Vi Bilägares forum

Lexus undermåliga fyrhjulsdrift

Lexus undermåliga fyrhjulsdrift

I senaste numret av Tekniken Värld, nr 8/2016, testas en rad mindre SUV;ar. Bland annat Lexus Hybrid NX300 testas. Enligt Lexus själva är bilen fyrhjulsdriven.

Men när tidningen skall göra jämförande körprov, där även AWD-funktionen prövas, så kommer Lexus-bilen knappt upp på de rullar som används för att simulera löst underlag. Än mindre kommer den av dem. Lexus påstådda fyrhjulsdrift är alltså tvåhjulsdrift, vilket bekräftas av tidningens egna reportrars "fältprov" likaså.

Teknikens Värld avråder därför spekulanter som önskar fyrhjulsdrift från att köpa hybriden.

Nu är frågan; hur väl fungerar egentligen Lexus fyrhjulsdrift i hybridversion? Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

MVH AL

Uppdaterat: 2016-03-19 16:24
Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Kommentarer

För att anknyta till andra "fyrhjulsdrivna" hybrider så finns ju en artikel i ViB om Mitsubishis misslyckade implementering av detta på Outlander PHEV.

Uppdaterat: 2016-03-19 16:33

Väntar med spänningen på hur rav4 hybrid fungerar i VIB nästa nr.

Uppdaterat: 2016-03-19 16:43

Hela den här tråden är ju skapad bara för att MVH AL gjorde bort sig något så totalt när det gällde Lexus försäljningsmål, han kallade oss som trodde på Lexus för både det ena och det andra och hycklade oss till försäljningssiffrorna kom och MVH AL stod tagen på sängen med Lexus slagna försäljningsrekord, Al har så klart inte glömt detta och därför försöker han nu hitta en ny infallsvinkel för att svartmåla Lexus :)

Fakta är att Lexus har en alldeles utmärkt framkomlighet om man vill ha det, men då får man så klart inte vara så naiv som AL verkar vara och tro att elektrisk 4wd är lika med terrängbil, de som har lite innaför pannbenet förstår att om man har man behov av terrängegenskaper så väljer man så klart en Lexus utifrån det, här kommer en film på Lexus riktiga fyrhjulsdrivna bilar som de insatta bilköparna väljer om de har behov av de egenskaperna

Den här framkomligheten kommer MVH AL:s Berlingo aldrig komma i närheten av :)

https://www.youtube.com/watch?v=9RWRVo8wfKw

Uppdaterat: 2016-03-20 00:36

Som en jämförelse så lägger vi in Volvos system som får problem så fort terrängen är lite tuffare och då är detta ändå ett så kallat bra system, ingen som behöver ta sig fram köper en så här dåligt bil, tacka vet jag Lexus som säljer olika systen för olika behov

https://www.youtube.com/watch?v=R9tEr8O_WcA

Uppdaterat: 2016-03-20 00:49

Här kan man ju se att även Volvo XC70 som inte har elektrisk bakhjusldrift är oerhört dålig i snö och då är det inte ens uppför, driver bara på 2 hjul trots att den kallas 4-hjulsdriven, här ser man ju skillnad mot en Subaru och även i den tidigare filmen så ser man ju att Lexus utklassar Volvo som inte tar sig fram på plant

https://www.youtube.com/watch?v=LQSgEYF4hck&ebc=ANyPxKrQJkcK1qmrQsPtwklTHZvEnhZoJx6KyjxgciuYsVit7RnxW9gX7rVrXsfHsOiIDryIZ8tS98fDxFnzVrVicfS_bZUuHg

Uppdaterat: 2016-03-20 00:55

MVH AL, här kommer ett Test på NX med motsvarande teknik som Volvo, slalomtestet ca 2:50 in i klippet så berättar han om skillnaden mot Volvo, och det är så klart inte Volvo som vinner i kördynamiken och slår vi ihop det med filmen på Lexus i snö så är det tydligt att lexus har utomordentlig framkomlighet och betydligt bättre än Volvo i klippen :)

https://www.youtube.com/watch?v=MTkNG6_Bre0

Uppdaterat: 2016-03-20 01:09

MVH AL, du gör misstaget att jämföra elektrisk 4-hjulsdrigt med mekanisk, det finns ett ord för sådan dumhet men jag besparar mig det, du har redan gjort bort dig så det räcker för 2016 när du påstod att lexus skulle misslyckas grovt med sitt försäljningsmål, den enda som misslyckades var du själv och om du tror att denna tråd skulle hjälpa dig till bättre anseende så misstar du dig grovt.

Årets groda är redan gjord, snälla gör inte en till ;)

Uppdaterat: 2016-03-20 01:14

MVH AL, du begriper ju inte ens hur man räknar ut antal sålda bilar, så vem skulle tro på dig som inte ens har fattat att elektrisk fyrhjulsdrift inte är en terrängbil, normalt begåvade köper bil efter behov, Lexus Hybrid kommer uppför det mesta man behöver ta sig uppför, ska man ut i terrängen så väljer man så klart inte en hybrid och då har Lexus riktig fyrhjulsdrift för de som vill ha det, så vart är problemet?

Uppdaterat: 2016-03-20 01:25

MVH AL, jag kan berätta för dig att även 4-hjulsdriven Volvo bara är tvåhjulsdriven, kolla på filmen igen innan du sitter här och gör bort dig igen :)

Uppdaterat: 2016-03-20 01:35

Jodå, den kommer så klart ur fläcken, det gör de flesta bilar med enbart framhjulsdrift, rullar existerar nämligen inte ute i naturen och det hade jag hoppats slippa berätta för dig ;)

Uppdaterat: 2016-03-20 01:51

Exakt MVH AL, din film visar en hybrid mot icke hybrider, precis vad jag trodde de flesta förstod, de som söker terrängegenskaper väljer inte en hybrid, de som kör på normala vägar kan välja hybrid, fast är man så dåligt insatt i bilar att man inte ens vet att bilen (Berlingo) som man själv ägt finns med 4-hjusldrift så bör man nog ta hjälp av någon mer kunnig

Uppdaterat: 2016-03-20 02:00

MVH AL, du jämför päron och äpple och visar med all tydlighet att du inte förstår skillnaden men det var faktiskt inte oväntat ;)

Du hyllar alltså BMW:s 4-hjulsdrift, det är kanske dags att förnedra din okunskap igen, här kommer BMW mot Lexus

Se och njut och så kan du förklara för mig var det är för skräp BMW saluför, he, he

https://www.youtube.com/watch?v=Hud8Xsg4mZk

Uppdaterat: 2016-03-20 02:10

Om du nu anser att LX 470 är fusk så tar vi en RX 300 mot BMW, det verkar vara ett riktigt skitsystem BMW har när man jämför med Lexus ;)

https://www.youtube.com/watch?v=CbEEDb_cPeU&index=2&list=PLaFwbdeOtovOe8BlD27VMoCSyB8lHyUY9

Uppdaterat: 2016-03-20 02:15

MVH AL, det förstår nog alla, men ska man ha riktig fyrhjulsdrift så köper man en Lexus med mekanisk fyrhjulsdrift det förstår nog alla också utan möjligen du :)

Uppdaterat: 2016-03-20 02:23

Här får du ett klipp till som visar på de fantastiska egenskaper din trevliga drivlina du pratar om uppvisar :)

https://www.youtube.com/watch?v=jvSpudo7RUU

Uppdaterat: 2016-03-20 02:29

MVH AL, som sagt lär dig jämföra likvärdiga system, innan dess är det helt ointressant och jag förstår precis varför du skapade den här felaktiga rubriken, allt för att smutskasta Lexus, men nu har jag gett dig bevis så att det räcker på att Lexus har 4-hjulsdrivna bilar som har utmärkta egenskaper och i många fall bättre än andra tillverkare, så du kanske skulle starta en tråd om Lexus utomordentliga 4-hjulsdrift eftersom de har det också så du bevisar att du är så opartisk som du vill ge sken av :)

Uppdaterat: 2016-03-20 02:48

Första filmen i snö syns klart och tydligt att bilarna är framhjulsdrivna, snön sprutar fram och det understyr vid gaspådrag, och den lilla snön hade inget varit några problem alls med en Berlingo, som sågades i inlägget. En Berlingo har smala hjul och är framtung och framhjulsdriven, på samma sätt som en Saab V4 eller Renault 4 som är kända just för att ta sig fram i djup snö.

Film nummer två kör de på grusväg. Ungerfär samma standard på den vägen som där jag kör med min 740 nu vid tjällossningen för att titta på avverkningen. Alltså inget speciellt...

såhär går det göra med riktig fyrhjulsdrift, där hade det inte fungerat med påhängsfyrhjulsdrift.
https://www.youtube.com/watch?v=62qxPS8FoIE

Simon påstår att det inte går att jämföra elektrisk fyrhjulsdrift med mekanisk, och det är helt rätt, för elektrisk fyrhjulsdrift utförd på rätt sätt är bättre än mekanisk då det saknar de mekaniska begränsningarna som finns i en, just det, mekanisk drivlina.

F.ö vore det kul att se mer reklamfilmer av den här kalibern :)
https://www.youtube.com/watch?v=98gDzvjRJhs

Uppdaterat: 2016-03-20 08:04
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Tesla har en korrekt utförd elektrisk fyrhjulsdrift och har faktiskt visat sig överlägsen i stort sett allt annat vid tester i Sverige.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160311/tesla-model-s-p90d-ludicrous-mot-snoskoter-vem-vinner

Köp och läs:
"Tesla imponerar med ett fantastiskt väggrepp. Aldrig förr har vi känt en så okomplicerad fullgasac- celeration på is med friktionsdäck. Elmotorerna och bromsarnas antispinnfunktion verkar veta exakt hur mycket kraft varje däck kan klara av vid varje given situation. Den 2,2 ton tunga lyxbilen skjuter iväg som en kanon varje gång – oavsett underlag.
Nästan lika imponerande är det sätt på vilket anti- sladdfunktionen lotsar bilen dit föraren vill. BMW:n är roligare och vildare, men Teslan är betydligt mer körbar och sannolikt snabbare runt handlingbanan trots att ESP-systemet lägger sig i."

Uppdaterat: 2016-03-20 08:22

De Volvos XC70 som det hänvisas till tidigare är inte XC70 utan v70XC. Dessa har inte haldex utan viscokoppling.
Och ja på nästa påstående, V70n fanns med viscokoplling i början.

Uppdaterat: 2016-03-20 08:27

Tesla går all in.

Skrev nyss att vi hade sparat två trådar och Lexus satt en starkare motor på bakaxeln... BIlen har säkert andra viktigare kvaliteter, man köer inte en sån om man ska köra i terräng...

Uppdaterat: 2016-03-20 08:27
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Här kommer en artikel från TV som är positiv till Lexus.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-lexus-gs-300h-282237/

Uppdaterat: 2016-03-20 08:28
Lås inga trådar.

ÄR det bara Land-Rover som har riktig fyrhjulsdrift idag? Allt annat verkar vara fusk. Undermåliga fyrhjulssystem, lite plast och vips köper alla en bil de tror de kan köra var som helst med.

Uppdaterat: 2016-03-20 09:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Att Lexus anger sina hybridmodeller som AWD är ju det centrala "fusket" och då är det ju ointressant att det finns andra Lexus-modeller med fungerande AWD. Tror f ö inte att de flesta som köper en Lexus-hybrid är så tekniskt insatta att dom kan bedöma olika system av AWD/4WD utan skriver Lexus att den är AWD så tror man säkert att detta är sant. Och som flera andra redan påpekat så förstår jag inte hur man kan lägga ner hela sin själ på att försvara detta fusk... Och dessutom ta upp gamla oförrätter igen. Det är tydligt vilken av huvuddebattörerna som inte kan lägga detta bakom sig och gå vidare.

Uppdaterat: 2016-03-20 10:02

Pi, att påstå att det är fusk är att ta det för långt. Vi har ju diskuterat olika 4wd-system genom åren och alla har brister. Även konventionella 4wd-system kan uppföra sig riktigt dåligt under vissa omständigheter alltså. Dom system som varit bäst har å andra sidan ofta haft många andra problem inkl stor bränsletörst. Men jag håller med om att det borde finnas bättre information om hur 4wd-system med elektrisk bakaxel fungerar, gäller ju flera tillverkare.

Men det är ju helt klart bättre än enbart 2wd.

I övrigt finns fördelar som att man slipper kardantunneln, vilket ger mer utrymme i kupén och mindre underhåll på sikt. Det blir inte samma straff i förbrukningen som det blir med konventionell 4wd.

Elektrisk drivning bak är nåt helt annat än mekanisk drivning, att jämföra dom rakt av och bara se till framkomlighet tycker jag blir för ensidigt. Då blir ju slutsatsen att elektrisk drivning bak är skit, men det är inte riktigt seriöst om man inte också har en helhetssyn.

Samtidigt är det bra att man påtalar bristerna också i tester och det är nog också så att system förbättras hela tiden. För tillverkarna är det hela tiden en avvägning för att hålla ner förbrukningen. En kraftigare elmotor bak kan då öka förbrukningen och då blir ju frågan vad som ska prioriteras.

Uppdaterat: 2016-03-20 11:08

Pi att säga AWD till en bil som faktiskt har drivning till alla 4 är inte mer fusk än att kalla bilar för 2 hjulsdrivna, samma sak bara antalet drivhjul som skiljer.

Uppdaterat: 2016-03-20 11:32

Simon - har den verkligen DRIVNING på alla hjulen ?

Uppdaterat: 2016-03-20 11:36

Pi, lyft upp den på en billyft och gasa lite sen kan du räkna hur många hjul som snurrar ;)

Uppdaterat: 2016-03-20 11:37

Simon - du kan vrida och vända på detta som du vill efter ditt huvud men uppenbarligen fungerar inte denna AWD som de flesta köpare av bilar förutsätter att AWD skall fungera. Men det kanske är svårt att svälja när det är en Toyota-produkt...

Uppdaterat: 2016-03-20 12:15

Pi var får du uppgiften om att de flesta köpare anser att det inte fungerar som de förutsätter att det ska göra ifrån? Eller är det något du bara hittade på?

Uppdaterat: 2016-03-20 12:18

Den kundrecensionen på lexus hemsida som pratar om fyrhjulsdriften förklarar lite om problematiken också. Är det på det viset som denne säger så förstår jag den negativa kritiken. Det låter i mina öron ganska dåligt om man säljer det som ett awd-system oavsett vad för fint ord de sätter framför awd. Säljer man det däremot som ett körstabiliserande system kan jag förstå att det är dåligt på sämre vägar.

Annars är detta ytterligare en popcorntråd. :)

Uppdaterat: 2016-03-20 13:35
It's a very good idea to leave a sinking ship
MVH AL skrev:

Jag håller inte med dig Vidstige om att Lexus hybrid är bättre än 2wd. Elmotorn baktill är på tok för klen, något jag själv upplevt och som två oberoende motortidningar även konstaterat. Volvo är klart starkare och både BMW och Audis hybrider har samma fina AWD som dieselmotorerna. Där riskerar man inte att fastna, vilket man gör i Lexus version.
Hybridtanken är ju egentligen god. Lexus behöver bara förbättra den lite grann.
MVH AL

Förstår inte riktigt hur du menar att det inte är bättre än 2wd. Får ju extra driv från bakhjulen.

Men tänk på att detta inte är plugin-hybrid. Du kan nog inte rakt av jämföra då med plugin-varianter som du gör.

I ett slutet system är huvudbatteriet mycket mindre och elmotorerna svagare.

Uppdaterat: 2016-03-20 13:49

Klart att det är bättre med en liten klen påskjutsmotor bak än en vanlig 2wd även om det i detta fallet är marginellt. En vanlig 2wd som har kört fast får lite bättre förutsättningar om någon vänlig person tar i och skjuter på där bak. Även om människan är för klen för att kunna flytta kolossen själv så ökar ju förutsättningarna att komma loss och den extra lilla kraften bättre än inget! Självklart hjälper bakhjulen till även om motorn där bak är för klen. Tror man något annat så bör man kontrollera sina fysikkunskaper.

Uppdaterat: 2016-03-20 15:06
MVH AL skrev:

Problemet som sagt Vidstige, är att motorn är för klen. Eller så är optimeringen uppåt väggarna. I Teknikens Världs test kom bilen knappt upp på rullarna, än mindre kom den av dem. Och journalisterna konstaterade samma sak rent praktiskt, man märkte inte av någon kraft baktill.

Rulltestet är nåt annat, det testar hur bilen driver när friktionen blir noll för vissa hjul. Ett sånt test är intressant men inte givet så relevant för verkligheten då det ju brukar vara lite friktion under varje hjul, sällan noll. Dom flesta 4wd-system har problem med stort friktionsbortfall och förr fick t.ex. Audi quattro mycket kritik för det.

Uppdaterat: 2016-03-20 14:54
Deeds skrev:

Klart att det är bättre med en liten klen påskjutsmotor bak än en vanlig 2wd även om det i detta fallet är marginellt. En vanlig 2wd som har kört fast får lite bättre förutsättningar om någon vänlig person tar i och skjuter på där bak. Även om människan är för klen för att kunna flytta kolossen själv så ökar ju förutsättningarna att komma loss och den extra lilla kraften bättre än inget! Självklart hjälper bakhjulen till även om motorn där bak är för klen. Tror man något annat så bör man kontrollera sina fysikkunskaper.

Helt riktigt Deeds, självklart är en extra elmotor på bakhjulen ett plus jämför med utan, sen är nog dessa system inte så lätta att kontrollera då de jobbar ihop med ett antal andra system och att simulera detta är nog inte så enkelt, så rubriken borde lyda som följande, Lexus har ett antal olika AWD system där man kan välja allt utifrån behov

Uppdaterat: 2016-03-20 15:30

@Lexus har ett antal olika AWD system där man kan välja allt utifrån behov"

Visst har de det, men problemet är ju att på den Svenska marknaden så har man i stort sett två val: Lexus NX/RX med elbakaxel eller LS 600h med torsendiff. Så vill man ha mekanisk fyrhjulsdrift på sin Lexushybrid i Sverige är det bara att slanta upp och skaffa en LS 600h. När man nu har en befintlig hybriddrivlina med fyrhjulsdrift så förstår jag inte varför man inte baserar Suv:arna på den plattformen. Både IS och GS finns med AWD i USA men inte i Sverige. Helt obegripligt!

Uppdaterat: 2016-03-20 15:53

Skodaägare, där har du fel, NX 200t har mekanisk fyrhjulsdrift, samma sak med RX 200t som har riktigt bra framkomlighet, däremot så missar man då hybrid men det är kanske inte prio ett om man ska köra i terräng

Uppdaterat: 2016-03-20 16:15

Simon, problemet i Sverige och Europa är att det inte finns nån Lexus med diesel.

Men det hänger ju ihop med att diesel favoriseras här.

Att köpa en Lexus med konventionell 4wd som går på bensin är inte så lockande.

Instegspriset på NX 200t är dessutom ruggigt högt.

Uppdaterat: 2016-03-20 16:26

Som jag ser det har Lexus tre USP-ar.
1. Kvalitet
2. Hybrider
3. Fyrhjulsdrift
Punkt ett kan man inte säga så mycket om även om det främst är amerikaner som hyllar dem och deras syn på kvalitet gerjag inte så mycket för.
Punkt två är en halvmesyr eftersom de saknar laddmöjlighet utan bara är för att stilla samvetet över att ha tunga bilar
Punkt tre går inte att få tillsammans med punkt två och då kan man ju lika gärna köpa en koreansk bil istället som inte svider i ögonen att ha på egna uppfarten.

Uppdaterat: 2016-03-20 16:29
MVH AL skrev:

Angående bensin och hybrid så fick den senare skarp kritik för hög förbrukning. I Teknikens Världs test sörplade hybriden i sig 0,93l/mil vilket var betydligt mer än dieselbilarna i testet. Så om man får tro på Teknikens Värld så får man varken snål bil eller fyrhjulsdrift i Lexus NX hybrid. Och då ter sig anrättningen som rätt svårsmält för många kunder.
MVH AL

Förvisso tycker jag många journalister har problem att förstå sig på HSD. Tekniken är snål om man kör lugnt och särskilt snål i stadstrafik. Svårt att hitta nån snålare bil i staden i samma klass som går på diesel (med automat).

Samtidigt är det ju bensindrift och stadsjeepar som går på bensin med vårat skattesystem är kanske inte idealiskt.

Dock finns ju många andra fördelar med bensindriften och HSD, men än bara soppa. Även det tycks journalister ha svårt att greppa ofta.

Man får väl tänka sig att folk som köper Lexus stadsjeepar inte är dom fattigaste i samhället, att bilen drar lite mer än småbilar behöver alltså inte vara ett så stort problem. NX skulle jag tro i praktiken ligger på ca 0,8 i stadskörning (även riktigt tät sådan med mycket köer) vilket ändå måste anses vara riktigt snålt i klassen.

Uppdaterat: 2016-03-20 17:26
Simon no1 skrev:

Lexus har ett antal olika AWD system där man kan välja allt utifrån behov

Och tycker du att det framgår tydligt på Lexus hemsida vad dessa olika AWD-system har för egenskaper?
Läser man specifikationerna på NX300h så står det att den har "variabel fyrhjulsdrift (E-FOUR)", precis som storebror RX450h, men om jag förstår dig rätt så är det helt olika typer av system och som konsument måste man välja rätt om man vill ha riktig fyrhjulsdrift?
Känns inte helt solklart!

Uppdaterat: 2016-03-20 17:47

Man får anta att det är samma problem med RAV-4 hybrid då?

Uppdaterat: 2016-03-20 17:51

Vidstige,
Du skrev " Man får väl tänka sig att folk som köper Lexus stadsjeepar inte är dom fattigaste i samhället, "
Ska man tolka det som att de som har gott ställt ska nöja sig med en sämre produkt?

Jag tänkte att det nog var tvärtom så att man får mer när man betalar för en dyrare produkt.

Uppdaterat: 2016-03-20 17:53

https://www.youtube.com/watch?v=AFdOpU0JDKc

Uppdaterat: 2016-03-20 18:01
L. Mäkinen skrev:

Vidstige,
Du skrev " Man får väl tänka sig att folk som köper Lexus stadsjeepar inte är dom fattigaste i samhället, "
Ska man tolka det som att de som har gott ställt ska nöja sig med en sämre produkt?
Jag tänkte att det nog var tvärtom så att man får mer när man betalar för en dyrare produkt.

Med hänsyn till förbrukning och att bilarna går på bensin alltså!

Hur du får det till att det är en sämre produkt eller att bensin är sämre bränsle än diesel undrar jag över.

Uppdaterat: 2016-03-20 18:20

Ang. Khaled Farhads klipp så är det ju uppenbart att bilen driver på alla fyra. Men kör man ner skiten i ett isigt lerhål så får man nog räkna med att det där händer så länge man har SUV-däck. Inte ens the all mighty Range Rover kunde ju dra loss den.

Uppdaterat: 2016-03-20 18:55

Roger, ser ut att vara riktigt skitdäck på båda bilarna. Lågprofil etc.

Uppdaterat: 2016-03-20 19:05

Volvon drog ju upp den utan problem tills snöret gick av.

Uppdaterat: 2016-03-20 21:25
junkers skrev:

Volvon drog ju upp den utan problem tills snöret gick av.

Lexussnöre

Uppdaterat: 2016-03-20 21:32

Swemba, är man på jakt efter en riktig fyrhjulsdrift så antar jag att man berättar för säljaren vad man söker, svårare än så är det väl inte? Klarar inte säljaren att ge kunden upplysning om rätt bil så är det ju så klart problematiskt, men så hoppas jag inte att fallet är

Uppdaterat: 2016-03-21 01:31

Junkers - jo det är sant :) Men sen vet man inte hur mycket is de hackade bort för hand där heller ;) Poängen är mest att ingen av de andra två hade klarat sig ett dugg bättre än Land Cruisern om de hamnat på samma ställe. Ingen annan bil heller för övrigt - så länge den hade sådana däck. Behövs betydligt rejälare saker för att ta sig upp från det där.

Simon - frågan är om säljarna ens får veta hur system funkar. Man ska inte överskatta företagens vilja att berätta de mindre positiva egenskaperna för säljarna. ;)

Uppdaterat: 2016-03-21 01:40