Vi Bilägares forum

Ford Fiesta läggs ned – tillverkningen stoppas efter 47 år

Ford Fiesta läggs ned – tillverkningen stoppas efter 47 år

Efter 47 år bygger Ford nu de allra sista exemplaren av Fiesta. Samtidigt går småbilar från alla märken en osäker framtid till mötes.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-30 14:19

Kommentarer

Beslut är fattat att Opel Corsa ska fortsätta byggas till minst 2031.

Uppdaterat: 2023-06-30 17:52

Småbilar är helt dominerande i sydeuropa. Svårt att tro de istället kan sälja premiumbilar för en halv miljon där ...

Uppdaterat: 2023-06-30 19:18

Tragiskt beslut även om jag aldrig fattat hur fiestan kunde vara så trång och dåligt disponerade utrymmen jämfört med en Fabia.

Hoppas att vag fortsätter med Fabian som numera är ett halvt nummer större än tidigare modeller.
Och synd att man inte tar in kombi längre.

Suv trenden är tragisk.

Uppdaterat: 2023-06-30 19:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Suv trenden är tragisk.

Tycker jag inte. En SUV passar mig perfekt!

Uppdaterat: 2023-06-30 21:09

Jo Christer den passar många långa men tragiskt att den dräper bort billiga små praktiska familjebilar.

Uppdaterat: 2023-06-30 21:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jo Christer den passar många långa men tragiskt att den dräper bort billiga små praktiska familjebilar.

Många kallar mig lång och ett av problemen med SUVar är att jag uppfattar dem som trånga🤔. De känns mer som småbilar på styltor.🤓

Uppdaterat: 2023-07-06 18:31
Anders Egermo skrev:

mso 1000 skrev:
Jo Christer den passar många långa men tragiskt att den dräper bort billiga små praktiska familjebilar.

Många kallar mig lång och ett av problemen med SUVar är att jag uppfattar dem som trånga🤔. De känns mer som småbilar på styltor.🤓

Du kan inte slå ihop alla SUVar i en klump och påstå att de är trånga och det skulle inte förvåna mig om du räknar in crossovers ibland SUVar också. Så ge exempel på vilka SUVar du menar och hur lång är du, som vissa kallar dig.

Uppdaterat: 2023-07-06 19:31

Jag är 186cm och SUVar jag provkört/suttit som jag upplever ganska trånga jämfört med sina märkesbröder i sedan/kombikostym är SAAB 9-4X, Volvo XC90, XC60, BMW X5 och Chevrolet Captiva.

Uppdaterat: 2023-07-06 20:39
Anders Egermo skrev:

Jag är 186cm och SUVar jag provkört/suttit som jag upplever ganska trånga jämfört med sina märkesbröder i sedan/kombikostym är SAAB 9-4X, Volvo XC90, XC60, BMW X5 och Chevrolet Captiva.

Jag är 189 cm och åker nu XC 60 för 7 året och har inga som helst problem att få plats på höjden. Men i början kräver det ju lite stoljusteringar, när man sätter sig i en annan bil och provar i bilhallen. Köpte just XC60, efter min Insigniakombi, bara för att få en högre bil att sätta sig i och få högre huvudhöjd inne i bilen.

Uppdaterat: 2023-07-07 09:59

Huvudhöjden har jag inga bekymmer med. Det är mellan stol och instrumentpanel jag upplever det trångt när jag ska i och ur bilarna. Jag har storlek 46 i skorna. Det kan påverka lite också kanske.🙄

Uppdaterat: 2023-07-07 10:08
Anders Egermo skrev:

Huvudhöjden har jag inga bekymmer med. Det är mellan stol och instrumentpanel jag upplever det trångt när jag ska i och ur bilarna. Jag har storlek 46 i skorna. Det kan påverka lite också kanske.🙄

Då har du för stora fötter i förhållande till din benlängd 🤣
Men visst är det lite trängre för benen, beror på den mer upprätta sittställningen där man har benen mer nöjda än i en ”normal” bil.
Mitt högra knä har alltid lite större problem att få plats på en ”SUV”. Värst är det på bilar med stor mittkonsol. Men då är jag ytterligare 6cm längre än dig.

Uppdaterat: 2023-07-07 10:28
Mr Snoid skrev:

Anders Egermo skrev:
Huvudhöjden har jag inga bekymmer med. Det är mellan stol och instrumentpanel jag upplever det trångt när jag ska i och ur bilarna. Jag har storlek 46 i skorna. Det kan påverka lite också kanske.🙄

Då har du för stora fötter i förhållande till din benlängd 🤣
Men visst är det lite trängre för benen, beror på den mer upprätta sittställningen där man har benen mer nöjda än i en ”normal” bil.
Mitt högra knä har alltid lite större problem att få plats på en ”SUV”. Värst är det på bilar med stor mittkonsol. Men då är jag ytterligare 6cm längre än dig.

Jag tycker däremot att stor mittkonsol känns mysigt och ombonat. Höger benet och foten använder jag bara när jag bromsar i princip. Gasar, ökar farten eller minskar gör jag med vänster tumme på ratten. Så avslappnande.

Uppdaterat: 2023-07-07 12:42
Christer skrev:

Höger benet och foten använder jag bara när jag bromsar i princip. Gasar, ökar farten eller minskar gör jag med vänster tumme på ratten. Så avslappnande.

I det fallet är vi i alla fall lika, Christer...:)

Uppdaterat: 2023-07-07 13:06
Pi skrev:

Christer skrev:
Höger benet och foten använder jag bara när jag bromsar i princip. Gasar, ökar farten eller minskar gör jag med vänster tumme på ratten. Så avslappnande.

I det fallet är vi i alla fall lika, Christer...:)

Handgas? Fanns på 50-talsbilar...

Uppdaterat: 2023-07-07 14:43

Ford Puma tar över direkt som böstsäljare i England.

Uppdaterat: 2023-07-07 16:11
Pi skrev:

Christer skrev:
Höger benet och foten använder jag bara när jag bromsar i princip. Gasar, ökar farten eller minskar gör jag med vänster tumme på ratten. Så avslappnande.

I det fallet är vi i alla fall lika, Christer...:)

Vi är nog mera lika än olika, trots att vi gnabbas ibland.

Uppdaterat: 2023-07-07 16:43
Christer skrev:

Pi skrev:
Christer skrev:
Höger benet och foten använder jag bara när jag bromsar i princip. Gasar, ökar farten eller minskar gör jag med vänster tumme på ratten. Så avslappnande.
I det fallet är vi i alla fall lika, Christer...:)

Vi är nog mera lika än olika, trots att vi gnabbas ibland.

Fast Pi nog är det bättre att öka/minska farten genom att sträcka ut långfingret istället för tummen och måsta släppa greppet 😂😂.

Uppdaterat: 2023-07-07 16:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har en kompis som är 190++ och deras andra bil är en nyare fabia och han säger att det är den enda ” mindre” bil han någonsin suttit bra i.
Bättre än många större familjebilar.

Och när någon nämner Puman så tycker jag den ser anskrämligt ful ut.
Har dock inte kört den.

Uppdaterat: 2023-07-07 17:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jag har en kompis som är 190++ och deras andra bil är en nyare fabia och han säger att det är den enda ” mindre” bil han någonsin suttit bra i.
Bättre än många större familjebilar.
Och när någon nämner Puman så tycker jag den ser anskrämligt ful ut.
Har dock inte kört den.

Det finns faktiskt flera småbilar som man som lång sitter bra i, lite korta säten bara. Både i rygg och sittdyna, men helt ok att sitta i.

Uppdaterat: 2023-07-07 17:28

mso 1000 - mitt svar avsåg inte exakt hur man manövrerar farthållaren för det är ju olika på olika bilar. Utan det faktum att jag liksom Christer är flitiga användare av den funktionen. Får ofta höra av "okunniga" att denne kör så sällan landsvägskörning så han behöver inte farthållaren - ja, ja. Jag aktiverar den direkt - det är en funktion som ständigt håller koll framåt även om jag kollar i backspegeln - samtidigt som nån bromsar in framför.

Uppdaterat: 2023-07-07 17:33

Körde en lite längre sträcka med svärfars Opel Combo i början av veckan. Den saknade farthållare och gud vad plågsamt att ständigt kolla på hastigheten och själv anpassa farten. Jag är ju en vän av konstant fart och blir fort irriterad på andra bilister som kör jojo-hastighet +- 5-15 km/h. Jag hävdar att farthållare (och helst adaptiv) är guds gåva till bilisterna.

Uppdaterat: 2023-07-07 18:30
L West skrev:

Körde en lite längre sträcka med svärfars Opel Combo i början av veckan. Den saknade farthållare och gud vad plågsamt att ständigt kolla på hastigheten och själv anpassa farten. Jag är ju en vän av konstant fart och blir fort irriterad på andra bilister som kör jojo-hastighet +- 5-15 km/h. Jag hävdar att farthållare (och helst adaptiv) är guds gåva till bilisterna.

100 + på den😊.
Om motståndarna fattade hur jämt trafiken skulle flyta på.
Jag har fortfarande kollegor som vägrar anamma farthållaren trots dyra fina bilar.

Uppdaterat: 2023-07-07 19:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
L West skrev:

Körde en lite längre sträcka med svärfars Opel Combo i början av veckan. Den saknade farthållare och gud vad plågsamt att ständigt kolla på hastigheten och själv anpassa farten. Jag är ju en vän av konstant fart och blir fort irriterad på andra bilister som kör jojo-hastighet +- 5-15 km/h. Jag hävdar att farthållare (och helst adaptiv) är guds gåva till bilisterna.

100 + på den😊.
Om motståndarna fattade hur jämt trafiken skulle flyta på.
Jag har fortfarande kollegor som vägrar anamma farthållaren trots dyra fina bilar.

Uppdaterat: 2023-07-07 19:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Christer skrev:
Pi skrev:
Christer skrev:
Höger benet och foten använder jag bara när jag bromsar i princip. Gasar, ökar farten eller minskar gör jag med vänster tumme på ratten. Så avslappnande.
I det fallet är vi i alla fall lika, Christer...:)
Vi är nog mera lika än olika, trots att vi gnabbas ibland.

Fast Pi nog är det bättre att öka/minska farten genom att sträcka ut långfingret istället för tummen och måsta släppa greppet 😂😂.

Där håller jag inte med dig mso1000. Tycker att farthållaren till vänster på ratten, är överlägsen spak bakom ratten, som man inte ser utan bara får gissa var den är. Och gör man som Toyota och låter spaken följa med ratten när man svänger så är det ju helt uppåt väggarna.

Uppdaterat: 2023-07-07 20:07

Håller med ovan om adaptiv farthållare. Dock är det en smaksak om man föredrar knappar på ratten eller spak vid sidan. Jag föredrar VAGs spak. Den är lätt att hitta och helt och hållet intuitiv.

Uppdaterat: 2023-07-07 21:20

Allt är ju en vanesak.
Men den Kia jag kör nu är det sämsta skit jag haft sedan jag fick farthållare i mina bilar.
Flera Knappar på höger sida ratten som efter varje uppstart skall tryckas på i tre moment för farthållaren skall bli aktiv.
Vansinnigt dåligt och bara 1steg (km) per tryckning.
Ingen avslappnad körning där inte.

Uppdaterat: 2023-07-07 21:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Allt är ju en vanesak.
Men den Kia jag kör nu är det sämsta skit jag haft sedan jag fick farthållare i mina bilar.
Flera Knappar på höger sida ratten som efter varje uppstart skall tryckas på i tre moment för farthållaren skall bli aktiv.
Inget armstöd utan armen skall upp i tid och otid.
Vansinnigt dåligt och bara 1steg (km) per tryckning.
Och 10 då måste blicken ner på mätaren för att säkerställa inställd fart.
Ingen avslappnad körning där inte.
Det är nog bara toyotas rörliga spak som eventuellt är sämre.

Uppdaterat: 2023-07-07 21:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Axa skrev:

Håller med ovan om adaptiv farthållare. Dock är det en smaksak om man föredrar knappar på ratten eller spak vid sidan. Jag föredrar VAGs spak. Den är lätt att hitta och helt och hållet intuitiv.

VAG:s knappar på ratten till farthållaren som sitter i ID.3 tillhör iallafall bilvärldens absolut sämsta manöverorgan överhuvudtaget!🤮

Uppdaterat: 2023-07-07 21:56
mso 1000 skrev:

Allt är ju en vanesak.
Men den Kia jag kör nu är det sämsta skit jag haft sedan jag fick farthållare i mina bilar.
Flera Knappar på höger sida ratten som efter varje uppstart skall tryckas på i tre moment för farthållaren skall bli aktiv.
Vansinnigt dåligt och bara 1steg (km) per tryckning.
Ingen avslappnad körning där inte.

Ökar den inte 10 km/tim om du håller upp spaken i åtminstone 3 sekunder?

Edit. Det var som jag trodde, du kan inte hantera farthållaren läs på sidan 6-87 i manualen 😉.
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/se/sv/assets/contents/service/Instruktionsbocker/Niro/instruktionsbok_eNiro_MY20.pdf
Håller du kvar vippan till farthållaren uppåt eller nedåt så börjar den öka eller sänka hastigheten i 10km/tim intervall. Så bilen är nog inte så idiotisk som du tror.

Uppdaterat: 2023-07-07 22:08
Mr Snoid skrev:

mso 1000 skrev:
Allt är ju en vanesak.
Men den Kia jag kör nu är det sämsta skit jag haft sedan jag fick farthållare i mina bilar.
Flera Knappar på höger sida ratten som efter varje uppstart skall tryckas på i tre moment för farthållaren skall bli aktiv.
Vansinnigt dåligt och bara 1steg (km) per tryckning.
Ingen avslappnad körning där inte.
.

Ökar den inte 10 km/tim om du håller upp spaken i åtminstone 3 sekunder?

Jo men det förutsätter att blicken måste ner för att se om det bilen ökade 10 eller 20 eller kanske 1 km ökning.
Värdelöst dåligt.

På en Skoda, mb eller Audi vet man ett pek med långfingret på spaken = 10km upp/ner.
Ett drag med fingret är 1upp/ner.
Behöver aldrig släppa blicken från trafiken någonsin.

Uppdaterat: 2023-07-07 22:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Mr Snoid skrev:
mso 1000 skrev:
Allt är ju en vanesak.
Men den Kia jag kör nu är det sämsta skit jag haft sedan jag fick farthållare i mina bilar.
Flera Knappar på höger sida ratten som efter varje uppstart skall tryckas på i tre moment för farthållaren skall bli aktiv.
Vansinnigt dåligt och bara 1steg (km) per tryckning.
Ingen avslappnad körning där inte.
.
Ökar den inte 10 km/tim om du håller upp spaken i åtminstone 3 sekunder?

Jo men det förutsätter att blicken måste ner för att se om det bilen 10 eller 20 eller kanske 1 km ökning.
Värdelöst dåligt.
På en Skoda, mb eller Audi vet man ett pek med långfingret = 10km upp/ner.
Ett drag med fingret är 1upp/ner.
Behöver aldrig släppa blicken från trafiken.

Till det finns Head up display 😉
Eller så kör du dig hur länge du behöver hålla i vippan.
Men så klart, du har ju leasat världens idiotiska bullerburk till bil. Den är säkert inte billig ens längre 😂🤣

Uppdaterat: 2023-07-07 22:10

Med snodid.
Heads-up är ju nästa skräp grej.
Bilarna nuförtiden har en plexiglas skiva på instrument brädan.
Vilket vansinne.
Det skulle iofs kian behöva och bilar med dålig info funktioner och lösningar. 😂😊

Uppdaterat: 2023-07-07 22:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Med snodid.
Heads-up är ju nästa skräp grej.
Bilarna nuförtiden har en plexiglas skiva på instrument brädan.
Vilket vansinne.
Det skulle iofs kian behöva och bilar med dålig info funktioner och lösningar. 😂😊

Nja, är väl bara Kona som har den där skivan. På de flesta andra bilar så är det då rejäl bra och tydlig visning i framrutan på bilen.
Du behöver vidga dina vyer lite mer MSO.
Men fy tusan vilken pina du måste leva under, behöva stå ut med en eländig KIA i ytterligare en god stund. Kan inte vara annat än djävlig, och därtill dyrt. Att byta bort din älskade Octavia måste varit något av det dummaste du företagit dig 🤣😉

Uppdaterat: 2023-07-07 22:56

Det var på tiden

Uppdaterat: 2023-07-07 22:57

När det gäller funktionen i spaken för att öka eller minska hastigheten håller jag absolut med mso 1000 att den funktion han beskrev för bl a Skoda är överlägsen den som Kia'n har.

Uppdaterat: 2023-07-07 23:01
Pi skrev:

När det gäller funktionen i spaken för att öka eller minska hastigheten håller jag absolut med mso 1000 att den funktion han beskrev för bl a Skoda är överlägsen den som Kia'n har.

Nu låter du som en Tesla fanboy Pi 😉
Hur man justerar farten på farthållaren är bara en liten värdslig sak man snabbt anpassar sig till, i alla fall gör jag det. Har haft massa upptänkliga modeller på det, men inte är det så jäkla avgörande eller viktigt. Går lika fint att vicka på en vippa på ratten med tummen som att peta på en spak med pekfingret.
Finns tusenvis av viktigare grejer i en bil att värdesätta.
Till och med Peugeots konstiga spak med knappar på baksidan har jag använt utan några större problem efter jag förstått hur dom funkade.

Uppdaterat: 2023-07-07 23:25

Guran - jag sa bara vad ag föredrog av dessa två olika lösningar - det är förhoppningsvis OK att redovisa vad man personligen gillar mest.

Uppdaterat: 2023-07-08 08:09
Pi skrev:

Guran - jag sa bara vad ag föredrog av dessa två olika lösningar - det är förhoppningsvis OK att redovisa vad man personligen gillar mest.

Så klart det är det 😉 men du skrev precis som en Fanboy rörande överlägsenheten i ett manöverorgan.

Uppdaterat: 2023-07-08 08:23
Mr Snoid skrev:

mso 1000 skrev:
Med snodid.
Heads-up är ju nästa skräp grej.
Bilarna nuförtiden har en plexiglas skiva på instrument brädan.
Vilket vansinne.
Det skulle iofs kian behöva och bilar med dålig info funktioner och lösningar. 😂😊

Nja, är väl bara Kona som har den där skivan. På de flesta andra bilar så är det då rejäl bra och tydlig visning i framrutan på bilen.
Du behöver vidga dina vyer lite mer MSO.
Men fy tusan vilken pina du måste leva under, behöva stå ut med en eländig KIA i ytterligare en god stund. Kan inte vara annat än djävlig, och därtill dyrt. Att byta bort din älskade Octavia måste varit något av det dummaste du företagit dig 🤣😉

Nja jag tycker var och varannan bil man möter i kön har en plexiglasskiva som blänker upp på panelen.
Snik lösning för brochyren tycker jag.

Uppdaterat: 2023-07-08 09:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Mr Snoid skrev:
mso 1000 skrev:
Med snodid.
Heads-up är ju nästa skräp grej.
Bilarna nuförtiden har en plexiglas skiva på instrument brädan.
Vilket vansinne.
Det skulle iofs kian behöva och bilar med dålig info funktioner och lösningar. 😂😊
Nja, är väl bara Kona som har den där skivan. På de flesta andra bilar så är det då rejäl bra och tydlig visning i framrutan på bilen.
Du behöver vidga dina vyer lite mer MSO.
Men fy tusan vilken pina du måste leva under, behöva stå ut med en eländig KIA i ytterligare en god stund. Kan inte vara annat än djävlig, och därtill dyrt. Att byta bort din älskade Octavia måste varit något av det dummaste du företagit dig 🤣😉

Nja jag tycker var och varannan bil man möter i kön har en plexiglasskiva som blänker upp på panelen.
Snik lösning för brochyren tycker jag.

Vilka bilar rör det sig om då? Mig veterligen har även Mazda CX3 och gamla 3:an sådana + Kona.

Uppdaterat: 2023-07-08 09:33

Den bästa farthållaren hade jag i min Mini. Ett tryck så var den aktiverad och höll farten. I alla andra bilar jag haft har det åtminstone varit två tryck på olika knappar som måste ske i rätt ordning. I min golf skulle väl spaken flyttas och sedan petas upp eller ner.

Uppdaterat: 2023-07-08 12:23

I Volvo ett tryck. Kör upp till rätt hastighet med gaspedalen sedan tryck på mittknappen till vänster på ratten. Klart.

Uppdaterat: 2023-07-08 12:55

Skoda, Audi, Fiat ducato.
Alltid standbye om man valt det.
Ett tryck på spaken = inställd hastighet.

Kia-Eniro är det typ 7 tryck plingpling pling innan allt defalt är inställt varje gång/uppstart.
Farthållaren skall väljas in varje start sedan aktiveras och sedan stegas.
Regenerering måste alltid ändras.
Autohold måste alltid aktiveras.
Skärmen måste alltid kladdas ok på.
Sedan har ofta inställd bild förändrats.
Synnerligen enerverande.

Uppdaterat: 2023-07-08 13:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kör Kia, ett tryck så både aktiveras farthållaren och sätter hastigheten.
Autohold är aktiverad hela tiden även efter omstart.
P-sensorer aktiveras automatiskt.

Allt detta är ändrat från den förra Kian från 2018 till denna 2022:an

Uppdaterat: 2023-07-08 14:44

Har kört Volvo och trots långt ägande vande jag mig inte vid deras lösning för farthållare.
Sedan handlar det inte bara om att ställa farten. Det finns också olika lösningar för att ställa in avstånd till framförvarande där en del är krångligare än andra.

Uppdaterat: 2023-07-08 20:11
Axa skrev:

Har kört Volvo och trots långt ägande vande jag mig inte vid deras lösning för farthållare.
Sedan handlar det inte bara om att ställa farten. Det finns också olika lösningar för att ställa in avstånd till framförvarande där en del är krångligare än andra.

Ja det är ju väldigt avancerat att trycka på + eller - minus för att öka eller minska avståndet i 5 steg?!?!

Uppdaterat: 2023-07-08 20:20

Christer
Blir du ledsen för att jag inte tycker att Volvo har bästa lösningarna? När det gäller avståndsreglering så syftade jag inte på Volvo. Det finns andra som är krångligare, att man måste in i menyer och ändra.

Uppdaterat: 2023-07-08 22:43
Axa skrev:

Christer
Blir du ledsen för att jag inte tycker att Volvo har bästa lösningarna? När det gäller avståndsreglering så syftade jag inte på Volvo. Det finns andra som är krångligare, att man måste in i menyer och ändra.

Kia får man stega ner hela skalan på en egen knapp för att den sedan börjar om på Max igen.

Uppdaterat: 2023-07-08 23:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Axa skrev:

Christer
Blir du ledsen för att jag inte tycker att Volvo har bästa lösningarna? När det gäller avståndsreglering så syftade jag inte på Volvo. Det finns andra som är krångligare, att man måste in i menyer och ändra.

Ja du skrev ju lite luddigt "Har kört Volvo och trots långt ägande vande jag mig inte vid deras lösning för farthållare." Så ditt "syftande" kunde ju man ta för vad som helst. Mitt tolkande av syftningen var att du inte förstod hur avståndsregleringen fungerade på Volvo. Det är ju inte ovanligt att folk inte kan läsa manualer eller testa hur saker fungerar i verkligheten. Helt enkelt handhavandefel.

Uppdaterat: 2023-07-09 03:43

Sen är det ju utan tvekan så att vissa lösningar på olika problem är mera intuitiva än andra vilket gör manual-studerande mindre nödvändigt. Inget försvar för att inte läsa manualen men detta har nog de flesta upplevt med olika tekniska attiraljer. Ingen kritik mot nåt specifikt bilmärke utan en allmän teknik-reflektion.

Uppdaterat: 2023-07-09 09:35