Vi Bilägares forum

Elbilsägare är mindre märkeslojala

Elbilsägare är mindre märkeslojala

Undersökning visar att märkeslojaliteten försvinner med elbilsköparna. 

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-05 11:00

Kommentarer

Tesla-ägare verkar ibland vara fanatiskt märkeslojala, nästan som en sekt. Men det här är (som vanligt) en amerikansk undersökning.

Uppdaterat: 2023-07-05 11:04

Bilbranschen har öppnat denna porten själv, med sina överpriser på sina produkter. Jag tror ingen väljer en MG framför en Volvo om prisskillnaden är 20 000 kr, men om skillnaden är 200 000 kr tror jag även att den inbitne Volvo fanatiker väljer en MG. Jag tror delvis att EX30 modellen är tänkt för dem som vill ha en Volvo men inte riktigt har råd...då fångas även dessa kunder som står och väger mellan Volvo och andra märken.

Uppdaterat: 2023-07-05 11:13
40-talisten skrev:

Tesla-ägare verkar ibland vara fanatiskt märkeslojala, nästan som en sekt. Men det här är (som vanligt) en amerikansk undersökning.

Jag tror att det återstår att se. De flesta Teslaägarna är inne på sin första Tesla.

Uppdaterat: 2023-07-05 13:59

Inte särskilt märkligt då bilarna är extremt lika på insidan, bakom ratten finns det knappt någon skillnad mellan olika märken och innehållet blir bara mindre och magrare och mer utslätat och karaktärslöst för varje ny modell, detta gör ju att det inte finns någon orsak att välja en viss bil då den inget erbjuder som inte är likadant som alla andra.

När det är skillnader finns det också orsak att välja, ta bort skillnaden och orsaken försvinner.

Uppdaterat: 2023-07-05 17:02

Och hur många olika elbilar har du kört och brukat N-iklas? Att påstå att det inte är några större skillnader är att verkligen visa på din okunskap och bristande erfarenhet.

Uppdaterat: 2023-07-05 17:34

Jag är också en förstagångs Tesla. Det blir med all sannolikhet Tesla också nästa gång. De andra är hjälplöst långt efter i utveckling.

Uppdaterat: 2023-07-05 18:16

Boxer, Nu tar du allt i så du nästan spricker 😉

Uppdaterat: 2023-07-05 18:30

Ja, att påstå att "alla" bilar är likadana inuti är nog en kraftig överdrift - och det gäller lika för ICE-bilar som för eldrivna bilar. Tillverkarna har löst förarmiljön på väldigt olika sätt så det gäller att testa ordentligt så man inte blir besviken jfr den bil man redan har och som förhoppningsvis har en hyfsat bra förarmiljö. Allt blir tyvärr inte bättre bara för att det görs annorlunda - se t ex på VW som försämrade förarmiljön på sina Id-bilar jfr tidigare modeller.

Uppdaterat: 2023-07-05 19:28
Mr Snoid skrev:

Boxer, Nu tar du allt i så du nästan spricker 😉

Fast det stämmer ju att Tesla är långt före

Uppdaterat: 2023-07-06 07:38
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Boxer, Nu tar du allt i så du nästan spricker 😉

Fast det stämmer ju att Tesla är långt före

Gör det det? På vilka plan då?
Finns betydligt mer i en bil än en kraftfull "mobiltelefon" och effektiv tillverkningsprocess, som jag som brukare av bilen inte bryr mig om.
Komfort, ergonomi, design ja listan kan göras lång med vad som är viktigt på en bil.

Uppdaterat: 2023-07-06 09:30

Jag förstår inte heller på vilket sätt Tesla skulle vara LÅNGT före alla.

Uppdaterat: 2023-07-06 11:00

Långt före är nog att ta säger jag som flitig Tesla-förare tidigare. Men jag har kört väldigt många av de nya elbilarna från olika märken och än är det ju ingen som är i närheten av snabbheten och smidigheten i mjukvara och allt sådant. Där är de än så länge oslagna enligt mig. Och hur jag än kör de övriga elbilarna så i verklig körning slår ingen av de andra effektiviteten i drivlinan heller.
Så jo före är de på mycket av det som är viktigt, men långt före, kanske inte.

Uppdaterat: 2023-07-06 11:08

Är det effektiviteten i drivlinan eller det faktum att bilarna är lättare och har liten frontarea och lågt luftmotstånd som ger den lägre förbrukningen.
Energiförluster i drivlinan tror jag är en mindre variabel. Men det är så klart bara vad jag gissar på.
Men det gör oavsett inte att man är överlägsen.
Varesig överlägsen komfort, ergonomi, utseende eller prestanda.

Uppdaterat: 2023-07-06 11:38

Men överlägset mest sålda elbilen!

Uppdaterat: 2023-07-06 19:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Mr Snoid skrev:
Boxer, Nu tar du allt i så du nästan spricker 😉
Fast det stämmer ju att Tesla är långt före

Gör det det? På vilka plan då?
Finns betydligt mer i en bil än en kraftfull "mobiltelefon" och effektiv tillverkningsprocess, som jag som brukare av bilen inte bryr mig om.
Komfort, ergonomi, design ja listan kan göras lång med vad som är viktigt på en bil.

Från en annan tråd, där jag skrev nedan för en stund sedan

"Tekniskt sett är Tesla 5 år före alla andra elbilar, utom kanske BYD som är närmare numera.
Som bil (komfort, förfining mm) är de långt efter.
Då just bilegenskaper är viktigt för mig kör vi E-klass på långturer i familjen."

Uppdaterat: 2023-07-06 20:13
Gillar kurvor och rondeller

Från tidigare kommentar av mr Snoid:
"Boxer, Nu tar du allt i så du nästan spricker"

Nej jag gör inte det .
Min bil, en 2019 Model 3, har nu körts 63 267 km. Under snart fyra år.
Två stycken garantireparationer har utförts (byte av bussningar till bärarmar fram och justering av baklucka). Väntetid mindre än en vecka i båda fallen
Servicekostnad under denna tid 0 kr.
Tesla har inget obligatoriskt serviceprogram. Bara rekommendationer att utföra bromsservice en gång per år. Vilket jag gör själv. i samband med hjulbyte TVÅ gånger per år. Det är ju ändå faktiskt, i det avseendet, en ganska normal bil.
OTA uppdateringar kommer med jämna mellanrum. Allt från kartuppdateringar till förbättringar av bilens mjukvara.
Till skillnad från konventionella tillverkare som har anpassat ice-bilar till eldrift har Tesla gjort tvärtom, byggt bilen från mjukvaran och uppåt. Det är ju den största anledningen till det stora försprånget.
Att sedan bilen är en go-kart i jämförelse med de flest andra bilar är en ren, och uppskattad, bonus.
Tycker faktiskt lite synd om VW och andra dinosaurier som inte hänger med i utvecklingen.

Uppdaterat: 2023-07-06 20:42

Boxer, du menar alltså att försprånget rör sig om att du inte behöver serva bilen att den har OTA och är bygd som elbil från start.
Låter som de flesta andra nya elbilar, förutom avsaknaden av krav på service.
Det var då ett våldsamt försprång 😉

Uppdaterat: 2023-07-06 21:14

Guran, att slippa tvingas in på service och betala lika mycket för en elbil som som för en ICE tycker jag nog är ett försprång.

Uppdaterat: 2023-07-06 21:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja att modell tre är en gokart kan jag hålla med om. En obekväm sådan. Bullrig och stötig som få, med ett sjungande vägljud i hela kupén. Kul i kurvorna om man gillar pubertala lekar och att bidra till högre trafikdödlighet ? Ja. På långfärd? Nej.

Hur man kan kalla det för bonus är för mig en gåta.

Så Försprånget lär inte gälla komforten i alla fall.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-06 23:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Gaston skrev:

Och hur många olika elbilar har du kört och brukat N-iklas? Att påstå att det inte är några större skillnader är att verkligen visa på din okunskap och bristande erfarenhet.

Det visas ju hela tiden bilder på elbilar på vi bilägare, både exteriört och interiört. Lätt att jämföra då.

Uppdaterat: 2023-07-07 06:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Model 3 är billiga och har effektiv drivlina vilket gör det lätt för de som vill testa elbilslivet. På det sättet har de försprång.
Men andra har kommit ifatt och om man inte är så priskänslig finns andra elbilar som jag anser till och med är bättre än Model 3 på olika sätt.

Uppdaterat: 2023-07-07 10:24

En bil är en kompromiss av olika egenskaper. Men visst, Tesla har gjort sedanen hipp igen. Den som var uträknad tidigare. Dock finns det många kunder som önskar och behöver en mer praktisk halvkombi, med mer komfort, mjukare fjädring osv. Det är väl tur det finns alternativ.
BYD imponerar inte på mig. Långsam laddning, finns konkurrenter med lägre förbrukning, en interiör som känns mer kul än bra/snygg. Osv. Vad skulle vara så bra med BYD? De är upphaussade menar jag.

Uppdaterat: 2023-07-07 13:56

Model 3 med helt öppningsbar "bakdel" a'la halvkombibilar skulle säkert gjort den säljbar till en större andel köpare.

Uppdaterat: 2023-07-07 14:34

"Model 3 med helt öppningsbar "bakdel" a'la halvkombibilar skulle säkert gjort den säljbar till en större andel köpare."
Den heter Tesla model Y.
Var fjärde nyregistrerad bil i Norge i år.
Fast körmässigt är fortfarande Model 3 bättre. Fast bara om man vill KÖRA bil istället för att ÅKA.
Många andra elbilar är bekvämare. Men tråkigare.

Uppdaterat: 2023-07-07 19:06

Inte i mina ögon, Bixer. Model Y är för klumpig.

Uppdaterat: 2023-07-07 19:29

Där håller jag med Pi, Y är erbarmligt ful. 3 är ingen skönhet, men bra mycket snyggare än Y. Med en kombikupe lucka så hade den varit betydligt mer praktisk.

Uppdaterat: 2023-07-07 21:56

Ja, själva volymen i bagaget är ju inte så dåligt utan det är öppningen som diskvalificerar den för mig. Sen bör den vara i en lite mörkare färg för i vitt passar den inte min smak

Uppdaterat: 2023-07-07 22:56

Jag skulle helt klart kunna tänka mig en Model 3 trots luckan. Dock passar inte förarmiljön då jag vill ha mer ”tysk” förarmiljö.

Uppdaterat: 2023-07-07 23:12

Jag tror att jag dessvärre måste vika mig för min sambo som vill kunna sätta sig in i bilen istället för ner i den. Är också enig med Pi och Mr Snoid att Model Y är en "uppblåst" Model 3.
Men,men. ...
Det måste i så fall bli en Performance. Och svart!

Uppdaterat: 2023-07-08 08:05

Axa - visst håller jag med i det önskemålet men trots allt brukar man kunna vänja sig med sådant. Däremot knappast med ett svårpackat bagageutrymme - speciellt som man i mitt fall använder detta varje dag.

Uppdaterat: 2023-07-08 08:07
Boxer skrev:

Jag tror att jag dessvärre måste vika mig för min sambo som vill kunna sätta sig in i bilen istället för ner i den. Är också enig med Pi och Mr Snoid att Model Y är en "uppblåst" Model 3.
Men,men. ...
Det måste i så fall bli en Performance. Och svart!

Finns ju KIA EV6 GT om man vill ha en bil man sätter sig in i och som har rejäl prestanda och som inte ser ut som en uppblåst groda.

Uppdaterat: 2023-07-08 08:46

Snoid
Ja, EV6 har blivit snyggare med tiden i mina ögon. Även bakdelen. ;-)
Valde jag mellan Kia och Tesla så helt klart Kian.

Uppdaterat: 2023-07-08 20:15

EV6 är ju ootrooligt ful baktill med sin fruktansvärt konstigt designade sneda, surmulna ljusramp som går från ena bakskärmen till den andra!!!

Uppdaterat: 2023-07-08 20:34

Swensson
Jo, jag tyckte likadant när den presenterades. Men nu när man sett en hel del IRL på vägarna har man vant sig och jag tycker inte den är hiskelig. Men det är fortfarande inte den snyggaste bakdelen.

Uppdaterat: 2023-07-08 22:38
Axa skrev:

Swensson
Jo, jag tyckte likadant när den presenterades. Men nu när man sett en hel del IRL på vägarna har man vant sig och jag tycker inte den är hiskelig. Men det är fortfarande inte den snyggaste bakdelen.

Håller med. Ser mer och mer normal ut för varje gång man ser den.

Uppdaterat: 2023-07-09 03:52

Tycker tvärtom om att den blir fulare med tiden.
Jag o hustrun skulle prova en då de släpptes och båda ansåg att inredningen var värre

Uppdaterat: 2023-07-09 12:10
Gillar kurvor och rondeller
Raphael skrev:

En bil är en kompromiss av olika egenskaper. Men visst, Tesla har gjort sedanen hipp igen. Den som var uträknad tidigare. Dock finns det många kunder som önskar och behöver en mer praktisk halvkombi, med mer komfort, mjukare fjädring osv. Det är väl tur det finns alternativ.
BYD imponerar inte på mig. Långsam laddning, finns konkurrenter med lägre förbrukning, en interiör som känns mer kul än bra/snygg. Osv. Vad skulle vara så bra med BYD? De är upphaussade menar jag.

Man kan inte blunda för deras massiva säljexplosition ihop med Tesla.
Liksom Tesla visar de att design och traditionella bilegenskaper är mindre viktigt för flertalet köpare.

Jämför med då Japsen intog världen på 70-talet.
Inga höjdarbilar men…priset talar

Uppdaterat: 2023-07-09 12:14
Gillar kurvor och rondeller
Boxer skrev:

Jag tror att jag dessvärre måste vika mig för min sambo som vill kunna sätta sig in i bilen istället för ner i den. Är också enig med Pi och Mr Snoid att Model Y är en "uppblåst" Model 3.
Men,men. ...
Det måste i så fall bli en Performance. Och svart!

Ja Y är fulare där redan 3 är ful, men svart förminskar.
Bra val !

Uppdaterat: 2023-07-09 12:16
Gillar kurvor och rondeller

När kommer de snygga elbilarna?
Taycan iof men lite fel pris

Uppdaterat: 2023-07-09 12:16
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

När kommer de snygga elbilarna?
Taycan iof men lite fel pris

Xpeng P7, Nio ET 7 och ET5 tycker jag är helt ok.
BMW i5 och i4 är riktigt snygga.
MB klarar av att göra sina elbilar anskrämliga. Det tror jag är en rejäl bom.

Uppdaterat: 2023-07-09 12:22

Grillen på BMW är avtändande.
Ja MB är fula men kineserna verkat fatta men som en Taycan är de inte.
Hur svårt kan det vara????

Uppdaterat: 2023-07-10 08:23
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Grillen på BMW är avtändande.
Ja MB är fula men kineserna verkat fatta men som en Taycan är de inte.
Hur svårt kan det vara????

Taycan och e-tron GTär onekligen snygga, men börjar bli till åren och ohemult dyra.

Uppdaterat: 2023-07-10 09:16

Helt klart är m3 fronten inspirerad av Porsche, att framrutan ser neddragen ut är bra ur siktsynpunkt. Folk tyckte ju till och med att en spygrön Volvo 244 DL 1975 var snygg så då kan ju även KIA EV6 vara snygg också. Men smaken är olika. Föredrar personligen 3:ans gokart köregenskaper med bra klös samt designen som ser "snabb" ut.

Uppdaterat: 2023-07-10 10:02

Tesla 3:an ser tyvärr anskrämlig ut i vitt men i en mörkare färg är den mera acceptabel. Men som alltid är detta högst personliga åsikter.

Uppdaterat: 2023-07-10 10:18

"Undersökning visar att märkeslojaliteten försvinner med elbilsköparna. "
Det är väl inte så underligt, elbilarna är ju helt själlösa transportredskap, oftast helt personlighetsbefriade, bara med olika grad av utrustning av appar på en kladdskärm där vissa funktioner kan ersättas av fåniga gester eller viftningar eller militanta röstkommandon.
De flesta kan fås att rusa iväg vid rödljusen till olagliga hastigheter på någon sekund (vad nu det ska vara bra för? )
Och alla biljournalister försummar aldrig att nämna just denna fullständigt onödiga prestation vid sina provkörningar.
Knappast någon av dessa har erfarenhet av den våldsamma accelerationen som fanns i en VW typ 1 som med sina 30hk ledigt kom upp till 100km/t under minuten och det räckte oftast.

Med elbilen av idag är ju bara att starta och åka iväg.
Bekvämt?
Javisst, men var finns utmaningen och spänningen förutom i batteriet?
Annat var det förr.
En malande startmotor.
"Går den igång?"
"Jajamensan, det här märket kan man lita på, den fungerar jämt, det blir en likadan nästa gång, tänk så bra den går, man riktigt känner kraften och den låter verkligen bra!"

I min barndom hade jag förmånen att varje sommar utanför Eskilstuna, beundra de ånglok som sakta drog en mängd fullastade malmvagnar uppför Skjulstabacken på väg mot Oxelösund.
Jag var helt hänförd över den enorma kraft som loken utstrålade och när det kom ett par turbinlok blrv det ännu bättre även om jag saknade de puffande tryckstötarna.
Men så i mitten av 1950-talet blev det tråkigare, då elektrifierades banan och de trista elloken ersatte de levande ångloken.
Trots att elloken drog avsevärt fler lastade malmvagnar var alla vi grabbar övertygade om ånglokens överlägsna kraft, det hörde man ju väl och såg på alla de rörliga maskindelarna!
Naturligtvis är det här ett gammalt hjärnspöke, som gammal mek.konstruktör har man ju alltid jobbat med motorer, mekaniska växlar och kopplingar, hävstänger hit och dit, plus sådant som smäller, men något har alltid hänt.
Det är därför jag inte är så förtjust i elbilar, de är för lika.
Och så kan det förstås bero på att jag inte är så insatt i ettor och nollor.
Men jag vet att elbilar behövs och är kanske den sista biltypen som kommer att finnas

Men egentligen är det ju ungefär lika med moderna ICE-bilar också, även de kan vara tämligen slätstrukna, men lite större skillnad mot elbilar är det ändå.

Uppdaterat: 2023-07-10 11:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En intressant reflexion Saabnisse! Utvecklingen går framåt, både positivt och för all del negativt inom vissa områden. Dock på det stora hela är utvecklingen positiv, tvättmaskiner, informationsteknik, robotgräsklippare, arbetsmiljö, elbilar.

Uppdaterat: 2023-07-11 09:13
J.L skrev:

En intressant reflexion Saabnisse! Utvecklingen går framåt, både positivt och för all del negativt inom vissa områden. Dock på det stora hela är utvecklingen positiv, tvättmaskiner, informationsteknik, robotgräsklippare, arbetsmiljö, elbilar.

Jovisst, jag håller helt med, men det kan ju också innebära att det kan bli både tråkigare och krångligare.
Ta tvättmaskiner eller diskmaskiner som exempel, vem sjutton behöver 24 olika program?
Jag talade med en tvättmaskinssäljare för flera år sedan om just detta och jag ansåg att det bara behövdes tre program i tvättmaskinen, fin, kulört och vitt.
Hn höll med, men ansåg att de maskinerna var svårsålda för att konumentväglrdarna hade förklarat behovet av en mängd program.
"Men du kan få köpa en sådan maskin, den står där, har bara tre knappar, exakt samma maskin invändigt som den bredvid med mängder av inställbara program, den kallas fastighetsmaskin och är 1000;- dyrare!"
Knappar och appar och en mängd onödigt lullull säljer, oavsett om det behövs eller används.

Uppdaterat: 2023-07-11 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Själv kör jag bara programmet Snabbtvätt, 40 grader och 38 minuter. Det går till allt...

Uppdaterat: 2023-07-11 09:40

40-talisten, det blev visst fel tråd nu.
Ska jag flytta den?

Uppdaterat: 2023-07-11 19:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Själv tycker jag att uppkopplade maskiner i hemmet är suveräna.

Nu i sommar exempelvis så kör jag alla maskiner dagtid, eftersom solen är uppe då så mina paneler ger ett överskott som jag kan använda själv (istället för att sälja ut det på elmarknaden till reapris)

Nej, jag har inte skaffat något batteri ännu.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-11 19:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”