Vi Bilägares forum

Polen vill stoppa förbudet mot nya förbränningsbilar

Polen vill stoppa förbudet mot nya förbränningsbilar

Kampen om ”förbränningsförbudet” går vidare. Polen överklagar EU:s beslut och hoppas få med sig fler länder.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-13 05:40

Kommentarer

Men Stellantis gör elbilar i Polen. Jeep Avenger tillverkas i Polen.

Uppdaterat: 2023-06-13 06:46

Polen har nog insett det enkla sambandet att om man vill köra batterifordon så måste man ha el att ladda dessa med.
Detta konsekvenstänk (okänt ord för batterikramarna) leder ju automatiskt till att det kanske vore bättre att först ersätta kol och naturgas med något som är aningens renare.
Att avgaserna inte kommer direkt från själva fordonet är långt ifrån samma sak som att det inte genereras utsläpp alls. Speciellt i Polen där 70%-80% av elproduktion består av naturgas och kol.
Numera måste även naturgasen transporteras via båt eftersom EU förklarat krig med Ryssland.
Dessa båtar drivs, hör och häpna, mestadels med olja.

Att ersätta bilar med dessa fordon innan grundproblemet är löst känns lite lätt ogenomtänkt. Dessutom räcker inte jordens naturtillgångar av nödvändiga grundämnen till på långa vägar som det är nu. Bättre att batterikrama i länder som kommit längre mot vettig elproduktion.

Uppdaterat: 2023-06-13 07:17

Vadå ” marknadsandel ligger på 50%”? Aldrig att det kör 50% laddbara bilar på svenska vägar. Möjligen nyförsäljning…

Uppdaterat: 2023-06-13 08:22
Dunderkommentatorn skrev:

Polen har nog insett det enkla sambandet att om man vill köra batterifordon så måste man ha el att ladda dessa med.
Detta konsekvenstänk (okänt ord för batterikramarna) leder ju automatiskt till att det kanske vore bättre att först ersätta kol och naturgas med något som är aningens renare.
Att avgaserna inte kommer direkt från själva fordonet är långt ifrån samma sak som att det inte genereras utsläpp alls. Speciellt i Polen där 70%-80% av elproduktion består av naturgas och kol.
Numera måste även naturgasen transporteras via båt eftersom EU förklarat krig med Ryssland.
Dessa båtar drivs, hör och häpna, mestadels med olja.
Att ersätta bilar med dessa fordon innan grundproblemet är löst känns lite lätt ogenomtänkt. Dessutom räcker inte jordens naturtillgångar av nödvändiga grundämnen till på långa vägar som det är nu. Bättre att batterikrama i länder som kommit längre mot vettig elproduktion.

Nu har inte "EU förklarat krig med Ryssland" utan lagt sanktionerar mot Ryssland(dock alldeles för veka) för att Ryssland har startat ett djävulskt anfallskrig mot Ukraina.

Uppdaterat: 2023-06-13 09:03
Raphael skrev:

Men Stellantis gör elbilar i Polen. Jeep Avenger tillverkas i Polen.

Det betyder väl inte att de också säljs där? Skulle tro att samtliga (de flesta) levereras till andra länder.

Uppdaterat: 2023-06-13 09:17
Togga

Vad vill man få ut av denna artikeln? Att Polens folkvalda följer sina väljares önskan? Till skillnad från många andra länder, bland annat Sverige, som verkar applicera Eu-lagar fattade av andra länder 1:1 på Svenska medborgare och svensk lagstiftning

Personligen tycker jag att Polen, Tyskland och några andra verkar ha vatten på sin kvarn med att man troligen fattar ett förhastat beslut. Det säger ju inget om att man inte är ser att det kan bli applicerbart i framtiden, men kanske inte så nära i framtiden som Eu:s beslut säger, vilket är orealistiskt för alla med en överblick längre än nästippen.

Uppdaterat: 2023-06-13 11:13
2TT2 skrev:

Dunderkommentatorn skrev:
Polen har nog insett det enkla sambandet att om man vill köra batterifordon så måste man ha el att ladda dessa med.
Detta konsekvenstänk (okänt ord för batterikramarna) leder ju automatiskt till att det kanske vore bättre att först ersätta kol och naturgas med något som är aningens renare.
Att avgaserna inte kommer direkt från själva fordonet är långt ifrån samma sak som att det inte genereras utsläpp alls. Speciellt i Polen där 70%-80% av elproduktion består av naturgas och kol.
Numera måste även naturgasen transporteras via båt eftersom EU förklarat krig med Ryssland.
Dessa båtar drivs, hör och häpna, mestadels med olja.
Att ersätta bilar med dessa fordon innan grundproblemet är löst känns lite lätt ogenomtänkt. Dessutom räcker inte jordens naturtillgångar av nödvändiga grundämnen till på långa vägar som det är nu. Bättre att batterikrama i länder som kommit längre mot vettig elproduktion.

Nu har inte "EU förklarat krig med Ryssland" utan lagt sanktionerar mot Ryssland(dock alldeles för veka) för att Ryssland har startat ett djävulskt anfallskrig mot Ukraina.

Ekonomiska sanktioner är en del av ekonomisk krigföring.

Uppdaterat: 2023-06-13 12:30

Dunder - men det har ju en viss betydelse att det är en ekonomisk sanktion mot ett land som startat ett blodigt krig. Det kan vi med rätta säga att Ryssland startat ett krig.

Uppdaterat: 2023-06-13 12:38

Märklig kommentar från Polens s.k Miljöminister om att det inte har genomförts tillräckliga analyser och konskvensanalyser. Om hon nu är Miljöminister borde hon ha varit med på tillräckligt antal miljömöte där analyser och konsekvenser har gåtts igenom vilka visar på vad som händer när vi bara fortsätter med att bruka fossila ämnen i uppvärmning, bilar, båtar, industrier etc. Eller har hon suttit och sovit på dessa möten.
Nej, hon bara snackar i egen sak för att Polen ligger långt långt efter när det gäller att avveckla sina kolkraftverk och annat skit de håller på med så naturen och luften förstörs. Jag litar inte ett dugg på henne eller de liknande själarna från Tyskland som skriker högt om undantag. Vakna upp och ta ansvar.

Uppdaterat: 2023-06-13 12:42

[quote=Dunderkommentatorn skrev

Ekonomiska sanktioner är en del av ekonomisk krigföring.[/quote]

Blir bara så trött när man läser idiot kommentarer från Dunder. Sluta nu och titta istället på vad som är orsak och verkan. Därtill kan du lägga till, varför är det bara s.k batterikramare(enligt dig) som ska ha konsekvenstänk. Fossilkramare borde ha ett mycket svart och förkolnat konsekvenstänk för länge sedan, med tanke på vart fossila produkter ha tagit oss.

Uppdaterat: 2023-06-13 12:47

Dunderkommentatorn anser att elbilar är smutsigare än fossilbilar, men ser vi i ett livscykelperspektiv och tar in elpriduktionen - ja låt oss kolla med el från kolkraftverk, worst case scenario, så blir det ändå lägre utsläpp med elbilar än med fossilbilar.

Uppdaterat: 2023-06-13 21:28

Togge, jag vet att det kanske kommer som en överraskning för dig men Stellantis säljer faktiskt elbilar i Polen. Även de elbilar som tillverkas i Polen finns att köpa i Polen.
Den polska regeringen är helt borta.

Uppdaterat: 2023-06-13 21:30

Lsoderlund, EU parlamentet består av folkvalda som väljs i EU-val. Nästa år är det EU-val igen. Det är folkvalda i parlamentet som bestämmer. Precis som i den svenska Riksdagen.
Men lika lite som svenska ledamöter i Riksdagen kan välja att strunta i att följa svensk lagstiftning som Riksdagen beslutat om, lika lite kan Polen välja.
Om svenska ledamöter skulle säga att de inte tänker följa lagar bara för att de röstade emot dem i Riksdagen och andra partier röstade för dem, så skulle de bli utskrattade.
Även om de hänvisade till att deras väljare inte röstat för den lagstiftning som Riksdagen bestämt.
Samma gäller Polen.
De måste följa det EU-parlamentet bestämmer.
Och om de inte vill det, så kan de lämna EU.
Om svenska ledamöter i Riksdagen inte accepterar Riksdagens beslut så kan de lämna Riksdagen.

Uppdaterat: 2023-06-13 21:36
Raphael skrev:

Togge, jag vet att det kanske kommer som en överraskning för dig men Stellantis säljer faktiskt elbilar i Polen. Även de elbilar som tillverkas i Polen finns att köpa i Polen.
Den polska regeringen är helt borta.

Jag skrev faktiskt att de flesta nog går utomlands. Elbilsförsäljningen (inkl hybrid) i Polen är, enligt statistik, blygsam. Ca 3 %, mot Sveriges ca 50 %

Uppdaterat: 2023-06-14 12:58
Togga

Det finns åtskilliga undersökningar som påvisar att elbilar, även i länder som Polen, minskar utsläppen.
Varför? De är så mycket mer energieffektiva.
Men såklart blir de några mil till på mätaren innan man når break even.

Uppdaterat: 2023-06-16 15:13

Det vore en otroligt glädjande nyhet om de skulle besinna sig och slopa "ICE-bilsförbudet" 2035.
Debatten är helt skev.
Elbilar åt ALLA - ÖVERALLT. Vilken idioti!!
Elnätet skulle behöva byggas ut till en helt orimlig kapacitet, för vilken det är tveksamt om det ens existerar erforderlig teknik.
Dessutom skulle gruvexploateringen behöva mångfaldigas om det skulle vara möjligt att få fram erforderliga sällsynta metaller för att öka andelen elbilar från dagens ca. 5% av totala bilflottan till någonstans runt 80-90%.
Förbjud istället ICE-fordon HELT i tätorter över, förslagsvis 25000 invånare - om redan ett par år. Behöver du köra in med bil i någon större tätort än så, får du helt enkelt hyra en elbil, eller så tar du kollektivt transportmedel.
Tyvärr vågar inga politiker fatta progressiva/ drastiska beslut som skulle göra en VERKLIG skillnad.
Läs gärna följande eminenta artikel:
https://www.city-journal.org/article/tapping-the-brakes-on-electric-vehicles

Uppdaterat: 2024-03-12 22:07