Vi Bilägares forum

”Volvo har snålat in för mycket i nya EX30”

”Volvo har snålat in för mycket i nya EX30”

Volvo har gått lite för långt i effektiviseringsivern med nya elbilen EX30, tycker Erik Söderholm.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-08 12:30

Kommentarer

Saker som back-kamera och P-sensorer borde ju vara standard i en trots allt relativt dyr bil ifrån ett märke som dessutom är säkerhetsinriktat - får hoppas att det verkligen är det och inte som artikeln antyder. Och i alla fall en liten display framför ratten a'la Id.3 och andra. Läste nånstans att om man valde till reservhjul så blev bagageutrymmet begränsat till strax över 200 l - det låter extremt lite och i klass med småbilar a'la Picanto. F ö tyckte jag den verkar rätt OK men lite för många brister i mina ögon.

Uppdaterat: 2023-06-08 12:47

Avskalat och minimalistiskt = Trist och fult.

Uppdaterat: 2023-06-08 12:58
Pi skrev:

Saker som back-kamera och P-sensorer borde ju vara standard i en trots allt relativt dyr bil ifrån ett märke som dessutom är säkerhetsinriktat - får hoppas att det verkligen är det och inte som artikeln antyder. Och i alla fall en liten display framför ratten a'la Id.3 och andra. Läste nånstans att om man valde till reservhjul så blev bagageutrymmet begränsat till strax över 200 l - det låter extremt lite och i klass med småbilar a'la Picanto. F ö tyckte jag den verkar rätt OK men lite för många brister i mina ögon.

Det ser då ut att ingå, detta är standard i Core:
”Med den senaste sensortekniken strävar vi efter att tillhandahålla en säker plats i och runt bilen. En avancerad yttre sensor med upp till fem radars, fem kameror och tolv ultraljudssensorer övervakar kontinuerligt vad som händer runt bilen för att hjälpa föraren och, om det behövs, hjälpa till att skydda passagerare och personer runt om bilen. Och i kombination med de inre sensorerna kan bilen hjälpa till att förhindra att föraren blir distraherad eller dåsig.”

Är väldigt enkelt att gå in på Volvos hemsida och bygga sig en bil och blästra bland utrustning på de olika utrustningsnivåerna, då slipper man gissa 😉
https://www.volvocars.com/se/build/ex30-electric?cbv=1

Uppdaterat: 2023-06-08 13:18

Jag har inget emot instrument i mitten av bilen men de ska vara närmare framrutan, som i Citroën Picasso, tidigare Renault Espace m.fl.

EX30 har inget premiumpris utan konkurrerar med vanliga icke-premium, det förvånar mig. Klarar Volvo en sådan nedgradering av varumärket

Uppdaterat: 2023-06-08 13:47

Att titta igenom rattkransen för att se instrumenten har blivit en allt sämre idé allt eftersom rattarna blivit mindre och mindre. Jag använde hastighetsmätaren i Waze i flera år innan jag bytte till Tesla...

Uppdaterat: 2023-06-08 14:02
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
Det ser då ut att ingå, detta är standard i Core:
”Med den senaste sensortekniken strävar vi efter att tillhandahålla en säker plats i och runt bilen. En avancerad yttre sensor med upp till fem radars, fem kameror och tolv ultraljudssensorer övervakar kontinuerligt vad som händer runt bilen för att hjälpa föraren och, om det behövs, hjälpa till att skydda passagerare och personer runt om bilen. Och i kombination med de inre sensorerna kan bilen hjälpa till att förhindra att föraren blir distraherad eller dåsig.”
Är väldigt enkelt att gå in på Volvos hemsida och bygga sig en bil och blästra bland utrustning på de olika utrustningsnivåerna, då slipper man gissa 😉
https://www.volvocars.com/se/build/ex30-electric?cbv=1

Jag har spenderat en hel del tid i konfiguratorn innan jag skrev artikeln och när jag klickar på "Jämför utrustningsnivåer" står det så här:

Core: Parkeringshjälp vid backning
Plus: Parkeringshjälp fram och bak
Ultra: 360-graderskamera med 3D-vy

Men Volvo har flera gånger skrivit olika uppgifter om andra specifikationer kring bilen på olika ställen så det verkar lite oklart i nuläget.

Uppdaterat: 2023-06-08 14:23
Digital redaktör, Vi Bilägare
gmogmo skrev:

Att titta igenom rattkransen för att se instrumenten har blivit en allt sämre idé allt eftersom rattarna blivit mindre och mindre. Jag använde hastighetsmätaren i Waze i flera år innan jag bytte till Tesla...

Att titta genom rattkransen går dock utmärkt om ratten är lite fyrkantig, vilket är en tydlig trend i bilvärlden just nu av precis den här anledningen. Även EX30 har kantig ratt – men inget att titta på därigenom...

Uppdaterat: 2023-06-08 14:24
Digital redaktör, Vi Bilägare
gmogmo skrev:

Att titta igenom rattkransen för att se instrumenten har blivit en allt sämre idé allt eftersom rattarna blivit mindre och mindre. Jag använde hastighetsmätaren i Waze i flera år innan jag bytte till Tesla...

Jag känner inte igen mig i att det skulle vara problem att se instrumentering pga rattkransen. Jämfört med äldre bilar har digitaliseringen i många fall krympt instrumentering. Det här handlar nog mer om något annat.

Uppdaterat: 2023-06-08 15:35

Har de också tagit bort spolningen på lyktorna?

Först tänkte jag att EX30 var rätt mycket billigare än XC40, men när man läser att mycket är tillval i EX30 eller finns inte alls så kanske skillnaden är så stor.
Längre räckvidd och större bil överhuvudtaget är också värt något.

Uppdaterat: 2023-06-08 16:18
McTar skrev:

Har de också tagit bort spolningen på lyktorna?

Ser onekligen så ut. 20 år efter att de sista Volvo med strålkastartorkare tillverkades.

Uppdaterat: 2023-06-08 16:50

Konstigt. För när jag går in i konfiguratorn så ingår parkeringskamera, bak, i Core.

Uppdaterat: 2023-06-08 17:00

Konfiguratorn sätter sig nog snart, när Volvo fått ordning på grejerna. EX30 verkar vara av storlek som den tidigare Opel Mokka, som jag har ägt. En lagom storlek för 2 personer, men svår att packa om man är 4 som ska på semester. Absolut att jag skulle klara mig med en EX30, det jag i så fall får vänja mig med är bakhjulsdriften. Länge sedan man körde en bakhjulsdriven bil. Tror denna blir en populär bil, med tanke på att den är billigare än dagens Opel Mokka och Kia Niro EV och i nivå med ID.3. Konkurrenskraftigt prissatt av Volvo. Bra gjort.

Uppdaterat: 2023-06-08 17:24

Optimus
Nja, svårt att jämföra ID3 och XC30. När jag kollar snabbt så är ID3 bättre utrustad i billigaste version men går man upp till PRO S är den något sämre än Core.

Uppdaterat: 2023-06-08 17:34

Framtiden utvisar om Volvo satsat rätt eller inte.

Uppdaterat: 2023-06-08 18:07

Ju längre bort från vägen ögonen "befinner sig" destå längre tid tar det att reagera på någonting. På samma sätt är det omöjligt att läsa vägskyltar bara en liten vinkel bort från vart man tittar. (Prova att göra det som passagerare vid något tillfälle!)

Av den anledningen anser jag det vara så otroligt korkat av Volvo Cars att snåla in på en detalj som ett instrumentkluster i omedelbar närhet det område där hjärnans möjligheter att snabbt kunna läsa av värden finns. Vid ratten, alternativt som en Head-Up-display.

När kunskapen om hjärnans funktion och brister måste ha funnits hos en tillverkare som alltid skall ha satt säkerheten först måste beslutet ha fattats hos någon marknadsförare som prioriterade att inredningen skulle vara så lik konkurrenten "T---a" som möjligt...

Uppdaterat: 2023-06-08 19:10
Uky

När man kör Tesla med skärm i mitten är det inget problem, allt som behöver skötas vid körning sitter på spakar och scrollhjulen på ratten. Vill man spela en låt trycker man in höger scrollhjul och säger låttiteln, farthållaren ett tryck ned med växelväljaren, filhållningsassistenten två tryck då den även håller hastighetsgränserna under 80 km/h. Vindrutetorkaren ett tryck på blinkersspakens knapp, eller med röststyrningen. Upplever att det är befriande från 20-30 rattknappar som man kan trycka fel på. En head up display med hastighetsangivelse är helt ok men knappast speciellt säkerhetshöjande, de traditionella tillverkarna kan ju städa upp antalet knappar på ratten så blir det säkrare. Varför ska man pilla på en skärm när man kör när man kan njuta av körglädjen och njuta av landskapet ?

Uppdaterat: 2023-06-08 19:28

Ex30 och ID 3 är faktiskt inte jämförbara då ID3 är Passatrymlig i passagerarutrymmet, där ex30 är som en trång damsko.

Uppdaterat: 2023-06-08 19:29

JL
Du missar att många av oss har både och. Jag har stor skärm på sidan där viss information finns men inte i instrumentklustret. Det tar absolut längre tid att slänga en blick på stora skärmen än en liten skärm framför sig.

Uppdaterat: 2023-06-08 19:30

Jag tror nog inte det är så eländigt med den centrala Tesla skärmen
Frugan hade en Yaris med hastighetsmätare mm i mitten.
Dvs inspirationskällan till Tesla 😂
Funkade helt ok och inget man saknade med att inte ha hastighetsmätaren framför ratten.

Uppdaterat: 2023-06-08 19:35

Snoid
Finns ju oftast mer information än hastighet.

Uppdaterat: 2023-06-08 19:40

Axa, varför ska du titta på skärmen när du kör ? Det är väl bättre att hålla uppsikt på trafiken! Navigationen har ju en röst som säger vart man ska köra.

Uppdaterat: 2023-06-08 19:41
J.L skrev:

Axa, varför ska du titta på skärmen när du kör ? Det är väl bättre att hålla uppsikt på trafiken! Navigationen har ju en röst som säger vart man ska köra.

+100 på den.
Skärmen är bara ett störningsmoment jag märkt att jag ägnar onödig tid

Uppdaterat: 2023-06-08 19:53

Priset på en rimligt specad EX30 är över 590000:- lycka till med det!

Uppdaterat: 2023-06-08 20:21

JL och Snoid
Jag sitter inte och glor på skärmen när jag kör. Missta mig inte för Netflixtittande Teslaförare.
Men va bra att ni gärna kör utan instrumentkluster. Välj sådana bilar. Vad är nästa steg? Fingra på skärmen för att blinka?

Uppdaterat: 2023-06-08 20:37

V8
Tänkte lite samma sak. Och som påpekas i artikeln, kan man ju lika gärna välja XC40.

Uppdaterat: 2023-06-08 20:38

Tja när man läser era kommentarer begriper jag nu fullt ut varför ni bilister med de här fordonen inte längre klarar av att blinka eller hålla rätt hastighet inom tätorter inte klarar av att parkera fordonet på rätt sätt. Ni har helt tappat bort det här med att köra bil numera. En riktig bil är utrustad med riktiga hastighetsmätare och info i övrigt utan de här skärmarna. Skärmar är okej i flygplan i luften men ej i trafiken på asfalt. Någon skriver man kan bara lyssna på rösten jojo så jävla lätt om man är hörselskadad! Dagens bilar frånsett drivningssystemet är helt enkelt rena dårskapen. Man ska hålla koll på trafiken och inte på någon jävla datorskärm......

Uppdaterat: 2023-06-08 20:47
Förnuftig.
Axa skrev:

JL och Snoid
Jag sitter inte och glor på skärmen när jag kör. Missta mig inte för Netflixtittande Teslaförare.
Men va bra att ni gärna kör utan instrumentkluster. Välj sådana bilar. Vad är nästa steg? Fingra på skärmen för att blinka?

Nu har jag ägt ch kört bil med mätare i mitten likväl som där dom brukar vara. Ingen jätteskillnad som man säkert kan tro.
Nu har jag en bil med HUD och det är så klart käckt.
Men med polariserade solglasögon så tynar den bort.
Min erfarenhet säger att ju mindre info man kana få på skärmarna, desto bättre fokus på körningen blir det.

Uppdaterat: 2023-06-08 21:09

Snoid
Men varken i M3 eller XC30 så kan du få HUD som jag förstått. Så all information hamnar i mittskärmen. Jag tycker det är värdelöst och snålt av tillverkaren. Men å andra sidan är varken någon av modellerna intressanta för mig så det spelar väl mindre roll.

Uppdaterat: 2023-06-08 21:13

Hmm... jag hade hellre föredragit en skärm bakom ratten och ingen skärm alls i mitten. Den i mitten ersätts helt av en kompetent röststyrning och den bakom ratten lagom liten för att visa GPS-karta vid behov.

Varför skall man behöva "fibbla" med menyer på en skärm när det är betydligt enklare att bara säga det man vill?

Uppdaterat: 2023-06-08 21:46

Volvon har ju i alla fall riktig blinkersspak. Tesla model S och Y har ju t.o.m rationaliserat bort alla spakarna bakom ratten , vilket är ännu mer dumsnålt

Uppdaterat: 2023-06-13 06:49
V8-Power skrev:

Priset på en rimligt specad EX30 är över 590000:- lycka till med det!

Allt är relativt, men jag förstår inte riktigt varför man måste maxa sitt bilbygge. En single med schysst utrustning kostar absolut inte 590.000kr. Lite löjligt faktiskt V8-Power.

Uppdaterat: 2023-06-08 22:52

Någon som vet om EX30 läser skyltar och sätter farten efter dessa? Jag tycker den funktionen är bekväm, funkade väldigt bra när jag testade ID.3

Uppdaterat: 2023-06-09 00:11

Som jag redan påpekat - en liten skärm framför föraren a'la Id.3 borde inte vara alltför dyrbar och då skulle Volvo säkert tilltala flera köpare. Bara för att en del klarar sig utan innebär inte att det är en bra lösning som passar alla.

Uppdaterat: 2023-06-09 10:00
Axa skrev:

Snoid
Finns ju oftast mer information än hastighet.

Vad för mer info behöver man?

Uppdaterat: 2023-06-09 12:54
hx30 skrev:

Någon som vet om EX30 läser skyltar och sätter farten efter dessa? Jag tycker den funktionen är bekväm, funkade väldigt bra när jag testade ID.3

fast på ID-bilarna fungerar det sådär, då de mixar info från kartdata och kamera. Plötsligt blir det 90 av ingen orsak eller 70 på motorvägen… men annars är det väldigt bekvämt när det fungerar.
Hur Volvon gör framgår ännu inte.

Uppdaterat: 2023-06-09 14:54
*Robban
hx30 skrev:

Någon som vet om EX30 läser skyltar och sätter farten efter dessa? Jag tycker den funktionen är bekväm, funkade väldigt bra när jag testade ID.3

Det blir ju lagkrav på detta i år, så JA, alla bilar behöver ha detta i EU.

Uppdaterat: 2023-06-09 15:10
Optimus skrev:

V8-Power skrev:
Priset på en rimligt specad EX30 är över 590000:- lycka till med det!

Allt är relativt, men jag förstår inte riktigt varför man måste maxa sitt bilbygge. En single med schysst utrustning kostar absolut inte 590.000kr. Lite löjligt faktiskt V8-Power.

Det var en single med stora batteriet jag specade och den hamnade över 590000:- utan att vara på någåt sätt fullutrustad utan endast de komfortdetaljer och säkerhetsfunktioner man vill ha var tillagt.

Du måste välja ultra för att få de säkerhetsfunktioner många bilar har idag!
Twin maxad kostar 630-640000:-

Uppdaterat: 2023-06-09 16:00
Xtuz skrev:

Axa skrev:
Snoid
Finns ju oftast mer information än hastighet.

Vad för mer info behöver man?

Det beror ju lite vad man har för modell och tillval. Här är exempel på information jag vill ha lätt tillgänglig och i instrumentkluster. Blinkers/varningsblinkers på eller av (inte alltid man hör med hög musik), helljus på eller av och ifall det är Matrix eller inte, travelassist eller bara ACC, eventuella systemvarningar, batteriprocent och/eller räckvidd, styrka bromsåtervinning.

Uppdaterat: 2023-06-09 16:20

Det jag vill ha synligt är aktuell hastighet, vald hastighet på farthållaren, Waze och information om det som är i högtalarna. Eftersom jag kör elbil behöver jag inte hålla koll på om det är dags att tanka utan vet att energin räcker.

Uppdaterat: 2023-06-09 21:20

Citroën (t.ex. Picasso) och Renault (t.ex. äldre Espace, Scenic) har haft mätare i mitten nära vindrutan. Går utmärkt att se för mig. Finns i ögats synfält när man ser vägbanan och ögat behöver göra en minimal omställning av skärpan. Tesla har mätaren betydligt närmare föraren, och i mitten. Då måste man vrida ögonen/huvudet mer och det är trafikfarligt.

Uppdaterat: 2023-06-11 14:39

Men hur ofta tittar ni på hastighetsmätaren?
Jag sätter vägens hastighet på farthållaren och kör…

Uppdaterat: 2023-06-11 21:21
*Robban

Är det förbjudet att ha vissa krav på förarmillön här på forumet?

Uppdaterat: 2023-06-11 22:58
Pi skrev:

Är det förbjudet att ha vissa krav på förarmillön här på forumet?

+1

Och vad gäller hastighetsmätaren finns det ju situationer där man skippar farthållaren.

Uppdaterat: 2023-06-11 23:33
Pi skrev:

Är det förbjudet att ha vissa krav på förarmillön här på forumet?

Ja, det verkar så. Man får inte säga emot de som "vet bäst"

Uppdaterat: 2023-06-12 06:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Pi skrev:
Är det förbjudet att ha vissa krav på förarmillön här på forumet?

Ja, det verkar så. Man får inte säga emot de som "vet bäst"

Och vissa gillar inte att bli motsagda. I en diskussion finns det alltid olika åsikter. Skulle det vara fel?

Uppdaterat: 2023-06-12 07:57

Christer - man får visst ha olika åsikter men här verkar det som att det finns ett antal skribenter som absolut vet bäst och på alla sätt ifrågasätter varför andra vill ha lite mera info snabbt tillgänglig på den plats där den funnits på i stort sett alla fordon innan Tesla 3 och Y kom på marknaden - och nu Volvo Ex30. Varför inte bara acceptera att vi har olika krav ?

Uppdaterat: 2023-06-12 08:35

Frågan är ju vem som har rätt här, ViB som skriver att det saknas skärm framför ratten eller andra ställen som bland annat TV som skriver att det är en liten skärm där.

Jag tycker man kan vänta med att skrika varg innan man vet hur det ligger till......

Sen kan ju jag efter knappt 6000 mil i en Model Y säga att det är verkligen inga som helst problem med bara en centrumskärm, man behöver verkligen inte alls "titta bort" för att se hastighet t.ex. utan man ser mer än man tror i sitt siktfält. Med det sagt tror jag ju att Tesla gjort mer rätt som har en liggande skärm och det man behöver se under färd uppe i vänstra hörnet på skärmen.

Uppdaterat: 2023-06-12 11:20

Gaston
Och med flera tusen mil i bagaget med två skärmar så vet jag vad jag föredrar. För mig är det mer rätt att tillverkaren erbjuder information genom skärm bakom ratten eller HUD. Så tycker jag. Hur andra föredrar spelar mindre roll för mitt bilval och jag kan konstatera att det finns andra modeller för mig än EX30 eller Tesla Y/3.
Tycker dock att det är bedrövligt att man kallar det för innovation när det uppenbart handlar om besparing.

Uppdaterat: 2023-06-12 11:51

Pi skrev:" Varför inte bara acceptera att vi har olika krav ?"
Det var ju det jag skrev: " I en diskussion finns det alltid olika åsikter. Skulle det vara fel?"

Uppdaterat: 2023-06-12 13:42

Klart man får ha vilken åsikt man vill, men alla åsikter behöver väl även kunna ifrågasättas på ett schyst sätt, eller är det bara din åsikt som är rätt Pi… tillbakakaka

Uppdaterat: 2023-06-12 18:48
*Robban