Vi Bilägares forum

Opel bygger elbil som ska gå för 320 000 kronor

Opel bygger elbil som ska gå för 320 000 kronor

Opel hoppar på trenden om billiga elbilar och lovar en egen billig bil till elbilsmarknaden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-11 14:00

Kommentarer

Det är väl ungefär där priset borde vara på nuvarande Corsa när man jämför med andra bilar som har det listpris den har.

Uppdaterat: 2023-07-11 22:32

Bra att veta.
Vi har idag - förutom jag :o) - elbilar av gen. 1 och gen, 1,5. Dom är - om jag generaliserar något - dyra och dåliga. Dessutom är de flesta, enligt min uppfattning, otroligt fula :o).
Gen.2 är på gång, där man tar fram "mycket bättre", och också billigare bilar. Det inkluderar, sannolikt, också bättre billigare batterier.
Ex. på lärdomar från gen. 1: bakhjulsdrift ger mindre komplex och därmed billigare bil. Nackdel - förutom körglädje -kan bli något mer svårkörd för ovana förare - kan reduceras med elektroniskt/automatiskt "stöd".
Opel utvecklar ingenting isolerat - är del av Stellantis - c:a 15 varumärken - styrda av VD Carlos Tavares - som i sin tur styrs av John Elkann, styrelseordförande och del av klanen Agnelli.

Stellantis har av praktiska skäl huvudkontor i Nederländerna. Största intäkterna från USA: JEEP och Dodge. Fam. Agnelli äger Ferrari, som ligger utanför Stellantis. Styrelseordförande John Elkann.

Uppdaterat: 2023-07-12 07:24

Tjalle
Vad menar du? Att man till ”gen 2” elbilar går tillbaka till framhjulsdrift? Föga troligt.

Uppdaterat: 2023-07-12 11:55

Tjalle, har mycket god erfarenhet av elbilslivet och kan inte på någon punkt säga att de är dåliga, bättre på i princip allt jämfört med fossilbil

Uppdaterat: 2023-07-12 12:23

Tjalle, du blandar bort korten lite. Gen 1 av elbilar har börjat uppnått tio år.
Zoe, Leaf, BMW i3, VW e-UP, e-Golf, Ioniq mfl var av första generationen. Alla framhjulsdrivna förutom i3.
Tesla S var en ytterst potent elbil redan för tio år sedan.

Uppdaterat: 2023-07-12 12:33

"Opel utvecklar ingenting isolerat" - hittills har man gjort det, till och med Astra och Peugeot 308 som innehåller 25-30 % Opelutvecklat.

NU däremot minskas det (så vida inte nya uppgifter dyker upp i September med konceptbilen) till att gälla strålkastare, framsäten, vissa elektronikfunktioner och viss inblandning i batteriutvecklingen därför att Opel har erfarenhet som övriga Stellantis saknar, på grund av sin batterirenoverings och reparationsfabrik som varit igång sedan 2012.
Och bränsleceller för transportbilarna, ingen annan i Stellantis ägnar sig åt det, Opel började med bränsleceller 1997.

I övrigt fungera man väl som en klassisk "bilförädlare" med karossmodifieringar, nya inredningar och smärre tekniska trimningar.
Astra el har högre vridmoment än Peugeot 308 och de variabla stötdämparna i GSe modellerna används inte av någon annan i Stellantis.
Bilförädlare, trimmarfirma.

Uppdaterat: 2023-07-12 14:08

Axa: som jag skrev: trots "lite mer svårkörda", blir sannolikt många elbilar bakhjulsdrivna.

J.L.: jag har kört EN elbil, och det var tillräckligt för att bestämma mig för att aldrig köpa en. Bara "symaskinsljudet" får mig att avstå. Att många elbilar dessutom är fula och överprisade gör ju inte situationen bättre.
Snoid: jag ser de bilar du räknar upp, som Gen.0 bilar. Dom var, med något undantag, patetiska.

N-iklas: återigen: Opel utvecklar ingenting isolerat - allt styrs via Stellantis. Det hindrar inte att Opel - i likhet med övriga varumärken inom gruppen - kan få var "först" med något.
"Variabla stötdämparna........... Har du koll på JEEP och Dodge? Jag vill minnas att Citroen - på någon modell - har återinfört hydroelastisk fjädring?
"Trimmarfirma"....... Dodge har en pick-up med 600+ hk.

Jag har följt utvecklingen av bränsleceller i 40+ år: OPEL /Stellantis utvecklar inte egna bränsleceller. Köper sannolikt från Bosch, som köpt rättigheterna att producera/anpassa bränsleceller för bilar. Bränslecellerna har utvecklats i Sverige av ett företag som avknoppats från Volvo Lastvagnar. Första "seriebil" blir BMW X5, de som finns idag är mer "förserie" bilar.

Uppdaterat: 2023-07-12 20:02

Tjalle
Den bakhjulsdrivna elbil jag har idag slår alla framhjulsdrivna jag haft i vinterföre. Jag har även betydligt bättre vändradie än de flesta framhjulsdrivna fossilbilar i liknande storlek.

Uppdaterat: 2023-07-12 20:24

Vändradie i Sverige kan inte vara ett speciellt användbart säljargument, i parkeringshus kanske? Sällan så trångt här annars, U-svängar tillhör inte det dagliga.

Vad är det för fin bil du hittat till vinterföret?

Uppdaterat: 2023-07-12 20:33

Då är vi överens Tjalle. Men generation 0 av elbilar var väl tidigt 1900-tal.
Själv är jag dock nöjd med min elbil, kalla den vad du vill.
Ingen Ferarrimotor i den, men går betydligt än en Singer symaskin 🤣😂

Uppdaterat: 2023-07-12 20:38

Skarj
Jasså? Jag har varit i en hel del situationer där en snävare vändradie har varit till nytta. Det var inget säljargument, det kom på köpet iom bakhjulsdrift.
En Enyaq.

Uppdaterat: 2023-07-12 22:51

N-iklas, v.v. utveckla vad som är fel i min tidigare kommentar till dig!

Uppdaterat: 2023-07-13 07:19

Jag glömde: N-iklas, när du - mer eller mindre - påstår att jag är en skitstövel - och dessutom inte vet vad jag pratar om - får du förklara dig - annars slår det tillbaka.

Uppdaterat: 2023-07-13 07:50

Peugeot/Citroën utvecklade bränsleceller innan Stellantis bildade, med fokus just på transportsektorn. Och nej, de kommer inte från Bosch. Stellantis har köpt in sig i bränslecellsföretaget Symbio (som grundades av Michelin och Faurecia).
Stellantis har samarbetat med Symbio länge men nu har de gått in som aktieägare (33,33%).

Citroën har ingen bil med hydraulfjädring idag, vad de har är stålfjädrar med stötdämpare som har progressiva hydrauliska dämpare.

C5X hybrid kombinerar dessa med en dator och sensor som läser av vägen, samt teknik som justerar dämpningsnivån.

John Elkann är ordförande ja men det operativa ansvaret är Tavares, det är han som bestämmer över modeller och varje bilmärkes inriktning.

Uppdaterat: 2023-07-13 09:28

Vad jag lyckades googla mig till via sökorden Opel+fuel cell+develop är att man via Stellantis utvecklat bränsleceller i 20 år och att det nu finns färdiga modeller att köpa tack vare detta samarbete.

Vet inte om denna information är korrekt utan det var vad jag hitta de på de tre minuter jag la ner.

Om det sedan är Opel eller någon partner till dem som ligger bakom slutprodukten är ganska oväsentligt för alla utom den lilla psykotiska klick av skribenterna som hänger upp hela sin självkänsla och existens på något så trivialt som lite pressad (rostangripen) plåt försedd med ett varunamn.

Därav reaktionen Tjalle.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-13 09:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Raphael, de av P/C utvecklade bränslecellerna har alltså "lagts ner" - till förmån för Symbio - inget ovanligt.

Tavares är "ansvarig för den dagliga verksamheten" - och gör ett jättejobb. Var tidigare VD för Peugeot/Citroen, som ju ingår i Stellantis.
Tar fram förslag till "viktiga beslut" - styrelsen, klanen Agnelli, John Elkann beslutar.

Uppdaterat: 2023-07-13 10:47

A.L., Stellantis har funnits i ett par år. Opel har inte visat upp trovärdig seriebil baserad på bränsleceller.

Vilken reaktion?

Uppdaterat: 2023-07-13 10:53
Tjalle skrev:

A.L., Stellantis har funnits i ett par år. Opel har inte visat upp trovärdig seriebil baserad på bränsleceller.
Vilken reaktion?

Ja det är ett nybildat bolag med en rad varunamn som ägare( enligt wiki).

Reaktionen från vår kära Opel-fanatiker var det närmast jag tänkte på. För vederbörande är det personligt med något så urbota trivialt som ett bilmärke.

Det finns likheter mellan drogberoende och fanatism, och radikalism. Och här i spalterna ser man det ofta komma till uttryck, ungefär på ett sådant imbecillt sätt som fanatikern ventilerade det på.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-13 12:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

När jag ändå "stuckit ut nacken" -"ska gå för 320000 kronor. Korrekt svenska: "skall säljas med utgångspris 320.000 kronor. :o)

Uppdaterat: 2023-07-13 12:10

AL Jag känner "starkt" för några bilmärken, som jag varit mer eller mindre engagerade i eller har sådan bil - dock inte Opel. Jag "tvingades" under en period att samarbeta med Opel.
Stellantis bildades av två konstellationer: Peugeot/Citroen med franska intressen och Tavares som VD. Tavares hade "ryckt upp" P/C, till att bli lönsamt. P/C gick under många år med förlust.
"FIAT" (klanen Agnelli) bidrog med resterande varumärken - och pengar, och styr nu Stellantis. En stor del av Stellantis består av rester av "Chrysler", som under en period ägdes av Daimler Benz - men tyskarna förstod sig inte på amerikaner, så dom sålde till "FIAT".

Uppdaterat: 2023-07-13 14:27
Axa skrev:

Tjalle
Den bakhjulsdrivna elbil jag har idag slår alla framhjulsdrivna jag haft i vinterföre. Jag har även betydligt bättre vändradie än de flesta framhjulsdrivna fossilbilar i liknande storlek.

+1
Inte kört Enyaq men id3 på vintern med snö på vägen, Fungerade hur bra som helst. Många glömmer att de allra flesta elbilar har mycket bättre viktfördelning mellan fram och bakaxel(både enyaq och id3 har nästan exakt 50:50), då försvinner mer eller mindre alla fördelar med framhjulsdrift. Sen kan bilen kontrollera kraften till hjulen mycket bättre också.

På köpet får man en bättre styrkänsla och svängradie.

Uppdaterat: 2023-07-13 20:14

Apex: jag är "uppväxt" med VW1200 och har kört hundratals varv på plogad bana på Mälarens is. Jag har kört över 100.000 mil med skilda versioner av 9000. Även den på bana/isbana. 9000 är framhjulsdriven. 1200 är bakhjulsdriven - och för att göra det lite svårare -med motorn bak. 9000 har erkänt goda vägegenskaper.

Framhjulsdrivna bilar kan - ex. om man "gasar för mycket" i kurva vid halt väglag, ha tendens att gå rätt fram. Ofta klarar man sig, genom att lätta på gasen, men ibland går bilen av vägen.
Bakhjulsdrivna bilar har tendens att "kasta ut bakvagnen", vid för snabb körning i halt väglag. då krävs - en för mindre vana förare "onaturlig rörelse" - att styra emot.
Det finns många goda skäl att ha en förbränningsmotor fram, och då finns det flera skäl att framhjulsdrivning.

För en elbil är det uppenbarligen mest rationellt att ha motorn bak. Även om viktfördelningen är bättre än för VW/Porsche, och man har ESP, så får man under en övergång viss risk för felmanöver hos mindre vana förare.

"Sen kan bilen kontrollera kraften till hjulen mycket bättre också" ???

Uppdaterat: 2023-07-14 07:17

Tjalle
Du kan inte på något sätt jämföra en modern elbil med en gammal VW. Har du kört en bakhjulsdriven elbil i rejält vinterväglag?

Uppdaterat: 2023-07-14 09:24

Att 50/50 iviktfördelning påverkar framkomligheten vintertid positivt håller jag med om. Har själv haft ett antal BMW med bakhjulsdrift som hade ljusår mycket bättre drivhjulsgrepp än Volvo och en del andra som är mer ”lätta” i baken.

Men jag påstår att en bakhjulsdriven elbil -om än med 50 procent vikt på bakaxeln - inte har lika bra grepp som en framhjulsdriven vagn (där 55-60% av vikten ligger på drivhjulen). Dessutom är den framhjulsdrivna bilen bättre på att ta sig fram eftersom den kan köras med mer hjulspinn än vad en bakhjulsdriven variant klarar.

Men som tur är finns det fyrhjulsdrift. Då slipper man dessa bekymmer.

Angående Saab 9000 Tjalle så tycker jag den hade ett mycket trevligt väguppträdande, särskilt version CS. Lite för mycket hjulspinn in i den hala kurvan och gassläpp gav fin och lagom överstyrning som man enkelt kunde hämta hem med gasen igen. Sådan chassikalibrering görs (tyvärr) inte idag.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-14 11:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Eller har man som jag kört bakhjulsdriven elbil i ishalka och halvmeter snö så vet jag att det funkar hur bra som helst.

Diskussionen rörde huruvida man kan ha bakhjulsdrift på elbilar. Ja, menar jag. Det fungerar hur bra som helst.

Uppdaterat: 2023-07-14 19:31

Saab 9000 var förmodligen den bästa modell de byggt.
Tyvärr var den ju långt från produktionstekniskt optimerad och det var ju en av anledningarna att den lades ner i förtid.
Bönräknarna bestämmer.

Men nu handlar det ju om Opels billighetsmodell så jag tycker vi vänder tillbaka till den.

Uppdaterat: 2023-07-14 19:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Yes boss - socks up!
Back to basics= Opel!?. Med vad som sagts ovan är det lite besvärande för ev. Opel-fanatiker: Stellantis har alltså utsett Opel till att vara koncernens lågprisbil!
Inte Fiat - fam. Agnelli tillåter inte det.
Inte Chrysler.
Inte Vauxhall.
Inte Citroen.
Däremot kommer ovanstående varumärken att utveckla sin version av lågprisarkitekturen - det är så "man" gör idag.
Bra INFO om Stellantis hittar man på Wikipedia - engelsk version.

Uppdaterat: 2023-07-15 07:39

Stellantis Dacia = Opel.

Lite smårolig den tanken.....

Uppdaterat: 2023-07-15 08:54

Apropå Dacia - jag har länge hävdat att dagens säkerhetskrav är "over the top"= orimligt kostsamma/viktdrivande.
Dacia har medvetet INTE siktat på 5 stjärnor i NCAP. Jag har INTE läst någon uppgift om att Dacia har osedvanligt många olyckor med "ovanligt svår konsekvens".

Sorry boss!

Uppdaterat: 2023-07-15 11:40

Tjalle, Symbion bildades för över 13 år sedan och PSA Group har samarbetat med dem under många år, långt innan Stellantis bildades. Den första serien om 100 vätgasdrivna bränslecells transportbilar rullar sedan 2021 i Frankrike. PSA Groups motivering till samutveckling med Symbion är att de vill ha ett franskt ekosystem. (Symbion är ett franskt företag). Detta samarbete har fortsatt när Stellantis bildades.

Symbion jobbar även ihop med Renault (Kangoo finns vätgasdriven med bränslecell), det återstår att se vad som händer mellan Symbion och Renault nu när Stellantis köpt in sig i Symbion och nu samäger det tillsammans med Michelin mfl.

John Elkann är Agnelli-familjen ja och styrelsens ordförande, bland övriga ledamöter finns Carlos Tavares (PSA Group) och Robert Peugeot (PSA Group). Robert representerar Peugeot-familjen - eller Peugeot-klanen för att använda ditt språkbruk - som även är delägare i Stellantis som Agnelli-familjen också är. Robert är vice styrelseordförande i Stellantis.

En ordförande för styrelsen tar inte besluten själv, det är styrelsen som tar besluten gemensamt.

Men Elkann är Executive director, förutom styrelsens ordförande. Tavares är Chief Executive Officer.

Henri Castieres är Senior Independent Director, och ledamot av styrelsen.

Uppdaterat: 2023-07-17 18:03
Peter E skrev:

Stellantis Dacia = Opel.
Lite smårolig den tanken.....

Fast det stämmer, när rosade en Opel marknaden senast?

Uppdaterat: 2023-07-17 21:30
Gillar kurvor och rondeller
Raphael skrev:

Tjalle, Symbion bildades för över 13 år sedan och PSA Group har samarbetat med dem under många år, långt innan Stellantis bildades. Den första serien om 100 vätgasdrivna bränslecells transportbilar rullar sedan 2021 i Frankrike. PSA Groups motivering till samutveckling med Symbion är att de vill ha ett franskt ekosystem. (Symbion är ett franskt företag). Detta samarbete har fortsatt när Stellantis bildades.
Symbion jobbar även ihop med Renault (Kangoo finns vätgasdriven med bränslecell), det återstår att se vad som händer mellan Symbion och Renault nu när Stellantis köpt in sig i Symbion och nu samäger det tillsammans med Michelin mfl.
John Elkann är Agnelli-familjen ja och styrelsens ordförande, bland övriga ledamöter finns Carlos Tavares (PSA Group) och Robert Peugeot (PSA Group). Robert representerar Peugeot-familjen - eller Peugeot-klanen för att använda ditt språkbruk - som även är delägare i Stellantis som Agnelli-familjen också är. Robert är vice styrelseordförande i Stellantis.
En ordförande för styrelsen tar inte besluten själv, det är styrelsen som tar besluten gemensamt.
Men Elkann är Executive director, förutom styrelsens ordförande. Tavares är Chief Executive Officer.
Henri Castieres är Senior Independent Director, och ledamot av styrelsen.

Är det bara sydeuropeiska ledare i styrelsen?
Och de satsar på gasbilar?
Grattis!
Snacka om felprioriteringar som ofta är ett resultat från ett lokalt/snävt perspektiv. Finns det inga amerikaner, nordeuropeer o aseater i styrelsen?

Uppdaterat: 2023-07-17 21:41
Gillar kurvor och rondeller

Motorcykelentusiasten, bränsleceller är ett utvecklingsspår för transportbilar. Samtidigt satsar de även på eldrivna transportbilar. PSA har levererat eldrivna transportbilar till franska postverket sedan 1980-talet och erbjuder nu flera eldrivna transportbilar till företagare.

John Elkann är född i New York och är amerikansk medborgare. Hans föräldrar är Alain Elkann och Margeritha Agnelli.
Gianni Agnelli var hans morfar.

Carlos Tavares är född i Portugal.

I styrelsen finns Wan Ling Martello som är född på Filippinerna så hon är asiat.

Sen finns Top Executive Team där varje brand manager och region manager finns. De amerikanska varumärkena har amerikanska chefer, Opel har en tysk chef. Chefen för den indiska marknaden är Indier. sydamerikansk regionchef är från regionen Osv osv.

Uppdaterat: 2023-07-17 22:03

Enligt Wikipedia:
....entusiasten: Stellantis gjorde en nettovinst på 16,8 miljarder EUR år 2022. Inte illa för ett gäng sydeuropeer och annat.
Agnellis äger dessutom Ferrari, som har en vinst på varje bil om c:a 50%. Ferrari har- som regel - c:a 3 modeller i produktion samtidigt. Pris: 3 - 10 miljoner SEK.

Raphael: Agnellis har 14.4%, fam Peugeot har 8.7% aktieinnehav. Agnellis har ju också ordförande posten. Dom bråkar säkert inte i onödan, men om....

Uppdaterat: 2023-07-18 07:19

Tjalle, men av Stellantis 11 ledamöter i styrelsen så kommer 6 från PSA-gruppen och 4 från FCA. Och den som blir över här hade ingen tidigare post inom PSA eller FCA. 6+4+1 = 11. Så Stellantis styrelse domineras av PSA även fast FCA fick ordförandeposten.

Uppdaterat: 2023-07-18 07:46

Att Opel planerar en liten elbil för ca 320 000 kr SEK betyder inte att de blir en Dacia. Särskilt inte när övriga elbilar kostar som Peugeot.

Uppdaterat: 2023-07-18 07:51

Vad vore det för fel att göra en motsvarighet till Dacia?
Spring har väl haft en utmärkt försäljning?

Uppdaterat: 2023-07-18 08:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är sannolikt att Stellantis utvecklar en Dacia-utmanare - och då - också sannolikt - på Opel-basis. "320.000 kronors" bilen kan vara en förlaga - med sämre säkerhet? Dacia har ju förbättrat säkerheten - men inte med "alla dumheter" som EU- NCAP hittat på.

Raphael, jag glömde: Stellantis har ett - möjligen två - varumärken som - uppenbarligen - går med förlust: Lancia och Alfa. Man har "kostat på" Alfa med en "super SUV" med topp-variant med Ferrari motor och en mindre SUV med hybridutförande. Oklart om de går med förtjänst.
Man har lanserat några Lancia modeller baserade på amerikanskt ursprung - sannolikt ekonomisk katastrof.
Det vore rationellt att "slakta" dessa varumärken - Agnellis tillåter inte det.

Uppdaterat: 2023-07-18 09:14

Tjalle: jag såg din kommentar i andra tråden och förstår inte riktigt din syn.

Menar du att säkerhetsutrustningen är onödig?

Hur kommer du fram till den slutsatsen?

Som litet perspektiv så är investeringar i säkerhet ofta en samhällsekonomiskt gynnsam affär, givet att kostnaderna för olyckor uppgår till mångmiljardbelopp varje år. Det mänskliga lidandet tillkommer.

Jag menar därför att bilarna idag inte är tillräckligt säkra, och att fler borde köra stora bilar med bra säkerhet (jmfr Volvo, Tyskar, Tesla och Toyota). Då finns det utrymme både för högre hastigheter som lägre skadeföljder.

Kan inte förstå varför det skall vara dödsstraff i trafiken. Skydd behöver finnas och utökas, något inte minst NCAP har bidragit till.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-18 09:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tjalle, Citroën kommer även fortsatt vara lägre prissatt än Opel. Det är nya ë-C3 som blir Stellantis billigaste elbil i B-segmentet. Det kanske blir så att Opel gör en variant på den, men Citroën kommer släppa sin först.

Uppdaterat: 2023-07-18 11:25

Tjalle, Alfa har tre modeller idag: Stelvio, Giulia och Tonale. Tonale har överträffat förväntningarna säljmässigt. Alfa chefen Jean-Pierre Imperato är nöjd. Nu utvecklar de en eldriven mindre SUV och en eldriven ersättare till Giulia och en större helt eldriven bil på STLA Large plattformen.

Alfa har fått ett ultimatum från Tavares att de måste gå med vinst om några år. Fram till deadline får de fullt stöd från Stellantis.

Lancia erbjuder idag bara en modell - Ypsilon. Det är samma plattform som Fiat Panda, och är en succé i Italien. Ypsilon har under många år varit en av Italiens mest sålda, säljs i över 40 000 ex per år och det bara i Italien.

Lancia utvecklar nu en eldriven generation av Ypsilon och en ny bil i C-segmentet/crossover och en ny Delta.

Lancias CEO Luca Napolitano har byggt upp ett nytt Lancia-team inom Stellantis och satsar hårt på produktutveckling.

Uppdaterat: 2023-07-18 11:37

A.L. Några av krockproven är "mindre kostnadseffektiva" i form av cost/benefit. Exempel på detta är "small overlap", provet, där kostnaden i form av utveckling och vikt, är mycket hög och skadefrekvensen mycket låg.
Jag har inte sett någon analys av vad "autobroms" innebär i olycksreduktion - lika lite som "lane change warning".
Jag stänger av dom systemen i min bil- den som har det.
Mer eller mindre "onödiga" säkerhetssystem/krockförstärkningar kräver miljontals ton stål etc. varje år. Miljön?

Raphael: Stelvio och Giulia är byggda på samma arkitektur. Du bekräftar att Alfa går med förlust. Ingen blir gladare än jag om Alfa överlever.

Lancia har historiskt varit ett lyxbils märke.- jag har en bok som visar några av de "bästa" bilarna. Att dela arkitektur med Fiats "lågprismodell" är en nesa för Lancia- det var illa nog att de fick dela arkitektur med 9000 och FIAT Croma- och något senare Alfa 164.
40000 bilar/år för en lågprismodell är inte imponerande. Utanför Italien kan man räkna antalet på ena handens tumme.
Att ha en liten bil: Panda/Ypsilon i lågpris - och inte så lågpris, låter som en förlustaffär - men, Agnellis har historiken och återförsäljarna att tänka på.

Uppdaterat: 2023-07-18 12:27
Raphael skrev:

Motorcykelentusiasten, bränsleceller är ett utvecklingsspår för transportbilar. Samtidigt satsar de även på eldrivna transportbilar. PSA har levererat eldrivna transportbilar till franska postverket sedan 1980-talet och erbjuder nu flera eldrivna transportbilar till företagare.
John Elkann är född i New York och är amerikansk medborgare. Hans föräldrar är Alain Elkann och Margeritha Agnelli.
Gianni Agnelli var hans morfar.
Carlos Tavares är född i Portugal.
I styrelsen finns Wan Ling Martello som är född på Filippinerna så hon är asiat.
Sen finns Top Executive Team där varje brand manager och region manager finns. De amerikanska varumärkena har amerikanska chefer, Opel har en tysk chef. Chefen för den indiska marknaden är Indier. sydamerikansk regionchef är från regionen Osv osv.

1/ Vilken klass av transportbilar?
Redan nu tar el-lastbilar över inom sektorn korttransport. Volvo o Scania satsar stenhårt på el. Tesla kommer.
Med kommande batteriteknologi kommer gasen bli obsolet.
Varför inte foka på el, där alla ska byta fossilbilarna till el? Masssiv marknad.
Mycket smartare.

2/ John Elkann har avsagt sig sitt am medborgarskapet, men det är ganska ointressant, likaså var han är född.
Han tillhör en gammal italiensk industrifamilj och hans beslut färgas troligen av det.
BRA, Wan Ling Martello är extern!

Uppdaterat: 2023-07-18 13:09
Gillar kurvor och rondeller
Tjalle skrev:

Enligt Wikipedia:
....entusiasten: Stellantis gjorde en nettovinst på 16,8 miljarder EUR år 2022. Inte illa för ett gäng sydeuropeer och annat.
Agnellis äger dessutom Ferrari, som har en vinst på varje bil om c:a 50%. Ferrari har- som regel - c:a 3 modeller i produktion samtidigt. Pris: 3 - 10 miljoner SEK.
Raphael: Agnellis har 14.4%, fam Peugeot har 8.7% aktieinnehav. Agnellis har ju också ordförande posten. Dom bråkar säkert inte i onödan, men om....

Du förväxlar dagens försäljning med framtid.
Har ett bolag inte vett att skitsnabbt ställa om till el...är man tokrökta.
En styrelses viktiga uppdrag är att styra bolaget.
Klarar de det?
Många bilföretag har snart passerat det datumet då det är försent att ställa om.

Läs mer om Stallantis och utvecklingen i denna tråd (mitt inlägg från 2023-07-16

https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/nyheter/fiats-eldrivna-panda-drojer#new

Uppdaterat: 2023-07-18 13:16
Gillar kurvor och rondeller

Tjalle;

Skadereduktion kopplad till autobroms rör sig om minst 30% - lågt räknat. Ungefär någonstans som en krockkudde kan du ha som riktmärke. Men hos vissa bilmärken är skillnaderna mycket större kopplat till mer avancerade system och med stora samspelseffekter

Skadereduktion kopplad till small overlap rör sig om 10% - lågt räknat ( då denna överlappar med en del annat). Det är främst i vissa miljöer som small overlap har större betydelse.

Filbytesvarning är mer svårvärderat. Där är skillnaderna mycket små. Men det beror nog också till stora delar att det är svårt att undersöka på ett vettigt sätt.

Angående den ekonomiska biten så blir besparingen i form av plåt/räcken/sjukvård/riskpremier/produktionsbortfall samt det som kallas värdet av liv många gånger högre än vad det kostar bilköparen i inköp.
Men det handlar inte bara om skador. Det mänskliga lidandet har också ett värde som kan gå mot oändligheten (på marginalen).

Så jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Är bälten då också onödiga, krockkuddar, ESP?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-18 13:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Mc
Jag tror du överdriver lite med att det måste gå ”skitsnabbt” att ställa om till elbilar.

Uppdaterat: 2023-07-18 13:50
Axa skrev:

Mc
Jag tror du överdriver lite med att det måste gå ”skitsnabbt” att ställa om till elbilar.

Vi får se.
Vi kan se tillbaks på denna diskussion 2030.
Jag studerar bara försäljningsstatistiken runt om i världen och ser en tydlig trend. Omställningen går snabbt nu!
Det tillsammans med att bara två bilföretag gör vinst på elbilar, PLUS att priserna sjunker på elbilar gör att det är brådis för alla andra som INTE gör vinst på elbilar.

Jag som inte vill lägga en mille på den bil jag helst vill ha, kör vidare med mina fossilbilar och ser med viss bävan på utvecklingen. Ska man sälja fossilbilarna och övervintra i en i3 + Modell 3?

Uppdaterat: 2023-07-18 14:08
Gillar kurvor och rondeller

MC, vad har du för fakta bakom ditt påstående att bara två företag tjänar pengar på sina elbilar?
Att omställningen går i en rasande fart håller jag med om och Kineserna lär snart sätta in stöten och öka än mer.

Uppdaterat: 2023-07-18 14:25

MC: Du skulle nog trivas bakom ratten i en Modell 3 performance, men knappast stå ut på närmaste långresa med oljudet från däcken.

Så om jag har uppfattat dig rätt tror jag nog att du trivs bättre i din MB ett tag till.

Min gissning.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-18 15:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”