Vi Bilägares forum

Nissan: Omöjligt att sälja en ny bil för 100 000 kr

Nissan: Omöjligt att sälja en ny bil för 100 000 kr

Tiden då det gick att sälja en ny bil med vinst för 100 000 kronor är förbi, enligt en Nissanchef. För elbilar är gränsen dubbelt så hög.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-08 14:33

Kommentarer

FAB skrev:

Vargen, du verkar tycka att bilar bara är till för transportarbete, har du inte fattat att det finns status i en stor SUV och även i en nästan ny mindre bil med massor av blingbling.

Är väl inte mycket status i en bil som ser ut som en låda.

Uppdaterat: 2023-06-16 06:20
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Axa, glöm inte bort Kinesernas förmåga/vana att kopiera bra lösningar.
Se bara på de uppdaterade Xpeng. Dom presterar riktigt bra nu.
Varför tror du inte Byd, som världens näst största tillverkare av elbilar, inte skulle uppgradera bilarna till det bättre?

Uppdaterat: 2023-06-16 06:55

Hacken - man skall aldrig underskatta status-faktorn vid bilköp - oavsett vad som säga om att bilköparna bara gör köp baserade på faktiska behov.

Uppdaterat: 2023-06-16 10:48
Pi skrev:

Hacken - man skall aldrig underskatta status-faktorn vid bilköp - oavsett vad som säga om att bilköparna bara gör köp baserade på faktiska behov.

Jag köper bil med, ekonomitänk, behov och om bilen är en tilltalande familjebil. Inköpspriset betyder mycket så över 300.000:- för en ny bil skulle jag aldrig någonsin betala.

Uppdaterat: 2023-06-16 11:46
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Snoid
Ja, de kan säkert få till. Men det är knappast så att övriga elbilssatsande tillverkare sitter still i båten.
Jag tror helt enkelt inte BYD kommer bli en av de större spelarna i Europa. Kommer som bäst finnas i periferin.

Uppdaterat: 2023-06-16 11:51

För den som ännu inte fattat poängen:
Om jag för 10 år sedan sagt att 95% av busstrafiken i staden skulle vara med BYD batteribussar så hade jag blivit idiotförklarad, nu är vi där.

Samma sak som när japanska bilar kom på 70-talet och sydkoreanska på 90-talet.

Fattar ni nu?

Uppdaterat: 2023-06-16 14:21

Jag jag fattar mycket väl V8
Och tror absolut att du har helt rätt.

Uppdaterat: 2023-06-16 15:14

Jag fattar med vad V8 vill få fram, jag tror dock ändå att han har fel vad gäller BYD och deras personbilar i Europa.
Att jämföra med Tesla blir konstigt då de gjorde "rätt" från start i byggandet av varumärket på ett annat sätt än Kineserna gjort i vår del av världen.

Uppdaterat: 2023-06-16 15:16

I denna fråga håller jag med Gaston-Henrik.

Uppdaterat: 2023-06-16 15:49

Men BYD är redan bra mycket större än Tesla och växer snabbare så jag tror tveklöst att de kommer utmana mer än någon kan ana.
Tesla använder för övrigt batterier från BYD i vissa modeller som byggs i Tyskland numera.
Läs på om BYD om ni tror att det är vilken kines som helst, de är betydligt större och mer snabbväxande än de flesta dessutom egen tillverkning av en stor del av komponenterna i bilarna.

Uppdaterat: 2023-06-16 16:01

Ingen har sagt emot deras storlek. Du börjar påminna om Vargen i ditt mantra snart.....
I Europa tror jag det krävs mer, och min åsikt är att jag tror Tesla gjorde mer rätt som byggde ett varumärke och en image före volymerna. Jag tror det passar denna marknaden bättre.

Uppdaterat: 2023-06-16 17:29

Kanske, den som lever får se.
Jag tycker Tesla är bra tråkiga, enstaka modeller som inte är speciellt vackra förutom urgamla Model S.
Att Tesla nu även verkar plocka bort blinkersspaken på de uppdaterade bilarna gör att det åtminstone för mig är otänkbart att köpa dem.

Uppdaterat: 2023-06-16 18:47
V8-Power skrev:

Kanske, den som lever får se.
Jag tycker Tesla är bra tråkiga, enstaka modeller som inte är speciellt vackra förutom urgamla Model S.
Att Tesla nu även verkar plocka bort blinkersspaken på de uppdaterade bilarna gör att det åtminstone för mig är otänkbart att köpa dem.

Blinkersspak, vad är det? Många använder inte blinkers överhuvudtaget, så nya Tesla passar bra.

Uppdaterat: 2023-06-16 19:00

Om man får ställa en motfråga. Ni som tror på BYD, hur stor marknadsandel på europeiska marknaden tror ni de har om fem år?

Uppdaterat: 2023-06-16 23:22
Axa skrev:

Om man får ställa en motfråga. Ni som tror på BYD, hur stor marknadsandel på europeiska marknaden tror ni de har om fem år?

Jag gissar att de kommer ha 1-2%. det kommer ta längre tid att etablera sig.
Det motsvarar 120000-230000 bilar ssisådär.
Kinabilar gick från 0,56% till 1,35% mellan 2022-2023 men det är nästan bara MG.

MG har ca 4% av marknaden i Sverige redan.
Hittills i år har BYD 1,3% i Sverige.

Uppdaterat: 2023-06-17 07:32

Jag har sagt i några år att de stora kommer bli Tesla o BYD…
Skälet?
De enda som bygger elbilar sk helintegrerat. Blir effektivare o billigare.
De kommer därmed kunna bygga fler bilar per tidsenhet och även förbättra produkten snabbare.
Hur bra deras bilar är idag är därför mindre intressant.

Uppdaterat: 2023-06-17 08:51
Gillar kurvor och rondeller