Mc
Även om jag hoppas att omställningen till elbilar går snabbt så är min gissning att det kommer inte gå så fort som man önskar.
Det säljs en himla massa fossilbilar fortfarande. Och tex de tyska tillverkarna går fortfarande med vinster.
MC: Du skulle nog trivas bakom ratten i en Modell 3 performance, men knappast stå ut på närmaste långresa med oljudet från däcken.
Så om jag har uppfattat dig rätt tror jag nog att du trivs bättre i din MB ett tag till.
Min gissning.
MVH AL
MC, vad har du för fakta bakom ditt påstående att bara två företag tjänar pengar på sina elbilar?
Att omställningen går i en rasande fart håller jag med om och Kineserna lär snart sätta in stöten och öka än mer.
Flera VD'ar har sagt just detta, direkt eller indirekt. VW-chefen har även avslöjat byggtider som är mer är dubbla tiden jämört med Tesla.
Vissa företag redovisar separata bolag som utvecklar och utvecklar elbilar, som visar förlust.
Finns flera saker.
Detta borde väl du som gillar bilar fångat upp?
Snabbgooglade...
Här har du tre av de stora = VW, Stellantis och Ford
Volkswagen electric cars: VW to ramp up EV strategy in five-year plan
https://www.carmagazine.co.uk/electric/volkswagen/
VW’s Christian Senger told CAR: ‘Today 40% of an EV’s cost is the battery, and while the cost of components like electric motors and power electronics has halved we won’t achieve cost parity until 2025, not before. We have to reduce battery costs but in the meantime reducing complexity by simplifying the architecture is a move in the right direction.’
Stellantis CEO Carlos Tavares
"The technology for EVs means that our production costs are 40% higher than for an internal-combustion car. We can’t just pass those costs on to consumers because we would lose half of our customer base. We can’t stop the middle class from having access to new cars. So because of regulations we have no choice but to absorb that 40%."
https://www.autoweek.com/news/a43143672/stellantis-ceo-carlos-tavares-on-electrification-and-evs/
Ford CEO Jim Farley says its electric vehicles won’t be as cost-effective to produce as internal-combustion (ICE) vehicles until 2030-2035.
https://www.carexpert.com.au/car-news/its-going-to-cost-more-to-build-ford-electric-cars-until-at-least-2030
Ford sänkte just priset på sin Truck F150 med 10k USD. Elon gick sedan ut och meddelade "bra bil men lite dyrt" Blir tufft att konkurrera med de som KAN tillverka billigt.
Nej MC, så mycket tid lägger jag inte på att kolla företagens årsredovisning så jag kan uttala mig så tvärsäkert om att endast två tillverkare tjänar pengar på sina elbilar.
Jag tror faktiskt att inte du heller har belägg för detta, men du kan väl skriva de flesta eller annan rund formulering så låter det bättre 😉
Tjalle, Tonale har blivit en framgång. Men det är klart att Alfa behöver nya modeller.
Ypsilon säljs bara i Italien. Lancia har inga återförsäljare utanför Italien. 40-50 000 per år på en enda marknad är inte alls dåligt. Lancia gör vinst på Ypsilon. Nuvarande generation är över 10 år och är fortfarande en storsäljare i Italien.
Det är en småbil med klass. Fiat tog över Autobianchi A112 och den såldes som Lancia på flera marknader. Fanns även som Abarth. Den ersattes av Y10, sedan Y och sen Ypsilon. Första Ypsilon kom 1996, nu är den i tredje generationen. Fjärde generationen blir elbil.
Men min favorit var Lancia Musa.
Lancia Thema var en utmärkt bil på sin tid.
Fiat Croma var mycket enklare.
Lancias CEO har stora visioner och Stellantis satsar hårt på en ny modellfamilj. Alla eldrivna. I olika segment.
MC, Tavares uttalande innebär inte att Stellantis inte går gör vinst på sina elbilar, innebär inte att han säljer dem till förlust. Det han säger är att elbilarna kostar 40% mer att producera än fossilbilar, och att det inte är rimligt lägga all den kostnaden på kunden. Men som vi ser så är Stellantis elbilar dyrare än deras fossilbilar så det är inte så att de ger bort dem. Men marginalerna är lägre just nu än för fossilbilarna.
MC, Stellantis transportbilar är i klassen lätt till medel. De har inga modeller som konkurrerar med Scania och liknande tyngre lastbilar. Ingen marknad de satsar på.
Stellantis är marknadsledande i de mindre segmenten av transportbilar och tillverkar även åt andra (t.ex Toyota HiAce görs av Stellantis. Och Stellantis erbjuder idag dessa som elbilar.
Citroën var först i världen med eltranspprtbilar i detta segment (Citroën C15 fanns som eldriven på 80-talet). När Citroën lanserade första Berlingon på 90-talet så fanns den även i helt eldriven version. Alla generationer av Berlingo, inklusive den nyaste har funnits/finns som elbilar. En modellserie med elalternativ sedan över 20 år tillbaks.
MC, Tavares uttalande innebär inte att Stellantis inte går gör vinst på sina elbilar, innebär inte att han säljer dem till förlust. Det han säger är att elbilarna kostar 40% mer att producera än fossilbilar, och att det inte är rimligt lägga all den kostnaden på kunden. Men som vi ser så är Stellantis elbilar dyrare än deras fossilbilar så det är inte så att de ger bort dem. Men marginalerna är lägre just nu än för fossilbilarna.
Och du tror själv på det du skriver?
Vi får väl se...
MC, Stellantis transportbilar är i klassen lätt till medel. De har inga modeller som konkurrerar med Scania och liknande tyngre lastbilar. Ingen marknad de satsar på.
Stellantis är marknadsledande i de mindre segmenten av transportbilar och tillverkar även åt andra (t.ex Toyota HiAce görs av Stellantis. Och Stellantis erbjuder idag dessa som elbilar.
Citroën var först i världen med eltranspprtbilar i detta segment (Citroën C15 fanns som eldriven på 80-talet). När Citroën lanserade första Berlingon på 90-talet så fanns den även i helt eldriven version. Alla generationer av Berlingo, inklusive den nyaste har funnits/finns som elbilar. En modellserie med elalternativ sedan över 20 år tillbaks.
Klassen lätt till medel (budbilar och kortdistandbilar) är ju lättast att ersätta med el.
Ingen kommer köpa gasdrivna sådana, så korkad investering enl mig. Vi får väl se. Andra tillverkare verkar foka på el, under varför
Kommentarer
MC: Du skulle nog trivas bakom ratten i en Modell 3 performance, men knappast stå ut på närmaste långresa med oljudet från däcken.
Så om jag har uppfattat dig rätt tror jag nog att du trivs bättre i din MB ett tag till.
Min gissning.
MVH AL
Mc
Även om jag hoppas att omställningen till elbilar går snabbt så är min gissning att det kommer inte gå så fort som man önskar.
Det säljs en himla massa fossilbilar fortfarande. Och tex de tyska tillverkarna går fortfarande med vinster.
Bra gissat, är därför jag har kvar MB'n.
Flera VD'ar har sagt just detta, direkt eller indirekt. VW-chefen har även avslöjat byggtider som är mer är dubbla tiden jämört med Tesla.
Vissa företag redovisar separata bolag som utvecklar och utvecklar elbilar, som visar förlust.
Finns flera saker.
Detta borde väl du som gillar bilar fångat upp?
Snabbgooglade...
Här har du tre av de stora = VW, Stellantis och Ford
https://www.motorbiscuit.com/tesla-electric-vehicle-10-hours-volkswagen-production-ceo-unable-keep/
Volkswagen electric cars: VW to ramp up EV strategy in five-year plan
https://www.carmagazine.co.uk/electric/volkswagen/
VW’s Christian Senger told CAR: ‘Today 40% of an EV’s cost is the battery, and while the cost of components like electric motors and power electronics has halved we won’t achieve cost parity until 2025, not before. We have to reduce battery costs but in the meantime reducing complexity by simplifying the architecture is a move in the right direction.’
Stellantis CEO Carlos Tavares
"The technology for EVs means that our production costs are 40% higher than for an internal-combustion car. We can’t just pass those costs on to consumers because we would lose half of our customer base. We can’t stop the middle class from having access to new cars. So because of regulations we have no choice but to absorb that 40%."
https://www.autoweek.com/news/a43143672/stellantis-ceo-carlos-tavares-on-electrification-and-evs/
Ford CEO Jim Farley says its electric vehicles won’t be as cost-effective to produce as internal-combustion (ICE) vehicles until 2030-2035.
https://www.carexpert.com.au/car-news/its-going-to-cost-more-to-build-ford-electric-cars-until-at-least-2030
Ford sänkte just priset på sin Truck F150 med 10k USD. Elon gick sedan ut och meddelade "bra bil men lite dyrt" Blir tufft att konkurrera med de som KAN tillverka billigt.
Nej MC, så mycket tid lägger jag inte på att kolla företagens årsredovisning så jag kan uttala mig så tvärsäkert om att endast två tillverkare tjänar pengar på sina elbilar.
Jag tror faktiskt att inte du heller har belägg för detta, men du kan väl skriva de flesta eller annan rund formulering så låter det bättre 😉
Nej, jag har inte kollat alla men följer bilbranschen noga. Skulle kunnat skriva de allra flesta, jepp :-)
Tjalle, Tonale har blivit en framgång. Men det är klart att Alfa behöver nya modeller.
Ypsilon säljs bara i Italien. Lancia har inga återförsäljare utanför Italien. 40-50 000 per år på en enda marknad är inte alls dåligt. Lancia gör vinst på Ypsilon. Nuvarande generation är över 10 år och är fortfarande en storsäljare i Italien.
Det är en småbil med klass. Fiat tog över Autobianchi A112 och den såldes som Lancia på flera marknader. Fanns även som Abarth. Den ersattes av Y10, sedan Y och sen Ypsilon. Första Ypsilon kom 1996, nu är den i tredje generationen. Fjärde generationen blir elbil.
Men min favorit var Lancia Musa.
Lancia Thema var en utmärkt bil på sin tid.
Fiat Croma var mycket enklare.
Lancias CEO har stora visioner och Stellantis satsar hårt på en ny modellfamilj. Alla eldrivna. I olika segment.
MC, Tavares uttalande innebär inte att Stellantis inte går gör vinst på sina elbilar, innebär inte att han säljer dem till förlust. Det han säger är att elbilarna kostar 40% mer att producera än fossilbilar, och att det inte är rimligt lägga all den kostnaden på kunden. Men som vi ser så är Stellantis elbilar dyrare än deras fossilbilar så det är inte så att de ger bort dem. Men marginalerna är lägre just nu än för fossilbilarna.
MC, Stellantis transportbilar är i klassen lätt till medel. De har inga modeller som konkurrerar med Scania och liknande tyngre lastbilar. Ingen marknad de satsar på.
Stellantis är marknadsledande i de mindre segmenten av transportbilar och tillverkar även åt andra (t.ex Toyota HiAce görs av Stellantis. Och Stellantis erbjuder idag dessa som elbilar.
Citroën var först i världen med eltranspprtbilar i detta segment (Citroën C15 fanns som eldriven på 80-talet). När Citroën lanserade första Berlingon på 90-talet så fanns den även i helt eldriven version. Alla generationer av Berlingo, inklusive den nyaste har funnits/finns som elbilar. En modellserie med elalternativ sedan över 20 år tillbaks.
Min favorit från Lancia var 037. Jag tycker den är snyggare än Musa.
Tyvärr kostar Kimeras moderna variant, EVO37, mer än jag har råd med.
Och du tror själv på det du skriver?
Vi får väl se...
Klassen lätt till medel (budbilar och kortdistandbilar) är ju lättast att ersätta med el.
Ingen kommer köpa gasdrivna sådana, så korkad investering enl mig. Vi får väl se. Andra tillverkare verkar foka på el, under varför
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.