Här ser man en förklaring till att Audichefen fick gå förra veckan. 2023 blir året då Tesla växer om Audi (1.6 miljoner bilar 2022, stadigt minskande volymer de senaste 3 åren åtminstone).
Audi har inte hämtat sig än från diesel-skandalen som kraftigt försämrat statusen för varumärket. Audi behöver göra ett omtag för att återfå kundernas förtroende.
Raphael
Jag tror inte det har med dieselskandalen att göra. Det är som V8 skriver, modellutbudet är föråldrat och de ligger efter i elektrifieringen bland premiumtyskarna.
BYD 700000 andra kvartalet, hälften plug-in och hälften rena elbilar.
Gissar att Tesla och BYD kommer leverera ungefär 160-180000 rena elbilar vardera per månad i slutet av året (BYD ytterligare lika många plug-in varje månad).
Dessa två kommer snabbt att bli topp-5 i världen.
Jan July 2, 2023 At 11:27
The overseas numbers are catastrophic. They are not growing (month on month) despite new countries added month after month. How to achieve the target of 800,000 overseas registrations in 2023, if there are just 10,000 per month?
4
Reply
Qian Jin July 2, 2023 At 11:54
The most important reason is that the ships ordered by BYD from the shipyard will not be delivered until after August, as the current ships are leased. Currently, the rental ship has a monthly capacity of only 10-15k vehicles
Bland tre sämsta i senaste amerikanska undersökningen och design kan diskuteras, jag avskyr grodorna.
’ https://www.cnbc.com/2023/06/22/jd-power-initial-quality-study-2023-dodge-ram-top-tesla-volvo.html
Vet inte vad du menar med kvalitet men nog finns där många inslag som andas hög kvalitet i en Tesla? Allt från tekniknivå till marknadens bästa och mest heltäckande laddnätverk är faktorer som vittnar om kvalitet
Eller är det driftsäkerhet du egentligen menar? Den är nog inte bättre än något annat.
Att Tesla växer så kraftigt är logiskt då de levererar bilar av hög kvalitet och snygg design.
Vi som har erfarenhet från Tesla kan inte påstå att Tesla M3 & Y skulle vara sämre än något traditionellt märke. Det är hör och häpna en hög byggkvalitet, materialkänsla är snarare europeisk än amerikansk och angående strulfaktor har undertecknad inte varit i kontakt med verkstad för garantireparationer under de 3,5 åren med M3 bekantskap. Designspråket är eget och antingen gillar man det eller inte, smak är något subjektivt och rekommenderas att inte kritiseras.
Visst finns det egenskaper som kunde vara bättre, tex vägljud, bagagerumslucköppning men det positiva överväger så kraftigt att undertecknad är inne på ytterligare en M3, som är nyligen köpt privat. Uppenbarligen gör Tesla en hel del rätt med tanke på deras positiva respons från marknaden, som köper deras produkter och för övrigt är marknadens dom är hård åt båda håll.
För mig är kvalitet att kunna upprepa produktionen så att produkten ser likadan ut genom hela produktionsserien. Där ser det fortfarande ut som att Tesla är sämre än de bästa. Det är mycket möjligt att de är inom toleranserna för hur saker ska sitta, men parkerar man två nya intill varandra ser man att de fortfarande kastar dit prylar både inuti och utanpå.
Hur det ser ut bakom ytorna törs jag inte tänka på.
Kvalitén på Teslorna motsvarar inte det höga priset. Min egena erfarenhet. Extremt dyr bil att åka även om "bränslet" i princip är gratis.
Vet inte om jag håller med, vi sålde nyss min gamla Model S och den kostade ungefär 33 kr milen inkl. allt.
Tycker det är rätt prisvärt om jag ska va ärlig.
Tekniskt sett är Tesla 5 år före alla andra elbilar, utom kanske BYD som är närmare numera.
Som bil (komfort, förfining mm) är de långt efter.
Då just bilegenskaper är viktigt för mig kör vi E-klass på långturer i familjen.
Ja alla kan ju inte tycka lika, men förfining om man tar in begreppet finish har ju Merca tappat men som milslukande komfortlok är de bra. BYD har inte samma tekniska nivå som Tesla men en tuff konkurrent i elbilssegmentet.
Ja el-MB's är rent pinsamt smäckiga. För att vara MB's alltså.
Uppenbart att de hade skitbrådis att få ut dom!
De kommer fixa det över tid.
Därför är det alltför dyrt med 700k+ för en EQE.
Jag väntar till de blir mer prisvärda givet egenskaper och får bättre premiumkänsla.
Hade varit en annan sak om EQE kostade 4-500k...
Kommentarer
Här ser man en förklaring till att Audichefen fick gå förra veckan. 2023 blir året då Tesla växer om Audi (1.6 miljoner bilar 2022, stadigt minskande volymer de senaste 3 åren åtminstone).
Audi har inte hämtat sig än från diesel-skandalen som kraftigt försämrat statusen för varumärket. Audi behöver göra ett omtag för att återfå kundernas förtroende.
Audis alla modeller börjar bli rejält gamla.
Raphael
Jag tror inte det har med dieselskandalen att göra. Det är som V8 skriver, modellutbudet är föråldrat och de ligger efter i elektrifieringen bland premiumtyskarna.
BYD 700000 andra kvartalet, hälften plug-in och hälften rena elbilar.
Gissar att Tesla och BYD kommer leverera ungefär 160-180000 rena elbilar vardera per månad i slutet av året (BYD ytterligare lika många plug-in varje månad).
Dessa två kommer snabbt att bli topp-5 i världen.
https://carnewschina.com/2023/07/02/byd-sales-in-june/
Intressanta kommentarer på sidan:
2 comments
Jan July 2, 2023 At 11:27
The overseas numbers are catastrophic. They are not growing (month on month) despite new countries added month after month. How to achieve the target of 800,000 overseas registrations in 2023, if there are just 10,000 per month?
4
Reply
Qian Jin July 2, 2023 At 11:54
The most important reason is that the ships ordered by BYD from the shipyard will not be delivered until after August, as the current ships are leased. Currently, the rental ship has a monthly capacity of only 10-15k vehicles
Att Tesla växer så kraftigt är logiskt då de levererar bilar av hög kvalitet och snygg design.
Bland tre sämsta i senaste amerikanska undersökningen och design kan diskuteras, jag avskyr grodorna.
’ https://www.cnbc.com/2023/06/22/jd-power-initial-quality-study-2023-dodge-ram-top-tesla-volvo.html
Skämtar du? Tesla blir mindre o mindre snygga desto mer man tittar på dem, och kvalitet är väl det minsta de är kända för?🤔
Vet inte vad du menar med kvalitet men nog finns där många inslag som andas hög kvalitet i en Tesla? Allt från tekniknivå till marknadens bästa och mest heltäckande laddnätverk är faktorer som vittnar om kvalitet
Eller är det driftsäkerhet du egentligen menar? Den är nog inte bättre än något annat.
MVH AL
Vi som har erfarenhet från Tesla kan inte påstå att Tesla M3 & Y skulle vara sämre än något traditionellt märke. Det är hör och häpna en hög byggkvalitet, materialkänsla är snarare europeisk än amerikansk och angående strulfaktor har undertecknad inte varit i kontakt med verkstad för garantireparationer under de 3,5 åren med M3 bekantskap. Designspråket är eget och antingen gillar man det eller inte, smak är något subjektivt och rekommenderas att inte kritiseras.
Visst finns det egenskaper som kunde vara bättre, tex vägljud, bagagerumslucköppning men det positiva överväger så kraftigt att undertecknad är inne på ytterligare en M3, som är nyligen köpt privat. Uppenbarligen gör Tesla en hel del rätt med tanke på deras positiva respons från marknaden, som köper deras produkter och för övrigt är marknadens dom är hård åt båda håll.
För mig är kvalitet att kunna upprepa produktionen så att produkten ser likadan ut genom hela produktionsserien. Där ser det fortfarande ut som att Tesla är sämre än de bästa. Det är mycket möjligt att de är inom toleranserna för hur saker ska sitta, men parkerar man två nya intill varandra ser man att de fortfarande kastar dit prylar både inuti och utanpå.
Hur det ser ut bakom ytorna törs jag inte tänka på.
Kvalitén på Teslorna motsvarar inte det höga priset. Min egena erfarenhet. Extremt dyr bil att åka även om "bränslet" i princip är gratis.
Vet inte om jag håller med, vi sålde nyss min gamla Model S och den kostade ungefär 33 kr milen inkl. allt.
Tycker det är rätt prisvärt om jag ska va ärlig.
Tekniskt sett är Tesla 5 år före alla andra elbilar, utom kanske BYD som är närmare numera.
Som bil (komfort, förfining mm) är de långt efter.
Då just bilegenskaper är viktigt för mig kör vi E-klass på långturer i familjen.
Ja alla kan ju inte tycka lika, men förfining om man tar in begreppet finish har ju Merca tappat men som milslukande komfortlok är de bra. BYD har inte samma tekniska nivå som Tesla men en tuff konkurrent i elbilssegmentet.
Ja el-MB's är rent pinsamt smäckiga. För att vara MB's alltså.
Uppenbart att de hade skitbrådis att få ut dom!
De kommer fixa det över tid.
Därför är det alltför dyrt med 700k+ för en EQE.
Jag väntar till de blir mer prisvärda givet egenskaper och får bättre premiumkänsla.
Hade varit en annan sak om EQE kostade 4-500k...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.