Vi Bilägares forum

Fiats eldrivna Panda dröjer

Fiats eldrivna Panda dröjer

Fiat skjuter upp avtäckningen av sin eldrivna Fiat Panda igen. 

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-12 14:00

Kommentarer

Och under tiden gasar andra tillverkare på...ser dåligt ut mao.

Uppdaterat: 2023-07-12 15:51
Gillar kurvor och rondeller

FIAT-ledningen hade tur med 500:an. Det var ingen skicklighet!
Alla nya tankar från designers och innovatörer stryps.
Vad skall de ta vägen när retrobilarna börjar bli träiga.
Centoventi var en fräck och framåtsyftande transportide - men surgubbarna i företagsledningen har bara backspeglarna att titta i.
De borde ha en ledning som inte super bort sig i rödvin på luncherna...

Uppdaterat: 2023-07-12 19:02

Nu har ju 500e blivit en succé så marknaden vill ha retrostyling. 500 är en av Europas mest sålda elbilar.
Tur? Snarare skicklighet att lyssna in kunderna. Nu gjordes den på en egen plattform innan Stellantis och den är för dyr att fortsätta med.
Vi får se hur Pandan blir. Att den försenas visar att Olivier Francois inte är nöjd.
Han är smart, har känsla för styling, han är en poet som gett ut poesisamlingar, han är gift med en TV-stjärna och innan han började sin karriär inom bilbranschen (hans första biljobb var på Citroëns marknadsavdelning, sen blev han chef för Citroën Italia och sen ville Fiat-gruppen ha honom) så jobbade han som musikproducent och hade sitt eget skivbolag.
Han är utbildad marknadsekonom.

Uppdaterat: 2023-07-12 22:10

Följer man Olivier François på sociala medier framstår han som nån motsvarighet till Bianca Ingrosso.
https://instagram.com/olivier.francois?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Uppdaterat: 2023-07-13 11:22

Nja, Olivier är gift med Italiens Bianca Ingrosso. Hon heter Arianna Martina Bergamaschi och är sångerska, artist, skådespelerska och presentatör/programledare i TV. En känd TV-personlighet.
Olivier gillar att delta personligen när reklamfilmer spelas in och han har stort kreativt inflytande på dem. Han kläcker idéer och väljer ut musiken (här kommer hans bakgrund som musikproducent/skivbolagsdirektör in) till dem, även om han överlåter regin till andra.
Det var f.ö. hans idé att 500:ans varningsljud i låga farter är filmmusiken från Federico Fellinis film ”Amarcord”.
Och 500:an har blivit en succé.
Det återstår att se om nya Pandan blir en succé och hur den blir.
Men dröjer den så beror det på att Olivier bedömer att hans team behöver mer tid.
Panda är en viktig modell för Fiat, det behöver bli rätt.

Uppdaterat: 2023-07-13 13:17

Ja, han verkar ju ha en gedigen bakgrund inom bilindustrin....eller kanske inte... Framtiden får utvisa hur det fungerade.

Uppdaterat: 2023-07-13 15:59

Pi, Olivier tog sin första universitetsexamen i Paris 1984 - marknadsföring - och sen 1988 i förvaltning, styrning och ledarskap och 1988 i ekonomi. Som ung och kreativ student startade han sitt eget skivbolag och arbetade som musikproducent.
1990 anställdes han av Citroën Frankrike. Efter bara 9 år blev han chef för Citroën Danmark och sen år 2001 chef över Citroën Italien. Han flyttade då till Italien och har bott i Italien sedan dess.

2006 blir han chef för Lancia - brand manager - 2008 blir han marknadschef för hela Fiat gruppen.

Sedan 2011 är han chef - Global President - för Fiat/Abarth, och är fortsatt marknadschef för hela Fiat-Chrysler och de märken som ingår där.
Sedan bildandet av Stellantis så är han global marknadschef för hela Stellantis och därmed styr över marknadsföringen av alla Stellantis-märken. Han är även ledamot av styrelsen för Stellantis.

Genom åren har hans marknadskampanjer och reklamfilmer vunnit ett flertal priser. Det var han som låg bakom Chryslers enormt uppmärksammade Super Bowl reklam ”Imported from Detroit” som år 2011 vann en Emmy för ”Outstanding commercial”.

Min personliga favorit är reklamfilmen till Fiat 500X där ett äldre par ska ha lite mys i sängen och mannen tar fram paketet med Viagara, men råkar tappa pillret så det åker ut genom fönstret och ner i tanken på en liten 500 som växer till sig och blir en 500X. Jag tyckte den var väldigt kul.

Han är exekutiv producent och creative director för reklamfilmerna, dvs han inte bara hyr in en reklambyrå. Det är Olivier som kommer med idéerna till dem, sen samarbetar han med ett produktionsbolag som förverkligar Oliviers vision och han är även ofta med under inspelningarna också även fast han inte regisserar dem. Och musiken till reklamfilmerna väljer han själv.

Uppdaterat: 2023-07-14 13:28

Pi, Olivier tog sin första universitetsexamen i Paris 1984 - marknadsföring - och sen 1986 i förvaltning, styrning och ledarskap och 1988 i ekonomi. Som ung och kreativ student startade han sitt eget skivbolag och arbetade som musikproducent.
1990 anställdes han av Citroën Frankrike. Efter bara 9 år blev han chef för Citroën Danmark och sen år 2001 chef över Citroën Italien. Han flyttade då till Italien och har bott i Italien sedan dess.

2006 blir han chef för Lancia - brand manager - 2008 blir han marknadschef för hela Fiat gruppen.

Sedan 2011 är han chef - Global President - för Fiat/Abarth, och är fortsatt marknadschef för hela Fiat-Chrysler och de märken som ingår där.
Sedan bildandet av Stellantis så är han global marknadschef för hela Stellantis och därmed styr över marknadsföringen av alla Stellantis-märken. Han är även ledamot av styrelsen för Stellantis.

Genom åren har hans marknadskampanjer och reklamfilmer vunnit ett flertal priser. Det var han som låg bakom Chryslers enormt uppmärksammade Super Bowl reklam ”Imported from Detroit” som år 2011 vann en Emmy för ”Outstanding commercial”.

Min personliga favorit är reklamfilmen till Fiat 500X där ett äldre par ska ha lite mys i sängen och mannen tar fram paketet med Viagra, men råkar tappa pillret så det åker ut genom fönstret och ner i tanken på en liten 500 som växer till sig och blir en 500X. Jag tyckte den var väldigt kul.

Han är exekutiv producent och creative director för reklamfilmerna, dvs han inte bara hyr in en reklambyrå. Det är Olivier som kommer med idéerna till dem, sen samarbetar han med ett produktionsbolag som förverkligar Oliviers vision och han är även ofta med under inspelningarna också även fast han inte regisserar dem. Och musiken till reklamfilmerna väljer han själv.

Uppdaterat: 2023-07-14 13:31

Medan Elon Musk twittrade om att Covid är en bluff, så anlitade Olivier Francois den Irländske rocklegendaren Bono för att medverka i reklamfilmer för Jeep som inte bara handlade om Jeep utan även handlade om att lyfta medvetenheten och informera om covid-19 och pandemin samtidigt som Stellantisgruppen skänkte munskydd och annan medicinsk utrustning och ställde upp mobila vårdanläggningar för de områden som var värst drabbade av pandemin.

Uppdaterat: 2023-07-14 13:49

Olivier Francois är även sedan den här månaden chef för DS. Samma position som Fiat/Abarth.
Så det är väl lite som att ”komma hem” för honom då DS är en ”offspring” av Citroën där han började sin karriär inom bilindustrin.

Uppdaterat: 2023-07-14 13:51

Ja, jag förstår att han är något a en idol för dig Raphael...

Uppdaterat: 2023-07-14 14:34

Intressant med detta geni som är så duktig på att fånga upp och identifiera behovet hos köparna.

Enligt några tillhörande ”begåvningsreserven” här i trådarna så är det nog snarare så att han skapar behovet (oklart hur det går till) snarare än hittar det;-)😂

I fantasiernas och fanatikernas verklighet är uppenbarligen allt möjligt. 🤥🤭

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-14 16:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Raphael skrev:

Pi, Olivier tog sin första universitetsexamen i Paris 1984 - marknadsföring - och sen 1986 i förvaltning, styrning och ledarskap och 1988 i ekonomi. Som ung och kreativ student startade han sitt eget skivbolag och arbetade som musikproducent.
1990 anställdes han av Citroën Frankrike. Efter bara 9 år blev han chef för Citroën Danmark och sen år 2001 chef över Citroën Italien. Han flyttade då till Italien och har bott i Italien sedan dess.
2006 blir han chef för Lancia - brand manager - 2008 blir han marknadschef för hela Fiat gruppen.
Sedan 2011 är han chef - Global President - för Fiat/Abarth, och är fortsatt marknadschef för hela Fiat-Chrysler och de märken som ingår där.
Sedan bildandet av Stellantis så är han global marknadschef för hela Stellantis och därmed styr över marknadsföringen av alla Stellantis-märken. Han är även ledamot av styrelsen för Stellantis.
Genom åren har hans marknadskampanjer och reklamfilmer vunnit ett flertal priser. Det var han som låg bakom Chryslers enormt uppmärksammade Super Bowl reklam ”Imported from Detroit” som år 2011 vann en Emmy för ”Outstanding commercial”.
Min personliga favorit är reklamfilmen till Fiat 500X där ett äldre par ska ha lite mys i sängen och mannen tar fram paketet med Viagra, men råkar tappa pillret så det åker ut genom fönstret och ner i tanken på en liten 500 som växer till sig och blir en 500X. Jag tyckte den var väldigt kul.
Han är exekutiv producent och creative director för reklamfilmerna, dvs han inte bara hyr in en reklambyrå. Det är Olivier som kommer med idéerna till dem, sen samarbetar han med ett produktionsbolag som förverkligar Oliviers vision och han är även ofta med under inspelningarna också även fast han inte regisserar dem. Och musiken till reklamfilmerna väljer han själv.

Jaja…
Om nu Olivier François är så fantastisk som du verkar tycka, varför går det så dåligt för bilgruppen?
Skitbilar och nu förseningar…

Uppdaterat: 2023-07-15 09:01
Gillar kurvor och rondeller
A.L skrev:

Intressant med detta geni som är så duktig på att fånga upp och identifiera behovet hos köparna.
Enligt några tillhörande ”begåvningsreserven” här i trådarna så är det nog snarare så att han skapar behovet (oklart hur det går till) snarare än hittar det;-)😂
I fantasiernas och fanatikernas verklighet är uppenbarligen allt möjligt. 🤥🤭
MVH AL

Uppenbarligen har den här Oliver skapat behov hos vissa att följa honom och hans bravader i skvallerpress och sociala medier.

Uppdaterat: 2023-07-15 10:30

Garv* snarare är det nog så att de som har ett behov av att följa den typen av verksamhet följer honom.

Inte konstigare än att det finns folk som följer hästtävlingar, Fotbolls-VM eller läser Dagens Industri alternativt Vi Bilägare. Gemensamma nämnaren är alltså att detta svarar mot ett nischat behov, eller ett segment av marknaden.

Men jag erbjuder fortfarande fem miljoner kontant till den som kan visa hur man skapar ett kontinuerligt behov ur tomma intet och detta utan att gå i konkurs. Säg exempelvis att Axa kan visa mig hur man skapar ett behov där hela svenska befolkningen spelar harpa 3 timmar om dagen - livet ut.

Fixar du det är du fem miljoner kronor rikare - och du kan få dem i Schweizerfranc som inte lider av samma tokstolleinflation som i Sverige.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-15 13:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Motorcykelentusiasten, vad menar du med att det skulle gå dåligt? 500:an är en succé i Europa och med på 10-i-topp över mest sålda elbilar. Den är marknadsledande inom sitt segment (nu finns det iofs inte så många elbilar i A-klassen, men t.ex. Mini finns ju som elbil och 500:an säljer mycket bättre).

Jeep Avenger blev årets bil och försäljningen går bra. Fiat 600 har precis visats och börjar levereras mot slutet av året/början av 2024.

500X har sålt bra i Europa men börjar bli till åren.

Att Pandan är försenad beror på att Olivier inte är nöjd med den än och inte kan tillverka den än till det låga pris han vill ha. Pandan ska ju vara en ekonomisk, effektiv, funktionell och billig elbil. Panda har alltid stått för funktion och enkelhet till ett bra pris.

Fortfarande är kostnaden för batterier höga.

Stellantis gjorde år 2022 en rekordvinst (netto!) på över 16 miljarder euro. Så vadå att det skulle gå dåligt?
De har hur mycket pengar som helst typ, som de investerar i nya produkter.

Pandan är på gång. Men även en större bil än 600:an som kommer ersätta 500X, 500L och Tipo. Det blir en crossover i C-segmentet.

DS lanserar 4:an som elbil 2024 (idag är det en plug-in hybrid.
2025 kommer DS5, på samma plattform som nya Peugeot 3008 (STLA Medium).
2026-2027 kommer ny DS3 och DS7 II. 2028 kommer DS9 som 7 sitsig crossover.
Alla som elbilar.

Uppdaterat: 2023-07-15 20:21

Pi, det jag gillar med Olivier Francois är att han är en kreatör och auteur. Han är inte bara en chef som säger ja och nej till olika produktidéer. Och han är inte bara en marknadschef som hyr in en reklambyrå som gör allt.
Han kommer själv med idéer både till produkter och marknadsföring, han deltar aktivt. I det avseendet är han som Steve Jobs var.
Visst har Olivier ett team omkring sig precis som Steve Jobs, men även tydliga visioner, kreativ input och han petar direkt i produkter och produktlanseringar - precis som Steve Jobs.
Inte bara är chef som lägger ut allt på medarbetare. Han har en hands-on inställning.

Och jag uppskattar kreativa personer.

Dock är det inte alla medarbetare som uppskattar Olivier för de tycker han lägger sig i för mycket och har extrema krav på kreativitet.

Precis som Steve Jobs.

Uppdaterat: 2023-07-15 20:30
motorcykelentusiasten skrev:

Raphael skrev:
Pi, Olivier tog sin första universitetsexamen i Paris 1984 - marknadsföring - och sen 1986 i förvaltning, styrning och ledarskap och 1988 i ekonomi. Som ung och kreativ student startade han sitt eget skivbolag och arbetade som musikproducent.
1990 anställdes han av Citroën Frankrike. Efter bara 9 år blev han chef för Citroën Danmark och sen år 2001 chef över Citroën Italien. Han flyttade då till Italien och har bott i Italien sedan dess.
2006 blir han chef för Lancia - brand manager - 2008 blir han marknadschef för hela Fiat gruppen.
Sedan 2011 är han chef - Global President - för Fiat/Abarth, och är fortsatt marknadschef för hela Fiat-Chrysler och de märken som ingår där.
Sedan bildandet av Stellantis så är han global marknadschef för hela Stellantis och därmed styr över marknadsföringen av alla Stellantis-märken. Han är även ledamot av styrelsen för Stellantis.
Genom åren har hans marknadskampanjer och reklamfilmer vunnit ett flertal priser. Det var han som låg bakom Chryslers enormt uppmärksammade Super Bowl reklam ”Imported from Detroit” som år 2011 vann en Emmy för ”Outstanding commercial”.
Min personliga favorit är reklamfilmen till Fiat 500X där ett äldre par ska ha lite mys i sängen och mannen tar fram paketet med Viagra, men råkar tappa pillret så det åker ut genom fönstret och ner i tanken på en liten 500 som växer till sig och blir en 500X. Jag tyckte den var väldigt kul.
Han är exekutiv producent och creative director för reklamfilmerna, dvs han inte bara hyr in en reklambyrå. Det är Olivier som kommer med idéerna till dem, sen samarbetar han med ett produktionsbolag som förverkligar Oliviers vision och han är även ofta med under inspelningarna också även fast han inte regisserar dem. Och musiken till reklamfilmerna väljer han själv.

Jaja…
Om nu Olivier François är så fantastisk som du verkar tycka, varför går det så dåligt för bilgruppen?
Skitbilar och nu förseningar…

Fast nu går ju Stellantis som tåget. Läste $18bn vinst 2022 och de förmodligen slår det 2023.

Uppdaterat: 2023-07-16 14:18

Svar till Apex och Raphael

Förväxla inte dagens försäljning med framtid.

2021 sålde 500E 39465st (plats 8)
2022 44052st (plats 4)
2023 Q1-2 15208st (plats 10)
https://eu-evs.com/bestSellers/ALL/Groups/Year/2021

Notera att Tesla och VW-gruppen har flera bilar i topp-10 och att de tar marknadsandelar varje år.
Notera att Stellantis hade två (E-208 och E500) 2021 men nu 2023 bara E500 som är på plats 10…

Hur tycker du trenden ser ut för Stellantis?
Speciellt med tanke på att de nu är sena med nya el-Panda
Sedan ska man veta att de gått ut med att de gör förlust på varje såld elbil. Fast det gör ju alla andra förutom Tesla o BYD.
Blir tufft för de gamla tillverkarna då allt fler vill köpa elbilar!
För mig som verkligen gillar Tyska bilar, ser det mörkt ut…men jag hoppas. Tyskarna är duktiga.


Läs gärna mer i denna tråd där jag gick igenom hur det ser ut för Toyota
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/nyheter/toyota-utvecklar-batterie-som-kan-ga-1-200-km#comment-423501

Klippte in top-tio mest sålda….

2021
TESLA MODEL 3 131391
RENAULT ZOE 67186
VOLKSWAGEN ID.3 62686
VOLKSWAGEN ID.4 49563
KIA NIRO 43393
HYUNDAI KONA 39912
PEUGEOT E-208 39719
FIAT 500E 39465
VOLKSWAGEN UP! 39440
SKODA ENYAQ 38762

2022
TESLA MODEL Y 78895
TESLA UNKNOWN 58976
TESLA MODEL 3 52397
FIAT 500E 44052
SKODA ENYAQ 38076
VOLKSWAGEN ID.3 35691
VOLKSWAGEN ID.4 34835
AUDI Q4 E-TRON 27180
HYUNDAI IONIQ 5 26794
HYUNDAI KONA 26634

2023 Q1-2
TESLA MODEL Y 83066
TESLA UNKNOWN 24154
VOLKSWAGEN ID.3 21465
TESLA MODEL 3 21444
SKODA ENYAQ 21079
VOLVO XC40 18554
VOLKSWAGEN ID.4, ID.5 18377
AUDI Q4 E-TRON 17853
VOLKSWAGEN ID.4 17808
FIAT 500E 15208

Uppdaterat: 2023-07-16 21:59
Gillar kurvor och rondeller

Benägen att Hålla med dig MC.
Se bara på VW som drar ned produktionen beroende på vikande efterfrågan. De för ett par år sedan nya bilarna är redan akterseglade.
MB har en klase med elbilar, men inga speciellt tilltalande och dyra.
Dessvärre tror jag Tyskarna är för konservativa och trögfotade i sina maktstrukturer.

Uppdaterat: 2023-07-16 15:54

Mc
Jag vet inte varför jag blev tilltalad i ditt inlägg.

Annars är det intressant att du sågar tyskarna men dina inklistrade topplistor är ju fulla med tyskar.

Uppdaterat: 2023-07-16 19:17
Axa skrev:

Mc
Jag vet inte varför jag blev tilltalad i ditt inlägg.
Annars är det intressant att du sågar tyskarna men dina inklistrade topplistor är ju fulla med tyskar.

Du ser inte den tydligt vikande trender för antalet sålda bilar, speciellt tydligt för Volkswagen.

Uppdaterat: 2023-07-16 19:29
Axa skrev:

Mc
Jag vet inte varför jag blev tilltalad i ditt inlägg.
Annars är det intressant att du sågar tyskarna men dina inklistrade topplistor är ju fulla med tyskar.

Ursäkta, Axa!

Skrev fel, nu är det ändrat till Apex.

Sågar vet jag inte, det var Toyota jag sågar.
Tyskarna är illa ute, men det gäller alla andra traditionella tillverkare med. De som inte kan tjäna pengar på sina elbilar.
Jag hoppas tyskarna överlever, de har chansen då VW, BMW och MB ivarjefall startat i tid och har sålt elbilar ca 10år. Även om det var liten skala ska man inte undervärdera erfarenheten.
Och tyskar är skickliga.

Uppdaterat: 2023-07-16 22:07
Gillar kurvor och rondeller

Snoid
Två saker. För det första så håller jag med om att det är viss minskad försäljning bland tyskarna. Den sista tabellen avser halvår så vi vet inte ännu helårsresultatet för 2023.
För det andra så är det ju så att det i princip är samma tyska modeller som finns med i tio i topp, trots att det är en viss minskad försäljning. Så med några få undantag är det inga andra modeller som trängt undan tyskarna.

Uppdaterat: 2023-07-16 22:29

Tja, viss minskad är väl snarare ca 30% för båda ID bilarna. Är bara Tjecken som håller försäljningen på samma nivå.

Uppdaterat: 2023-07-16 22:38

Snoid
Nåja, 30% är viss minskad försäljning sett till omständigheterna. ;-)
Poängen är att tyskarna och tjecken fortfarande finns på listan.

Uppdaterat: 2023-07-16 23:12

MC, som du ser är 500E fortfarande den mest sålda elbilen i A-klassen, så den är klassledande. Men allmänt kan sägas att bilar i A (500) och B-segmentet (208) säljer färre av elbilar än större bilar, därför att kunderna till A och B-segmentet är mer priskänsliga och höga räntor och högre kostnadslägen har drabbat kunderna för A och B bilar hårdast. Det handlar inte om att det skulle vara dåliga bilar.

Sen är Stellantis inne i ett generationsskifte. Stellantis presenterade i våras uppdaterade E-208 och Corsa Electric, de börjar levereras först senare under året.
Och när det kommer en kraftig uppdatering (som man kan kalla det för med ny motor och nytt batteri) så sjunker försäljningen av den utgående modellen. Det är inget konstigt. Så är det alltid.

Även e-2008 och Mokka Electric är i ett generationsskifte. Och nästa år kommer ë-C3.

Sen kommer nya e-3008 släppas till hösten, och efter det nya Grandland Electric på samma STLA medium plattform.

Och 600 E har precis börjat säljas och kan ta kunder från 500E.

Även e-308 och Astra Electric har nu börjat säljas/de är i produktion.

Så det är mycket som sker med Stellantis nu och de ökar utbudet inom C-segmentet som är det största segmentet för elbilar i Europa. Dvs det där ID.3 befinner sig. Där har Stellantis inte haft ett erbjudande tidigare, men nu har de det. Men avtrycken på siffrorna för det kommer till hösten.

Det är inget konstigt med att man gör förlust på en ny modell det gör man alltid i början. Stellantis har gjort stora investeringar i ombyggnader av fabriker osv det kommer ta ett tag hämta hem det men ändå gjorde Stellantis en vinst på 16 miljarder euro netto 2022.

Uppdaterat: 2023-07-18 00:33
Axa skrev:

Snoid
Nåja, 30% är viss minskad försäljning sett till omständigheterna. ;-)
Poängen är att tyskarna och tjecken fortfarande finns på listan.

Verkar inte vara en lysande framtid som målas upp

https://www.dagensps.se/motor/volkswagens-vd-gar-at-fanders/

Uppdaterat: 2023-07-18 13:22

Snoid
Det är bra att de kommer till självinsikt och de behöver säkert göra något åt organisationen.
Det har säkert kostat på men de modeller de spottat fram hittills är kompetenta elbilar, även i jämförelse med konkurrenterna.

Uppdaterat: 2023-07-18 13:57

Även om en ny Panda vore en viktig modell för Fiat, så är 600:an också oerhört viktig. 600:an ersätter Punton. Det är mycket viktigt för Fiat att 600:an blir en succé.

Pandan är i det mer priskänsliga A-segmentet, och sätts den i produktion nu så blir den för dyr. Nästa år räknar Stellantis ha fått ner produktionskostnaderna.

Uppdaterat: 2023-07-19 13:02
Raphael skrev:

Även om en ny Panda vore en viktig modell för Fiat, så är 600:an också oerhört viktig. 600:an ersätter Punton. Det är mycket viktigt för Fiat att 600:an blir en succé.
Pandan är i det mer priskänsliga A-segmentet, och sätts den i produktion nu så blir den för dyr. Nästa år räknar Stellantis ha fått ner produktionskostnaderna.

Nu kan du få en MG4 med WLTP 435km för 330k. Prisvärt!
Tror du 600’an kan prisas där så den säljer?
Tveksamt tror jag

Uppdaterat: 2023-07-19 20:53
Gillar kurvor och rondeller

MG4 för 330K är ett tillfälligt kampanjpris, ordinarie pris är 365K. Det gäller Standard-versionen med 350 km räckvidd och 88 DC laddning. Det är Luxury som har 435 km räckvidd och den är dyrare.

600:an lanseras i två versioner, Red och La Prima. Redan Red är mycket välutrustad och La Prima är lyxutrustad. En del av intäkterna för Red går till den internationella organisationen Red som stödjer Aids-forskning (samma idé som Apples Red-modeller). Red börjar från 35 000 euro.
Men det kommer lägre prissatta 600 längre fram.
600:an har ett genomsnitt på 400 km, och räckvidden är upp till 600 km (stadskörning) samt 100 kW DC laddning och 11 kW AC.

När 500:an lanserades så släppte man de dyraste versionerna först, sen de billigare. Det handlar om att bygga upp ett köpsug och intresse, och status.

En gammal Volvo-strategi. Först lanserades Volvo 760, sen Volvo 740.

Fiat 600 kommer dock aldrig att vara en lågprisbil, lika lite som 500:an är det. 500 är en stilikon och premiumprodukt. 600 är en uppgraderad, förstorad och förlängd 500.

Alla MG4 saknar värmepump, det är standard på alla Fiat 600.

Uppdaterat: 2023-07-19 22:34

"500 är en stilikon och premiumprodukt. 600 är en uppgraderad, förstorad och förlängd 500."
Nåja, påstår man att Fiat har en premiumprodukt har det verkligen hänt något revolutionerande.

Uppdaterat: 2023-07-20 09:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

"500 är en stilikon och premiumprodukt. 600 är en uppgraderad, förstorad och förlängd 500."
Nåja, påstår man att Fiat har en premiumprodukt har det verkligen hänt något revolutionerande.

Det går att kalla en Fiat för premium, eftersom begreppet premium är subjektivt tyckande och inte kan objektivt fastslås.
Jag kan kalla min kära Toyota för premium, och ingen kan sakligt bevisa för mig att det är fel...

Uppdaterat: 2023-07-20 09:12

Jag har läst en del om MG4 XPower. Låter intressant på papperet, men ska tydligen vara ganska tråkig att köra.

Ägarupplevelsen av en FIAT är inte premium om man bryr sig om ViBs undersökning. Det är ett märke jag själv aldrig ägt så jag vet inte säkert.

Uppdaterat: 2023-07-20 09:17

40-talisten, givetvis har du rätt, men jag tror inte många håller med i det här fallet och de som har erfarenhet av Fiat blir säkert förvånade av ett sådant påstående.
Ok, några ägare är nog nöjda, men till att upphöja märket till premium behövs nog mer än subjektivt tyckande från en enstaka märkesfantast.

Uppdaterat: 2023-07-20 09:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, jag skrev inte att Fiat är premium. Jag skrev att 500:an är det. Och 500:an är Fiats premiumerbjudande. Det är ingen lågprisbil. Den har en snygg design, fina material i inredning, den finns lyxutrustad och även som Abarth.

När nya 500:an lanserades så var det som ”a brand within a brand”. 500 är alltså ett eget varumärke, 500 by Fiat.

Notera att det inte står Fiat i fronten på 500:an. Det står 500. Det är ett eget varumärke.

Det är samma sak som Citroën försökte göra med sina DS modeller. De var en serie premiummodeller under varumärket DS inuti Citroën.

Sen beslöt PSA att bryta ut DS till ett eget varumärke eftersom det var svårt att kommunicera att DS var premium när övriga Citroën inte var det.

Men 500 är 500 by Fiat och ett premium varumärket inom Fiat, med högre priser än andra Fiat-modeller.

600:an följer detta och har precis som 500:an inget Fiat-märke i fronten - det står 600. Och det står även 600 på ratten.

Det är en 600 by Fiat.
Och det kommer fler 600 modeller.

Ägarupplevelsen i Sverige skiljer sig väsentligt åt från den i Italien. Sverige är en liten marknad med få återförsäljare och agenturen har hoppat mellan olika bolag.

Astara blev ny agent för Fiat i Sverige förra året. De hade inget intranät och inga fungerande IT-system för orderbeställning och reservdelsförsörjning, de har fått bygga upp nytt från början vilket givetvis har drabbat kunder. De har haft stora logistikproblem och dessutom svängdörrar hos chefer där de bytt sverigechef flera gånger.

Astara har underskattat utmaningen och haft för lite personal och det har tagit längre tid att få igång verksamheten än de trott.

Detta har tyvärr drabbat kunderna. Bilar har beställts och varit på väg till Sverige men inte synts i IT-systemen. Torvalla bil som sålt Fiat länge tröttnade på Astaras problem och upphörde med försäljningen.

Astara har en lång resa för att bygga upp förtroendet hos återförsäljare och slutkunder sedan deras start i Sverige blev ett fiasko.

Jag hoppas de får ordning på problemen, för bilarna är det absolut inget fel på.

Uppdaterat: 2023-07-20 11:31

” , för bilarna är det absolut inget fel på.”
Okej, vi får väl hoppas att du har rätt, men jag tillåter mig att tvivla.

Uppdaterat: 2023-07-23 20:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Raphael skrev:

Saabnisse, jag skrev inte att Fiat är premium. Jag skrev att 500:an är det. Och 500:an är Fiats premiumerbjudande. Det är ingen lågprisbil. Den har en snygg design, fina material i inredning, den finns lyxutrustad och även som Abarth.

I södra europa är den en lågprismodell och det märks.
Den är billigt byggd.
Tex
Demobilen jag testade hade en repa på tröskelns insida efter en sko som inte lyfts tillräckligt då man ska sätta sig …som det börjat rosta i.
Simmig körupplevelse och plastiga reglage.
Premium?
Nope

Uppdaterat: 2023-07-24 01:00
Gillar kurvor och rondeller