Vi Bilägares forum

Volvo ändrar ton: Eldriven kombi ingen självklarhet

Volvo ändrar ton: Eldriven kombi ingen självklarhet

Det är inte helt säkert att Volvo ska lansera någon eldriven kombi i ordets klassiska mening. ”Finns det tillräcklig efterfrågan?”, frågar sig Volvochefen Jim Rowan.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-12 16:20

Kommentarer

Tror att om man enbart slår i en väg, så är man bortspelad. Lite som att idag inte ha en SUV-liknande modell saluförd, gör att man missar många bilaffärer.

Aldrig riktigt fattat suv-trenden, bilarna har ju generellt bedrövlig väghållning och svajig gång. Ni som inte känner svajigheten har nog väl avtrubbade sinnen. Vill Volvo överleva behöver man skaka fram en volymbil, och den är troligen inte ett högbygge.

Uppdaterat: 2023-06-12 17:52

Men Volvo har gjort sina vanliga bilmodeller väldigt låga (ca 1,44 meter). Varför inte bygga en vanlig bilmodell på 1,5 meter??

Uppdaterat: 2023-06-12 18:24

Hx, för att 1,44 skapar mindre motstånd än ditt favorittal 1,5.

Jag vill ha en V60CC med samma setup som på en Polestar 2…

Uppdaterat: 2023-06-12 18:43
*Robban

Finns bara en nuvarande Volvo-kaross jag skulle kunna tänka mig och det är S60.

Uppdaterat: 2023-06-12 19:43

Isoderlund skrev : "Aldrig riktigt fattat suv-trenden, bilarna har ju generellt bedrövlig väghållning och svajig gång. Ni som inte känner svajigheten har nog väl avtrubbade sinnen. "

Då har du aldrig kört en SUV med luftfjädring. Min nuvarande XC60 med luftfjädring är precis lika bra som min Opel Insignia med adaptiva stötdämpare och Insignian var en lågbyggd Sedan. Svajig icke. Bedrövlig väghållning icke. Med andra ord du vet inte vad du talar om, för du har inte provat.

Uppdaterat: 2023-06-12 20:14

Vem tusan behöver nån fantastisk väghållning på en helt vanlig bruksbil gjord att framföra på allmän väg ?
Har blivit lite löjligt med journalisternas fokus på väghållning och ”körgladhet” på en bil som ändå inte får framföras mer än maximalt 120km/Tim i Sverige

Uppdaterat: 2023-06-12 20:34
Mr Snoid skrev:

Vem tusan behöver nån fantastisk väghållning på en helt vanlig bruksbil gjord att framföra på allmän väg ?
Har blivit lite löjligt med journalisternas fokus på väghållning och ”körgladhet” på en bil som ändå inte får framföras mer än maximalt 120km/Tim i Sverige

+100

Uppdaterat: 2023-06-12 20:42

Det handlar inte om att man behöver väghållning för att köra fortare utan att man kan åka bekvämare i en bil som inte är hög. Ska man hantera krafterna som kommer av den höga tyngdpunkten måste man öka fjäderkonstanten. Gör man det måste man ha fastare dämpning så att man inte gungar flera gånger av varje gupp.

Den moderna bil som oftast får bäst kritik för hur den är att köra är Alpine A110 och den är inte hårt avfjädrad.

Uppdaterat: 2023-06-12 21:01

Det är väldigt låg efterfrågan på kombibilar på den globala marknaden. Volvo har länge ansetts som ledande på kombibilar, men när inte ens deras kunder köper kombi varför ska de tillverka något som de inte får sålt? Volvo är globalt sett en liten tillverkare. De har inte råd att göra missar i produktplaneringen.

Uppdaterat: 2023-06-12 22:57

marknaden är ju förstörd av dessa låtsas terrängbilar som dominerar. Tråkigt att urvalet av karosser minskar, alla vill inte ha en låtsas terrängbil.

Uppdaterat: 2023-06-13 09:10
L. Mäkinen skrev:

Det handlar inte om att man behöver väghållning för att köra fortare utan att man kan åka bekvämare i en bil som inte är hög. Ska man hantera krafterna som kommer av den höga tyngdpunkten måste man öka fjäderkonstanten. Gör man det måste man ha fastare dämpning så att man inte gungar flera gånger av varje gupp.

Medhåll

Uppdaterat: 2023-06-13 19:33
Gillar kurvor och rondeller
Christer skrev:

Isoderlund skrev : "Aldrig riktigt fattat suv-trenden, bilarna har ju generellt bedrövlig väghållning och svajig gång. Ni som inte känner svajigheten har nog väl avtrubbade sinnen. "
Då har du aldrig kört en SUV med luftfjädring. Min nuvarande XC60 med luftfjädring är precis lika bra som min Opel Insignia med adaptiva stötdämpare och Insignian var en lågbyggd Sedan. Svajig icke. Bedrövlig väghållning icke. Med andra ord du vet inte vad du talar om, för du har inte provat.

Det finns till och med de som är bättre när det gäller säkra vägegenskaper, vilket inte nödvändigtvis är det samma som superkomfort som är målsättningen för en luftfjädring.

km77.com Som testar bilar i undanmanöver har testat XC 60 med luftfjädring och den presterade inte över genomsnittet med en maxhastighet på 78 km/t.
Medan Grandland baserad på Peugot som har en tämligen enkel chassiteknik, klarade mer, testet avbryts vid 82 km/t för att man nuddar en kon, så när den blir okontrollerbar och inte klarar manövern är okänt, det finns en Turkisk sida där den klarade 84.
Så avancerad och dyr fjädring måste inte innebära fantastiska egenskaper, eller omvänt, enkel teknik dåliga ”det bara känns så”.

Nu när Grandland har fått sänkt fjädring och adaptiva stötdämpare från Koni i GSe, undrar man som det är ännu, bättre?
Eller sämre?
Undanmanöver och vanlig körning på väg ställer olika krav.

Uppdaterat: 2023-06-13 21:21

Fast en bra byggd låg bil är alltid överlägsen en hög, oavsett hur bra den höga är.
Att dra slutsatser från ett enda test är inte vetenskapligt.

Uppdaterat: 2023-06-14 06:22
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

Finns bara en nuvarande Volvo-kaross jag skulle kunna tänka mig och det är S60.

+1

Uppdaterat: 2023-06-14 12:54
Pi skrev:

Finns bara en nuvarande Volvo-kaross jag skulle kunna tänka mig och det är S60.

Även jag instämmer. Tillsammans med V60 så påminner den mer av Volvo, såsom man minns tidigare, än någon av de andra modellerna. Och den enda Volvomodellen som ser vettig ut.

Uppdaterat: 2023-06-14 14:47

V 60 är den snyggaste kombin som säljs idag.

Uppdaterat: 2023-06-14 17:56

Christer
Smaken är som baken. V60 är snygg men inte snyggast tycker jag.

Men. Jag skulle helt klart kunna tänka mig en eldriven V60 med snål drivlina och en helt annan interiör design. Och att de skippar Googlesystemet.

Uppdaterat: 2023-06-14 16:24
Axa skrev:

Christer
Smaken är som baken. V60 är snygg men inte snyggast tycker jag.
Men. Jag skulle helt klart kunna tänka mig en eldriven V60 med snål drivlina och en helt annan interiör design. Och att de skippar Googlesystemet.

Vad är det för fel på Google systemet? Alla system har väl problem med sin mjukvara, så även VW och Skoda, stundtals.

Uppdaterat: 2023-06-14 17:59

Jag tycker att Peugeot 508 kombi är snyggare än S60, men snyggaste kombin på marknaden är Porsche Taycan Sport Turismo i grönt.

Uppdaterat: 2023-06-14 18:09

Christer
Tex att bli utelåst från bilen eller att man inte kan köra bilen ifall systemet låser sig.

Uppdaterat: 2023-06-14 19:16

Det finns ju Passat och flera andra kombibilar att välja på, snart ID7.

Uppdaterat: 2023-06-14 20:47
Axa skrev:

Christer
Tex att bli utelåst från bilen eller att man inte kan köra bilen ifall systemet låser sig.

Vad gäller konstiga buggar så går nog inget bilmärke eller mjukvara fri från problem. Men letar man problem så hittar man Axa.

Uppdaterat: 2023-06-15 10:29

Christer
Vad jag har läst mig till så har VAG inte den typen av problem. Buggar ja och säkert en hel del för vissa men inte att man blir utelåst eller att bilen är okörbar.

Uppdaterat: 2023-06-15 10:38
Axa skrev:

Christer
Vad jag har läst mig till så har VAG inte den typen av problem. Buggar ja och säkert en hel del för vissa men inte att man blir utelåst eller att bilen är okörbar.

Säger bara ID3. Var väl en följetång av problem m.m. Glömt det ?

Uppdaterat: 2023-06-15 12:48

Har det varit problem med ID3 där man inte kommit in i bilen eller inte kommit iväg därför att infotainmentsystem inte kommer igång?

Uppdaterat: 2023-06-15 22:52

Ja du Axa, du är då en VAG riddare som skall försvara dess förträfflighet.
Räcker att söka på problem ID3 så dyker det upp massor.
Endera så var du inte inte intresserad av elbilar då ID.3 lanserades eller så har du valt att inte ta reda på.
Det fanns väl knappt något som inte krånglade på ID.3:an då den lanserades. Var såpass mycket buggar att till och med handlarna upplyste om detta.

Uppdaterat: 2023-06-16 07:45

Om de gör en elkombi eller inte är mig egalt, har aldrig ägt en Volvo och kommer aldrig att äga en.

Uppdaterat: 2023-06-16 11:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Snoid
Jag har inte sagt något om att ID3 var fri från buggar. Att inte kunna låsa upp bilen eller kunna köra iväg anser jag är grava problem men inget jag läst mig till att ID3 haft.

Uppdaterat: 2023-06-16 12:06
Axa skrev:

Snoid
Jag har inte sagt något om att ID3 var fri från buggar. Att inte kunna låsa upp bilen eller kunna köra iväg anser jag är grava problem men inget jag läst mig till att ID3 haft.

Jo då, bara sök i ID.3 gruppen på FB. Var tidiga problem med att det inte gick att få i växel varesig framåt eller bakåt. Och bilar som fick bärgas till verkstad.
Skulle gissa på att det är rekord i buggig mjukvara på de första levererade ID.3 bilarna.
Fanns nån revolutionerande ny mjukvaruversion man väntade på som diskuterades flitigt.

Uppdaterat: 2023-06-16 12:26
Hackenbush skrev:

Om de gör en elkombi eller inte är mig egalt, har aldrig ägt en Volvo och kommer aldrig att äga en.

Vilken tur att vi fick veta det.

Uppdaterat: 2023-06-16 12:30
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Snoid
Jag har inte sagt något om att ID3 var fri från buggar. Att inte kunna låsa upp bilen eller kunna köra iväg anser jag är grava problem men inget jag läst mig till att ID3 haft.

Jo då, bara sök i ID.3 gruppen på FB. Var tidiga problem med att det inte gick att få i växel varesig framåt eller bakåt. Och bilar som fick bärgas till verkstad.
Skulle gissa på att det är rekord i buggig mjukvara på de första levererade ID.3 bilarna.
Fanns nån revolutionerande ny mjukvaruversion man väntade på som diskuterades flitigt.

En VW fan boy.

Uppdaterat: 2023-06-16 12:31

Snoid
Ok. Då har jag missat den buggen. Har nog bättre koll på ID4/Enyaq.

Uppdaterat: 2023-06-16 23:25

Christer
Jag?

Uppdaterat: 2023-06-16 23:25
Christer skrev:

Hackenbush skrev:
Om de gör en elkombi eller inte är mig egalt, har aldrig ägt en Volvo och kommer aldrig att äga en.

Vilken tur att vi fick veta det.

Nu blev du glad va? :-)

Uppdaterat: 2023-06-17 06:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Snoid och Christer
(Av någon anledning kan man inte radera eller redigera egna inlägg ovan)

Ja, jag gillar VAGs produkter. Mest för att de har modeller som passar mig, och för att de haft en bra ÅF på orten.
Fanboi vet jag inte. Å andra sidan har jag haft flera modeller från VAG men skulle tänka mig annat.

Sedan är det intressant att Christer använder uttrycket fanboi. Var inte din XC60 din första Volvo? Snacka om att ha fastnat i träsket isåfall.

Uppdaterat: 2023-06-17 11:45
Axa skrev:

Snoid och Christer
(Av någon anledning kan man inte radera eller redigera egna inlägg ovan)
Ja, jag gillar VAGs produkter. Mest för att de har modeller som passar mig, och för att de haft en bra ÅF på orten.
Fanboi vet jag inte. Å andra sidan har jag haft flera modeller från VAG men skulle tänka mig annat.
Sedan är det intressant att Christer använder uttrycket fanboi. Var inte din XC60 din första Volvo? Snacka om att ha fastnat i träsket isåfall.

Kom ifrån Opelträsket efter 46 år och har nu hamnat i Volvoträsket, nu i XC60 nummer 2. Vet inte i vilket träsk jag hamnar i om det blir en elbil. Kanske en Skoda Enyaq ? Eller Hyundai? Eller Kia?

Uppdaterat: 2023-06-17 13:05

Christer
Du är välkommen till elbilsträsket. :-)
Jag hade som nästa elbil siktet inställt på en Ioniq 6. Nu är jag lite tveksam då den faller på en del detaljer. Annars är jag lite sugen på att testa annat träsk än VAG-träsket.

Uppdaterat: 2023-06-17 16:49