Vi Bilägares forum

Fords udda idé: Takbox med elbilsbatteri

Fords udda idé: Takbox med elbilsbatteri

Ford kan vara på väg att utveckla ett ”nödbatteri” för elbilar som monteras på taket.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-09 10:52

Kommentarer

Alldeles fantastiskt vad batterikramarna hittar på "lösningar". Den ena fantastiskare än den andra.

Grundproblemet är att batterier inte är mogna för att användas som enda kraftkälla i fordon.

Uppdaterat: 2023-06-09 11:10

Alldeles utmärk dumdristig idé.. såvida det där batteriet inte väger mindre än typ 50 kg. En hög tyngdpunkt och mycket last i en takbox är inte så bra, hade varit bättre att ha den i en "bak box".

Uppdaterat: 2023-06-09 11:28

Dunder
Går ju alldeles utmärkt att att ha elbil. Och man behöver ens batteri i en takbox för att det ska fungera.

Uppdaterat: 2023-06-09 11:41

Dunder gillar inte elbilar. Inga elbilar...

Uppdaterat: 2023-06-09 11:43

Jag ogillar främst den politiska styrningen mot en produkt som är så långt ifrån mogen som denna är.
Att de inte går att ladda med någon reda är ett misslyckande.
Den totala avsaknaden av snabbladdare är ett problem. En laddare blir inte snabb bara för att klisterlappen på den säger det. Laddar den fullt på längre tid än det tar att fylla en tank bensin så är den med automatik långsam. Frågan är mest hur långsamt det går.

Uppdaterat: 2023-06-09 12:27

Dunder, det är du som inte är mogen för elbil ännu.

Uppdaterat: 2023-06-09 14:55
*Robban
EnannanRobban skrev:

Dunder, det är du som inte är mogen för elbil ännu.

Precis, sen finns ju bilar med olika räckvidd, allt från små batteripack som knappt klarar 20 mil till bilar som klarar över 50 mil.

Det man ska fråga sig själv är, kör man många gånger per år längre än säg 40-50 mil utan att kanske sova över någonstans? Om svaret är ja så kanske elbil inte är det bästa valet.

Är svaret snare att det händer ibland, men den allra största tiden om året handlar om några mil per dag, då funkar elbil perfekt och man "tankar" hemma.

Uppdaterat: 2023-06-09 15:19
- Peugeot e-208 GT 2022

Du ser bejje, även du kan ändra åsikt och klara dig med en bil som tar dig 30-35 mil mellan rasterna! 😊

Uppdaterat: 2023-06-09 16:45
*Robban
EnannanRobban skrev:

Du ser bejje, även du kan ändra åsikt och klara dig med en bil som tar dig 30-35 mil mellan rasterna! 😊

Ja det där med att tänka till ordentligt är svårt, ibland.

Uppdaterat: 2023-06-09 20:01

Ja jag behövde först ha en elbil själv för att inse att jag inte behöver mer räckvidd så länge laddningen är snabb nog.

Uppdaterat: 2023-06-09 21:50
- Peugeot e-208 GT 2022

Precis bejje, räckviddsångest är för de som inte kör elbil 😊

Uppdaterat: 2023-06-10 12:19
*Robban
bejje skrev:

Ja jag behövde först ha en elbil själv för att inse att jag inte behöver mer räckvidd så länge laddningen är snabb nog.

Ja det är inga större problem
Körde drygt 60 mil under veckan
Laddade två gånger, totalt 31 minuter för att fylla på 78kWh.

Uppdaterat: 2023-06-10 12:27

Tm3:an har rullat 130 mil i veckan två snabbladdningar à 10-15 min och laddning hemma i garaget. Inga problem. Hindret för flera är prisnivån på elbilarna dock. Men har man kateter och en kylväska mm och inte kommer ur bilsätet så förstår jag Dunderkommentatorns kritik att man inte kan köra 150 mil i 150 km/h på en laddning.

Uppdaterat: 2023-06-10 15:17
Mr Snoid skrev:

Ja det är inga större problem
Körde drygt 60 mil under veckan
Laddade två gånger, totalt 31 minuter för att fylla på 78kWh.

Mr Snoid skrev:

Tm3:an har rullat 130 mil i veckan två snabbladdningar à 10-15 min och laddning hemma i garaget. Inga problem. Hindret för flera är prisnivån på elbilarna dock. Men har man kateter och en kylväska mm och inte kommer ur bilsätet så förstår jag Dunderkommentatorns kritik att man inte kan köra 150 mil i 150 km/h på en laddning.

Ja som sagt, jag har insett att jag 1. inte kör så långt så ofta att jag behöerklaga och 2. att när jag välä gör det så är det inga långa stopp som jag ändå inte hade gjort om jag körtbensinbil på grund av andra anledningar jag ändå stannat för.

Idag körde jag hem från svärfar sent på kvällen efter att ha varit bortrest på en motorcykelträff.

Han bor visserligen bara 4-5 mil bort från där jag bor och när det är så nära så behöver man ju inte tänka alls på räckvidd ens för min lilla bil.

Hade laddat den till 80% innan jag körde till honom igår och idag när jag skulle köra tillbaka så kände jag stress att komma tillbaka så snabbt som möjligt innan kvällen var helt över, så jag brände på i maxhastighet för min bil på E22. Ni som vet mig sedan innan så har jag varit en fartdåre förr, men är absolut inte det idag utan kör i ganska normala hastigheter, men idag gjorde jag ett undantag och körde i 152 km/h som är maxhastighet på mätaren för min bil och den drog då jävligt mycket, men det spelade inte direkt någon roll då jag inte hade några som helst problem med räckvidden.

Men för info så drar den lille rackaren 3,8 kWh per mil i den hastigheten i 12 grader som det var ute.
Ca 2,0 i 100 för den som undrar så det är en enorm skillnad.
(törstig bil)

Uppdaterat: 2023-06-11 03:50
- Peugeot e-208 GT 2022

Som så ofta spårar tråden ur och börjar handla om helt andra saker.
Det var ju Fords ide´ om batteribox på taket som det handlar om och hur de ska lösa problemen med det.

Uppdaterat: 2023-06-11 09:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker talbox-batteri är en lösning på ett icke-problem och dessutom riskerar att skapa nya problem.

Uppdaterat: 2023-06-14 19:55