Vi Bilägares forum

Ny vätgasmack öppnar i Småland

Ny vätgasmack öppnar i Småland

Första av sitt slag –använder energi från eget vindkraftverk.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-02 14:45

Kommentarer

Nu stod det ju inte i artikeln var i Småland den ska vara, men oavsett, vem ska tanka där är det tänkt?
Möjligen tyngre trafik än personbilar, men man måste vara bra puckad om man köper en vätgasbil idag som både privatperson eller företag om det handlar om personbilar.

Sånt där kanske funkar för bussar och lastbilar som inte kör långa sträckor från där de utgår från, men för personbilar funkar det inte idag med så få möjligheter till tankning och skyhöga priser som även är högre än vad diesel kostar.

Varför skulle man vilja tanka det dyraste bränslet som finns för personbilar och samtidigt ha svårt att hitta ställen att tanka?

Uppdaterat: 2023-06-02 16:19
- Peugeot e-208 GT 2022

Tesla Björn har nyss Testat Toyota Mirai och den drar bra mycket vätgas och kostnaden per/mil är mer en dubbelt så dyrt en diesel bil i Norge.

Så ska bli spännande med alla som förespråkat vätgas pga att man kan tanka lika fort som med sin ice bil.

Vätgas bilen är också betydligt tröttare en elbilen och service kostnaderna och underhåll är mer för vätgas bilen pga konstruktionen.

Det säljs 5 vätgas bilar per år i Sverige och garanterat endast företag och antar att Mariestads kommun äger flest i landet med deras fordonsflotta och deras vätgasstation.

Ett tag har det exporteras mer vätgas bilar en det säljs i Sverige så totalt har också sänkts och är idag 49 st.

Uppdaterat: 2023-06-02 19:24
Elbilar

Så tråkigt det är med folk som bara ser nackdelar med allt.

Uppdaterat: 2023-06-03 01:21
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Om man lyfter blicken - något - från ViB:s spalter, ser man att "hela världen" - långsamt - håller på att ställa om till att ha vätgas som energilager -primärt för att producera el, på tider/platser där el inte finns tillgängligt i tillräckligt stora mängder - och ibland, även som drivmedel.
Planeras också att användas i industriella processer.

Uppdaterat: 2023-06-03 08:19

Den enda positiva egenskapen med vätgas i bilar är att det går fort att tanka.
Det är dyrt, ineffektivt och saknar infrastruktur.

Uppdaterat: 2023-06-03 09:04

En bra levnadsregel för att klara sig i olika situationer är att söka sig till mitten av stimmet.

Vätgas är i utkanten.

Uppdaterat: 2023-06-03 21:19
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

En bra levnadsregel för att klara sig i olika situationer är att söka sig till mitten av stimmet.
Vätgas är i utkanten.

Pi, är du ironisk? Finns ett talesätt att ”Bara döda fiskar följer strömmen”.
🙂

Uppdaterat: 2023-06-03 21:57
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John - såvitt jag vet har jag inte skrivit ett enda ord i denna tråd före dessa.. 😀

Uppdaterat: 2023-06-03 22:51
L. Mäkinen skrev:

Den enda positiva egenskapen med vätgas i bilar är att det går fort att tanka.
Det är dyrt, ineffektivt och saknar infrastruktur.

1 till fördel jag ser att det enbart går att tanka med vätgas jämfört med phev som går att tanka med bensin/diesel men ändå räknas som miljöbil och det förstår inte jag alls men vätgas ska självklart räknas som miljöbilar.

Uppdaterat: 2023-06-04 18:40
Elbilar
SnookerPro skrev:

Så tråkigt det är med folk som bara ser nackdelar med allt.

För mig som konsument räknas alltid Tco på ett fordon om jag ha råd med det och självklart måsta jag kunna fylla på energi någonstans och för mig är det 40 mil till närmaste vätgas station.

Toyota Mirai kostade 2730 Nok på 1000 km, Diesel bilen med 20NoK/L med förbrukningen 6L/100 Km = 1200 Nok.

Sedan så går inte bilen att köpa idag i Sverige utan finns enbart som leasing med en ganska dyr månadskostnad annars måste man importera den från Tyskland själv och begagnat går inte att hitta i Sverige alls.

Sedan dyrare & oftare service och mer underhåll med en Toyota Mirai och baksätet går inte att fälla alls i denna bilen och platsen i kupén är mindre en fossilbilen då vätgasmotorn tar mer plats en diesel motorn med längre huv.

Elbilen istället så tar elmotorn betydligt mindre plats som gör att platsen i kupén istället blir större och ganska ofta en frunk med mer plats att förvara saker.

Sedan fördelen att kunna tanka hemma och till ett betydligt lägre pris som gör att driftskostnaden blir betydligt lägre.

Fördelarna med Toyota Mirai är att den kan tanka fort på ca 8 min med vätgas till full tank och en annan fördel enligt mig är att den enbart kan tankas med vätgas jämfört med Phev som kan tankas med diesel/bensin och därför borde dom inte kunna räknas som miljöbil.

Med ovanstående fakta så hade iallafall jag aldrig valt en Toyota Mirai men är alltid konsumenten som får välja själv så klart.

Uppdaterat: 2023-06-04 20:02
Elbilar

Det finns inget, inget som talar för att vätgas i personbil blir framgångsrikt kommersiellt inom överskådlig framtid.

Uppdaterat: 2023-06-04 19:34

Nej, det finns för närvarande ingen kommersiellt försvarbar teknik för framställning, lagring, distribution och praktisk hantering av vätgas.
Det kommer säkert, men det förutsätter framställning av billig energi i stora mängder för en ekonomisk omvandling till vätgas.
Det är också därför det inte finns några vätgasbilar utöver den lilla reklamproduktion som ett par tillverkare försökt med.

Uppdaterat: 2023-06-04 20:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Teknikutvecklingen inom batteri/elmotorer/reglering dödar alla andra former av framdrivning i fordon.
Det grundläggande skälet heter energieffektivitet.
Av 100% energi i form av el (från tex kärnkraft eller vatten) omsätts 80%, snart 85% till nytta i en elbil.
Vind o sol kan inte leverera 24/7/365 och är därmed inte lika effektivt.

Jämför sedan med gas där det handlar om 35-40% nytta.
Utöver ovan, bygga infrastruktur (elnät till dit man omvandlar el till gas + vätgasdistribution + gasmackar) vilket gör vätgas som energisystem synnerligen ineffektivt.
Alla som tänker global helhet inser att vi inte kan slösa bort den energin...

Uppdaterat: 2023-06-29 12:46
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Teknikutvecklingen inom batteri/elmotorer/reglering dödar alla andra former av framdrivning i fordon.
Det grundläggande skälet heter energieffektivitet.
Av 100% energi i form av el (från tex kärnkraft eller vatten) omsätts 80%, snart 85% till nytta i en elbil.
Vind o sol kan inte leverera 24/7/365 och är därmed inte lika effektivt.
Jämför sedan med gas där det handlar om 35-40% nytta.
Utöver ovan, bygga infrastruktur (elnät till dit man omvandlar el till gas + vätgasdistribution + gasmackar) vilket gör vätgas som energisystem synnerligen ineffektivt.
Alla som tänker global helhet inser att vi inte kan slösa bort den energin...

I Mariestad finns en solcellsdriven vätgastankstation och den är "off grid”, alltså utan uppkoppling mot elnätet. All vätgas produceras på plats.

Uppdaterat: 2023-07-04 00:47
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Teknikutvecklingen inom batteri/elmotorer/reglering dödar alla andra former av framdrivning i fordon.
Det grundläggande skälet heter energieffektivitet.
Av 100% energi i form av el (från tex kärnkraft eller vatten) omsätts 80%, snart 85% till nytta i en elbil.
Vind o sol kan inte leverera 24/7/365 och är därmed inte lika effektivt.
Jämför sedan med gas där det handlar om 35-40% nytta.
Utöver ovan, bygga infrastruktur (elnät till dit man omvandlar el till gas + vätgasdistribution + gasmackar) vilket gör vätgas som energisystem synnerligen ineffektivt.
Alla som tänker global helhet inser att vi inte kan slösa bort den energin...

I Mariestad finns en solcellsdriven vätgastankstation och den är "off grid”, alltså utan uppkoppling mot elnätet. All vätgas produceras på plats.

Finns liknande runt Oslo, men den går på ett närliggande vindkraftverk. Utan sol på vintern så lär inte mycket vätgas produceras...

Uppdaterat: 2023-07-04 08:06
- Peugeot e-208 GT 2022