Vi Bilägares forum

Trenden bruten: Nu kör bilisterna långsammare

Trenden bruten: Nu kör bilisterna långsammare

Snitthastigheten har sänkts på svenska vägar, enligt Trafikverkets mätningar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-29 08:18

Kommentarer

Vad säger du nu då John ?
Eller skall du googla fram ett annat resultat som passar din agenda ?

Uppdaterat: 2023-06-29 08:46

Även om jag hoppas att detta är en trend så betyder det ju inte att de som utmärker sig med hög hastighet och allmänt aggressivt körsätt minskat - och det är ju dessa man reagerar på. Inte de som kör typ 5--10 km/t för fort.

Uppdaterat: 2023-06-29 08:54

Dom redovisar man ingen statistik över Pi.
Så du vet heller inte ett jota om dessa ökat eller minskat
Men det finns data från trafikmätningarna som säkert kan visa det. Varje enskilt fordon loggas med fordonstyp, släp ev släp och hastighet

Uppdaterat: 2023-06-29 09:00

Jag tror mycket på det här med adaptiv farthållare.

Säg att man kör på en 80 väg och inte har någon bil framför en. Då är det lätt för mig att det blir 90 km/h.
Men är det bilar framför mig och de håller 80 så kör jag knappast om för att kunna hålla 90 utan låter den adaptiva farthållaren bara följa med trafikrytmen.

Uppdaterat: 2023-06-29 09:29
- Peugeot e-208 GT 2022

Här nere i Skåne tycker jag mig se att det mest beror på alla batteridildos som rullar på vägarna.
Går det osedvanligt långsamt så är det antingen småbilarna (Yaris etc) eller batteridildos som stoppar upp och kör allmänt märkligt.
Småbilarna beror sannolikt på att de som köper dessa vagnar kör lite och har dålig rutin. Batterifordonen beror på att de är direkt olämpliga att framföras bland riktiga bilar då de har så långt kvar att utvecklas innan de borde släppts alls till allmänheten.

Uppdaterat: 2023-06-29 09:36

Siffrorna stämmer inte. Igår blev jag omkörd av en bil som säkert körde i 160 km/h och på youtube har jag sett ännu fler filmer med bilar som kör jättefort.😆

MVH Begåvningsreserven

Uppdaterat: 2023-06-29 09:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Dunderkommentatorn skrev:

Här nere i Skåne tycker jag mig se att det mest beror på alla batteridildos som rullar på vägarna.
Går det osedvanligt långsamt så är det antingen småbilarna (Yaris etc) eller batteridildos som stoppar upp och kör allmänt märkligt.
Småbilarna beror sannolikt på att de som köper dessa vagnar kör lite och har dålig rutin. Batterifordonen beror på att de är direkt olämpliga att framföras bland riktiga bilar då de har så långt kvar att utvecklas innan de borde släppts alls till allmänheten.

Om du tänker på räckvidd på elbilar så finns det elbilar som går 50+ mil eller åtminstone 30-40 i högre hastighet. Tror knappast att man behöver köra långsamt då för att spara räckvidd. De flesta normala människor stannar säkert innan de kört 40 mil i alla fall för att ta en paus, äta osv.

Men den absolut största majoriteten av folk kör ju sällan så långt, utan det handlar nog mer om pendling till jobb och då handlar det inte om någon jättelång sträcka att köra.

Uppdaterat: 2023-06-29 09:49
- Peugeot e-208 GT 2022
A.L skrev:

Siffrorna stämmer inte. Igår blev jag omkörd av en bil som säkert körde i 160 km/h och på youtube har jag sett ännu fler filmer med bilar som kör jättefort.😆
MVH Begåvningsreserven

Kommer alltid finnas ungdomar som vill testa gränser. När jag själv var yngre så testade jag alltid mina nya bilar i maxhastighet åtminstone någon gång vilket oftast handlade om 230 km/h.

Med nya elbilen så ligger det en spärr på 150 km/h vilket jag så klart varit uppe i någon gång, men kör annars oftast i närheten av hastighetsgränserna numera.

Uppdaterat: 2023-06-29 09:53
- Peugeot e-208 GT 2022
Dunderkommentatorn skrev:

Här nere i Skåne tycker jag mig se att det mest beror på alla batteridildos som rullar på vägarna.
Går det osedvanligt långsamt så är det antingen småbilarna (Yaris etc) eller batteridildos som stoppar upp och kör allmänt märkligt.
Småbilarna beror sannolikt på att de som köper dessa vagnar kör lite och har dålig rutin. Batterifordonen beror på att de är direkt olämpliga att framföras bland riktiga bilar då de har så långt kvar att utvecklas innan de borde släppts alls till allmänheten.

Ja, vad säger man till dylig kommentar. Dunderkommentatorn verkar först och främst inte ha läst texten överhuvudtaget, men vad kan man förvänta sig. Vi stockholmare är ju smartare än lantisar, enligt en gammal moderat devis.

Uppdaterat: 2023-06-29 10:19
Dunderkommentatorn skrev:

Här nere i Skåne tycker jag mig se att det mest beror på alla batteridildos som rullar på vägarna.
Går det osedvanligt långsamt så är det antingen småbilarna (Yaris etc) eller batteridildos som stoppar upp och kör allmänt märkligt.
Småbilarna beror sannolikt på att de som köper dessa vagnar kör lite och har dålig rutin. Batterifordonen beror på att de är direkt olämpliga att framföras bland riktiga bilar då de har så långt kvar att utvecklas innan de borde släppts alls till allmänheten.

IDIOT !

Uppdaterat: 2023-06-29 10:39
Dunderkommentatorn skrev:

Här nere i Skåne tycker jag mig se att det mest beror på alla batteridildos som rullar på vägarna.
Går det osedvanligt långsamt så är det antingen småbilarna (Yaris etc) eller batteridildos som stoppar upp och kör allmänt märkligt.
Småbilarna beror sannolikt på att de som köper dessa vagnar kör lite och har dålig rutin. Batterifordonen beror på att de är direkt olämpliga att framföras bland riktiga bilar då de har så långt kvar att utvecklas innan de borde släppts alls till allmänheten.

En underbar kommentar om syftet var att provocera 😆

Men jag kan bara tala för mig själv och jag kör precis som tidigare, fast numera i en elbil. Tesla har ett suveränt laddnätverk som gör det möjligt att fylla på med elektroner när det behövs. Visst, det innebär en liten tidsförlust kontra att fylla en tank med diesel. Men jag använder den tiden till toalettbesök och att mejla

Sedan är det helt underbart med elbilskomforten.

tycker man inte att elbil kan lösa ens transportbehov finns det fortfarande fossilbilar kvar att beställa. Men de kommer försvinna på sikt.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-29 11:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Har Trafikverket möjligen inte upptäckt att maxhastigheten har sänkts på många vägar?
F.ö. elektroners rörelseriktning i en ledare är en svår fråga.

Uppdaterat: 2023-06-29 13:53
bgl skrev:

Har Trafikverket möjligen inte upptäckt att maxhastigheten har sänkts på många vägar?
F.ö. elektroners rörelseriktning i en ledare är en svår fråga.

Nu är det så att Trafikverket har väldigt bra kontroll på vart man mäter snitthastigheten och hur detta redovisas.

Uppdaterat: 2023-06-29 14:33

bgl - börja med att läsa artikeln - ett tips i all välmening.

Uppdaterat: 2023-06-29 17:02

det måste vara a-traktorer och cyklister som står för den statistiken

Uppdaterat: 2023-06-29 17:48

Det står inte så mycket om vilken period mätningen avser. Noterade alldeles nyss när jag åkte E20 neråt att det var en himla massa vägbyggen och köer som drar ner snitthastigheten. Men jag antar att Trafikverket undantar vägsträckor med vägarbete.

För övrigt blir det väldigt snålt för den med elbil att tempot är lugnare. Drar ju betydligt mindre. :-)

Uppdaterat: 2023-06-29 18:03

Axa, När jag jobbade med trafikmätningar fanns det fasta mätstationer som mäter trafiken.
På slutet av 80-talet utrustades dessa med utrustning som även registrerar fordonstyp och hastighet, för vart enkelt fordon.
De ”slangar” du ibland ser över vägen mäter även de trafik och är underlaget för ÅDT (årsdygnstrafik) samt andel tung trafik. Även dessa registrerar hastighet.
Så du kan vara lugn, det finns massor av kvalitetssäkrat underlag för denna rapport. Självklart används inte data som inte är representativt.

Uppdaterat: 2023-06-29 18:19
Mr Snoid skrev:

Axa, När jag jobbade med trafikmätningar fanns det fasta mätstationer som mäter trafiken.
På slutet av 80-talet utrustades dessa med utrustning som även registrerar fordonstyp och hastighet, för vart enkelt fordon.
De ”slangar” du ibland ser över vägen mäter även de trafik och är underlaget för ÅDT (årsdygnstrafik) samt andel tung trafik. Även dessa registrerar hastighet.
Så du kan vara lugn, det finns massor av kvalitetssäkrat underlag för denna rapport. Självklart används inte data som inte är representativt.

När jag var liten så såg vi dessa kablar över vägen på en närliggande väg. Vi "roade" oss med att hoppa på dom för att öka numret i displayen så mycket som möjligt :)

Uppdaterat: 2023-06-29 18:26
- Peugeot e-208 GT 2022

Snoid
Jo, jag har sett ”slangarna”. Det är dock sällan jag sett sådana på de snabbare vägarna, oftast 80-väg och saktare.
Lite intressant ifall snitthastigheten har sjunkit olika beroende på vilken skyltad hastighet och typ av väg.

Uppdaterat: 2023-06-29 18:30
Axa skrev:

Snoid
Jo, jag har sett ”slangarna”. Det är dock sällan jag sett sådana på de snabbare vägarna, oftast 80-väg och saktare.
Lite intressant ifall snitthastigheten har sjunkit olika beroende på vilken skyltad hastighet och typ av väg.

Finns garanterat data på det.
De stationära mätstationerna är oftast på det högtrafikerade vägnätet. Men även det mäts med "slangar" med kontinuerliga intervall.

Uppdaterat: 2023-06-29 19:00
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
Axa, När jag jobbade med trafikmätningar fanns det fasta mätstationer som mäter trafiken.
På slutet av 80-talet utrustades dessa med utrustning som även registrerar fordonstyp och hastighet, för vart enkelt fordon.
De ”slangar” du ibland ser över vägen mäter även de trafik och är underlaget för ÅDT (årsdygnstrafik) samt andel tung trafik. Även dessa registrerar hastighet.
Så du kan vara lugn, det finns massor av kvalitetssäkrat underlag för denna rapport. Självklart används inte data som inte är representativt.

När jag var liten så såg vi dessa kablar över vägen på en närliggande väg. Vi "roade" oss med att hoppa på dom för att öka numret i displayen så mycket som möjligt :)

Och sådana "hoppningar" plockade jag bort när vi bearbetade datan innan det lästes in i vägdatabanken.
Förövrigt hade vi en Incoterm datamaskin, en sådan här gynnare. http://www.datormuseum.se/peripherals/terminals/incoterm-spd-20-20.html

Uppdaterat: 2023-06-29 19:03

Suck, alla dessa experter på statistik där ingen ens har förvärvat några kunskaper i ämnet.

Uppdaterat: 2023-06-29 19:09
Mr Snoid skrev:

bejje skrev:
Mr Snoid skrev:
Axa, När jag jobbade med trafikmätningar fanns det fasta mätstationer som mäter trafiken.
På slutet av 80-talet utrustades dessa med utrustning som även registrerar fordonstyp och hastighet, för vart enkelt fordon.
De ”slangar” du ibland ser över vägen mäter även de trafik och är underlaget för ÅDT (årsdygnstrafik) samt andel tung trafik. Även dessa registrerar hastighet.
Så du kan vara lugn, det finns massor av kvalitetssäkrat underlag för denna rapport. Självklart används inte data som inte är representativt.
När jag var liten så såg vi dessa kablar över vägen på en närliggande väg. Vi "roade" oss med att hoppa på dom för att öka numret i displayen så mycket som möjligt :)

Och sådana "hoppningar" plockade jag bort när vi bearbetade datan innan det lästes in i vägdatabanken.
Förövrigt hade vi en Incoterm datamaskin, en sådan här gynnare. http://www.datormuseum.se/peripherals/terminals/incoterm-spd-20-20.html

Av intresse, hur visste ni vad som var hoppningar och vad som var riktiga bilar?

Uppdaterat: 2023-06-29 19:59
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
bejje skrev:
Mr Snoid skrev:
Axa, När jag jobbade med trafikmätningar fanns det fasta mätstationer som mäter trafiken.
På slutet av 80-talet utrustades dessa med utrustning som även registrerar fordonstyp och hastighet, för vart enkelt fordon.
De ”slangar” du ibland ser över vägen mäter även de trafik och är underlaget för ÅDT (årsdygnstrafik) samt andel tung trafik. Även dessa registrerar hastighet.
Så du kan vara lugn, det finns massor av kvalitetssäkrat underlag för denna rapport. Självklart används inte data som inte är representativt.
När jag var liten så såg vi dessa kablar över vägen på en närliggande väg. Vi "roade" oss med att hoppa på dom för att öka numret i displayen så mycket som möjligt :)
Och sådana "hoppningar" plockade jag bort när vi bearbetade datan innan det lästes in i vägdatabanken.
Förövrigt hade vi en Incoterm datamaskin, en sådan här gynnare. http://www.datormuseum.se/peripherals/terminals/incoterm-spd-20-20.html

Av intresse, hur visste ni vad som var hoppningar och vad som var riktiga bilar?

Trafiken registrerades totalt för varje timme och vi hade så klart siffror på dygnsvariationen samt variation över året.
Så inga problem att hitta onormala siffror.
Datan från mätarna lagrades på kasettband och laddades upp och redigerades via Incoterm datorn.
Slutet av 80-talet fick vi nya maskiner, de som även registrerade fordonstyp, hastighet och körriktning.
Även laptop dator, som vi kunde spela Leasure Larry på 🤣

Uppdaterat: 2023-06-29 20:26

Olle
Vilka experter syftar du på? AL och Snoid?

Uppdaterat: 2023-06-29 21:03
Mr Snoid skrev:

Mr Snoid skrev:

Även laptop dator, som vi kunde spela Leasure Larry på 🤣

Japp det spelet lirade jag också hos en bekant till morsan på en monokrom skärm med orangeaktig bild :)
Hade precis börjat lära mig lite engelska, så det var lite svårt då man skulle skriva massa saker på engelska, men fick lite hjälp.

Uppdaterat: 2023-06-30 06:54
- Peugeot e-208 GT 2022
Mr Snoid skrev:

Vad säger du nu då John ?
Eller skall du googla fram ett annat resultat som passar din agenda ?

Jag har ingen agenda, för jag skriver det jag själv upplever i trafiken. Och min slutsats (efter årliga körsträckor på runt 5 000 mil) är helt enkelt att skyltad hastighet ofta inte respekteras.

Uppdaterat: 2023-06-30 22:22
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Skyltad hastighet har ju sänkts flera gånger senaste åren, så det är inte så konstigt att det inte respekteras.
Tänker först och främst på 50 som blev 40.
Nu senaste tiden är det allt fler som faktiskt håller 40 jämfört med kort efter ändringen, men fortfarande är det många som kör närmare 50 och då följer jag efter trafikrytmen. Gör jag inte det skapar jag ett tåg bakom mig som ligger i röven och känner sig stressade, så då är frågan vaad som är farligast, att köra närmare 50 och följa med rytmen eller köra 40 och skapa stressade personer bakom sig som utan tvekan kommer köra in i mig om jag måste stanna abrupt?

Tror nog följa rytmen är säkrare även om man bryter mot hastighetsreglerna.

Uppdaterat: 2023-07-01 12:27
- Peugeot e-208 GT 2022

Nej du Bejje.
Man sänker hastigheten för att höja säkerheten för oskyddade trafikanter. Inte för dig som sitter i bilen.
Så kör gärna 40km/tim när det är så. Då gör du samtidigt ett slag för trafiksäkerheten.

Uppdaterat: 2023-07-01 12:51
Mr Snoid skrev:

Nej du Bejje.
Man sänker hastigheten för att höja säkerheten för oskyddade trafikanter. Inte för dig som sitter i bilen.
Så kör gärna 40km/tim när det är så. Då gör du samtidigt ett slag för trafiksäkerheten.

Självklart är det så, men sen har vi det jag nämnde, trafikrytmen. I min mening är det många gånger mycket säkrare att hålla jämna hastighet med rytmen.

Så kör folk 50 fast det är 40 så följer man det.
Fördelen att skita i det och köra 40 är ju att om man kör på någon trafikant, säg gående eller cyklist så är skaderisken så klart lägre, men nackdelen med att inte följa rytmen är att man blir en bromskloss som irriterar folk bakom en som då kanske ligger för nära och riskera att köra in i baken om man behöver bromsa och riskerr att skapa en seriekrock.

Risken finns också att folk kör om, även om det inte är vanligt i tätbebyggt område, och kör de om så kör ökar också det risken för olyckor.

Jag förespråkar inte att folk ska köra för fort, men jag tror att om de flesta håller jämnt trafikrytm och bra avstånd så är det bättre om man kör lite för snabbt än att folk kör totalt olika hastighet, gör omkörningar och ligger i baken på andra. Det är sånt som är farligt.

Uppdaterat: 2023-07-01 14:29
- Peugeot e-208 GT 2022

Men Bejje, vem dirigerar rytmen? Speciellt på en 40 väg. Så låt dom bli irriterade då, det är inte ditt problem.

Uppdaterat: 2023-07-01 14:39

Jag har blivit påkörd bakifrån 2 gånger i tätbebyggt område för att folk legat för nära när jag behövt bromsa för en trafikant som tänkt gå över vägen.

Så jag är mycket van med det här med att folk är för stressade och ligger för nära.
Jag är övertygad om att det har med trafikrytmen att göra.

Om alla bara kan köra i en hastighet som de flesta är OK med så kommer sånt blir mycket ovanligare.

Varje gång en hastighet sänkt på en väg så har vi många som inte respekterar det och vill köra som innan eller ännu snabbare. Då ligger dom som sagt i baken på en så nära att de har nära noll ingen chans att bromsa i tid om man behöver bromsa mer kraftigt än vanligt. Vissa ligger så extremt nära att man knappt kan bromsa alls.

Jag kollar ofta i backspegeln och ser jag någon som ligger på tok för nära så blir jag nervös. Det gör också att jag i de flesta fall kan bromsa lugnare än jag annars hade gjort, men ibland har man inget alternativ.

Första gången jag blev påkörd bakifrån så hade jag haft samma bil efter mig i 2 mil. Körde jag 80 så körde hon 80, körde jag 120 så körde hon 120. Hon verkade inte alls vara intresserad av att köra om även om jag körde långsammare utan ville bara hänga på.

Till slut kom vi in till tätbebyggt område och hon följde efter. Helt plötsligt så gick det ut en person på ett övergångsställe som var lite skymt så jag var tvungen att stanna ganska snabbt. Pang sa det och idioten bakom mig körde in i mig.

Uppdaterat: 2023-07-01 15:05
- Peugeot e-208 GT 2022

Kan inte förstå att det är den som ligger för nära bakom, som skall bestämma trafikrytmen.

Uppdaterat: 2023-07-01 15:32

Det mest idiotiska är folk som håller 60 på 80-väg och när denna går över till en 40-väg håller de fortfarande 60.
Så först är de stoppkloss på landsväg för att sedan köra som en fartdåre i tättbebyggt område.

Uppdaterat: 2023-07-01 16:25

Jag bryr mig inte så speciellt mycket om hur andra kör, förutom de som skall svänga in rätt framför fronten vid omkörning på motorväg eller rövslickare. Kör nån omotiverat sakta är det inte värre än att köra förbi dom.

Uppdaterat: 2023-07-01 16:39
Axa skrev:

Det mest idiotiska är folk som håller 60 på 80-väg och när denna går över till en 40-väg håller de fortfarande 60.
Så först är de stoppkloss på landsväg för att sedan köra som en fartdåre i tättbebyggt område.

Ja det är något jag stör mig på mycket. Först ser man hur någon kör alldeles för fort, sedan kör de alldeles för långsamt. Det är som att de har farthållaren inställd på en viss hastighet och kör den oavsett vad skyltarna säger.

(eller tvärt om)

Uppdaterat: 2023-07-01 19:53
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Tror nog följa rytmen är säkrare även om man bryter mot hastighetsreglerna.

Nej, gör man det hjälper man ju på så vis att trissa upp hastigheterna och det är inget förmildrande argument om olyckan skulle vara framme.

Uppdaterat: 2023-07-02 04:43
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
bejje skrev:

Första gången jag blev påkörd bakifrån så hade jag haft samma bil efter mig i 2 mil. Körde jag 80 så körde hon 80, körde jag 120 så körde hon 120. Hon verkade inte alls vara intresserad av att köra om även om jag körde långsammare utan ville bara hänga på.

Hon tyckte väl att det bästa var att följa trafikrytmen. 🙂

Uppdaterat: 2023-07-02 04:59
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det finns ett empiriskt stöd för att man som förare sänker risken genom att följa genomsnittshastigheten på en och samma vägsträcka. Modellen beskriver riskökningen som en u-kurva runt medelvärdet (Solomon, Kloeden, Johnson etc). Så både högre som lägre vald hastighet ökar då risken.

Baserat på den modellen bör man därför följa trafikrytmen.

Angående att man på så vis driver upp medelhastigheten så brukar förhållandet vara det motsatta. Med högre flöden på vägen så sjunker medelfarten och så även olycksrisken.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-02 09:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Baserat på den modellen bör man därför följa trafikrytmen.

Det lär fungera dåligt i praktiken att hänvisa till denna modell om man kör i t ex 90 km/ tim. istället för skyltade 80 km/ tim., om man blir stoppad av polisen eller fotad av en fartkamera.

Uppdaterat: 2023-07-04 00:10
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det är en annan diskussion min vän. Jag bara redogjorde för några av de resultat som finns inom området, om än från andra körmiljöer än svenska.

Och då är det säkrare att följa medelhastigheten (och den ligger med några få undantag sällan över den skyltade) än att avvika från densamma. Men svaret är inte självklart, framförallt när det gäller dem som kör långsammare än medelhastigheten.

Upplysningsvis så är det medelhastigheten man tittar på normalt sett. Förändrar man den kan man se att antalet dödade/skadade förändras med ett antal potenser av hastighetsförändringen i procent. Den mest kända modellen ser ut så här; även den har blivit föremål för kritik (du vet det där med akademisk arbete och allt det där😜) https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:669982/FULLTEXT01.pdf

Så nu John; hur stor blir den genomsnittliga riskförändringen (om ens någon?) för fatal skada givet 90 km/h kontra 80km/h, och allvarlig respektive lindrig skada? Kan du förstå det genom att titta i dokumentet ?

Nej du kommer inte svara heller denna gång -trots att det står där.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-04 02:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Så nu John; hur stor blir den genomsnittliga riskförändringen (om ens någon?) för fatal skada givet 90 km/h kontra 80km/h, och allvarlig respektive lindrig skada?

Verkar vara dags för AL att vakna upp från sömniga teorier och istället landa i verkligheten! Trafikverket skriver följande:

"Om du kolliderar i 80 km/tim istället för 90 km/tim minskar risken att omkomma med 40 procent."

Vidare skriver man också:

"Vid en frontalkollision mellan två moderna bilar som båda kör i max 80 km/tim är det sannolikt att förarna överlever. Vid hastigheter över 80 km/tim leder frontalkollisioner ofta till dödliga eller allvarliga skador även med moderna fordon."

Så AL, är det knappast ingen skillnad i risken att köra 90 km/ tim. istället för 80 km/ tim. och speciellt då på en väg som är skyltad med 80?

Uppdaterat: 2023-07-04 04:10
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det är bättre att köra i 90 och inte krocka än att köra 80 och störa mönstret så en olycka sker.

Uppdaterat: 2023-07-04 10:09

John. Du blir bara värre och värre. 😂😂. En kort koncis fråga bemöts med Google- dessutom på fel saker. Är det verkligen helt stört omöjligt att öppna en vanlig länk till Väg- och Trafikforskningsinstitutet?

Modellen jag precis delade bygger på tusentals mätningar gjorda världen över. Den bygger alltså på ”verkligheten”. Och då John tydligen gillar Trafikverket så kan jag avslöja att den återfinns också där, i en sådär tiotusen olika dokument, i deras effekthandbok och kalkylarbete och på deras hemsida.😆

Modellen är härledd från rörelseenergin och förändringen av densamma. Men jag antar att det inte är verkligheten i Johns ögon heller 🤣….
Tro mig min vän, det är den. Den är till och med (tvärtemot allehanda googlade politiska klyschor kausal)

Risken pratade vi alltså om och det är den förändringen som modellen jag precis visade dig skattar. Din skenmanöver kan vi diskutera senare, men även det är klurigare att förstå än vad du tror.

Och nej, rätt svar är inte 40%.

Hur stor blir alltså riskförändringen om hastigheten är 90/h istället för 80 km/h? Och hur skiljer sig åt beroende på skadetyp?

Googlande skolungdomar, det är tragiskt att se 🫣🫣🤔

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-04 18:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A..L - du får väl ta herrarna och damerna på Trafikverket i herrans tukt och förmaning för det var uppenbarligen därifrån som John fått sina uppgifter. Och jag tänker inte Googla för att bekräfta detta.

Uppdaterat: 2023-07-04 18:55
Pi skrev:

A..L - du får väl ta herrarna och damerna på Trafikverket i herrans tukt och förmaning för det var uppenbarligen därifrån som John fått sina uppgifter. Och jag tänker inte Googla för att bekräfta detta.

Suck P.i. Även du hoppar in i tråden utan att läsa på.

Frågan avser riskförändringen. Inte konsekvenserna av en frontal kollision på en landsväg. Frågan gällde dessutom hastighetsspridningens effekter på framkomlighet och säkerhet, samt medelhastighet. Och då blir det inte 40%, vare sig i min eller Trafikverket frågeställning

Vad Trafikverket sedan utgår från I den googlade texten är fortfarande en helt annan sak än det som länken jag klistrade in belyser(som John om än på grund av okunskap kallade för verklighetsfrånvänd)

Förstår Pi skillnaden mellan risk och en enskild händelse?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-04 19:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - jag förstår nog rätt mycket men kommenterade bara det som John citerat angående konsekvenserna vid en krock i olika hastigheter. Och Ja - jag har faktiskt studerat statistik på Universitetsnivå även om det är väldigt många år sedan..:)

Uppdaterat: 2023-07-04 19:21
L. Mäkinen skrev:

Det är bättre att köra i 90 och inte krocka än att köra 80 och störa mönstret så en olycka sker.

+1000 på den.

Uppdaterat: 2023-07-04 22:20
Pi skrev:

A.L - jag förstår nog rätt mycket men kommenterade bara det som John citerat angående konsekvenserna vid en krock i olika hastigheter. Och Ja - jag har faktiskt studerat statistik på Universitetsnivå även om det är väldigt många år sedan..:)

Konsekvenserna av en krock i olika hastigheter skiljer sig en hel del beroende på fler faktorer än hastigheten. Det är svårt att generalisera även om det av naturliga skäl är något som Trafikverket måste göra när de bygger nya vägar.

Fordonssammansättning, ålder och placering i fordonet hos förare och passagerare och deras fysiska förutsättningar, kollisionsvinkel, andel preventiva system, last och andra lösa föremål i bilarna, vägbanans lutning osv.

En krock ute i verkligheten är därför alltid unik. Man kan förvisso hitta gemensamma nämnare och utslaget på stora datamängder sticker dessa då ut - exempelvis bältesanvändningen, krockkudde, fordonsstorlek. Men ändå hittar man nästan alltid händelser där de åkande inte borde ha överlevt (och dessvärre vice versa).

I en ny modern stor Volvo klarar man även 90 km/h, förutsatt att alla system är igång och om man själv är i fysiskt gott skick (där kolesterolnivåer och blodtrycket är ett stort bekymmer) , sitter rätt i bilen, har alla lösa föremål väl fastspända (mobiltelefoner är exempelvis en dödsfara numera) och har turen att inte bli klämd in i något annat (träd, täcke, annan bil eller långtradare). Men det blir slumpmässigt.

Men det är förstås svårt att dimensionera ett trafiksystem efter att alla skall åka omkring i stora moderna bilar och utan påverkan från praktiska bestyr, som last eller värdets makter (som påverkar bromsförmågan) , hälsan i stort osv.

80 km/h är därför en bra gräns, om än svår att generalisera på individnivå vilket är misstaget många gör när det drar slutsatser från Trafikverkets text eller hos VTI:s underlag som jag delade tidigare i tråden.

Ja kunskaper i statistik är bra att ha, särskilt om man vill prata om risker och sannolikheter och om man hänvisar till sådana material i sin argumentation . Utan förståelse är man ett enkelt offer för politisk propaganda. Man blir helt enkelt en nyttig idiot som agerar utan att själv förstå vad man pysslar med, vilket tyvärr är standard inte minst i klimatdebatten.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-07-05 09:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
L. Mäkinen skrev:

Det är bättre att köra i 90 och inte krocka än att köra 80 och störa mönstret så en olycka sker.

En förutsättning är att alla då verkligen följer mönstret. Men det är alltid någon/flera som bryter mönstret och får för sig att köra om och skapa farliga situationer.

Uppdaterat: 2023-07-05 09:50