Vi Bilägares forum

Hur länge håller oljan efter oljebyte?

Hur länge håller oljan efter oljebyte?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-01 05:00

Kommentarer

Det enkla svaret är: Byt varje höst även om du kör lite, så dyrt är det inte om du kan göra oljebytet själv, vilket köp av OKQ8 olja tyder på. 5-800 kr inkl filter, kan det vara värt att känna sig trygg med oljan och slippa tänka på det.

Antagligen är oljan OK längre, men enligt mig helt enkelt inte värt att chansa.

Uppdaterat: 2023-06-01 07:48

Man ska absolut byta oljan en gång per år även om man få mil per år. Oljekostnaden per byte är dessutom försumbar jämfört med ett fordons övriga kostnader. Oljebytet är avgörande för hur länge en motor kommer att hålla.

Uppdaterat: 2023-06-01 08:13

Och ni som rekommenderar årliga oljebyten, var 150:e mil, vilka data bygger ni det på? Eller är det enbart känslor och rädsla? Är förste och ende ägare till en Citroën 2007 HDi 1,6 l, som också körts under 200 mil/ år de senaste 5 åren och bytte nu 5 år efter förra oljebyte. Oljan var helt fin och bilen har fungerat utmärkt och motorn håller alla värden inkl. förbrukning perfekt.

Uppdaterat: 2023-06-01 17:49
Argumentera inte med idioter. De drar ned dig till sin egen nivå och slår dig med sin erfarenhet.
Ida G Sol skrev:

Och ni som rekommenderar årliga oljebyten, var 150:e mil, vilka data bygger ni det på? Eller är det enbart känslor och rädsla? Är förste och ende ägare till en Citroën 2007 HDi 1,6 l, som också körts under 200 mil/ år de senaste 5 åren och bytte nu 5 år efter förra oljebyte. Oljan var helt fin och bilen har fungerat utmärkt och motorn håller alla värden inkl. förbrukning perfekt.

Helt enig, varför ska man göra en massa onödiga servicar, att kasta bort pengarna.

Uppdaterat: 2023-06-01 18:57
J.L skrev:

Ida G Sol skrev:
Och ni som rekommenderar årliga oljebyten, var 150:e mil, vilka data bygger ni det på? Eller är det enbart känslor och rädsla? Är förste och ende ägare till en Citroën 2007 HDi 1,6 l, som också körts under 200 mil/ år de senaste 5 åren och bytte nu 5 år efter förra oljebyte. Oljan var helt fin och bilen har fungerat utmärkt och motorn håller alla värden inkl. förbrukning perfekt.

Helt enig, varför ska man göra en massa onödiga servicar, att kasta bort pengarna.

Tesla behöver ingen service, så varför ska jag behöva göra det på min bil? Säkert bara ett sätt att lura folk på pengar...

Uppdaterat: 2023-06-01 20:22

Men den etanolmotorn så skulle jag kosta på mig byte varje år. Den är tyvärr känd för att vara problematisk.
Så vill du vara helt säker på att den kommer hålla, byt varje år.

Uppdaterat: 2023-06-03 11:08

Tja, att byta olja och filter stift mm.
Det kallar jag att ha bilen på "Spa".
V8an gillar "Spa" var 3e månad. GTI'n Golf (vinterbil) är på "Spa" var 500/mil. Avgörande är hur hårt bilen jobbar, kvalitet och ålder klart. För min del är smörjning och kylning prioritet som uppenbarligen fungerar.

Finns ju även vanliga intervaller.

Uppdaterat: 2023-06-03 12:26

https://www.vibilagare.se/users/390mustang67cab precis. Du är en bilälskare. Logik kommer långt ned på listan. Sådana göder bilhandelskedjorna. Inget fel idet. Jag är ingenjör bl a. Tog fartygsmekanikerexamen på Sjöbefälsskolan - 81. Marinens dieslar, Sjöfartsverkets isbrytare. Har bytt några liter olja. Därpå Chalmersstudier i kemiteknik mm. Gör det ni i er oro sover bäst med, jag sover i min kunskap gott också jag. Ich jag har mest tid över. 😀

Uppdaterat: 2023-06-03 23:41
Argumentera inte med idioter. De drar ned dig till sin egen nivå och slår dig med sin erfarenhet.

Ur rent terapeutisk synpunkt kan man byta olja,stift ,filter en gång i månaden om själen mår bättre av det och plånboken är stor :-) .

Uppdaterat: 2023-06-04 08:40

Är du tribolog?

Hur du bytt olja i marindieslar eller att du har skola från 1981 gör ju inte att du har en enda aning om brister eller hur en Duratec HE i4 1,8F ska underhållas. Det visar mer på en okunskap när du måste hävda dig.

Ida G Sol skrev:

https://www.vibilagare.se/users/390mustang67cab precis. Du är en bilälskare. Logik kommer långt ned på listan. Sådana göder bilhandelskedjorna. Inget fel idet. Jag är ingenjör bl a. Tog fartygsmekanikerexamen på Sjöbefälsskolan - 81. Marinens dieslar, Sjöfartsverkets isbrytare. Har bytt några liter olja. Därpå Chalmersstudier i kemiteknik mm. Gör det ni i er oro sover bäst med, jag sover i min kunskap gott också jag. Ich jag har mest tid över. 😀

Uppdaterat: 2023-06-04 15:41

På Saabs biopower skulle man byta olja var 750:e mil när man körde på E85.
1500 om man bara tankade bensin.

Uppdaterat: 2023-06-04 15:46
Mr Snoid skrev:

På Saabs biopower skulle man byta olja var 750:e mil när man körde på E85.
1500 om man bara tankade bensin.

Trams, var har du fått det ifrån?
Enligt instruktionsboken rekommenderas oljebyte var 3000:e mil eller en gång per år.
Men vid körning på enbart E85 gäller 1500 mil.

Uppdaterat: 2023-06-04 20:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ford hade 1000 mils oljebytesintervall på E85-motorer och som Saabnisse säger hade Saab 1500 mil - om inte minnet sviker.

Uppdaterat: 2023-06-04 23:13
saabnisse skrev:

Mr Snoid skrev:
På Saabs biopower skulle man byta olja var 750:e mil när man körde på E85.
1500 om man bara tankade bensin.

Trams, var har du fått det ifrån?
Enligt instruktionsboken rekommenderas oljebyte var 3000:e mil eller en gång per år.
Men vid körning på enbart E85 gäller 1500 mil.

Då mindes jag fel, var tvungen att byta olja ett par gånger om året. Och det var i alla fall hälften så långt mellan intervallen när man körde på E85, så något mindes jag rätt 😉

Uppdaterat: 2023-06-05 07:01

Jämför inte oljebyten på bensin/etanol och diesel.
Lite diesel i oljan gör ingen skada, bensin, framförallt etanol gör skada, särskilt om motorn inte får bli riktigt varm så det dunstar bort.

Uppdaterat: 2023-06-05 12:53
J.L skrev:

Ur rent terapeutisk synpunkt kan man byta olja,stift ,filter en gång i månaden om själen mår bättre av det och plånboken är stor :-) .

Ja, man ska inte underskatta placeboeffekten. ☺️

Uppdaterat: 2023-06-07 02:43
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Amerikanska bilister uppmanas göra oljebyten flera gånger om året. Det finns verkstäder typ Quick Lube som enbart sysslar med dessa jobb. Var nog motiverat förr, med dåtida billiga och dåliga mineraloljor på marknaden. Med dagens syntetoljor krävs inte samma frekvens på oljebytena, men traditionen att ofta göra oljebyte verkar leva kvar.

Uppdaterat: 2023-06-07 11:48

Fanns i slutet av 1950=talet oljebytarmanicker som enkelt sög ut olja via hålet för oljestickan.
Sedan var det bara att fylla på, tog inte mer än fem minuter och ingen behövde smutsa ner sig.
Inga filter var uppfunna.
Men det var då det behövdes byte var 200:e mil!

Uppdaterat: 2023-06-08 21:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Fanns i slutet av 1950=talet oljebytarmanicker som enkelt sög ut olja via hålet för oljestickan.
Sedan var det bara att fylla på, tog inte mer än fem minuter och ingen behövde smutsa ner sig.
Inga filter var uppfunna.
Men det var då det behövdes byte var 200:e mil!

70 års utveckling har tydligen gett något.

Uppdaterat: 2023-06-08 21:23

Guran
"70 års utveckling har tydligen gett något."
Ja, och det var ju inte ovanligt med en motorrenovering vid 5000 mil trots perfekta oljebyten.
Hade en bekant som jobbade med vägbyggen, han körde ca 5000 mil om året och envisades med Dauphine som krävde nya foder och kolvar efter 3500 mil!

Uppdaterat: 2023-06-09 08:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - sådana manicker finns fortfarande och används på olika typer av motorer - bl a inombordare på båtar. Men inget hindrar ju att de kan användas även på bilmotorer - om det finns en oljesticka förstås vilket inte är säkert.

Uppdaterat: 2023-06-09 10:20

Pi, jag vet, jag har själv en sådan oljebytarpump sedan den tid jag hade en tung inombordardiesel, det var ju enda möjligheten vid oljebyte.

Men de här som fanns vid mackarna var lite annorlunda, en kärra med ett par plastklot och en behållare, men jag tror inte de fanns så många år.
Oljorna blev snabbt bättre och allt fler bilar fick filter så behovet av täta oljebyten försvann.

Jag har funderat på vad ett oljebyte och en rundsmörjning som var på 1950-talet skulle kosta idag, t.ex. på en MB 180 som kom 1954, den hade 36 nipplar som skulle smörjas var 100e mil!

Uppdaterat: 2023-06-09 10:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre