Vi Bilägares forum

Nevs Emily provkörd – så bra är eldrivna GT-modellen

Nevs Emily provkörd – så bra är eldrivna GT-modellen

På rekordtid lyckades Trollhättans uträknade bilfabrik bygga en nästan komplett elbil – med motorer i hjulen. Vi kör en bil som fortfarande skulle kunna bli verklighet.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-09 06:00

Kommentarer

Hade ju önskat att den fick gå ett bättre öde till mötes. Verkar vara en superbil helt enkelt.

Uppdaterat: 2023-06-09 10:07

Galet, allt denna modellen inte blev verklighet.. är vansinnigt trött på diverse "trötta" SUV modeller som drar hutlöst mycket energi, klumpiga och helt enkelt omodernt tänkande att alla skall åka runt i "tanks".

Uppdaterat: 2023-06-09 13:59

Nevs lyckades uppenbart lösa att ge goda vägegenskaper även i höga farter samt anständig komfort, trots vår Saab-väns påståenden i forumet om det omöjliga med motorer ute vid hjulen.

Uppdaterat: 2023-06-09 21:20

Raphael, jag förstår att det är mig du syftar på, men det är bara bra, man ska ha olika uppfattningar.
Men min uppfattning står fast, hög ofjädrad vikt är aldrig bra för vägegenskaperna och därför bör inte motorerna sitta i hjulen.
Undantaget kan vara Michelins motorhjul där den mesta massan var avfjädrad, men det tillät inte så stora effekter och gav höga produktionskostnader.
Om man tittar närmare på Nevs lösning är den enda fördelen att det ger en utrymmesbesparing, man kan ge rymden inuti hjulen en funktion.
I övrigt är allt sämre, främst den ofjädrade vikten, men vad som är än värre är de ökande produktionskostnaderna som kommer att få eventuella spekulanter på projektet att tänka efter en gång till.
Hjulmotorer är ingen nyhet, de är utmärkta på långsamtgående arbetsfordon, men passar inte på bilar som ska framföras på våra allt sämre vägar i tillåten fart!

Uppdaterat: 2023-06-09 22:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, uppenbart har Nevs-bilen utmärkta vägegenskaper i 160 km/h och dessutom med fullt anständig komfort. Det visar ju de journalister som kört bilen istället för att föra spekulativa teoretiska resonemang.

Uppdaterat: 2023-06-11 00:07

Raphael, det är givetvis inte så svårt att få till utmärkta vägegenskaper även i 160 km/t på en rak jämn väg.
Jag tror inte det funnits några journalister som fått utsätta bilen för några mer avancerade förhållanden.
Och har du tänkt på att teoretiska resonemang inte behöver vara spekulativa utan vara grundade just på noggranna teoretiska beräkningar och mångårig erfarenhet genom praktiska prov?
Många bilkonstruktioner bygger på så låg ofjädrad vikt som möjligt.
Jag har nämnt den förr, Citroën DS som redan 1955 reducerade den ofjädrade vikten genom att ha lätta hjul (stålfälgar) med lätta Michelindäck och bromsutrustning vid diffen, bara knuten och en del av drivaxeln och upphänget var ofjädrat.
Varför gjorde man så, det var ju avsevärt dyrare?
Bl. a. Alfa har ju gjort liknande på t.ex. Giulietta och Alfasud och det finns liknande lösningar på många bilar med omvittnat goda vägegenskaper.
Men nu är det nog inte främst de vägegenskaper som dessa bilar får genom sin konstruktion som prioriterats på Emily GT, många brister har man delvis maskerat genom elektroniskt hokus-pokus och för allmänt bruk räcker det nog väl till.
Men det största problemet är nog det jag skrev om tidigare, de ökande produktionskostnaderna som kommer att få eventuella spekulanter på projektet att tänka efter en gång till.
Här kan man åter jämföra med bilen som låg så långt före, Citroën DS, det dröjde många, många år innan den genererade någon vinst!
Idag är vinstkraven också väldigt mycket högre.

Uppdaterat: 2023-06-11 09:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det ni glömmer är som vanligt med Saab att den förmodligen hade kostat mer än en miljon för att gå med vinst.

Uppdaterat: 2023-06-11 13:51
V8-Power skrev:

Det ni glömmer är som vanligt med Saab att den förmodligen hade kostat mer än en miljon för att gå med vinst.

Vad är det som får dig att tro att jag skulle glömt det?

Uppdaterat: 2023-06-11 20:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har också kört Emily - på SAAB:s provbana -med asfalt i ganska dåligt skick. Jag håller med Nisse, att hög vikt i "hjulen" är - generellt -o-bra för vägegenskaper, och hur det fungerar med Emilys hjulmotorer vid "svårare" driftfall, ex. grus/asfalt med potthål - vet jag inte.
Däremot - vid provkörning på provbanan, med Stelvio Quadrifoglio som referens, fungerade Emily förvånansvärt bra. Indikation men inget "bevis".
Ljudet var - självklart - hästlängder till Alfans fördel.

PS. Gudinnan var konstruerad/utlagd för en ny 6-cyl motor. Det visade sig att motorn - med den placering som var tänkt -gjorde att bilen - knappt - gick att svänga. Motorn skrotades. Gudinnan var alltså undermotoriserad. Då är det svårt att ta ut det pris som annars hade gjort bilen lönsam DS

Uppdaterat: 2023-08-17 19:50