Vi Bilägares forum

Milstolpen: Nu är Tesla Model Y världens mest sålda bil

Milstolpen: Nu är Tesla Model Y världens mest sålda bil

Elbilen sålde bättre än någon annan modell under årets första tre månader.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-01 15:29

Kommentarer

Det var just prisdumpningen som gamle Henry tog till för mer än hundra år sedan, som knäckte en mängd bil och mc-märken, som fick model T att då bli världens mest sålda för åtskilliga år framåt i tiden.
Ser vi samma sak nu?

Uppdaterat: 2023-06-01 20:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja troligen.
Vi ser det redan hända

Uppdaterat: 2023-06-01 20:20
Gillar kurvor och rondeller

Mycket bra jobbat av sköna Tesla!

Uppdaterat: 2023-06-02 06:33

Precis som hos T-Forden borde öronproppar och njurbälte ingå vid köpet

Men visst är Det skickligt gjort. Istället för att tjata om att man skall tjäna pengar per såld bil via exklusivitet och innovation(den strategi vi ser hos flertalet västerländska tillverkare) så sänker Tesla priserna.

Att man dessutom gör det med en tekniktung produkt gör att man sopar undan benen för övriga producenter eftersom det är sådana värden som dessa kommunicerar till köparna och som hela deras utvecklingsprocess bygger på.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-02 07:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja, till skillnad från modell T som ju hade väldigt enkel och gammal teknik redan från början är ju Teslan just tekniktyngd, men en sak har de gemensamt, en väldigt effektiviserad produktionslina.
Och det kanske man lärt sig av Ford som med produktionsteknik kunde pressa priserna och ändå få god lönsamhet.
När det gäller öronproppar och njurbälte var det ju inget som krävdes speciellt för modell T, den var inte värre än andra samtida bilar (trots avsaknad av stötdämpare), men detsamma gäller ju även om flera av Teslas konkurrenter.
Men eftersom Tesla Model Y säljer så bra så kanske kunderna accepterar en ökad kostnad för eventuellt behov av öronproppar?

Uppdaterat: 2023-06-02 09:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ha ha Nisse, ja elpriserna ligger ju lågt numera så kanske att man har råd att räkna in öronpropparna som en del av milkostnaden?

Håller med dig i övrigt om att där finns likheter.

I vilket fall är det snyggt gjort av Tesla och det visar om inte annat än hur viktigt det är med FoU och teknikutveckling.

Det har återigen visat sig vara de avgörande framgångsfaktorerna, både hos Ford, Toyota (produktionsteknik) som Tesla
(Produktionsteknik och produkt)

Återstår att förklara dessa samband för de som inbillar sig att man kan ersätta tekniken med marknadsföring.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-02 10:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Återstår att förklara dessa samband för de som inbillar sig att man kan ersätta tekniken med marknadsföring.
MVH AL

Bilindustrin ägnar sig ju att i stor utsträckning ersätta teknik med smink. Man tar gamla konstruktioner, sminkar om dem lite och säger sen att man har något nytt. Tittar särskilt på Stellantis och VAG i detta fall. Även om det är billigt att ta fram femtielva varianter på samma basplatta, så är det ännu billigare att bara ta fram 2 varianter, vilket är vad Tesla gör. Tror att de lärt sig väldigt mycket av Apple där.

Uppdaterat: 2023-06-02 10:46

Ja Tesla har precis som Henry och Toyota förstått att framgången ligger i produktionstekniken.

Och den kan man inte ersätta med en sminkad produkt eftersom produktionsteknikens företräden inte ingår i de värden som man kommunicerar till kund.

Det gör däremot kostnaden för densamma och pressar man den får kunderna billigare bilar och producenten vinner volym och marknadsandelar.

Historien upprepar sig alltså. Först var det Ford, sedan Toyota och nu Tesla.
Samtliga tre har prioriterat ingenjörstimmar framför en smaskig annons, d.v.s man lägger resurser på teknik.

Med den strålande logik som en del brukar anföra här så skulle ju både Ford,Toyota och nu Tesla vara i konkurs och ifrånkörda av dem med en fet marknadsföringsbudget. Dessa skall ju istället skapa ett varaktigt behov hos marknaden, dock oklart hur.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-07 06:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Först var det Ford, sedan Toyota och nu Tesla.
Samtliga tre har prioriterat ingenjörstimmar framför en smaskig annons, d.v.s man lägger resurser på teknik.

Du glömde VW i din lista. Även de prioriterade ingenjörstimmar på produktionsoptimering med VW typ 1 och precis som Ford Model T så förändrades bilen mycket under åren, men förändringarna var framför allt för att kunna producera billigare.

Uppdaterat: 2023-06-02 11:23

Sedan ska man komma ihåg att marknadsföring idag sker på annat sätt och i andra kanaler än vad man traditionellt använt.
Tesla har till och med lyckats få kunderna betala för ett tillval som inte fungerar.

Uppdaterat: 2023-06-02 14:34

Ja marknadsföringen har korrigerats i en annan riktning men fortfarande utifrån det som producenten vill kommunicera ut som sina styrkor.

Hos Tesla teknik, innovation och elektrifiering.

Kunder som attraheras av sådana attribut köper alltså bilarna.

Ganska klassiskt om man frågar mig

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-02 15:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
gmogmo skrev:

Du glömde VW i din lista. Även de prioriterade ingenjörstimmar på produktionsoptimering med VW typ 1 och precis som Ford Model T så förändrades bilen mycket under åren, men förändringarna var framför allt för att kunna producera billigare.

Det stämmer inte riktigt, både när det gäller Ford T och VW typ 1 ändrade man så billigt som möjligt för att försöka få hopplöst föråldrade produkter säljbara på en allt tuffare marknad.
Modell T såg ju helt annorlunda ut 1908 och 1927 även om grundkonceptet var lika och för VW typ 1 var skillnaderna ännu större även om de yttre likheterna stämde bättre, men det var ändå över ett halvt sekel som den tillverkades, men det var förlust de sista decennierna, det var tillnskillnad från modell T en bil som krävde stor handpåläggning.
När Golf ersatte typ 1 gjorde man ett avsevärt lyft ekonomiskt genom en avsevärt bättre produktionsanpassning och fick samtidigt en modern bil.

Nu tror jag inte Tesla blir någon ny modell T eller typ 1, ingen av Teslas modeller kommer att kunna tillverkas under så lång tid.
Även om de kommer att behålla samma modellbeteckningar kommer de att skilja lika mycket som Toyotas Corolla genom åren.

Uppdaterat: 2023-06-02 20:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressant att en bil som de flesta som skruvat med den anser är riktigt skräp kvalitetsmässigt kan bli världens mest sålda bil.🤔

Uppdaterat: 2023-06-07 17:53
Anders Egermo skrev:

Intressant att en bil som de flesta som skruvat med den anser är riktigt skräp kvalitetsmässigt kan bli världens mest sålda bil.🤔

Inget konstigt, det säljs ju VW i parti och minut trots upprepade blunders år efter år efter år. Ny generation, nya problem.
Samma med Toyota fast tvärs om, tråkiga, fula, taskiga egenskaper, de säljer som smör iaf på sin driftsäkerhet.
Teslans bra egenskaper överglänser det dåliga.

Uppdaterat: 2023-06-07 21:10
Anders Egermo skrev:

Intressant att en bil som de flesta som skruvat med den anser är riktigt skräp kvalitetsmässigt kan bli världens mest sålda bil.🤔

Vilka är det som skruvar med en Tesla, Bara undrar?

Uppdaterat: 2023-06-07 21:24

De enda jag vet utanför Teslas egna verkstäder som skruvar Tesla i Sverige är Grufman. De har visat på en hel del konstruktioner som är undermåliga, men generellt tror jag de föredrar Tesla framför de övriga amerikanerna de jobbar med.

Uppdaterat: 2023-06-08 14:49