Vi Bilägares forum

Renault ska kapa förbrukningen i nya elbilarna

Renault ska kapa förbrukningen i nya elbilarna

Låg förbrukning och hög effektivitet är viktigare än längsta möjliga räckvidd, enligt Renaults utvecklingschef.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-15 12:20

Kommentarer

Håller helt med om det. Öka energieffektiviteten ytterligare. Inte allt större och tyngre batterier. Upp till 40 mil är fullt tillräckligt för småbilar.

Uppdaterat: 2023-06-15 13:20

Effektiviteten kan man nog endast få upp om man slutar med SUV modeller och går tillbaka till vanliga karosser istället. Vikten tror jag är ett mindre problem, så länge bilen väger mindre än 2 ton.

Uppdaterat: 2023-06-15 16:53

Jag tror han har rätt. Därför att så vill jag ha en bil. Personbilar på över 2 ton är inte resurseffektivt och klokt. De få ggr som man kör över 40 mil i sträck är det viktigt med snabbladdning och blodsocker laddning.

Uppdaterat: 2023-06-15 17:32

Varje gång man ska köra uppför en backe förbrukar en tung bil mer än en lätt.
Elbilsversionen av Astra provkörs i Tyskland och har visat en förbrukning i verkligheten på 12.2-15,1 kWh/100 stadstrafik och Autobahn.
Vikt 1679 kg i testbilen.
54 kWh batteri
Räckvidd vid 100 % laddning uppger bilen till 43 mil.
Och det är ingen SUV.

Uppdaterat: 2023-06-15 17:44

Låter lovande, N-iklas. En biltyp som skulle passa.

Uppdaterat: 2023-06-15 19:53

Ja, kanske det, det slog mig att jag skulle se vad en av de senaste "superbilarna" presterar, Ioniq 6, 53 kWh, 13.9 i förbrukning och räckvidd 42,9, officiella siffror.
(Ingen tycks ännu ha varit intresserad av att testa den enklaste modellen i praktiken.)
13.9 var genomsnittet som en av provkörarna av Astra kom fram till, efter att ha kört i 120 km/t som högst.
(I stadstrafik lyckades en komma ner på en förbrukning på 9.6.)
I den jämförelsen ser det inte illa ut att en "vanlig" bil nästan kan vara lika med något så "extremt".

Uppdaterat: 2023-06-18 22:25

Astra electric går inte att provköra i Sverige, men jag skulle faktisk kunna tänka mig köpa den.. för det är nog det som liknar mest jag vill ha just nu..

Uppdaterat: 2023-06-16 13:51

Siffror från provkörningen senast som är den mest noggranna hittills, har noterat en lägsta förbrukning i stadstrafik på 9.6 - med inkopplad luftkonditionering och på det normala körläget, vilket innebär att det kan sänkas ytterligare om man kör på ekonomiläget.

Vid en hastighet på upptill 130 km/t och en genomsnittshastighet på 90 km/t, blir förbrukningen 15,3.

Laddningshastigheten uppges till 100 kW men uppnår 107 som maxvärde, vid 80 % laddat batteri är laddningen 42 kW.
Tidigare på de gamla modellerna med samma 100 laddning överskreds sällan 98, tekniken är den samma men har tydligen utvecklats med att bli effektivare.
30 minuters laddning ger 40 kWh till batteriet.

Uppdaterat: 2023-06-18 23:15

N-iklas, dom där ekonomilägena gör ytterst lite för förbrukningen på en elbil. Vanligen så sänks effekten på värme/kyla, bilen tillåts inte ge maximal effekt och gasresponsen ändras. Stellantis bilarna har tidigare haft tre olika maxeffekter beroende på körläge eco/normal/sport.

Uppdaterat: 2023-06-19 08:10

Jag har inte lyckats få fram någon klar kunskap om hur mycket det påverkar på andra, men i fallet med Opel versionerna Corsa och Mokka, ökar räckvidden betydligt på ekonomiläget, det finns därför anledning att anta att samma gäller för Astra.
Ekonomiläget levererar 109 hk och 220 Nm i stället för 156 och 270 på sport.
Övriga Stellantis har dock 260 Nm som maxeffekt.

Uppdaterat: 2023-06-19 09:47
N-iklas skrev:

Jag har inte lyckats få fram någon klar kunskap om hur mycket det påverkar på andra, men i fallet med Opel versionerna Corsa och Mokka, ökar räckvidden betydligt på ekonomiläget, det finns därför anledning att anta att samma gäller för Astra.
Ekonomiläget levererar 109 hk och 220 Nm i stället för 156 och 270 på sport.
Övriga Stellantis har dock 260 Nm som maxeffekt.

En sak vad du lyckas "få fram" vi internet, en helt annan vad du uppnår när du själv kör bilen.

Uppdaterat: 2023-06-19 10:01

Efter min provkörning av en e-2008 när jag tyckte att den var ovanligt slö för en elbil så upplyste någon mig att man måste ändra till "Sport-läget" för att få tillgång till alla sprattlande 136 hk - det gillas inte för med såpass låg maxeffekt bör inte normala körläget ge lägre max användbar effekt. En annan sak om maxeffekten vore +200 hk men inte med denna relativt klena drivlina.

Uppdaterat: 2023-06-19 11:15

Jag använder sällan sportläget i min e-2008. Det hjälper inte...

Uppdaterat: 2023-06-19 11:06

Nu är 2008 en större och tyngre bil med längre axelavstånd, och det påverkar så väl prestanda som effektivitet.
Det var orsaken till att Mokka baserades på DS3 och inte 2008, sämre utrymmen men bättre tekniska prestationer.

Och att kunder vill ha max prestanda hellre än lång räckvidd och tycker det är helt "oacceptabelt" att tvingas utföra den enormt tröttande manövern att trycka på en knapp för att få det, är rent ut sagt lustigt.

MEN annars är funktionen den att om du trampar gasen i botten så får du hela effekten direkt, oavsett vilket läge du kör på.

Uppdaterat: 2023-06-19 23:50

N-iklas - det är i mitt fall inte tal om att ständigt vilja ha max prestanda men den gång jag vill göra en snabb omkörning så vill jag att det skall räcka att trycks gaspedalen i botten för att få tillgång till all effekt som finns - inte att byta körprogram innan jag påbörjar omkörningen. Ibland undrar man om du verkligen kör bil i högt trafikerade områden och hur mycket...

Uppdaterat: 2023-06-20 09:47

Pi
Eller så har elbilen tillräckligt med effekt för omkörning även i eco-läge.

Uppdaterat: 2023-06-20 11:29

Axa - jag nämnde lite av detta i ett tidigare inlägg - alltså med mindre än 200 hk (eller nåt sånt) då bör hästarna sprattla för fullt oavsett körprogram när man trycker pedalen i botten.
Förstår egentligen inte varför man har en begränsning oavsett körprogram när föraren trycker pedalen i botten för då vill man säkert ha bra fart i bilen - oavsett om man snålkör i vanliga fall.

Uppdaterat: 2023-06-20 11:41

Håller med dig Pi. Finns egentligen ingen mening med att ha en effektbegränsning. Du modererar ändå avgiven effekt med högerfoten. Använder du mer än en bråkdel vid annat än acceleration så går det på tok för fort. Och vid just acceleration vill i alla fall jag kunna moderera själv, utan att trycka på nån knapp eller behöva ”golva” pedalen.

Uppdaterat: 2023-06-20 11:57

Fast det kan var skönt med eco då det inte blir lika ryckig körning som med normalläge. Iallafall när man kör inne i stan.
Jag kör oftast i eco men det finns helt klart kraft för att göra snabba omkörningar.

Uppdaterat: 2023-06-20 13:51
Axa skrev:

Fast det kan var skönt med eco då det inte blir lika ryckig körning som med normalläge. Iallafall när man kör inne i stan.
Jag kör oftast i eco men det finns helt klart kraft för att göra snabba omkörningar.

Då är väl gaspedalen lite konstigt mappad om du måste köra på Eco för att kunna köra mjukt. Eller så har du för stora fötter 🤣

Uppdaterat: 2023-06-20 14:21

Snoid
Eller så orkar man inte finlira hela tiden inne i stan. Men ja, den är mappad med kraftigast acceleration 0-50 i normal/sport.

Ska tilläggas att det är andra saker som blir behagligare i eco. Styrning, ACC, klimat, etc.

Uppdaterat: 2023-06-20 14:30

Fast åter Axa - den får gärna vara Eco-mjuk i vanlig körning men med "pelle i botten" skall sådana spärrar kopplas bort.

Uppdaterat: 2023-06-20 15:35
Axa skrev:

Snoid
Eller så orkar man inte finlira hela tiden inne i stan. Men ja, den är mappad med kraftigast acceleration 0-50 i normal/sport.
Ska tilläggas att det är andra saker som blir behagligare i eco. Styrning, ACC, klimat, etc.

Jag brukar sällan framhäva min ioniq 5, men något dom verkligen fått till bra så är det körbarheten. Reaktionen på input gaspedalen och den helt omärkbara övergången från regenerering till att bromsarna hjälper till.

Uppdaterat: 2023-06-20 15:40

Jag är nöjd med hur det fungerar i Enyaq. Eco-läget ger lite mjukare gaspådrag och regenerering, dock med tillräcklig kraft för omkörning. Kör man mest i stan, som jag gör, är det behagligare än normal. Normalläget är friskt och ärtigt. Visst kan jag köra med det men när man jobbpendlar i stan med köer blir det lite för ryckigt för min smak.
Oavsett läge så behöver jag inte bottna pedalen för att få kraft. Den finns där ändå, men det finns ännu mer av den i normal/sport.

Jag förstår inte varför det ens blir en diskussion. Jag tycker det fungerar i Enyaq och andra tycker det fungerar i sina elbilar. Jag skulle heller inte ha problem med att köra annan elbil, det är ju som sagt bara att anpassa sig. Men jag håller med om att man vill ha tillräckligt med kraft för omkörning utan att behöva byta körprofil.

Uppdaterat: 2023-06-20 16:13
Pi skrev:

N-iklas - det är i mitt fall inte tal om att ständigt vilja ha max prestanda men den gång jag vill göra en snabb omkörning så vill jag att det skall räcka att trycks gaspedalen i botten för att få tillgång till all effekt som finns - inte att byta körprogram innan jag påbörjar omkörningen. Ibland undrar man om du verkligen kör bil i högt trafikerade områden och hur mycket...

MEN som sagt, det ÄR ju så det fungerar... all effekt kommer genast utan att behöva byta någonting först.

Förövrigt har jag eller "vi" i familjen sedan jag var 5 år, alltid undvikit städer och tidpunkter, helger och liknade med mycket trafik, motorvägskörning undviks också så mycket som möjligt.
Det är helt enkelt en otrevlig och stressig upplevelse.

Jag gillar inte att vara i närheten av andra bilar, så antingen väljer jag en annan väg om det börjat bli för tät trafik eller om de kommer upp bakifrån väntar jag tills det blir några riktigt skarpa kurvor och kör ifrån allihop så de ligger 200 meter efter på nästa raksträcka, de äter långsamt in avståndet till nästa kurvor eftersom jag inte kör så fort, och det hela upprepas, ganska rolig lek faktiskt.
Ingen minns sådant i dag, men den här 6-cylindriga Omegan hade faktiskt mycket bra väghållning och jag använder däcken avsedda för 3000 modellen från Pirelli, den är som klistrad på vägen.

Uppdaterat: 2023-06-20 19:36

N-iklas - har du kört en elbil och specifikt en e-2008 ? Vid min provkörning med normskprogrammet upplevde jag den väldigt seg vid försök till snabb acceleration.

Uppdaterat: 2023-06-20 20:40

Jag borde veta säkert, men jag tror att den ger full effekt vid pedalen mot golvet. Jag kör sällan så vilket gör att jag inte vet. Jag brukar vilja ha reserv kvar på gaspådraget.
Pedalen är analog och inte en strömbrytare.

Uppdaterat: 2023-06-20 20:51

Mäkinen - det jag talat om var vad som sas mig när jag klagade på att den var så seg vid min provkörning

Uppdaterat: 2023-06-20 22:58
Pi skrev:

Mäkinen - det jag talat om var vad som sas mig när jag klagade på att den var så seg vid min provkörning

Jag har samma erfarenhet av e208, hopplöst effektlös i allt annat än sport.
Är det inte ungefär 80, 100 och 136 hk i de tre olika lägena. Vill minnas att säljaren sa det samma.
Men det var ett par år sedan så det kan så klart ha rättats till med en ”kickdown” lösning, vilket verkar logiskt.

Uppdaterat: 2023-06-20 23:02
Pi skrev:

N-iklas - har du kört en elbil och specifikt en e-2008 ? Vid min provkörning med normskprogrammet upplevde jag den väldigt seg vid försök till snabb acceleration.

Som väntat har jag endast skummat igenom allt om Peugeot för att se om det finns skillnader, SÅ jag kan mycket väl ha missat någon skillnad om ingen uppmärksammat den.

Det är Opelversionen jag vet nästan... allt om, Corsa hade en "fullgasfunktion" från första början, jag trodde att det naturligtvis var likadant på Peugeot, men jag har faktiskt aldrig sett, hört eller läst det uttryckligen när det gäller de första modellerna.
Sedan kan det vara en justeringsfråga, man kanske måste vara bestämd på gaspedalen, och inte tryck ner den för långsamt.

Uppdaterat: 2023-06-24 15:01

N-iklas - m a o har du antagligen inte kört nån Stellantis-elbil... Fel eller ?

Uppdaterat: 2023-06-24 19:18

Det finns ett kick-downläge på gaspedalen i e-2008. Jag tror att det ger max effekt där. Vid delgas är den förstås tunn oavsett valt läge. De har sagt att det ska vara som en "vanlig bil" i känsla.

Uppdaterat: 2023-06-24 20:05

OK Mäkinen - då kanske det ändå var som min egna upplevelse att den helt enkelt är lite seg. Och inte att jag hade "fel" körprogram.

Uppdaterat: 2023-06-25 09:38