävdes.

Uppdaterat: 2023-07-18 18:58
A.L skrev:

Jo fast med skillnaden att det alltid är ont om plats då, företrädesvis av allehanda plåtschabrak och överbelånade mellanchefer 😆.
MVH AL

I Sverige ja, men rapporter från Europaresenärer gör gällande att det aldrig är kö, så som i Sverige, på Ionitys stationer då deras resor skildras i ord och bild på FB grupper för bilar som kan tillgodogöra sig kapaciteten på laddarna.

Uppdaterat: 2023-07-18 19:56
V8-Power skrev:

A.L skrev:
V8-Power skrev:
Nej Tesla har inte mycket av det här ännu.
Jo man har ett sammanhängande nät av laddatationer som möjliggör att man kan resa över hela EU utan köer.Dock inte med den laddhastigheten.
MVH AL
MVH AL

Man har vare sig 400kW eller 600kW och inte heller laddare var 60:e km så nej de har inget av detta. Inte heller betalningslösningarna som krävdes.

Lägre effekt ja, men fullt tillräcklig kapacitet för att resa över hela EU.

Var 60 km bygger ju på att hela populationen skall åka elbil, och med den frekvensen som finns hos Tesla torde det blir ungefär hälften av Teslas kapacitet (om ens det).

Så det är inte i närheten om man räknar på det

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-18 20:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

V8-Power skrev:
A.L skrev:
V8-Power skrev:
Nej Tesla har inte mycket av det här ännu.
Jo man har ett sammanhängande nät av laddatationer som möjliggör att man kan resa över hela EU utan köer.Dock inte med den laddhastigheten.
MVH AL
MVH AL
Man har vare sig 400kW eller 600kW och inte heller laddare var 60:e km så nej de har inget av detta. Inte heller betalningslösningarna som krävdes.

Lägre effekt ja, men fullt tillräcklig kapacitet för att resa över hela EU.
Var 60 km bygger ju på att hela populationen skall åka elbil, och med den frekvensen som finns hos Tesla torde det blir ungefär hälften av Teslas kapacitet (om ens det).
Så det är inte i närheten om man räknar på det
MVH AL

Kan du inte bara erkänna att du har fel en endaste gång.

Har Tesla 400kW - Nej
Har Tesla 600kW - Nej
Har Tesla laddare var 60km - Nej
Har Tesla den visning av pris och de betallösningar som krävdes - Nej

Tesla uppfyllde inget av kraven men A.L menar att de har allt...

Uppdaterat: 2023-07-18 20:28

Suck, nu kom det ett tämligen infantilt påhopp. 👎Bättring tack.

Jag skrev att Tesla inte har motsvarande effekt.

Jag skrev också att de inte har en laddplats per 60 km.

Men sedan försökte jag mig på att förklara att det inte är nödvändigt eftersom populationen av Teslor är försvinnande liten kontra övriga bilar.

Och då är kapaciteten hos Tesla högre än hos någon annan.

Alltså grundläggande matematik.

Så Tesla levererar per definition redan en fungerande lösning och man var dessutom före alla andra eftersom man förstod att det är en förutsättning för att kunna konkurrera.

Detta helt utan lagstiftning.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-18 22:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Yes A.L har aldrig någonsin fel. Mina kommentarer var till ditt första svar.

Uppdaterat: 2023-07-18 22:10
A.L skrev:

Tänk att det här finns ju redan.
Köp en Tesla!
MVH AL

Detta är A.L ditt första svar.

Uppdaterat: 2023-07-18 22:11
V8-Power skrev:

Yes A.L har aldrig någonsin fel. Mina kommentarer var till ditt första svar.

Din kommentar handlar om andra saker än att föra ett intelligent resonemang, tyvärr.

Nej, Tesla har inte den laddhastigheten. Däremot har man det som det krävs lagstiftning för att få till.

Så kort och gott, lösningen finns redan- om än i ett annat utförande.

Att ha en laddplats var 60 km är däremot inte nödvändigt eftersom en sådan överkapacitet blir orimligt dyr för Tesla-köparna.

Därför har man inte det.

Att däremot låta resterande elbilar dela på den tänkta kapaciteten är inte i paritet med Tesla - givet att elbilspopulationen väntas blir mångdubbelt större än Teslas.

Så också det argumentet faller.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-18 22:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag vet inte hur man får ihop matematiken när Tesla har öppnat upp merparten av sina laddstationer även för andra märken.
Om man vidare kollar på en laddkarta för Europa så finns det gott om snabbare IONITY laddare. Teslas laddnätverk ger inte samma fördelar som för några år sedan hel enkelt.

Uppdaterat: 2023-07-18 22:19

A.L skriver bara längre och längre istället för att erkänna felaktigheten i sin första kommentar, känner vi igen det…

Jag bryr mig noll om Teslas infrastruktur, artikeln handlade om EU:s kommande krav som man kan tycka vad man vill om.
Jag tycker det viktigaste är att man ser till att det är enkelt att ladda på tillräckligt antal platser så att även dem som inte kan ladda hemma kan ha elbilar. Naturligtvis oavsett fabrikat!

Uppdaterat: 2023-07-18 22:26
Axa skrev:

Jag vet inte hur man får ihop matematiken när Tesla har öppnat upp merparten av sina laddstationer även för andra märken.
Om man vidare kollar på en laddkarta för Europa så finns det gott om snabbare IONITY laddare. Teslas laddnätverk ger inte samma fördelar som för några år sedan hel enkelt.

Nej det är sant. Men trots att Tesla öppnat upp för populasen så ser man sällan några plåtschabrak där.

Men i teorin kan det förstås förekomma.

Men i förlängningen kommer det här vara en onödig diskussion då det högst sannolikt blir en standardisering för samtliga elbilar framöver.

Om Tesla följer med eller inte låter jag vara osagt.

MVH AL

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-18 22:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
V8-Power skrev:

A.L skriver bara längre och längre istället för att erkänna felaktigheten i sin första kommentar, känner vi igen det…
Jag bryr mig noll om Teslas infrastruktur, artikeln handlade om EU:s kommande krav som man kan tycka vad man vill om.
Jag tycker det viktigaste är att man ser till att det är enkelt att ladda på tillräckligt antal platser så att även dem som inte kan ladda hemma kan ha elbilar.

Det är onekligen tragiskt med folk som saknar grundläggande förmåga att resonera.

Inte ens när man lägger tid på att föra diskussionen något snäpp ovanför dagis så ger det något annat än ren dumhet i retur.

Upprepar mig inte eftersom du uppenbarligen inte klarar av att fortsätta diskussionen.

Nej, effekten är inte densamma. Kapaciteten är högre - om man kan räkna vill säga.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-18 22:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja nåväl.

Alla förstår inte det här med perspektiv.

Tesla har redan en fullt fungerande lösning -utan köer eller kapacitetsbrist.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-18 22:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L du bevisar bara hela tiden vad jag skrev, din sanning är alltid den enda rätta. Okvädingsord och nedlåtande omdömen om andra visar bara på narcissistikt beteende och nu sänkte jag mig till din nivå...

Uppdaterat: 2023-07-19 13:45

Ja du började dialogen med en massa idiotiska insinuationer, det kunde du ha låtit bli.

Att vi sedan inte kommer vidare hänger nog inte ihop med att vi står speciellt långt från varandra. Det handlar snarare om andra saker (med svammel om sanningar) som du härmed bekräftade.

Läs gärna vad jag skriver och bemöt det så blir dialogen mer städad. Det är rätt att Tesla inte erbjuder den effekten, men att man har ett heltäckande nätverk med högre tillgänglighet (vilket är syftet med EU:s rekommendation) kan knappast ha gått någon förbi.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-19 14:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tycker egentligen inte att EU ska lägga sig i utan de som driver dagens mackar bör själva se vart framtiden är på väg. Dock kan jag tycka att kraven på visning av pris och enkla betalningsmedel är bra.
Det är min åsikt i frågan.

Uppdaterat: 2023-07-19 15:31

Nej det är en iakttagelse som jag delar. EU gör mycket dumt och framförallt tandlöst.

Uppenbarligen klarar marknaden själv av att tillgodose efterfrågan, i alla fall i ett fall😜

Men jag gissar att EU vill driva på för att underlätta omställningen och det kan ju vara en idé under förutsättning att det sker utan merkostnader för annat än bilisterna själva (som tar vinsten från bilresan)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-19 15:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
V8-Power skrev:

Kan du inte bara erkänna att du har fel en endaste gång.
Har Tesla 400kW - Nej
Har Tesla 600kW - Nej
Har Tesla laddare var 60km - Nej
Har Tesla den visning av pris och de betallösningar som krävdes - Nej
Tesla uppfyllde inget av kraven men A.L menar att de har allt...

Ja och AL gör första kommentaren på artikeln med: "Tänk att det här finns ju redan. Köp en Tesla!".

Uppdaterat: 2023-07-19 23:47
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Måste ge AL rätt i sin kommentar att det finns laddlösningar och plug and charge utan konstiga taggar, appar kreditkort för Tesla i hela EU. När Tesla skapade sitt nätverk fanns inte några standarder för plug and charge och för den delen lösningar för att göra elbilsåkandet till o med enklare än med fossilbil. Att Tesla och för den delen övriga tillverkare inte kan ta emot 400- 600 kW gör det ju ointressant att bygga sådant nätverk för personbilar, dock för lastvagnar är det relevant. För lastvagnar kunde Eu gott ha standardiserat gränssnitt och batterier för batteribyten i stället.

Uppdaterat: 2023-07-20 14:25
J.L skrev:

Måste ge AL rätt i sin kommentar att det finns laddlösningar och plug and charge utan konstiga taggar, appar kreditkort för Tesla i hela EU.

Exakt.
Men vissa har problem med fakta.

Uppdaterat: 2023-07-20 15:59
Gillar kurvor och rondeller

Om ni liksom V8 läst artikeln om de kommande (!?) EU-kraven så är det frågan ven som har problem med fakta... Visst har Tesla den kanske bästa lösningen idag men den matchar ju trots detta inte de krav EU avser ställa - så jag måste nog ge V8 rätt i denna diskussion. Sen är Teslas lösning säkert "good enough" för många men detta var ju inte frågeställningen trots allt.

Uppdaterat: 2023-07-20 18:11

AL , översittare som alltid! Suck

Det framgår dock åter igen inte om laddarna i sig måste vara på 400-600KW/st eller om laddstationen i sig skall klara av 400-600KW.
Är det det sistnämnda så är Sverige snart där, om de vägar som gäller, E6 och E4, då saknas 4 platser i landet.
Är det 400-60KW per laddare så har vi noll idag…

Uppdaterat: 2023-07-20 19:28
*Robban

Robban, nu när AL köpt en Tesla så blir så klart argumentationen ut från detta. Och även säkerheten i den ”hårda bilen” har nu blivit topp och minst lika bra som Volvo 😉 tidigare var det något om krockvåld G-krafter och kroppspulsådern som inte alls var bra.

Uppdaterat: 2023-07-20 20:49

Ha ha Snoid. Du har humor och tar inte allt på så blodigt allvar som en del andra herrar.

Men mina synpunkter på Tesla modell tre och Y kvarstår. Hårda som Sten. Självkörningsförmågan är heller inte något att rekommendera.

Vad gäller laddnätverket är det fortfarande orsaken till mitt val. Och det fungerar oklanderligt bra.

Senast idag var jag och laddade på Varberg norr. Köer till de vanliga laddarna (mestadels bestående av VW och något plåtschabrak) medan jag själv åkte rakt förbi och till Tesla-laddaren och fyllde upp - utan kö.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-20 20:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vilket alla andra också kunde göra då Teslas laddare i Varberg är öppna för alla.

Uppdaterat: 2023-07-20 21:17
A.L skrev:

Senast idag var jag och laddade på Varberg norr. Köer till de vanliga laddarna (mestadels bestående av VW och något plåtschabrak) medan jag själv åkte rakt förbi och till Tesla-laddaren och fyllde upp - utan kö.
MVH AL

Och obegripligt varför dom snåla jäklarna inte åkte och laddade på Tesla istället, den är öppen för alla. Men så klart kan man kanske spara nån krona på sitt första gratisår på Ionity premium abonnemang.
Helt befängt tycker jag, själv skiter jag i vad det kostar bara det finns tillgängligt längs vägen och har hyfsad effekt, men så klart IONITY ger absolut bäst laddeffekt på min 800V bil. Men alla andra som köar där bara för att man råkar spara nån krona men oavsett inte kan tillgodogöra sig ens hälften av laddarnas effekt, tja då är man rejält dumsnål.

Uppdaterat: 2023-07-20 21:27
V8-Power skrev:

Vilket alla andra också kunde göra då Teslas laddare i Varberg är öppna för alla.

Ja men ändå står de och köar och äter onyttig korv från CircleK eller något äckligt pommes från McD…

Själv fyllde jag lite grann och skrev fem mejl. Sedan susade jag vidare.

Teslas satsning på sitt nätverk är en av orsakerna till att de blivit så framgångsrika (påstår jag).

Det finns alltid plats, grejorna fungerar och laddhastigheten är fullt acceptabel.

Hade alla bara haft det här skulle EU inte behövt lägga sig i

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-20 21:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

A.L skrev:
Senast idag var jag och laddade på Varberg norr. Köer till de vanliga laddarna (mestadels bestående av VW och något plåtschabrak) medan jag själv åkte rakt förbi och till Tesla-laddaren och fyllde upp - utan kö.
MVH AL

Och obegripligt varför dom snåla jäklarna inte åkte och laddade på Tesla istället, den är öppen för alla. Men så klart kan man kanske spara nån krona på sitt första gratisår på Ionity premium abonnemang.
Helt befängt tycker jag, själv skiter jag i vad det kostar bara det finns tillgängligt längs vägen och har hyfsad effekt, men så klart IONITY ger absolut bäst laddeffekt på min 800V bil. Men alla andra som köar där bara för att man råkar spara nån krona men oavsett inte kan tillgodogöra sig ens hälften av laddarnas effekt, tja då är man rejält dumsnål.

Jag tror att det är övergående med köerna, eller så uppstår det ett system där man kan köpa sig förbi köerna, d.v.s de med högst betalningsvilja får en egen gräddfil men då till högre kostnad.

Ja, folk är snåla. Inte så konstigt med tanke på den svenska kronan dock. Men under semestertider har folk nog tid och ork att köa.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-20 22:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Det finns alltid plats, grejorna fungerar och laddhastigheten är fullt acceptabel.
Hade alla bara haft det här skulle EU inte behövt lägga sig i
MVH AL

Exakt så.
Spelar ingen roll om andra har mer effekt, då dessa bara strular = ingen laddning
Resultatet blir att Tesla hinner trycka in mer energi i bilen under samma tid. Den startar ju nästan direkt.
EU (och andra aktörer) behöver foka på enkelhet och funktion, SEDAN effekt.

Uppdaterat: 2023-07-21 13:10
Gillar kurvor och rondeller

Då måste jag haft en evinnerlig tur som kunnat ladda utan strul under ett och ett halvt år.

Uppdaterat: 2023-07-21 13:13

Köp en Trisslott Mr Snoid :-)

Uppdaterat: 2023-07-21 14:33

Mc, hur ofta strular laddningen för dig?

Uppdaterat: 2023-07-21 15:14
*Robban

Märkligt. Visst slipper man kanske strul hos Tesla men det går inte särskilt fort att ladda i 47 kW.
För övrigt så har jag haft lika mycket strul på Teslas stationer som på andra.

Uppdaterat: 2023-07-21 17:30

Misstänker att MCs ladd-erfarenheter med elbils-laddning är lika stora som mina egna - om ni förstår...:)

Uppdaterat: 2023-07-21 17:59

Då har du med andra ord inte haft något strul, Axa

Uppdaterat: 2023-07-21 19:04

JL
Det sa jag inte. Det har varit lite strul men jämt fördelat mellan Tesla och andra laddare.
Å andra sida kan strulet på Tesla laddarna bero på att man kör annat än Tesla.

Uppdaterat: 2023-07-21 19:53

Du får väl köpa dig en riktigt elbil Axa och inte Ceausescus plåtschabrak?

Så slipper du laddstrul och får dessutom en prestanda och tekniknivå vida överlägset det du har idag

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-21 20:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Halleluja! ;)

Uppdaterat: 2023-07-21 21:23

Hmm, om jag inte missminner mig har Ceausescu inte lett Tjeckoslovakien utan Rumänien, med en hustru som notorisk skosamlare.
Har inte någon annan erfarenhet än den problemfria laddningen av min Tesla på Teslas superchargers, så du har säkert rätt Axa.

Uppdaterat: 2023-07-21 21:28

Sunkiga retorik igen… du är inte kul, bara gubbig… AL

Uppdaterat: 2023-07-21 22:00
*Robban

Robban
Ja, jag har oxå noterat det. Allt för ofta försöker man kompensera det gubbiga med ett fordon som ska signalera sportighet för att verka ungdomlig. Typ Tesla S. Eller försöka verka förståndigare än vad man är med gubb-Volvo.

Uppdaterat: 2023-07-21 22:08
J.L skrev:

Hmm, om jag inte missminner mig har Ceausescu inte lett Tjeckoslovakien utan Rumänien, med en hustru som notorisk skosamlare.
Har inte någon annan erfarenhet än den problemfria laddningen av min Tesla på Teslas superchargers, så du har säkert rätt Axa.

Korrekt. Men det som Ceausescu gjorde var att han vägrade att gå med i Sovjetunionens anfallskrig mot Tjeckoslovakien. Tokstollarna borta i Sovjet ville under den här perioden stoppa Tjeckoslovakiens liberala reformer - då det stred mot den "sanna" Marxism-leninism (vars tongångar tyvärr också förekommer i den svenska riksdagen från allehanda sellerikommunister). Brezjnevdoktrinen (som också lever idag borta i Ukraina men som också i en annan form finns representerad hos tokstollarna) innebar att Sovjet med hjälp av sina satellitstater försvarade och upprätthöll sin syn på kommunism med alla tillgängliga medel - militära sådana inkluderade.

Ceausescu (men även en del andra tokstollar i Finland, Italien och Frankrike - kallade sig på den tiden för kommunister) fördömde Sovjetunionens agerande och tack vare detta lyckades Tjeckoslovakien bibehålla några av sina liberala reformer. Sovjets ockupation hävdes (om än att man lät sina trupper stå kvar utanför gränsen).

Poängen var alltså att utan Ceausescu hade inte inte Tjeckoslovakiens reformer kunnat bibehållas. Då skulle Skoda inte heller varit ett tillräckligt utvecklat bolag för Volkswagen att köpa upp (det hade mer varit i klass med Trabant) och därmed hade det nutida plåtschabraket till Skoda inte heller ha existerat.

Det var min poäng med resonemanget och min kommentar enligt ovan.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-22 10:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
EnannanRobban skrev:

Sunkiga retorik igen… du är inte kul, bara gubbig… AL

Märklig kommentar. Har du inget vettigare att skriva är det väl bättre att vara tyst?

Ämnet för tråden är annars EU och laddstationer.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-22 10:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
EnannanRobban skrev:

Mc, hur ofta strular laddningen för dig?

Vore trevligare om du kunde diskutera som en vuxen person. Diskussionen handlar om laddinfrastrukturen

Uppdaterat: 2023-07-22 11:48
Gillar kurvor och rondeller