Vi Bilägares forum

Ny varning: Vajerräcken klarar inte tyngre och större bilar

Ny varning: Vajerräcken klarar inte tyngre och större bilar

De vajerräcken som kan rädda liv vid en allvarlig olycka klarar inte de allt tyngre och större bilarna som rullar på vägarna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-12 06:30

Kommentarer

Bilskatten på eldrivna bilar bör höjas, så de får vara med att betala de extrakostnader de medför.

Uppdaterat: 2023-06-12 07:41
Lås inga trådar.

Ja, malus-beskattningen gör det otvivelaktigt lite skevt när det gäller den årliga vägskatten eller vad den nu kallas när de små pyttebilarna - typ Kia Picanto - kostar mångdubbelt jfr en bamsestor elbil.

Uppdaterat: 2023-06-12 08:30

Politiskt sett är inte bilskatten en vägskatt som tidigare utan ett styrmedel för att få bilköpare att välja de fordon som anses pk.
Förr gick man efter fordonets vikt när skatten bestämdes, sedan kom man på att man kunde styra utvecklingen åt önskvärt håll genom att även beskatta bränslet.
Och nu har vi också malus, det finns nog inga gränser när det gäller hittepågrejer för att beskatta bilägandet.

Uppdaterat: 2023-06-12 08:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, vi som har varit med ett tag har som sagt upplevt olika tankar ifrån våra styrande när det gäller "vägskatten".

Uppdaterat: 2023-06-12 08:58

Med allt som finns på bilarna idag borde de inte köra in i räcket alls.

Uppdaterat: 2023-06-12 09:23

Rikard, det är ju riktigt, men jag tror inte det är så vanligt att bilarna kör in i räcket, det är nog fortfarande föraren som gör det.

Uppdaterat: 2023-06-12 09:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kundernas fel, (alla köper... ju inte bil numera) när större delen av befolkningen är korkad, får det konsekvenser inom allt från onyttig mat och dålig klädkvalitet (slit och släng) till vansinnig biltrafik och entusiastisk uppslutning bakom krig.
Kort sagt, mänskligheten är helt blåst, och njuter, enligt sina bestämda uttalanden om saken, i fulla drag av att vara det, av nämnd orsak.

Uppdaterat: 2023-06-12 09:31

Nu blir i princip alla biltyper tyngre och inte enbart batteribilar - som konstaterats i flera trådar.

Uppdaterat: 2023-06-12 09:57

Inte elbilarnas fel, det är SUV modeller som driver upp vikten rejält. En vanlig elbil kan väga 1600-1900 kg, och det håller det för. Men alla dessa nya SUV elbilsmodeller som väger 2+ ton borde inte ens släppas ut på vägarna.

Uppdaterat: 2023-06-12 10:29

En annan anledning jag också tänkt påverkar mycket, är att alla dessa nya SUV elbilsmodeller också skall ha fyrhjulsdrift. Det kan skilja flera hundra kilo mellan dessa modellerna och vanlig tvåhjulsdrivna. Jag var lite intresserad av EX30 eftersom den precis lanserats, och då väger snikversionen under 2 ton, men skall du ha större batteri och fyrhjulsdrift så drar det iväg. Hade bilindustrin hållit kvar med vanliga sedan/kombi/hatchback modeller hade vi idag haft elbilar som vägt under 2 ton, haft mindre batterier, varit billigare att köpa för att man kan ha mindre batterier och samtidigt få lång räckvidd. Jag vet inte om alla plötsligt blivit korkade, men det kostar väldigt mycket energi att bygga höga fordon, med mycket luft under bilen.. och karossform som en "laduvägg". Det har gått för långt, det går idag inte köpa en vettig elbil med lite lastutrymme som är enkel och praktisk med lång räckvidd... du får motsatsen, en knubbig liten SUV bil modell, utan last utrymme och dålig räckvidd för ett högt pris. Wow, bra jobbat alla som styrt denna utvecklingen åt fel håll genom att inte vara kritiska mot SUV trenden!

Uppdaterat: 2023-06-12 10:37
saabnisse skrev:

Rikard, det är ju riktigt, men jag tror inte det är så vanligt att bilarna kör in i räcket, det är nog fortfarande föraren som gör det.

Om det inte är en Tesla med autopilot.

Uppdaterat: 2023-06-12 11:53

Om nu snittvikten på en bil 2008 var 1548 kg, varför dimensionerar man då vajerräcket för 1500 kg, och inte 2000 kg? För all visste ju att bilarna inte kommer att bli lättare med all säkerhetsutrustning, vare sig med eller utan batterier. Men som vanligt allt för att spara pengar 🤔

Uppdaterat: 2023-06-12 16:52

Vajerräcken var endast tänkta som en billig lösning att snabbt höja trafiksäkerheten på 13m vägar i väntan på budgetmedel till att kunna bygga ny trafiksäker motorväg. Och vi vet ju vad det blev av det när miljömupparna styrde om medlen från väg till kostsamma järnvägsprojekt, t.ex Västlänken i Göteborg tunnel i Varberg Mm.
Dvs det bidde en tummetott kvar och de billiga snabblösningarna är fortfarande kvar, t.ex E4 Gävle - Axmartavlan som fick mitträcke 2018. Men ännu inga pengar till ny motorväg
E18 Från Västerås och Väst ut byggs äntligen ut till motorväg med 4 körfält. Tog bara ca 20 år.

Uppdaterat: 2023-06-12 18:38

Byt till grövre vajrar. Hur svårt kan det va?

Uppdaterat: 2023-06-12 18:46

Inte enkelt alls, vajrarna går inte av. Men dom böjs ut eller så ”klättrar” bilen över
Kraften tas upp av rejäla betongförankringar i varje ände på vajern. Och dom är så klart även dimensionerade för en viss maximal last.

Uppdaterat: 2023-06-12 18:50
40-talisten skrev:

Byt till grövre vajrar. Hur svårt kan det va?

Det är lätt att påstå något, om man inte vet.

Uppdaterat: 2023-06-12 20:40

Snoid,
Va de inte redan 1998 som vajern Gävle - Axmartavlan kom dit efter alla dödsolyckor på den vägen ?

Uppdaterat: 2023-06-12 21:31
crylen skrev:

Snoid,
Va de inte redan 1998 som vajern Gävle - Axmartavlan kom dit efter alla dödsolyckor på den vägen ?

Jo det var det. Undrar varför jag skrev 2018 då jag till och med var på studiebesök på vägen innan vi projekterade den första i Värmland 1999.
Och som du skriver, det var ett av många vägavsnitt med många dödsolyckor och med Noll-visionen och lång tid innan man skulle få medel till vägutbyggnad så började man med denna ”quickfix”
Idén fick man från Frankrike som hade 2+1 lösningar.
Även vajerräcke valde man för att det var billigt och tar mindre plats i mitten av vägen samt att det ”fjädrar” tillbaka då det blivit påkört. Ett vanligt räcke är dyrare och förblir utböjt och inkräktar på motstående körbana och utgör ett hinder och en fara.

Uppdaterat: 2023-06-12 21:40

Man får uppgradera med extra vajrar på höjden och lägga kostnaden progressivt på fordonsskatten på tunga bilar.

Uppdaterat: 2023-06-12 22:09
hx30 skrev:

Det har gått för långt, det går idag inte köpa en vettig elbil med lite lastutrymme som är enkel och praktisk med lång räckvidd... du får motsatsen, en knubbig liten SUV bil modell, utan last utrymme och dålig räckvidd för ett högt pris.

Läser du inte forumet här ordentligt? Kunderna vill inte ha det du kallar "vettig" elbil, utan "motsatsen" och då gör tillverkarna helt enkelt detta, då det är vad som säljs och de tjänar pengar på.

Uppdaterat: 2023-06-13 05:40
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

hx30 skrev:
Det har gått för långt, det går idag inte köpa en vettig elbil med lite lastutrymme som är enkel och praktisk med lång räckvidd... du får motsatsen, en knubbig liten SUV bil modell, utan last utrymme och dålig räckvidd för ett högt pris.

Läser du inte forumet här ordentligt? Kunderna vill inte ha det du kallar "vettig" elbil, utan "motsatsen" och då gör tillverkarna helt enkelt detta, då det är vad som säljs och de tjänar pengar på.

Se filmen Idiocracy, är detta framtiden där alla mist förståndet?

Uppdaterat: 2023-06-14 21:27

Det är hög tid att elbilarna bär sina egna kostnader. Ombyggnationen ska elbilsägarna stå för. Och vad blir det av klimatet när allt måste byggas om? Hur många tusen ton mer CO2? Söte tid ...

Uppdaterat: 2023-10-12 22:50
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Det är hög tid att elbilarna bär sina egna kostnader. Ombyggnationen ska elbilsägarna stå för. Och vad blir det av klimatet när allt måste byggas om? Hur många tusen ton mer CO2? Söte tid ...

Jag har dock hört rykten om att det trafikskatten skall höjas för ICE-bilar för att dedikerat bekosta uppgradering av vajerräckena. Man monterar nya stolpar och en vajer till. Låter som ett bra förslag som tillsammans med höjd malus skall snabba på omställningen till eldrift.

Uppdaterat: 2023-10-13 08:08
Mr Snoid skrev:

SnookerPro skrev:
Det är hög tid att elbilarna bär sina egna kostnader. Ombyggnationen ska elbilsägarna stå för. Och vad blir det av klimatet när allt måste byggas om? Hur många tusen ton mer CO2? Söte tid ...

Jag har dock hört rykten om att det trafikskatten skall höjas för ICE-bilar för att dedikerat bekosta uppgradering av vajerräckena. Man monterar nya stolpar och en vajer till. Låter som ett bra förslag som tillsammans med höjd malus skall snabba på omställningen till eldrift.

Naturligtvis ska elbilar bära sina egna kostnader, det är hög tid att gå tillbaka till det tidigare beskattningssystemet som baserades på fordonets tjänstevikt kompletterat med en kilometerskatt och det ska givetvis gälla för alla fordon oavsett drivmedel.
Ägare av ICE har ju redan en avsevärt högre kostnad för drivmedel och underhåll jämfört med ägare till eldrivna fordon.
.

Uppdaterat: 2023-10-13 09:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Borde kilometerskatten vara lika hög oavsett drivmedel? Ska man ha beskattningen på el/bränsle baserat på energiinnehållet? Så att 1 kWh får samma skatt oavsett vilken energi man köper?

Uppdaterat: 2023-10-13 10:04
L. Mäkinen skrev:

Borde kilometerskatten vara lika hög oavsett drivmedel? Ska man ha beskattningen på el/bränsle baserat på energiinnehållet? Så att 1 kWh får samma skatt oavsett vilken energi man köper?

Blir nog svårt att beskatta efter energiinnehåll och när det gäller el måste man ju komma ihåg att den mesta elenergin som förbrukas används till helt andra saker än laddning av elbilar.
Det är därför beskattning ska gå efter tjänstevikt, ett tungt elfordon sliter ju avsevärt mer på vägen (och vajerräcken!) än en liten lätt småbil.
Och givetvis måste det till en beskattning i förhållande till körsträcka, som det nu är blir det ju helt fel när pensionären Andersson, som kör 700 mil om året, betalar mer i skatt än försäljare Pettersson som kör 7000 mil!

Uppdaterat: 2023-10-13 11:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Elbilar behöver inte ha så hög vikt. Snittet för de tre jag har haft är 1463 kg.

Uppdaterat: 2023-10-13 19:59

Bäst är väl om folk håller sig på vägen.
Märkligt nog verkar fler staket vara trasiga på sommaren än på vintern när det är halt, halka kan ju vara en orsak att hamna i staketet, men på sommaren......

Uppdaterat: 2023-10-14 13:39