Vi Bilägares forum

Saabs bortglömda skisser: Ny Sonett och 99 som kombi

Saabs bortglömda skisser: Ny Sonett och 99 som kombi

Det gömmer sig en riktig kulturskatt i Saabs gamla lokaler i Trollhättan. Saab Cars Magazine har fått en exklusiv titt i de bortglömda lådorna och hittat skisser på Saabs framtid.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-02 06:00

Kommentarer

Tiden just innan GM kom in kännetecknas av många äldre farbröder i beslutande ställning som inte gärna ville ha förändringar (någon som ser en parallell till Henry Ford d.ä.?).
Efter GMs inträde gällde att få ut så många användbara innovationer som möjligt till koncernens övriga delar, kostnader för vidare utveckling fick ske först efter grundlig utvärdering av bönräknarna.
Med facit kan man lätt konstatera att det varit bra om Saab Automobil fått en ny stark modern samarbetspartner redan på 1980-talet, Fiat-Lancia-Alfa var ju på gång och man kan ju bara spekulera om vad ett fortsatt utökat samarbete skulle ha resulterat i.
Kanske ett lyft för samtliga i det gänget?
Hur som helst hade det inte blivit sämre än det blev med en amerikansk inblandning med ännu ett gubbgäng.

Uppdaterat: 2023-06-02 09:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab hade haft en större marknadsandel i Sverige om de hade tagit fram en kombimodell på 900 och 9000 serien. Kombimodeller ökade kraftigt och var den dominerande karossen på familjebilar på 80 och 90 talet. Minns att jag hade grannar och bekanta som gärna hade valt Saab, men valde annat märke för att de ville ha en kombikaross.

Uppdaterat: 2023-06-02 09:35
Stefan Eriksson skrev:

Saab hade haft en större marknadsandel i Sverige om de hade tagit fram en kombimodell på 900 och 9000 serien. Kombimodeller ökade kraftigt och var den dominerande karossen på familjebilar på 80 och 90 talet. Minns att jag hade grannar och bekanta som gärna hade valt Saab, men valde annat märke för att de ville ha en kombikaross.

Alldeles riktigt, när 9-5 kom var det ju som sedan och det dröjde innan Sportcombin (fånigt namn!) presenterades. Försäljningen visade snabbt på vad man borde satsatpå, 87% av alla beställningar ett tag låg på kombin!
Ändå gör man samma misstag när nya 9-3 presenterades, kombin dröjde två år!

Uppdaterat: 2023-06-02 09:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Detta visar att biltillverkare tillverkar modeller som inte kunderna egentligen vill ha. Många säger att kunderna efterfrågar SUV modeller, men det är inte sant för jag känner många som vill ha vanliga bilmodeller (kombi, hatchback, sedan) som en elbil. Vi ser idag att bilarna är för dyra, ändå görs inga vanliga bilar med "rätt prislapp" som kan köpas av kunderna. Biltillverkarna bidrar till att utarma modeller, tex MPV modeller som inte längre görs fast jag vet många som hellre skulle vilja ha en sådan än en SUV. Det är ganska bisarr utveckling vi ser nu, likriktad (SUV) och dyra och lyxiga modeller som väldigt få egentligen har behov av.

Uppdaterat: 2023-06-02 10:57

Vargen, om nu biltillverkarna tillverkade en massa SUV:ar som folk, dvs du och dina bekanta, inte vill ha
konstigt att då dom då ökat så enormt i popularitet?
Hur tusan får du ihop den ekvationen?

Uppdaterat: 2023-06-02 15:08

Guran - har du funderat över varför reklambranschen är så stor...😀

Uppdaterat: 2023-06-02 15:29
Pi skrev:

Guran - har du funderat över varför reklambranschen är så stor...😀

Så du köper allt baserat på vad reklamen säger?
Många finner faktiskt en SUV-formad bil vara ett val man finner som förnuftigt/praktiskt/attraktivt
Skyll framgången på den personbilsdieseln som gjorde det möjligt att producera hyfsat bränslesnåla SUVar. Det tror mer är en av anledningarna till framgången.

Uppdaterat: 2023-06-02 15:51

Åter Guran - varför tror du reklambranschen och dess produkter existerar? Därmed inte sagt att alla köp sker baserad på reklam och dess påverkan men tillräckligt många för att företagen skall finna dessa kostnader motiverade.

Uppdaterat: 2023-06-02 15:58
Pi skrev:

Åter Guran - varför tror du reklambranschen och dess produkter existerar? Därmed inte sagt att alla köp sker baserad på reklam och dess påverkan men tillräckligt många för att företagen skall finna dessa kostnader motiverade.

Man förväntades i sången att även kunna sälja ”även lagomt söt konserverad gröt” med hjälp av mördande reklam

Uppdaterat: 2023-06-02 16:08

Ibland kan man tro att hx30 och Pi är samma person!?!?

Uppdaterat: 2023-06-02 16:46

Så den lagstiftning som finns inom olika områden gällande marknadsföring är utan anledning? Gränsen mellan saklig framställning och vilseledande är inte helt knivskarp. Vilseledande och påträngande marknadsföring sker återkommande och med uppenbart syfte att påverka konsument. Men det verkar som att en del tror att just marknadsföring av bilar är undantaget.

Uppdaterat: 2023-06-02 17:20

Men nu var det ju bl.a. Saabs saknade kombimodeller det handlade om och från början var skälet att det helt enkelt saknades mynt till utvecklingen plus en allmän misstro mot kombi från ledningen.
Man tog fram ett surrogat, kombikupe’n och den blev mer lyckad än vad vissa hade anat.
9000 fick aldrig chansen att bli en ren kombi, och 9-5 kom sent, delvis för att man ansåg, med all rätt, sedanmodellen vara snyggare.
Samma sak med 9-3 kombi även om man då upptäckt hur marknaden är.
Hade 9-5 NG tagits fram som kombi några år tidigare hade nog läget varit annorlunda för Saab, men då hade det krävts helt annan ledning!

Uppdaterat: 2023-06-02 19:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
hx30 skrev:

Detta visar att biltillverkare tillverkar modeller som inte kunderna egentligen vill ha. Många säger att kunderna efterfrågar SUV modeller, men det är inte sant för jag känner många som vill ha vanliga bilmodeller (kombi, hatchback, sedan) som en elbil. Vi ser idag att bilarna är för dyra, ändå görs inga vanliga bilar med "rätt prislapp" som kan köpas av kunderna. Biltillverkarna bidrar till att utarma modeller, tex MPV modeller som inte längre görs fast jag vet många som hellre skulle vilja ha en sådan än en SUV. Det är ganska bisarr utveckling vi ser nu, likriktad (SUV) och dyra och lyxiga modeller som väldigt få egentligen har behov av.

Snarare visar ju exemplet med Saab vad som inträffar om man INTE utvecklar det som kunderna efterfrågar.

Att Saab borde haft en kombi tidigt ute är en av många missar man gjorde.

Jag minns exempelvis mycket väl Volvo 855 i turbokostym och sedan även R-modellerna. De såldes till 70% som kombi.

Där borde Saab haft sin 9000 Aero i kombiversion.

Faktum är att jag skrev det redan då. Med 855 T5R har Volvo gjort den bil som Saab borde ha utvecklat.

Men så blev inte fallet eftersom Saab saknade en ordentlig produktutvecklingsprocess där just marknadsfolket kunde berätta för konstruktörerna vad kunderna efterfrågar.

Om Mazda inte dragit sig ur ett samarbete eller fusion (diskussioner fördes)skulle Saab nog fått in en sådan modern utvecklingsteknik. Och då är jag övertygad om att 9000 blivit en kombi också.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-03 07:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Åter Guran - varför tror du reklambranschen och dess produkter existerar? Därmed inte sagt att alla köp sker baserad på reklam och dess påverkan men tillräckligt många för att företagen skall finna dessa kostnader motiverade.

Reklam handlar om information. Producenten kommunicerar ut produktens styrkor till konsumenterna.

Syftet är att öka matchningen mellan utbud och efterfrågan och det är också där den samhällsekonomiska vinsten ligger.

Reklam är ett nödvändigt ont. Det är en transaktionskostnad. Men ett alternativ där kunderna saknar information är ännu sämre (Informationsasymmetrier kallas det på ekonomspråk).

Då blir de ju som Vargen😜

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-03 07:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Marknadsföring och reklam bygger på psykologi, spela på känslor. Att reklam är information, både rätt och fel, information behöver ju faktiskt inte vara sant även om gemeneman tolkar in att ordet "information" som sanning. Det handlar defacto om att skapa en trend och den tar det beroende på produkt olika lång tid att bygga. Terylenebyxor och banlonpolos var populära en period, sedan, kombi och nu SUV ett annat exempel.

Uppdaterat: 2023-06-03 09:40

"Snarare visar ju exemplet med Saab vad som inträffar om man INTE utvecklar det som kunderna efterfrågar.
Att Saab borde haft en kombi tidigt ute är en av många missar man gjorde."

Vad som KAN... hända.
När själva bilmärkets anseende inte är problemet.

Det slutade ju inte speciellt bra för grannen i försäljningshallen, Opel heller, men det visar att avsaknad av en modell i nödvändigtvis är avgörande för framgång eller misslyckande då Opel i stort sett hade varenda kaross och modelltyp som fanns, inklusive SUV och från 1998 MPV Zafira (som förövrigt ett tag var marknadsledande och tvingade konkurrenterna att ta fram nya modeller, den utvecklades förövrigt av Porsche då Opel hade för mycket att göra med en rad nya modeller just då).
Vectra kombi från 2002 var en av, eller den största lastaren på längden, av alla kombibilar, med stort utrymme också i baksätet, inte hjälpte det för att rädda försäljningen, tvärtom kritiserades Opel för att ha alldeles för MÅNGA... modeller och karosser som resulterade i att kunderna blev "förvirrade" och inte kunde begripa vad Opel var för någonting.

Enligt de som framförde denna teori var nyckeln till framgång att begränsa sig och specialisera sig på en enda typ av bil så att kunderna visste vad bilmärket betydde.
Att kunna erbjuda allt och vad som helst, ansågs som en stor nackdel.

JAG håller ju inte med om det resonemanget, men konstaterar att man istället hade problem med att få kunderna att känna till att man hade andra modeller än de enkla och billiga.
Alla känner till och har erfarenhet av de små och billiga grundmodellerna med enkel utformning och billiga material, få hade någon erfarenhet av de dyraste modellerna eller ens viste att de existerade.

Opels tanke var att om man ville ha något "bättre" skulle man köpa en dyrare modell, kunderna däremot krävde att få det "bättre" redan i den enkla grundmodellen eftersom de trodde att DET var det enda Opel hade att erbjuda, och när de inte fick det valde de en annan bil.

Vilket resulterade i dålig image då märket blev känt för billiga och halvtaskiga bilar (eftersom ingen köpte de som INTE var det) och vikande försäljning när kunderna sökte "lyxigare" "grundmodeller" från Japan och Korea.

Helt annat problem än Saabs.

Uppdaterat: 2023-06-04 09:29
J.L skrev:

Marknadsföring och reklam bygger på psykologi, spela på känslor. Att reklam är information, både rätt och fel, information behöver ju faktiskt inte vara sant även om gemeneman tolkar in att ordet "information" som sanning. Det handlar defacto om att skapa en trend och den tar det beroende på produkt olika lång tid att bygga. Terylenebyxor och banlonpolos var populära en period, sedan, kombi och nu SUV ett annat exempel.

Ja, och ofta skapas konstlade behov som inte behöver ha speciellt mycket med objektivitet och verkligheten att göra och ett exempel kan vara att man köper det som man ser att grannen har. Eller att man köper "billiga" kläder som man hänger i garderoben och sedan aldrig använder eller slänger i soporna efter en användning.

Uppdaterat: 2023-06-07 03:00
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Ja, vi är nog mera påverkade av reklam än vad många vill tillstå - och det gäller nog även bilbranschen. Så allt är definitivt inte rationellt baserade köp. Men bra reklam får oss att tro att vi handlat rationellt.

Uppdaterat: 2023-06-07 09:31