Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
saabnisse skrev:
Och vad händer den som struntar i signalen och kör mot rött?
Har man bevakning?
I så fall är det ju onödigt med signalen.
Det är ju vanliga trafikljus! Brukar du strunta i dem?
I Sverige blir du av med körkortet om du kör mot rött.
Det var inte mig det gällde, men du måste inse att i många länder anses ett röd signal vid ett trafikljus utgöra en rekommendation att stanna och något som inte alla gör, speciellt om det inte finns övervakning.
Uppdaterat: 2023-05-26 08:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Även i Sverige så brukar väl ofta avståndet till slingorna som känner av ankommande bilar vara anpassade efter vägens tillåtna hastighet, så att trafikljuset slår om med lagom marginal för den som håller hastigheten. Det hindrar ju förstås inte någon att köra för fort om trafikljuset redan lyser grönt, men problemet med fartdårar brukar ju vara störst när trafiken är lugnare. Rött trafikljus har ju faktiskt fartdårarna hyfsad respekt för än så länge.
Italien har haft detta i många år, men lite annorlunda.
Normalt grönt ljus, men om man kommer för fort så slår det snabbt om till rött och man får stanna (och skämmas inför alla trafikanter bakom).
Har dock svårt att se hur detta skulle fungera i Sverige, då man avvecklat trafikpolisen.
Tyvärr skulle nog allt för många strunta i röd-ljuset, precis som man struntar i andra regler.
LC4ever, lustigt att du nämner just Italien som exempel, det är ju ett av de värsta länderna när det gäller att se just rödljus som en rekommendation!
Här i Sverige har jag märkt att man ser skyltad hastighet som en rekommendation.
Uppdaterat: 2023-05-30 00:11
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Medelvärdet ligger dock sällan över skyltad hastighet -med vissa undantag…Och det är medelvärdet (och dess standardavvikelse) som är relevant för den generella risknivån.
Min bestämda uppfattning är att hastigheten på vägarna har gått ned de senaste åren.
Kör 3000mil/år, men inte runt storstäderna i Sverige.
Måhända denna upplevda känsla av att hastighetsgränsen är en undre gräns är ett storstadsfenomen.
Min bestämda uppfattning är att hastigheten på vägarna har gått ned de senaste åren.
Kör 3000mil/år, men inte runt storstäderna i Sverige.
Måhända denna upplevda känsla av att hastighetsgränsen är en undre gräns är ett storstadsfenomen.
Min bestämda uppfattning är att hastigheten på vägarna har gått ned de senaste åren.
Min bestämda uppfattning är tvärtom att hastigheten istället gått upp på vägarna de senaste åren. Det är lätt att bilda köer och bli omkörd, trots att det till en början är till synes helt tomt på vägen i den riktning man kör. Och detta även om man håller max. tillåten hastighet med hjälp av gps.
Uppdaterat: 2023-06-07 02:37
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Mr Snoid skrev:
Min bestämda uppfattning är att hastigheten på vägarna har gått ned de senaste åren.
Min bestämda uppfattning är tvärtom att hastigheten istället gått upp på vägarna de senaste åren. Det är lätt att bilda köer och bli omkörd, trots att det till en början är till synes helt tomt på vägen i den riktning man kör. Och detta även om man håller max. tillåten hastighet med hjälp av gps.
Ja du har ju alltid varit en gnällkäring john2008.
Vad har du att tillföra i sak i tråden och som inte är personangrepp?
Uppdaterat: 2023-06-08 02:54
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Att jag håller med Snoid om att hastigheten har sjunkit på vägarna förstås!
Bra, men lägg ned personangepp i fortsättningen! Eller tycker du att det är okej att använda invektiv mot de som inte tycker samma som dig?
Uppdaterat: 2023-06-09 01:50
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Personangrepp raderas. Läs forumreglerna om något är oklart.
Vissa här skriver hellre personangrepp and skriver om artikeln.
Hur kan du radera mitt svar till John2008? när han sedan citerar det ?
"Christer skrev:
Att jag håller med Snoid om att hastigheten har sjunkit på vägarna förstås!"
Svaret var väl inget personangrepp.
Sen att john2008 är speciell är ju en annan sak.
Christer, det du skrev var ett rent personangrepp och det är inte tillåtet på forumet.
Du får gärna ha personliga åsikter, men du måste tänka efter innan du marknadsför dem.
Uppdaterat: 2023-06-09 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Christer, det du skrev var ett rent personangrepp och det är inte tillåtet på forumet.
Du får gärna ha personliga åsikter, men du måste tänka efter innan du marknadsför dem.
Christers inlägg raderades, men A.L får fortsätta att kalla oss tokstollar, begåvningsreserv, kåkfarare etc. Ingen åtgärd där...
saabnisse skrev:
Christer, det du skrev var ett rent personangrepp och det är inte tillåtet på forumet.
Du får gärna ha personliga åsikter, men du måste tänka efter innan du marknadsför dem.
Christers inlägg raderades, men A.L får fortsätta att kalla oss tokstollar, begåvningsreserv, kåkfarare etc. Ingen åtgärd där...
Det är alltid skillnad på folk och folk.
Det som stör mig är att det som ogillas och skall raderas, likförbannat återges i citeringen.
Som detta: "Christer skrev:
Ja du har ju alltid varit en gnällkäring john2008.
Vad har du att tillföra i sak i tråden och som inte är personangrepp?"
Christer, det du skrev var ett rent personangrepp och det är inte tillåtet på forumet.
Du får gärna ha personliga åsikter, men du måste tänka efter innan du marknadsför dem.
Ja det köper jag saabnisse, men det jag inte förstår är varför den personangripne citerar det jag skrev och DET raderas ej. Då är det väl ingen vits med raderingen eftersom personangreppet fortfarande kan läsas av alla. Moment 22!
Christer, det är borta nu, eller hur.
Men jag är faktiskt inte inblandad här överhuvudtaget, jag försöker bara förklara lite forumregler.
Jag är medveten om att jag nog är lite slapp att ingripa när det gäller ibland, men jag ska försöka att skärpa mig.
Som väl är finns ju fler moderatorer här som är mer observanta.
Men jag tycker vi lämnar det här nu och försöker bättra oss framöver.
Uppdaterat: 2023-06-10 20:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:
Christer, det du skrev var ett rent personangrepp och det är inte tillåtet på forumet.
Du får gärna ha personliga åsikter, men du måste tänka efter innan du marknadsför dem.
Christers inlägg raderades, men A.L får fortsätta att kalla oss tokstollar, begåvningsreserv, kåkfarare etc. Ingen åtgärd där...
Jag citerar åter Johann Wolfgang von Goethe (du får googla vem han var)
Pi skrev:
Saabnisse - i så fall är det nog snarare tolkningar av vad som är personliga resp allmänna påhopp.
Beror mest på till vem Hakken har ett horn i sidan.
Mycket stort plus på den! ;) Han har flera gånger raderat inlägg som varit långt ifrån påhopp eller annat bara för att det går emot hans åsikt eller personen är obekväm för hans syn på saker.
Kommentarer
Är väl rätt vanligt i Portugal och Spanien?
Och vad händer den som struntar i signalen och kör mot rött?
Har man bevakning?
I så fall är det ju onödigt med signalen.
Det är ju vanliga trafikljus! Brukar du strunta i dem?
I Sverige blir du av med körkortet om du kör mot rött.
Kan omöjligen vara lagligt i Sverige.
Det var inte mig det gällde, men du måste inse att i många länder anses ett röd signal vid ett trafikljus utgöra en rekommendation att stanna och något som inte alla gör, speciellt om det inte finns övervakning.
Nåja, nu lever vi i Sverige och där är rödljuskörning såvitt jag vet inte tillåten och straffas hårt om polisen observerar den.
Pi, det här handlade ju inte om Sverige!
saabnisse - oooops - där misstog jag mig. Mitt fel !
Upplevt denna typ av trafikljus i Portugal för flera år sedan
Även i Sverige så brukar väl ofta avståndet till slingorna som känner av ankommande bilar vara anpassade efter vägens tillåtna hastighet, så att trafikljuset slår om med lagom marginal för den som håller hastigheten. Det hindrar ju förstås inte någon att köra för fort om trafikljuset redan lyser grönt, men problemet med fartdårar brukar ju vara störst när trafiken är lugnare. Rött trafikljus har ju faktiskt fartdårarna hyfsad respekt för än så länge.
Italien har haft detta i många år, men lite annorlunda.
Normalt grönt ljus, men om man kommer för fort så slår det snabbt om till rött och man får stanna (och skämmas inför alla trafikanter bakom).
Har dock svårt att se hur detta skulle fungera i Sverige, då man avvecklat trafikpolisen.
Tyvärr skulle nog allt för många strunta i röd-ljuset, precis som man struntar i andra regler.
LC4ever, lustigt att du nämner just Italien som exempel, det är ju ett av de värsta länderna när det gäller att se just rödljus som en rekommendation!
I Stockholm finns (fanns?) det en praxis att smita över när rödljuset just slog om. Det kallas visst "nyrött..."
Här i Sverige har jag märkt att man ser skyltad hastighet som en rekommendation.
John - som en rekommendation när det gäller lägsta hastighet snarare...:)
Ja så är det lätt att uppfatta det.
Medelvärdet ligger dock sällan över skyltad hastighet -med vissa undantag…Och det är medelvärdet (och dess standardavvikelse) som är relevant för den generella risknivån.
MVH AL
Min bestämda uppfattning är att hastigheten på vägarna har gått ned de senaste åren.
Kör 3000mil/år, men inte runt storstäderna i Sverige.
Måhända denna upplevda känsla av att hastighetsgränsen är en undre gräns är ett storstadsfenomen.
+100
Instämmer!
Min bestämda uppfattning är tvärtom att hastigheten istället gått upp på vägarna de senaste åren. Det är lätt att bilda köer och bli omkörd, trots att det till en början är till synes helt tomt på vägen i den riktning man kör. Och detta även om man håller max. tillåten hastighet med hjälp av gps.
https://www.vibilagare.se/nyheter/hastigheten-pa-vagarna-har-minskat
https://www.trailer.se/artikel/lagre-medelhastighet-pa-svenska-vagar
Vad har du att tillföra i sak i tråden och som inte är personangrepp?
Bra, men lägg ned personangepp i fortsättningen! Eller tycker du att det är okej att använda invektiv mot de som inte tycker samma som dig?
Personangrepp raderas. Läs forumreglerna om något är oklart.
Vissa här skriver hellre personangrepp and skriver om artikeln.
Hur kan du radera mitt svar till John2008? när han sedan citerar det ?
"Christer skrev:
Att jag håller med Snoid om att hastigheten har sjunkit på vägarna förstås!"
Svaret var väl inget personangrepp.
Sen att john2008 är speciell är ju en annan sak.
Christer, det du skrev var ett rent personangrepp och det är inte tillåtet på forumet.
Du får gärna ha personliga åsikter, men du måste tänka efter innan du marknadsför dem.
Christers inlägg raderades, men A.L får fortsätta att kalla oss tokstollar, begåvningsreserv, kåkfarare etc. Ingen åtgärd där...
Det är alltid skillnad på folk och folk.
Det som stör mig är att det som ogillas och skall raderas, likförbannat återges i citeringen.
Som detta: "Christer skrev:
Ja du har ju alltid varit en gnällkäring john2008.
Vad har du att tillföra i sak i tråden och som inte är personangrepp?"
40-talisten, det kanske kan verka lite märkligt och är nog så också, men det är faktiskt skillnad på personliga och allmänna påhopp!
Saabnisse - i så fall är det nog snarare tolkningar av vad som är personliga resp allmänna påhopp.
Beror mest på till vem Hakken har ett horn i sidan.
Tolkningen behöver inte vara så svår.
Vänder man sig till en speciell person med sin åsikt är det ju helt klart!
saabnisse - i så fall har det nog missats en del i modereringen under senaste året.
Säkert!
Eller också har vissa "kändisar" här frikort för ev sagda invektiv och härskartekniker...
40-talisten - så kan det absolut vara.
Ja det köper jag saabnisse, men det jag inte förstår är varför den personangripne citerar det jag skrev och DET raderas ej. Då är det väl ingen vits med raderingen eftersom personangreppet fortfarande kan läsas av alla. Moment 22!
Christer, det är borta nu, eller hur.
Men jag är faktiskt inte inblandad här överhuvudtaget, jag försöker bara förklara lite forumregler.
Jag är medveten om att jag nog är lite slapp att ingripa när det gäller ibland, men jag ska försöka att skärpa mig.
Som väl är finns ju fler moderatorer här som är mer observanta.
Men jag tycker vi lämnar det här nu och försöker bättra oss framöver.
Jag citerar åter Johann Wolfgang von Goethe (du får googla vem han var)
”Det finns inget värre än aktiv dumhet”.
MVH AL
Mycket stort plus på den! ;) Han har flera gånger raderat inlägg som varit långt ifrån påhopp eller annat bara för att det går emot hans åsikt eller personen är obekväm för hans syn på saker.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.