Vi Bilägares forum

Falsk marknadsföring för räckvidden i Toyota bZ4X?

Falsk marknadsföring för räckvidden i Toyota bZ4X?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-19 05:00

Kommentarer

Anmäl till konsumentverket !

Uppdaterat: 2023-06-19 05:59

Varför anges inte räckvidden som uppnåddes på sommarens räckviddstest i svaret ? Då klarade den 43 mil och awd versionen 44 mil. Dvs bilen presterade ungefär som de flesta andra elbilar.

Uppdaterat: 2023-06-19 07:52

WLTP är i sommartemperatur, de värdena är inte tillämpliga i vintertemperaturer eller kallare temperaturer.

WLTP består av fyra tester (stadskörning, stadsnära körning, landsväg och motorväg). Det blir fyra värden. WLTP blandad körning är ett framräknat genomsnitt av värdena från dessa fyra tester.

Ju mer ens körmönster avviker från WLTP, desto mer avvikelse får man från WLTP.

För att jämföra med WLTP tror jag på att mäta förbrukningen under fyra scenarion, samma som WLTP:s fyra tester, och jämföra med WLTP:s siffror.

Att som nu köra bilarna under olika varierande förhållanden och se hur långt de kommer, blir missvisande mot WLTP. Ju mer förhållandena avviker mot WLTP, desto mer avvikelse får man i siffrorna.

Uppdaterat: 2023-06-19 08:44

Toyota = skurkföretag

Uppdaterat: 2023-06-19 09:07

WLTP deklareras ju av biltillverkaren själv, inget oberoende testinstitut -så varför skulle inte fusk kunna förekomma?

Toyota skulle nog vinna på att "nedgradera" sina WLTP-siffror till något mer liknande verkligheten, och därefter anpassa priset på sin bZ4X -med tanke på den dåliga starten med tappade hjul & knasiga WLTP-siffror, risk för barnsjukdomar etc bör nog priset snarare ligga runt 350-399 tkr om folk trots allt skall våga chansa på ett köp.

Uppdaterat: 2023-06-19 09:32
Swenssons skrev:

Toyota = skurkföretag

Kan du utveckla denna fantastiska kommentar lite mer ?

Bevisligen, fakta från bilägare, så presterar BZ4X i paritet med WLTP givet samma förutsättningar.

Uppdaterat: 2023-06-19 10:09

Undrar vad min Citroen C5 2.0 HDi skulle ha för "räckvidd enl WLTP". Med vanlig landsvägskörning och utan att anstränga mig särskilt mycket lyckades jag flera gånger köra nästan 120 mil utan att tanka...

Uppdaterat: 2023-06-19 22:30
JKi

Toyota har normalt mycket bra bilar Corolla är mycket populär i hela världen sedan många år Yaris en riktigt bra småbil som säljer bra i Sverige och anses som ett bra köp
Vill man ha en mindre hybridbil med måttliga prestanda är Toyota och KIa nog absolut bästa valen just nu till skillnad från hästkraftstinna pluginhybrider av märkessuvar

Uppdaterat: 2023-07-15 10:36
bengt39

Äldre Toyota pålitlig är topp. Nya blir inte så bra, Opersonlig, tråkig, design och falsk. Jag har haft ägt Toyota förut också provkörning som Hyundai och Kia. Aldrigt mer för mig tillbaka framtid med Hyundai, Kia och Toyota.

Uppdaterat: 2023-07-15 10:57
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det är väl som med alla elektriska prylar. Dåliga batterier. Byt batterier. :)
Läser från vintertestlistan att Hongqi E-HS9 har nästan samma resultat som Toyota bZ4X 2WD.
En Merca har nästan lika dåliga siffror. Mercedes EQE 300.

Uppdaterat: 2023-07-15 11:54
Villevalle

Villevalle, du får väl läsa vad bilen förbrukar, inte hur långt den tar sig.
Toyotan har ett lite batteri på ca 65kWh.

Uppdaterat: 2023-07-15 12:23

För de allra flesta duger Toyotans räckvidd och laddning till utan problem.
Det som ligger den i fatet är utseende och pris.

Uppdaterat: 2023-07-15 14:35
Mr Snoid skrev:

Villevalle, du får väl läsa vad bilen förbrukar, inte hur långt den tar sig.
Toyotan har ett lite batteri på ca 65kWh.

Står inget om batteri i artikeln.
Den handlar om att de utlovade körsträckorna inte gäller i kallt klimat.
Vilket biltillverkarna döljer. Eller inte känner till. :)

Uppdaterat: 2023-07-16 02:21
Villevalle
Villevalle skrev:

Mr Snoid skrev:
Villevalle, du får väl läsa vad bilen förbrukar, inte hur långt den tar sig.
Toyotan har ett lite batteri på ca 65kWh.

Står inget om batteri i artikeln.
Den handlar om att de utlovade körsträckorna inte gäller i kallt klimat.
Vilket biltillverkarna döljer. Eller inte känner till. :)

Beträffande räckvidden som redovisas förande elbilar så finns garanterat följande text.
” Angivna värden för räckvidd och elenergiförbrukning har erhållits under testförhållanden enligt standarden WLTP och är främst avsedd för jämförelse mellan olika bilmodeller. Den faktiska räckvidd och elenergiförbrukning som uppnås under verkliga förhållanden varierar beroende på bland annat temperatur, last- och dragvikt samt körsätt.”

Ovanstående är hämtat från Toyotas hemsida och rör BZ4X som artikeln handlar om.
Står heller inget om Hongqi eller Merca. Men det finns oavsett inte en endaste elbil som presterar i nivå med WLTP värdena under kalla förhållanden. WLTP testen genomförs i för en batteribil optimal temperat ur på 23 grader.
Har blivit nått sjukligt fokus på ”räckvidd”, men det är oavsett bara ett resultat av batterikapacitet delat med förbrukning gett av de yttre omständigheterna och bilens förutsättningar.

Uppdaterat: 2023-07-16 09:15

Toyota har blivit anklagade för felaktig reklam avseende räckvidd.

https://alltomelbil.se/toyota-later-norska-kopare-lamna-tillbaka-elbilen-bz4x/

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20230221/efter-fiaskot-toyota-later-koparna-lamna-tillbaka-elbilen-bz4x/

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=23470

Uppdaterat: 2023-07-16 21:35
Gillar kurvor och rondeller

MC, det där är ju gamla nyheter om BZ4X, bilen är uppdaterad efter det och visar helt andra världen i GOM nu mer.
En helt ok elbil med förvånansvärt låg förbrukning för biltypen.
Och ja jag har provkört den, klart snålare på elektronerna än min Hyundai gör att den trotts mindre batteri har ungefär samma räckvidd nu på sommaren.

Uppdaterat: 2023-07-16 22:44