Vi Bilägares forum

Premiär för Volvo EX30: Här är Volvos nya elbil

Premiär för Volvo EX30: Här är Volvos nya elbil

Volvo har premiärvisat den nya elbilen EX30 som ska dra in nya kunder till märket och locka befintliga Volvoägare att gå över till eldrift. Så här står den sig mot konkurrenterna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-07 13:36

Kommentarer

Hur lågt luftmotstånd har den? 0,2*?

Uppdaterat: 2023-06-07 13:58

0.3* .. men vikten är under 2 ton.. wow, helt ärligt.. kommer det att vara sant?

Uppdaterat: 2023-06-07 14:05

Med en lätt odör av ryskt krig, kombineras bäst med en Marabou chokladkaka och en kopp Gevalia kaffe...

Inte så fräscht.

Uppdaterat: 2023-06-07 14:34

Ful front. Och idiotiskt att ett företag som säger sig satsa på säkerhet fortsätter med "I-pad"-idiotin. Långt ifrån trafiksäkert att sitta och fippla med en pekskärm när man kör.

Uppdaterat: 2023-06-07 15:50

Möjligen har de fått ner luftmotståndet genom den mindre fronten och kurvade motorhuven. Sedan har Volvo visat med XC40 att de kan få hyfsat låga förbrukningssiffror.
Dock är det totalsunkigt att de gör en Tesla och inte har instrumentering bakom ratten. Inte särskilt mycket säkerhetstänk. Vidare har jag nu hört mer om Google-systemet och de problem som är förknippade med det. Verkar oxå vara sunk.

I övrigt så får man gå upp i pris för att få räckvidd vilket gör att konkurrenterna blir mer intressanta.

Slutligen. Ratten är inte rund vilket lär göra Saabnisse besviken. ;-)

Uppdaterat: 2023-06-07 16:17

Fräsch design och framåtlutande teknik!

Uppdaterat: 2023-06-07 17:13

Swenssons
Vilken teknik skulle det vara som är ”framåtlutande”?

Uppdaterat: 2023-06-07 17:29

Jo, men visst… sedan har de varit vågade i prissättningen!

Uppdaterat: 2023-06-07 18:49
*Robban
Axa skrev:

Slutligen. Ratten är inte rund vilket lär göra Saabnisse besviken. ;-)

Helt riktigt, vad sjutton skulle de imitera Austin Allegros ratt för?
Det klarade ju inte ens Austin själva utan att behöva byta.
Hur kan det vara så svårt att få dessa fåntrattsdesigners att begripa att en ratt ska vara rund!

Uppdaterat: 2023-06-07 19:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä, inget wow och sug efter denna. XC40 o C40 har snyggare och renare linjer.
Den här har en spretig design. Bl a den där rundningen runt framhjulen, som påverkar motorhuvens linje, njääää.
Och sedan bara paddan i mitten..... Säkerhet någon? På Volvo?
Vilken Hyundai Kona jämför man med? Nuvarande eller kommande? Nuvarande kan bara snabbladdas med 77 kW, inte 100 kW.

Uppdaterat: 2023-06-07 20:04

Det står i listan att Renault Mégane E-Tech är 5m lång. Det stämmer inte. Den är 4,210 lång.

400 liter bagageutrymme är normalt för storleksklassen. Mégane har 440 liter, men snålt benutrymme bak. Kanske EX30 har bättre benutrymme bak.
Det återstår att se.

Instegspriset är lågt men det återstår att se vilken utrustning den har.

Att Volvo har problem med Google-systemet innebär inte att systemet är dåligt. Det är Volvos applikationer som behöver utvecklas. Renault har också Google systemet men verkar fungera bättre där.

Uppdaterat: 2023-06-07 20:46

Copy cats. Återstå att se när nyhetshajpen lagt sig hur den säljer. Laddningshastigheten är en svaghet, annars är den ovanligt järv för att komma från ett konservativt företag, kanske "Smart" ådran.

Uppdaterat: 2023-06-07 21:07

Jag tror den kommer sälja mycket tack vare lågt instegs pris. Jag själv kan faktiskt för första gången tänka mig köpa en Volvo. Hoppas bara den billigaste versionen har 17 tum eller helst 16 tum...då blir det riktigt intressant.

Uppdaterat: 2023-06-07 21:17

Men den var väl inte snygg någon stans.

Uppdaterat: 2023-06-07 21:23

Jag gillar den. Stort minus att det bara finns en skärm i mitten.

Uppdaterat: 2023-06-07 21:35

Jag väntar på Tesla Model 2...

Uppdaterat: 2023-06-07 21:39

Bra prissatt.
50k under id.3.

Uppdaterat: 2023-06-07 23:37

Tummen ner för DRL designen (som alltid), inga instrument rakt fram, är det om att det inte kommer HUD verkligen sannt? låter otroligt.
100 kg för hög vikt.
Och en Tesla-billig allmän utformning, hela bilen skriker billiga lösningar och sparande av kostnad på produktionen.
Utom på hk där man fläskar på, 180 hk hade räckt bra och ökat räckvidden, 272 är löjligt i en standardbil.
Fast förmågan att dra tunga last är ganska imponerande för en elbil.

Uppdaterat: 2023-06-08 08:19

N-iklas, om du bara nyttjar 180 hk får du lika lång räckvidd som om 180 hk vore max, men nu finns ju en effektreserv om den skulle behövas och då krymper naturligtvis räckvidden.
Men jag håller med om att bristen på instrument rakt framför ratten är idiotiskt, men HUD kommer nog så småningom.

Uppdaterat: 2023-06-08 09:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
N-iklas skrev:

Utom på hk där man fläskar på, 180 hk hade räckt bra och ökat räckvidden, 272 är löjligt i en standardbil.

Grejen är ju att hög effekt också ger hög regenerering vid inbromsning vilket ger längre räckvidd.

Uppdaterat: 2023-06-08 11:02

Volvo har ju byggt en standardmotor som de nu har bak i sina elbilar och som är på 272hk. Visst, de hade kunnat göra en mindre enhet som givit mindre effekt och som då kunnat vara lite lättare, men få varianter spar kostnad.

Uppdaterat: 2023-06-08 13:54
*Robban
Raphael skrev:

Det står i listan att Renault Mégane E-Tech är 5m lång. Det stämmer inte. Den är 4,210 lång.

Det var klantigt, först och främst var det ett avrundningsfel i tabellen och det är åtgärdat. Sedan har jag råkat titta på Renault Megane E-Tech (laddhybriden) som är 4,6 meter. Jag har ändrat till längden för E-Tech Electric (elbilen).

Uppdaterat: 2023-06-08 14:28
Digital redaktör, Vi Bilägare

Hur länge kommer det att ta innan Volvo insett att de glömt att montera hastighetsmätare mm framför föraren? Den här lösningen kan väl bara glädja de som går på allt utan att ifrågasätta idiotin.

Uppdaterat: 2023-06-09 19:00
Togga
Togga skrev:

Hur länge kommer det att ta innan Volvo insett att de glömt att montera hastighetsmätare mm framför föraren? Den här lösningen kan väl bara glädja de som går på allt utan att ifrågasätta idiotin.

Allt i Tesla-skärmen, då blir det billigare! EX30 är ett budgetbygge, allt för att komma under Id.3 i pris.

Uppdaterat: 2023-06-09 19:05
40-talisten skrev:

Togga skrev:
Hur länge kommer det att ta innan Volvo insett att de glömt att montera hastighetsmätare mm framför föraren? Den här lösningen kan väl bara glädja de som går på allt utan att ifrågasätta idiotin
Allt i Tesla-skärmen, då blir det billigare! EX30 är ett budgetbygge, allt för att komma under Id.3 i pris.

Billigare är väl en sak - men är det bra??

Uppdaterat: 2023-06-09 19:45
Togga
Togga skrev:

40-talisten skrev:
Togga skrev:
Hur länge kommer det att ta innan Volvo insett att de glömt att montera hastighetsmätare mm framför föraren? Den här lösningen kan väl bara glädja de som går på allt utan att ifrågasätta idiotin
Allt i Tesla-skärmen, då blir det billigare! EX30 är ett budgetbygge, allt för att komma under Id.3 i pris.

Billigare är väl en sak - men är det bra??

Har du testat?
Så jäkla lätt att sitta framför datorn och döma ut saker som helt säkert har lagts ner tusentals timmar i utvecklingstider för att komma fram till.
Själv så tänker jag tvärt om, när ett digitalt fora dömer ut en lösning, ja då är den troligen jättebra och väl genomarbetad i designfasen.

Uppdaterat: 2023-06-09 20:01
EnannanRobban skrev:

Volvo har ju byggt en standardmotor som de nu har bak i sina elbilar och som är på 272hk. Visst, de hade kunnat göra en mindre enhet som givit mindre effekt och som då kunnat vara lite lättare, men få varianter spar kostnad.

Ja och högre effekt kostar väldigt lite, samtidigt som man kan ta mer betalt för bilen.

Uppdaterat: 2023-06-09 20:01

Snoid
Men de flesta har ju redan nu en instrumentskärm och en skärm i mitten. Det är ju inte så svårt att testa. Då en hel del info finns i mittskärmen så vet man ju hur det upplevs att titta där kontra att titta på information bakom ratten.
Ja, det är en korkad lösning och gjord för att komma undan så billigt som möjligt. Till och med Tesla har valt instrumentskärm i dyrare modellen.

Uppdaterat: 2023-06-09 20:17

Axa-jag säger som +100 mannen - alltså +100!

Uppdaterat: 2023-06-09 20:29
L. Mäkinen skrev:

Hur lågt luftmotstånd har den? 0,2*?

0,28 enligt uppgift.

Uppdaterat: 2023-06-09 23:12
Power to the people
Grosser skrev:

L. Mäkinen skrev:
Hur lågt luftmotstånd har den? 0,2*?

0,28 enligt uppgift.

Så mycket mindre än 0.28 är nog svårt att få med SUV-designen.
Men oavsett vilket, är själva koefficienten bara delvis intressant, även frontarean påverkar!
Och en högre o bredare bil har större area genom luften än en lågbyggd smal.
Tex en EQS har Cd .209 och en Tesla 3 har 0.23.
Men EQE är stor (A=2.51m2) så Teslan (2.2m2) är effektivare genom luften.
Taycan är ett exempel på en bred låg hal bil genom luften.
EQA är tvärtom!

För intresserade av fysiken bakom:
Lite förenklat kan man skriva Cd * Front area = CdA

Så ska man ha en energieffektiv bil, se även på arean!

Uppdaterat: 2023-06-10 07:49
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Snoid
Men de flesta har ju redan nu en instrumentskärm och en skärm i mitten. Det är ju inte så svårt att testa. Då en hel del info finns i mittskärmen så vet man ju hur det upplevs att titta där kontra att titta på information bakom ratten.
Ja, det är en korkad lösning och gjord för att komma undan så billigt som möjligt. Till och med Tesla har valt instrumentskärm i dyrare modellen.

Kollar man lite mer noga så ser det ut att sitta en liten skärm på ratten, på samma vis som på ID bilarna, fast ännu mindre.
Kan gott vara så att hastigheten eller annan viktig info visas i den.
Men det återstår att se, nu är det mest journalister och YouTubers som gissar och även jag.

Uppdaterat: 2023-06-10 08:37

Efter vad journalisterna skrivit så finns ingen skärm framför ratten utan det ser bara så ut. Men vem vet...

Uppdaterat: 2023-06-10 08:38
Pi skrev:

Efter vad journalisterna skrivit så finns ingen skärm framför ratten utan det ser bara så ut. Men vem vet...

Kan så klart vara nån sensor för övervakning av förarens vakenhet som sitter där framför ratten. Mittskärmen och placeringen av viktig info överst och närmast föraren kommer troligen funka alldeles ypperligt.

Uppdaterat: 2023-06-10 08:45

Hmm, borde det inte vara en tändningsnyckel och golvplacerad växelspak också, som det alltid har varit ? :-)

Uppdaterat: 2023-06-10 08:54
J.L skrev:

Hmm, borde det inte vara en tändningsnyckel och golvplacerad växelspak också, som det alltid har varit ? :-)

Nej, rattväxel skall det så klart vara.

Uppdaterat: 2023-06-10 09:11

Mr Snoid jag kunde inte låta bli att vara ironisk med ett "det var bättre förr" tema. Ett antal företrädesvis män tycker att det ska se ut som det alltid gjort samt är omedvetna att modern teknik medger nyskapande interiörer.
En och annan kanske tycker chokereglaget är ett krav också :-)

Uppdaterat: 2023-06-10 09:22

Visst kan man vara ironisk men sanningen är nog att allt nytt inte nödvändigtvis måste vara en förbättring - ibland är det förändringar bara för förändringens egen skull eller inte minst orsakat av ekonomiska överväganden. Där det sistnämnda högst troligt är orsaken till Tesla/Ex30-lösningen av "instrumentpanel".

Uppdaterat: 2023-06-10 10:13

Att frontarean påverkar luftmotståndet är självklart så därför ska man ju jämföra bilar av samma typ. Tesla Model Y har 0,23. Allt som kommer ut efter den i samma klass bör vara bättre för att inte anses som ett misslyckande.

Uppdaterat: 2023-06-10 10:25

JL
Ganska korkat inlägg om bättre förr. När man i andra applikationer inför information på skärm för att underlätta för användaren, tex kylskåp, tvättmaskiner, diskmaskiner, så gör man här tvärtom. Man tar bort den skärm som är mest lättillgänglig för föraren och smetar in allt i en mittskärm.
Men det skulle inte förvåna mig om Tesla och Volvofanatiker skulle hitta på nya anledningar att försvara korkade lösningar. Till exempel ifall Tesla eller Volvo fick för sig att sätta en enda skärm i taket som någon slags tecken på ”innovation”.

Uppdaterat: 2023-06-10 11:03

Turligt nog har jag varken tvättmaskin eller kylskåp som har skärm fylld av information.
Tvättmaskinen närmar sig 20 år och kyl/frys blir 17 i år.
Har tjänat oss väl trotts avsaknad av digital information.
Men nog om det, jag skall provköra EX30 när det ges möjlighet och få bilda mig en uppfattning om hur bra/dåligt det är.

Uppdaterat: 2023-06-10 11:21
Axa skrev:

JL
Ganska korkat inlägg om bättre förr. När man i andra applikationer inför information på skärm för att underlätta för användaren, tex kylskåp”.

Som ansedd Volvofanatiker och +100 mannen, så håller jag med dig i din kritik om mittenskärm och ingen förarskärm framför ratten. Som info så köpte jag nytt kyl och frysskåp ifrån Husqvarna och där måste man öppna dörren för att se "infoskärmen". Idiotiskt.

Uppdaterat: 2023-06-10 12:44

Christer, jag köpte nyligen ett likadant och det konstiga är att infoskärmen visar börvärde i stället för ärvärde!
Vad gör den då för nytta?
Kan ju ersättas av en klisteretikett.
Men så dumt är det ju inte i Volvo, även om jag undrar om det inte är en felsatsning med enbart mittskärm.
Volvo har ju sedan 30-talet haft tydliga rätt placerade instrument.

Uppdaterat: 2023-06-10 21:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Samma på Samsung kyl/frys, öppna dörr för att se börvärden, korkat.

Och EX30 har ingen förardisplay, det är kameror för att övervaka föraren som sitter framför ratten.

Det finns flera Yotube-videos som visar bilen ingående i 4K så slipper ni gissa.

Uppdaterat: 2023-06-10 21:24

Har en kyl från Siemens utan display men en väldigt nyttig display på diskmaskinen. Poängen är att maskinerna idag har mängder med funktioner och en mängd olika programkombinationer att välja mellan. Då vill man gärna se information. Likadant med bil. Har jag travelassist eller bara ACC? Vad har jag satt för hastighet för farthållaren? Osv. Varför ska man då vända huvet för att titta på en skärm i mitten när det redan finns en vedertagen lösning för detta? Ännu värre ifall man måste knappa på skärmen för att få fram informationen.

Uppdaterat: 2023-06-10 21:39

Jag håller med dig Axa. Den viktiga informationen som hastighet. Inställd farthållarhastighet. Vilken hastighet gäller just nu. Nästa GPS visning m.m m.m skall vara framför föraren i HUD eller i förardisplayen. Inte i mittskärmen.

Uppdaterat: 2023-06-10 21:48

Håller också med Axa och Christer. Även mina Miele-skåp visar "bör-värden" men jag har en extra sensor inne i dem för att ha lite bättre koll. Men tyvärr har även Miele dolt allt bakom dörrarna

Uppdaterat: 2023-06-10 22:41

Ni glömmer en sak, högre markfrigång gör att mer luft passerar under bilen och detta drar upp förbrukningen. Det fanns en anledning till att bilarna blev lägre och lägre...för att sänka förbrukningen....sedan kom SUV trenden och det känns som någon helt förkastade historia och kända fakta.

Uppdaterat: 2023-06-12 21:48

Ja du HX, tror du verkligen att ditt ständiga tjatande om SUV, i alla tänkbara och otänkbara trådar, över huvud taget ger något annat resultat än att det eventuellt läsvärda du kanske råkar skriva, helt och hållet försvinner i ditt Mantra. Låter ta mig tusan som en Harikrishna munk som ständigt tjatar om nån Harry.

Uppdaterat: 2023-06-12 21:51
hx30 skrev:

Ni glömmer en sak, högre markfrigång gör att mer luft passerar under bilen och detta drar upp förbrukningen. Det fanns en anledning till att bilarna blev lägre och lägre...för att sänka förbrukningen....sedan kom SUV trenden och det känns som någon helt förkastade historia och kända fakta.

Det tragikomiska är att samtidigt som man väljer suv, så fortsätter man med samma klagokör om "höga" drivmedelspriser.

Uppdaterat: 2023-06-13 04:41
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.