Vi Bilägares forum

32 elbilar i test: Så lång blir räckvidden på sommaren

32 elbilar i test: Så lång blir räckvidden på sommaren

Många nya elbilar klarar inte den officiella räckviddssiffran ens i varmt sommarväder. Det visar ett nytt test från NAF.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-07 10:56

Kommentarer

Körde nya E-Niro förra helgen, sommar .. 20 grader ute och nästan ingen vind, bilen drog 2.05 kWh/mil vid 110 km/h.. det är för dåligt. Det innebär en teoretisk räckvidd vid motorvägsfart ca 28 mil, antagligen mindre. Kör man ca 90 km/h blir förbrukningen betydligt bättre och detta påvisar hur viktigt det är att inte ha SUV/MPV karosser som fångar mycket vind om man vill ha bra räckvidd. Det Norska testet ger jag inte mycket för, då har nog hastigheten mestadels varit under 90 km/h och då har inte karossen så stor betydelse för räckvidden.

Uppdaterat: 2023-06-07 11:12

Fast det är ju tillåtet att köra t ex max 90-100 km/t även på svenska 100--120-vägar, hx30.

Uppdaterat: 2023-06-07 11:49

Xpeng P7 och Polestar2 är väl dem som överraskar lite åt det positiva hållet.
Hyundai ioniq 6 negativt.

Uppdaterat: 2023-06-07 15:03
V8-Power skrev:

Xpeng P7 och Polestar2 är väl dem som överraskar lite åt det positiva hållet.
Hyundai ioniq 6 negativt.

Ja, lite pinsamt med Ioniq 6. Ännu en model 3-dödare/kopia som kommer kortare än originalet.

Uppdaterat: 2023-06-07 16:01

Hur tänker ni nu? Polestar 2 hamnade längre ner på listan. Några kineser imponerande, andra totalfloppade.
Tesla S- riktigt bra. Nissan Ariya gjorde också riktigt bra ifrån sig.
Jag hade också hoppats på Ioniq 6. Tappade nästan 8 % mot WLTP men det verkar ändå som att den har fina låga förbrukningssiffror.

I Norge sänks priserna på Ariya och jag har för mig Ioniq 6. Får hoppas att det även sker i Sverige.

Uppdaterat: 2023-06-07 16:11

Polestar väldigt låg förbrukning och kommer långt trots den kantiga karossen. Xpeng låg förbrukning och kommer längre än deklarerat.
Polestar kommer näst längst och under 14 kWh per 10 mil. Xpeng ännu lägre förbrukning. Hyundai drar ungefär detsamma som dessa två trots karossformen som inte är bra för utrymmena.

Uppdaterat: 2023-06-07 17:46

V8
Ja, Xpeng gick längre än deklarerad räckvidd men inte Polestar. Se här https://www.motor.no/aktuelt/kinesere-forst-og-sist-i-rekkeviddetesten/250051

Nissan Ariya hade ännu bättre räckvidd trots kantighet och högbygge.
Tycker det var den modellen som imponerade mest av ickekineserna.

Uppdaterat: 2023-06-07 17:52

Jag bryr mig inte så mycket om jämfört med deklarerad förbrukning.
Jag konstaterar att Polestar och Xpeng har låg förbrukning och kommer långt.
Nissan är också en av dem som är väldigt bra och på samma nivå.

Vet inte hur du läser tabeller men Polestar kom näst längst dvs längre än Nissan.

Uppdaterat: 2023-06-07 18:41

Ja Polestar, och så även XC40, har gjort ett rejält lyft med den nya motorn och bakhjulsdriften. Från att vara nästan usla till riktigt bra, är inte bara att bygga en ny elbil eller konvertera en ICE bil och få den energieffektiv.
Men jag är mer intresserad av årssnitt än en test under nästan optimala förhållanden för en elbil.

Uppdaterat: 2023-06-07 18:38

V8
V8
Läs! Deklarerad räckvidd. Inte förbrukning.

Uppdaterat: 2023-06-07 18:41

Gissar att denna Polestar dessutom har en motor byggd i Skövde vilket är trevligt.

Uppdaterat: 2023-06-07 18:41

Snoid
Kanske lite beroende på ens körmönster. Jag och kanske många med mig kör mer på sommaren än på vintern.
Men jag håller med dig. Vintertestet ger ju en indikation på hur elbilarna presterar under mer utmanande förhållanden. Årssnittet är naturligtvis bäst att titta på.

Uppdaterat: 2023-06-07 18:46
Axa skrev:

Snoid
Kanske lite beroende på ens körmönster. Jag och kanske många med mig kör mer på sommaren än på vintern.
Men jag håller med dig. Vintertestet ger ju en indikation på hur elbilarna presterar under mer utmanande förhållanden. Årssnittet är naturligtvis bäst att titta på.

Jag kör nästan mer på vintern då det bär av till husvagn och slalomåkning nästan varje helg, 32 mil t.or. Så vinterförbrukningen är viktig för min del. 19,2 är status nu efter 4400mil två vintrar och inne på andra sommaren. Lutar åt knappt 19 kWh/100km på årsbasis.
Bilen går tillräckligt långt och laddar snabbt så det är inget problem.
Men blir nån form av hysteri runt elbilar, dom skall ta minimalt med ström och ha jättelång räckvidd. Inget av detta är egentligen väsentligt i det vardagliga livet med en elektriskt driven bil.
Viktigare är samma kriteria som tidigare, komfortabla säten, ett utseende man gillar, hyfsat tyst i kupén, eventuella andra praktikaliteter man är begeistrad av.
Och framförallt att bilen är pålitlig och fungerar.

Uppdaterat: 2023-06-07 19:09
Axa skrev:

V8
V8
Läs! Deklarerad räckvidd. Inte förbrukning.

Men herregud, detta test går ju ut på att ta reda på just verklig förbrukning och räckvidd. Ligger bättre ny tabell ute nu.
https://www.vibilagare.se/nyheter/rackvidd-i-elbil-pa-sommaren-2023-har-ar-resultatet

Uppdaterat: 2023-06-07 19:30

V8
Jag tror inte på gud men jag tror på läsförståelse. Om du läser testet igen så ser du att Ariya presterar 9% längre räckvidd än deklarerad räckvidd och har även lägre förbrukning än Polestar i testet. Du vet, förbrukning och räckvidd hänger ihop.

Uppdaterat: 2023-06-07 20:05

Snoid
Jo, antar väl att det finns folk som reser med bil på vintern.
Håller med dig att det är väldigt mycket hets kring elbilar ifråga om räckvidd och förbrukning. Å andra sidan vill man ju inte betala en massa i onödan för ineffektiva drivlinor.

Uppdaterat: 2023-06-07 20:23
Axa skrev:

Snoid
Å andra sidan vill man ju inte betala en massa i onödan för ineffektiva drivlinor.

Apropå Enyaq iV80 och den oförklarliga energitörsten vintertid 😂🤣
Öppet mål Axa.

Uppdaterat: 2023-06-07 21:27

Snoid
Nja, vid tidpunkten jag beställde hade inga vintertest genomförts så man hade ingen aning. Å andra sidan har den massa andra positiva egenskaper och fortfarande snål, om man vill, sommartid. Jag är fortfarande nöjd trots att den har överförbrukning på vintern. Å andra sidan kör jag inte ofta långt på vintern men hade jag gjort det hade jag inte varit nöjd.

Uppdaterat: 2023-06-07 21:53
Axa skrev:

V8
Jag tror inte på gud men jag tror på läsförståelse. Om du läser testet igen så ser du att Ariya presterar 9% längre räckvidd än deklarerad räckvidd och har även lägre förbrukning än Polestar i testet. Du vet, förbrukning och räckvidd hänger ihop.

Jag tror du missuppfattat alla mina svar.
Jag avser inte jämförelsen uppgiven och uppmätt räckvidd utan hur långt bilarna går i verklig körning samt tillhörande förbrukning, vilket självklart är det mest intressanta.
Jag skrev även att Nissan tillhör samma kategori.
Tesla tar jag inte heller upp eftersom dem normalt sett alltid ligger bra till avseende det här.

Jag är totalt ointresserad av avvikelse i % på uppgiven och uppmätt körsträcka, för mig är verklig räckvidd och förbrukning det enda som är intressant.

Uppdaterat: 2023-06-07 22:34

V8
Ok. Men jag vill mena att skillnaden mellan uppmätt och deklarerad räckvidd inte är helt ointressant. Man vill ju helst inte betala i onödan för en batteristorlek som långt ifrån inte når upp till deklarerad räckvidd.
Om man inte når upp till deklarerad räckvidd behöver ju tillverkare effektivisera drivlinor och få ner förbrukning.

Uppdaterat: 2023-06-07 22:55

Referenstester är alltid bra att göra, mycket intressant konsumentupplysning. För att folk ska inse vikten av frontareans och aerodynamiken skulle testet repeteras på motorväg, då kommer definitivt skillnaderna mellan bilmodellerna avslöjas.

Uppdaterat: 2023-06-08 06:17

Autobahntest i 130km/h vid 20 grader och 0 grader, då blir effektiviteten (eller brist därav) tydligare avslöjad. Ett bättre test.
Inte lika ofta det är påtagligt kallare än noll, och påtagligt varmare än 20.
Att mäta räckvidden i stadstrafik upp till 70 km/h är meningslöst, där klarar alla elbilar en normal pendling redan.
Och i 90km/h är skillnaderna relativt små, jämfört med i 120-130.

Eller så köper man en Tesla, de är två klasser bättre än alla andra på effektivitet. Men de ligger 10år före alla andra...
Ju mer jag läser på, desto mer inser man att Tesla är ett otroligt bra val.
Om det nu inte var för bullret och inredningen...

Uppdaterat: 2023-06-08 06:24
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Det har ju gjorts test på autobahn vilket jag tidigare hänvisat till i någon tråd.

Uppdaterat: 2023-06-08 10:58