Vi Bilägares forum

Volkswagen utlovar bättre interiörer – efter kritiken från kunderna

Volkswagen utlovar bättre interiörer – efter kritiken från kunderna

Frustrerande knappar och reglage ska nu vara ett minne blott, lovar Volkswagens vd Thomas Schäfer.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-21 07:00

Kommentarer

Att det skulle så svårt att inse att en bil är en bil, där många funktioner manövreras under körning, och inte nån leksaksliknande IPad?

Uppdaterat: 2023-06-21 10:01
Togga

Att det ska vara så förbannat svårt att tänka ergonomi och funktion redan från början.
I en bil ska man inte vara hänvisad till en kladdskärm som end alternativ. Grundläggande funktioner som behöver användas under färd ska givetvis nås med enbart känseln, utan att behöva ta blicken från trafiken.

Jag minns när man i tidningen för ett antal år sen ondgjorde sig över "knapphysterin" – som om menysystem i flera lager vore bättre.
Om reglagen är organiserade i tydliga grupper spelar mängden inte så stor roll. BMW har i decennier placerat mängder av knappar i sammanhängande rader, smått omöjliga att identifiera utan att titta noga. Detta bara för att de ska bilda en elegant linje. Löjligt!
Jaguar hade på 70-talet modeller där knapparna visserligen var tydligt separerade men identiska och försedda med liten text istället för tydliga symboler.
Toyota och Lexus envisades med att gömma knappar halvt under panelen.
Dumheter har alltid gjorts. Listan kan bli lång.

Jag minns när Saab efter något år ändrade panelen i 99:an till ett ergonomiskt föredöme.
Instrumenten var försänkta och täckglasen vinklade så att där inte kunde bli speglingar. Knapparna var vippor som man lätt kände om de var på eller av. Ventilationsvreden var just vred, där man lätt både såg och kände läget.

Nu är det stora skärmar, ofta med dålig antireflexbehandling, där alla inställningar ska göras, i synnerhet i Teslas bilar. Några inställningar kan göras med tumhjulen på ratten – om man först gjort rätt val på skärmen. Vad jag tycker om deras yoke lämpar sig inte i skrift.
Skärmar är utmärkta, men inte för inställningar under färd. Där ska då endast ges viss information och kunna göras några få val som inte är av betydelse för bilkörningen.

Det är säkert över tjugo år sen jag tyckte att man kunde förenkla ledningsdragningen i bilar gen om att dels ha ett backbone för känslig info och dels kunna skicka enkla koder direkt genom strömkabeln till de olika förbrukarna som reagerar på sin kod. Då skulle man kunna dra kablar raka vägen från batteriet till förbrukarna.
Nu är man väl i stort sett där.

Att tillverkarna hoppar på trenden med kladdskärmar är förstås av kostnadsskäl. Där går Tesla för långt.
Deras bilar innehåller många oerhört smarta och kostnadseffektiva lösningar. Ett exempel är deras octovalve istället för ett ormbo av slangar och skarvar som i konkurrenterna. Men i sin iver att dra ner kostnaderna har de nu plockat bort sensorer och vad gäller montering och lack är det väl först nu som de fått ordning på dessa – åtminstone i fabrikerna i Kina och Tyskland.

Nej, vred och väl separerade knappar med tydligt kännbara lägen är det enda rätta . Tydliga, standardiserade symboler istället för text, så långt möjligt.
Jag minns förresten hur några japanska bilar vred till symbolen för strålkastarna så att framåt blev åt höger på reglaget, eller var det åt vänster? Framåt är självfallet uppåt, precis som på vägskyltar.

Uppdaterat: 2023-06-21 10:38
Roy J

VW nya chef för kvalitet, Elvira Tölkes kommer från Opel, 1992-2018, och innehade där bland mycket en post som chef för interiör utveckling.

Uppdaterat: 2023-06-21 12:44

Då får vi hoppas att VW förbättrar kvaliteten utan att föra in ”uppfinningarna” från Opel.

Uppdaterat: 2023-06-21 14:19

Roy J, som upplysning sköts inställningarna av automatik och röststyrning, vilket minimerar behovet av ideliga justeringar av bilens inställningar i fallet Tesla. Det är bara att våga och prova själv risken du tar är att du inte vill köra något annat.

Uppdaterat: 2023-06-21 17:19
J.L skrev:

Roy J, som upplysning sköts inställningarna av automatik och röststyrning, vilket minimerar behovet av ideliga justeringar av bilens inställningar i fallet Tesla. Det är bara att våga och prova själv risken du tar är att du inte vill köra något annat.

Jag lyssnar på musik i bilen = kass med röststyrning i en bil.
Och en Navi ska vara tyst.
Tycker jag...

Uppdaterat: 2023-06-21 17:54
Gillar kurvor och rondeller

För en gångs skull håller jag med de flesta som kommenterar till 100%.
Pekskärmar och touchknappar har inte i bilar att göra! Pekskärm funkar till sådant man justerar/ändrar en gång i månaden, men till sådant man använder vid varje tur borde det vara totalförbjudet! Det är som den förbannade filhållningsassistansen i min ID.3. För att stänga av skiten så går det åt tre tryckningar på touchknapp/skärm när det funkar. Oftast går det åt mellan 5-10 tryckningar innan skiten är avstängd och då har blodtrycket stigit till farliga nivåer!😡🤬😤👎👎

Uppdaterat: 2023-06-21 18:49

Jag lyssnar också på musik och ser ingen konflikt mot röststyrningen. Filhållningsassistenten gör körningen bekvämare

Uppdaterat: 2023-06-22 08:17
Anders Egermo skrev:

För en gångs skull håller jag med de flesta som kommenterar till 100%.
Pekskärmar och touchknappar har inte i bilar att göra! Pekskärm funkar till sådant man justerar/ändrar en gång i månaden, men till sådant man använder vid varje tur borde det vara totalförbjudet! Det är som den förbannade filhållningsassistansen i min ID.3. För att stänga av skiten så går det åt tre tryckningar på touchknapp/skärm när det funkar. Oftast går det åt mellan 5-10 tryckningar innan skiten är avstängd och då har blodtrycket stigit till farliga nivåer!😡🤬😤👎👎

Tja, du var tydligen så dum att du gick på reklamen och köpte en tidig ID.3.

Uppdaterat: 2023-06-22 08:32

Jag har lärt mig att tycka om bilen att pendla med, men rattknapparna måste tillhöra bilvärldens sämsta och att man måste in i menyerna i pekskärmen och pilla på knappar som tolkar fel var man trycker vid varje körning är inget annat än katastrofdåligt!👎

Uppdaterat: 2023-06-22 09:57

Generellt för mycket funktioner i en bil idag.. skulle nog gå att banta ner och förenkla saker och ting. Jag skulle vilja ha röststyrning..och om inte det går att lösa så bra eller enkelt är några knappar fullt tillräckligt.

Uppdaterat: 2023-06-22 11:14

För mycket funktioner? Funktioner som är väl integrerade och underlättar är väl snarare ett tecken på bra ingenjörskonst. Att späka sig i rader av knappar och ologiska menyer pekar snarare på en begränsad ingenjörsförmåga och medskickat av bara farten. Tyvärr för alla Teslamotståndare så har de gjort en superbra förpackning som ser minimalistisk ut och gränsar till det spartanska men där allt finns. Jämför knapptelefonernas död, när Apple revolutionerade marknaden och folk lovordade enkelheten.

Uppdaterat: 2023-06-22 13:47

Jodå, Tesla har säkert en bra programvara och hade dom bara kostat på sig en liten display eller en bra HUD framför ratten så hade det nog passat ännu flera. Till en rimligen högst minimal merkostnad.

Uppdaterat: 2023-06-22 14:22

JL
Att jämföra handhavande av en mobil och en bil känns lite långsökt.
Det finns ytterligheter för när det så kallat spartanska går till överdrift. Jag tror ingen skulle vilja styra bilen med hjälp av rösten.

Det finns absolut ingen nödvändighet att ha en myriad av knappar i dagens bilar. Beroende på vilken kundgrupp man vänder sig till så behöver man utforma förarmiljö på ett tillfredsställande sätt. Det betyder alltså inte att alla ska gå samma väg som Tesla.

Det som varit största kritiken mot VW är ju touchknapparna på ratten. Om man nu får för sig att vara i ”teknisk framkant” då gäller det ju att knapparna utför det som är tänkt. Annars kan man lika gärna hålla sig till analoga knappar.

Slutligen. Man ska nog inte blanda ihop ingenjörskonst med besparingsiver. När jag ser Teslas spartanska interiör och avsaknad av reglage ser jag besparingsiver, inte ingenjörskonst.

Uppdaterat: 2023-06-22 14:29
Anders Egermo skrev:

Jag har lärt mig att tycka om bilen att pendla med, men rattknapparna måste tillhöra bilvärldens sämsta och att man måste in i menyerna i pekskärmen och pilla på knappar som tolkar fel var man trycker vid varje körning är inget annat än katastrofdåligt!👎

Anders, har du uppgraderat till 3.2?
Jag upplever att Lane Assist blev 74,9% bättre än tidigare då den var dålig.
Sedan så förstår jag helt ärligt inte kritiken mot rattlnapparna, fungerar helt perfekt för mig! Både med att enkelklicka eller dubbelklicka och svajpa. Byter fart med ett snabbt svajp upp eller ner, styr volym med ett snabbt svajp åt sidan eller byter låt med ett svajp neråt.

Uppdaterat: 2023-06-22 15:11
*Robban

Robban - det var väl just svajpandet som var grejen med knapparna - annars är dom säkert lite struligare att använda.

Uppdaterat: 2023-06-22 15:29

Pi, vet inte, går fint att trycka också, men då är några funktioner i två nivåer på samma knapp, vilket man kan missa någon gång, som hastighet upp/ner, ett lätt tryck blir 1km/h och ett hårdare tryck ger 10km/h…

Uppdaterat: 2023-06-22 16:00
*Robban
Axa skrev:

JL
Att jämföra handhavande av en mobil och en bil känns lite långsökt.
Det finns ytterligheter för när det så kallat spartanska går till överdrift. Jag tror ingen skulle vilja styra bilen med hjälp av rösten.
Det finns absolut ingen nödvändighet att ha en myriad av knappar i dagens bilar. Beroende på vilken kundgrupp man vänder sig till så behöver man utforma förarmiljö på ett tillfredsställande sätt. Det betyder alltså inte att alla ska gå samma väg som Tesla.
Det som varit största kritiken mot VW är ju touchknapparna på ratten. Om man nu får för sig att vara i ”teknisk framkant” då gäller det ju att knapparna utför det som är tänkt. Annars kan man lika gärna hålla sig till analoga knappar.
Slutligen. Man ska nog inte blanda ihop ingenjörskonst med besparingsiver. När jag ser Teslas spartanska interiör och avsaknad av reglage ser jag besparingsiver, inte ingenjörskonst.

Det går alldeles utmärkt att jämföra en lättanvänd mobil är lättanvänd, likaså om bilen är lättanvänd, vilket innebär större fokus på körningen. Den gamla traditionella bilindustrin är "gröna" av avund på Teslas mycket höga nivå på ingenjörskonsten och hur näst intill perfekt mjukvaran o hårdvara samverkar. Det som förefaller se enkelt ut är mycket, mycket genomarbetat och genomtänkt. Den traditionella bilindustrin saknar kunskap om delsystemen och har på traditionellt vis köpt in systemen från olika leverantörer och integrerat, men försöker i dag ta tillbaka kunskapen om systemen och integrera dem, vilket lett till att de har mjukvaruproblem likt VAG och VolvoCars.

Uppdaterat: 2023-06-22 18:42

JL
Ja, Tesla har bra fart i sin hårdvara tillsammans med mjukvara. Fast vilken maskinvara och mjukvara man har är en sak. Hur man utformar interiör och förarmiljö med knappar och skärmar är en annan.
Jag tror knappast de traditionella tillverkarna är avundsjuka. Jag kan inte se att tex premiumtillverkarna går samma väg som Tesla ifråga om interiör och förarmiljö. Det är ju kineserna, inklusive Volvo, som varit mest ivriga att kopiera Teslas förarmiljö.

Jag instämmer med en annan skribent. Tyskarna har trevligaste förarmiljöerna och som fortfarande är funktionell.

Det är väl kul att du gillar Teslas avskalade miljö. Men att påstå att den förarmiljön är bäst är mest ett subjektivt påstående.

Uppdaterat: 2023-06-22 19:47
J.L skrev:

Jag lyssnar också på musik och ser ingen konflikt mot röststyrningen. Filhållningsassistenten gör körningen bekvämare

Ja körhjälpmedel är kanon, har mina på jämt.
Men hur styr du med rösten då du har musik på?
Går ju inte

Uppdaterat: 2023-06-22 22:47
Gillar kurvor och rondeller
EnannanRobban skrev:

Pi, vet inte, går fint att trycka också, men då är några funktioner i två nivåer på samma knapp, vilket man kan missa någon gång, som hastighet upp/ner, ett lätt tryck blir 1km/h och ett hårdare tryck ger 10km/h…

Problemet med svajpningar är att rattkontrollerna tror man svajpar när man råkar passera över dem med händerna av någon anledning. Dessutom ändras ju saker och ting när man ska känna sig fram till att ändra det man vill.🤢🤮

Uppdaterat: 2023-06-22 23:39
EnannanRobban skrev:

Anders Egermo skrev:
Jag har lärt mig att tycka om bilen att pendla med, men rattknapparna måste tillhöra bilvärldens sämsta och att man måste in i menyerna i pekskärmen och pilla på knappar som tolkar fel var man trycker vid varje körning är inget annat än katastrofdåligt!👎

Anders, har du uppgraderat till 3.2?
Jag upplever att Lane Assist blev 74,9% bättre än tidigare då den var dålig.
Sedan så förstår jag helt ärligt inte kritiken mot rattlnapparna, fungerar helt perfekt för mig! Både med att enkelklicka eller dubbelklicka och svajpa. Byter fart med ett snabbt svajp upp eller ner, styr volym med ett snabbt svajp åt sidan eller byter låt med ett svajp neråt.

Jag har haft 3.2 sedan i nov eller dec. Har inte märkt någon större förbättring. Tror det var i mars de sa att bilen är tvungen att komma in på uppdatering på verkstad igen och att det skulle komma en kallelse. Jag har fortfarande inte fått någon kallelse, men nu på sommaren så funkar bilen helt okej. T.o.m. rattvärmen håller sig avstängd så länge det är varmare än +10 grader!😁
Frågan är om de fått ordning på mjukvarorna innan jag ska lämna tillbaka den vid årsskiftet.🙄

Uppdaterat: 2023-06-22 23:47
motorcykelentusiasten skrev:

J.L skrev:
Jag lyssnar också på musik och ser ingen konflikt mot röststyrningen. Filhållningsassistenten gör körningen bekvämare

Ja körhjälpmedel är kanon, har mina på jämt.
Men hur styr du med rösten då du har musik på?
Går ju inte

Ha ha, det var dålig svenska för min del, mycket bra fråga :-)

Uppdaterat: 2023-06-23 08:21

Axa, jag har inte sagt att förarmiljön är bäst. Dock att den trots sin enkelhet, minimalism göra samma jobb som 20-24 rattknappar samt ett knippe ytterligare på en mittkonsol som ofta ligger en bit ner från framrutan. Det vi debatterar är till en stor del subjektiva upplevelser där i vissa tycker vippströmställare för varje funktion är bäst, pianolack och 24 rattknappar, och så vidare.

Uppdaterat: 2023-06-23 08:27
Anders Egermo skrev:

EnannanRobban skrev:
Anders Egermo skrev:
Jag har lärt mig att tycka om bilen att pendla med, men rattknapparna måste tillhöra bilvärldens sämsta och att man måste in i menyerna i pekskärmen och pilla på knappar som tolkar fel var man trycker vid varje körning är inget annat än katastrofdåligt!👎
Anders, har du uppgraderat till 3.2?
Jag upplever att Lane Assist blev 74,9% bättre än tidigare då den var dålig.
Sedan så förstår jag helt ärligt inte kritiken mot rattlnapparna, fungerar helt perfekt för mig! Både med att enkelklicka eller dubbelklicka och svajpa. Byter fart med ett snabbt svajp upp eller ner, styr volym med ett snabbt svajp åt sidan eller byter låt med ett svajp neråt.

Jag har haft 3.2 sedan i nov eller dec. Har inte märkt någon större förbättring. Tror det var i mars de sa att bilen är tvungen att komma in på uppdatering på verkstad igen och att det skulle komma en kallelse. Jag har fortfarande inte fått någon kallelse, men nu på sommaren så funkar bilen helt okej. T.o.m. rattvärmen håller sig avstängd så länge det är varmare än +10 grader!😁
Frågan är om de fått ordning på mjukvarorna innan jag ska lämna tillbaka den vid årsskiftet.🙄

levererades din bil med 3.2?
Annars fick du inte det i december utan de första som uppdaterades med det på verkstad var nu i maj. Det du fick i december var 2.4 och nytt 12V batteri.

Uppdaterat: 2023-06-23 08:50
*Robban

JL
Ja ok. Men man får inte komma ihåg att det finns en aspekt till. Bekvämlighet.
Även om den spartanska förarmiljön i Tesla gör sitt jobb är det ju inte säkert att alla upplever det lika bekvämt. För en del är det bekvämare med lite reglage och vred samt en förarinstrumentering.

Uppdaterat: 2023-06-23 12:38

För mig är det mysigt att omges av instrumentpanel a la Saab och tidigare BMW.
Viktigt med känslan då man kör bil. Sitta bra, se snyggt ut inuti, känna vägen i ratt/säte.

För min kropp o knopp är då vissa bilar utmanande, medan andra njutsamma

Uppdaterat: 2023-06-24 07:42
Gillar kurvor och rondeller

Subjektivt med andra ord.

Uppdaterat: 2023-06-24 08:57

Tesla lär vara en av få elbilstillverkare (förutom Stellantis som hellre offrar försäljningen än minskar på vinsten) som tjänar pengar på bilarna, anledningen är tämligen uppenbar, ingen annan bil är lika enkelt utformad, innehåller lika få komponenter eller byggs på så kort tid - resultatet blir en billig bil.
Sedan lyckas man med psykologi övertyga människor om att det inte alls... är fråga om att göra tillverkningen billig, utan att det i själva verket är överlägsen funktion allt handlar om.

Att bilen råkar vara superbillig att tillverka, påstår man är mest en ren... tillfällighet...

Uppdaterat: 2023-06-24 15:21

N-iklas en bil blir knappast sämre av ohyggligt smart tillverkning och färre komponenter, det är därför så gott som alla nu efterapar Teslas sätt att bygga. Ohyggligt många tillverkare inklusive Volvo har beställt megacasting-maskiner och Toyota gjorde det bland de sista nyligen.

BYD är den andra förutom Tesla som just nu tjänar pengar på sina elbilar.

Uppdaterat: 2023-06-24 18:07

V8
Tesla påminner om ubåten Titan som sjönk i veckan. Miljardär med företag som tillverkar så billigt som möjligt men utan tanke på redundanta system.

Uppdaterat: 2023-06-24 19:20

Frågan har ställts många gånger men såvitt jag sett hittills inget svar - alltså hur hanterar man batteriproblem när man har hela batteripaketet som en bärande del ? Fel i enstaka celler, moduler eller hela batteripaketet... Känns lite som man sitter på Svarte Petter den dag garantierna inte täcker sådana fel. Och många försäkringsbolag har tydligen en brutalt snabb avskrivningstid på batteripaketet, tyvärr.
t

Uppdaterat: 2023-06-24 19:23
V8-Power skrev:

N-iklas en bil blir knappast sämre av ohyggligt smart tillverkning och färre komponenter, det är därför så gott som alla nu efterapar Teslas sätt att bygga. Ohyggligt många tillverkare inklusive Volvo har beställt megacasting-maskiner och Toyota gjorde det bland de sista nyligen.
BYD är den andra förutom Tesla som just nu tjänar pengar på sina elbilar.

Helt korrekt, bäst interaktion mellan konstruktion och produktion är top performers övriga är followers.

Uppdaterat: 2023-06-24 23:53

Det var konstigt att VW utlovar bättre interiörer EFTER att ha fått kritik från kunderna. Hade VW läst här på forumet hade man kunnat läsa och förstå att det alltid görs och ska göras noggranna undersökningar vad det är kunderna efterfrågar innan man släpper produkter på marknaden.

Även om det kan ha varit ett försök av VW att "plantera" ett behov hos konsumenten, så borde man förstått att det aldrig skulle funkat, eftersom förståsigpåare säger så.

Uppdaterat: 2023-06-25 01:20
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John. Om du sätter dig i skolbänken istället för att googla så förstår du nog snart varför det blir så. Trend kallas det.

Även Volkswagen behöver ändra på sin konstruktion i samband med att marknaden ändras och att man bygger på erfarenheter kring vad kunderna efterfrågar. Det ligger alltså helt i linje med resonemanget. Samla (observations)data du vet, det har du nog lyckas hitta även i sammanfattningen någonstans i Google-djungeln (IPCC—länkarna har ju en hel del av den varan- även om John inte har läst dem annat än ytterst flyktigt😆

Så åter går det inte att ersätta produkten med en smaskig reklamkampanj, även om John gärna vill ha det dit(utan att konkretisera hur) utan det är den tekniska utvecklingen som är central (både för ekonomisk tillväxt som kundupplevelsen och i slutändan vårt välstånd).

Förstår man det har man i alla fall en möjlig chans att ägna sig åt affärer. Eller så får man vackert sitta kvar i sin gamla Lupo och förbli tjänare åt dem vars förmågor överskrider de egna…

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-25 15:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

V8
Tesla påminner om ubåten Titan som sjönk i veckan. Miljardär med företag som tillverkar så billigt som möjligt men utan tanke på redundanta system.

Du är medveten om att datorerna för självkörning i en Tesla är helt redundanta? Två exakt likadana ”hjärnor” finns. Snarare ren överlägsen high tech mot nästan alla andra faktiskt. Sedan använder Tesla tex nästan inga gamla säkringar som alla andra utan automatiska frånkopplare. Genom smart high tech kan Tesla bygga både billigare och mer funktionellt. Läs vad Toyotas ingenjörer tyckte om Teslan de plockade isär (A work of art).
https://insideevs.com/news/655087/toyota-engineers-after-tesla-model-y-teardown-work-of-art/

Uppdaterat: 2023-06-25 12:35

V8
Och när skärmen slutar funka går det inte att köra bilen för man kommer inte åt den digitala växelväljaren. Då spelar det ingen roll att man har en eller flera ”hjärnor”.

Uppdaterat: 2023-06-25 16:50

Hur ofta slutar dina skärmar att fungera jämfört med mekaniska komponenter?

Uppdaterat: 2023-06-25 16:58

V8
Det har ju hänt att skärmen låst sig en gång. Men det gick ändå att köra bilen.
Det kan ju finnas andra väsentliga funktioner som är skärmbaserade som kan bugga. Finns det spak eller knapp så kan man åtminstone få igång funktionen.

Hur som helst så finns det ingen som hindrar dig att köpa köra och jucka mot en Tesla ifall du går igång på det avskalade. Jag är helt enkelt inte intresserad av Tesla även om jag gillar hur långt de kommit i energieffektiva elbilar. Det finns så många andra elbilar jag hellre vill ha utifrån smak och önskemål.

Uppdaterat: 2023-06-25 17:08

Nu är det ju inte så enkelt att det hjälper med en knapp. Hänger sig datorn så funkar inte knapparna heller. Hänger sig skärmen snurrar ju datorn fortfarande och knapparna fungerar men med svart skärm. Men om man gillar avskalat, eller sittbrunn, cockpit eller 24 knappar på ratten är en smaksak.

Uppdaterat: 2023-06-25 20:12

Jag avstår Tesla pga utseendet och de höga försäkringskostnaderna.

Uppdaterat: 2023-06-25 20:33
A.L skrev:

Även Volkswagen behöver ändra på sin konstruktion i samband med att marknaden ändras och att man bygger på erfarenheter kring vad kunderna efterfrågar.

Men nu har ju VW faktiskt gjort fel, då man tillverkat och släppt en produkt på marknaden som kunderna inte vill ha och därför fått ändra på sig i efterhand. Alltså har man inte följt "regelboken" som innebär noggranna undersökningar och därför varit senfärdiga.

Uppdaterat: 2023-06-26 02:00
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Ja, det är ju inte många som applåderat förarmiljön i VWs nya elbilar så något måste VW utan tvekan missat.

Uppdaterat: 2023-06-26 09:31
John2008 skrev:

A.L skrev:
Även Volkswagen behöver ändra på sin konstruktion i samband med att marknaden ändras och att man bygger på erfarenheter kring vad kunderna efterfrågar.

Men nu har ju VW faktiskt gjort fel, då man tillverkat och släppt en produkt på marknaden som kunderna inte vill ha och därför fått ändra på sig i efterhand. Alltså har man inte följt "regelboken" som innebär noggranna undersökningar och därför varit senfärdiga.

Det är inte lätt det här med matematik, men det visste vi ju sedan tidigare 😂.

Det som är troligt är att Volkswagen hittat en lösning som bättre adresserar kundernas krav och efterfrågan och då till ett rimligt pris.

Man har alltså inte ersatt den nya förbättrade interiören med en smaskig reklamkampanj, eller hur? Det är nämligen inte ekonomiskt möjligt.

Kan vara bra att känna till att alla tillverkare ständigt gör produktuppdateringar i sina modellserier. Även när de är på väg att fasas ut. Orsaken till alla förändringar (där huvuddelen inte syns för kunderna) stavas nästan alltid pengar. Man hittar helt enkelt lösningar som tillgodoser kundernas krav till ett lägre produktionspris och kan på så vis öka lönsamheten.

Den senare är nämligen oftast ganska dålig i introduktionsfasen av produktlivscykeln.”, och så även utfasningen.

Som sagt John. Sätt dig i skolbänken och förstå att allt inte kan googlas fram så blir det enklare att förstå grundläggande saker.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-26 15:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Ja, det är ju inte många som applåderat förarmiljön i VWs nya elbilar så något måste VW utan tvekan missat.

Ja och det finns gott om sådana missar i biltillverkarnas historia.

Varför är ganska enkelt att förstå.

En bil består som bekant av en hiskeligt antal olika komponenter och en ännu större mängd kombinationer av desamma.

Att man inte gör större missar än vad som sker är nog helt relaterat till att vi får allt kraftfullare datorer som enklare kan beräkna det mest sannolika och bästa utfallet

Alltså egentligen en fråga om grundläggande kombinatorik

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-26 15:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fast VW hade ju en förarmiljö som uppskattades av många - sen kom Id-bilarna med en annan miljö. Den enda orsaken jag kan se är besparingar. När sen kunderna inte uppskattade nymodigheterna så är man på väg att backa. Så ser min historieskrivning ut i denna fråga.

Uppdaterat: 2023-06-26 19:38

Pi:

A) Hur vet du att VW hade en förarmiljö som uppskattades av många?

B) På vilka grunder skulle den nya vara billigare än den gamla?

C) Har du någon kännedom om vilka budgetramar den nya uppdaterade versionen skall ligga inom?

Skall jag gå på ren känsla så tror jag snarare att Volkswagen underskattade de presumtiva kundernas önskemål och gjorde en instrumentering som skulle kännas både tekniktung som innovativ (med VW - mått mätt). Man ville förmodligen markera elbilsprägeln och övergav sina tidigare ramar och försökte vända sig till en ny kundgrupp.

Om det antagandet stämmer kommer vi nog få tillbaka de klassiska VW-kännetecknen även i den omarbetade versionen.

Gissar AL

Uppdaterat: 2023-06-26 21:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

”– Vi rankar de olika funktionerna. Vilka är de viktigaste? Vilka behöver en knapp? Första nivån, andra nivån och tredje nivån. Och vart vill du intuitivt trycka när du vill tända lampan?, säger vd Thomas Schäfer till Autocar.”

Ändå märkligt att sådana här saker passerar allehanda halvanalfabeter till tokstollar.

Det är ju ett direkt exempel på hur man utvecklar en ny produkt.

D.v.s man utgår från vad kunderna efterfrågar och rankar därefter vad som skall utvecklas (och inte) inom den givna budgetramen och baserat på kundernas betalningsvilja. Det finns en sådan enorm mängd litteratur inom området och det har producerats ännu mer forskning inom ämnet att metodiken knappast kan ha undgått någon, ja förutom tokstollarna då…

Men så fungerar det i Google-världen. Man läser det man vill läsa😂

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-26 21:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A. L - om du inte har egen erfarenhet av VWs tidigare förarmiljöer så läs lite biltester. Personligen har jag lång erfarenhet av VW.

Uppdaterat: 2023-06-26 22:14

Pi
AL verkar vara teoretiker som sällan träffar verkligheten.

Uppdaterat: 2023-06-26 23:17