Vi Bilägares forum

Stendött på privatmarknaden: ”Fortsatt iskallt”

Stendött på privatmarknaden: ”Fortsatt iskallt”

Det är företagsköparna som håller uppe bilmarknaden och elbilsförsäljningen, enligt nya siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-01 18:02

Kommentarer

Tror många vill köpa elbil, men det går inte pga prislappen. Min leasing bil går ut snart...så jag vet inte jag skall göra. Hopplöst läge...

Uppdaterat: 2023-06-01 19:04
hx30 skrev:

Tror många vill köpa elbil, men det går inte pga prislappen. Min leasing bil går ut snart...så jag vet inte jag skall göra. Hopplöst läge...

Det är bara att köpa en energieffektiv Tesla

Uppdaterat: 2023-06-01 19:11

Jag vill ha lite komfort också, och ingen sportbil eller SUV.

Uppdaterat: 2023-06-01 19:18

Fyra olika modeller av Kia på tio-i-topplistan. Tiderna förändras sannerligen…

Uppdaterat: 2023-06-01 19:24
Togga
hx30 skrev:

Jag vill ha lite komfort också, och ingen sportbil eller SUV.

1 år gamla VW ID3 har komfort och är ganska billiga.

Uppdaterat: 2023-06-01 19:25

Distansen på marknaden tycks snarare öka... -bilhandlarna höjer priserna rejält & övertygande, samtidigt som de tilltänkta kunderna får mindre och mindre kvar att spendera på en bil. Det lutar starkt åt att den iskalla marknaden blir än kyligare framöver.

Uppdaterat: 2023-06-01 20:10
hx30 skrev:

Jag vill ha lite komfort också, och ingen sportbil eller SUV.

Här är en bra nästan ny:
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/volkswagen_id3_pro_performance_204hk/107686515

Uppdaterat: 2023-06-01 20:54
V8-Power skrev:

hx30 skrev:
Jag vill ha lite komfort också, och ingen sportbil eller SUV.

1 år gamla VW ID3 har komfort och är ganska billiga.

Ganska praktiska också med fina köregenskaper. Men det är lönlöst att tipsa hx30. Kravlistan är oändlig och omöjlig att tillfredsställa.

Uppdaterat: 2023-06-01 21:05

Siffrorna stämmer inte i tabellen. Inte om man jämför med statistik från mobility.

Uppdaterat: 2023-06-01 22:05
Axa skrev:

Siffrorna stämmer inte i tabellen. Inte om man jämför med statistik från mobility.

Exakt, listan som visas i artikeln är registreringar i maj. Inte hela året.
Verkar vara lite svårt att läsa tabeller för vissa.

Uppdaterat: 2023-06-01 22:13

iD3, precis som Leaf är högre helt i onödan.. med stora hjul (speciellt på ID3).. som drar upp förbrukningen. Korta och höga bilmodeller är inte intressanta. Jag vill ha en bil på ca 4,5 - 4,7 meter...ca 1,5 meter hög, sedan om det är sedan, hatchback eller kombi .. är inte jätteviktigt, bara det inte är en "balja" i lastutrymmet som måste vara rymma >= 500 liter.

Uppdaterat: 2023-06-02 11:01
hx30 skrev:

iD3, precis som Leaf är högre helt i onödan.. med stora hjul (speciellt på ID3).. som drar upp förbrukningen. Korta och höga bilmodeller är inte intressanta. Jag vill ha en bil på ca 4,5 - 4,7 meter...ca 1,5 meter hög, sedan om det är sedan, hatchback eller kombi .. är inte jätteviktigt, bara det inte är en "balja" i lastutrymmet som måste vara rymma >= 500 liter.

De är inte högre i onödan. De är det för att man ska kunna få en bekväm vinkel på benen i baksätet. Sen kan du byta till mindre hjul.

Uppdaterat: 2023-06-02 12:06

Apex, hmm . .. hade en Octavia innan (1,5m hög), inte hade jag obekväm vinkel på benen i baksätet... inte vad jag märkt av i alla fall (sitter inte i baksätet ofta). Men det känns så himla onödigt att höja förbrukningen för att bilen skall vara 5-10 cm högre. Bilar över 1.6 m (typ XC60) är direkt obekväma att ta sig ur och in i bilen....lyfta benen och smutsa ner byxorna är bara jobbigt. Hade Jazz innan som var 1,55 meter hög, och visst funkar det.. men då drar den också mer energi pga höjden (den drog lika mycket bensin som min Octavia och ibland mer om man enbart körde motorväg).

Uppdaterat: 2023-06-02 12:25
hx30 skrev:

iD3, precis som Leaf är högre helt i onödan.. med stora hjul (speciellt på ID3).. som drar upp förbrukningen. Korta och höga bilmodeller är inte intressanta. Jag vill ha en bil på ca 4,5 - 4,7 meter...ca 1,5 meter hög, sedan om det är sedan, hatchback eller kombi .. är inte jätteviktigt, bara det inte är en "balja" i lastutrymmet som måste vara rymma >= 500 liter.

Är väl bara du köper en MG5
4,6 m lång 1,52 m hög 16” däck nästan 1400l lastvolym med fällda baksäten.
ALLA RÄTT.
Eller har du fler krav?

Uppdaterat: 2023-06-02 12:28
V8-Power skrev:

hx30 skrev:
Jag vill ha lite komfort också, och ingen sportbil eller SUV.

Här är en bra nästan ny:
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/volkswagen_id3_pro_performance_204hk/107686515

Knasigt högt pris på den bilen... borde snarare vara runt 250 tkr. Nypris minus 70 tkr, minus bruket = 250 tkr, inte svårare än så. De kända ID.3 problemen och negativa faktorer bekräftar.

Uppdaterat: 2023-06-02 12:29

Varför skall man dra bort 70kkr Leif?

Uppdaterat: 2023-06-02 12:31

Tror LeifX syftar på att när bilen såldes ny, så var den berättigad till dåvarande miljöbonus på 70kkr. Alltså vad första ägaren erhöll för att köpa bilen i bounus. Allt inte räkna med bonusen i bilens värde är får givetvis stå för var och en.
Men säg att du har en bil som kostade 400kkr ny, där 70kkr utgick i bonus, så är ju slutpriset som första ägaren betalade 330kkr. Att då sälja bilen efter 2000 mil, för 340kkr är ju, kan man tycka, är lite märkligt. Personligen håller jag med LeifX att bilen är för dyr. För 340kkr så kan man väl kräva lite mer än en naken Id3:a? 250-270kkr är kanske vad den egentligen är värd, och då är det fortfarande en dyr bil sett till vad man får. Värdefallet på 2000 mil kan inte var positivt i den bemärkelsen att slitage ökat värdet?

Uppdaterat: 2023-06-02 13:18

Inget märkligt med överpriser på begagnat på Blocket. Men haussen på elbilsmarknaden, och därtill långa leveranstider, så tar säljaren chansen att hugga till med ett överpris. Det kommer att rätta till sig när fler elbilar kommer ut, och marknaden har mognat.

Uppdaterat: 2023-06-02 13:26
hx30 skrev:

Apex, hmm . .. hade en Octavia innan (1,5m hög), inte hade jag obekväm vinkel på benen i baksätet... inte vad jag märkt av i alla fall (sitter inte i baksätet ofta). Men det känns så himla onödigt att höja förbrukningen för att bilen skall vara 5-10 cm högre. Bilar över 1.6 m (typ XC60) är direkt obekväma att ta sig ur och in i bilen....lyfta benen och smutsa ner byxorna är bara jobbigt. Hade Jazz innan som var 1,55 meter hög, och visst funkar det.. men då drar den också mer energi pga höjden (den drog lika mycket bensin som min Octavia och ibland mer om man enbart körde motorväg).

Fast en Octavia har inte ett batteripack under golvet.

Uppdaterat: 2023-06-02 14:02

Vadå hugga til med överpriser.
Varför skall man sälja sin bil betydligt billigare än marknadspriset?
Inflation och ökade nybilspriserna har lett till att man får bra betalt för sin begagnade bil, men måste så klart pytsa in en hel del mer för att få en likvärdig ny.

Uppdaterat: 2023-06-02 14:04
40-talisten skrev:

Inget märkligt med överpriser på begagnat på Blocket. Men haussen på elbilsmarknaden, och därtill långa leveranstider, så tar säljaren chansen att hugga till med ett överpris. Det kommer att rätta till sig när fler elbilar kommer ut, och marknaden har mognat.

Priserna på blocket visar ju inte vad köparen betalade för bilen, bara vad säljaren önskar. Då kan det vara mer intressant att följa KVD där buden bättre bör återspegla vad folk är beredda att betala.

När det gäller bristsituationen som drivit upp priser på nytt & beg. så har ju situationen förändrats drastiskt och på kort tid. Istället för årslånga lev.tider så växer nu antalet lagerbilar hos handlarna, vilket naturligtvis får återverkningar på ny- och beg-priser.

Den som idag vill köpa en ID.3:a har enbart hos VW 348 bilar att välja på, från beg till nytt, från 248.000 till 548.000 -allt med omgående leverans.

Uppdaterat: 2023-06-02 14:45

Ni som säger att det var överpris verkar missat att vi haft 15% inflation senaste tre åren…

Uppdaterat: 2023-06-02 16:11
V8-Power skrev:

Ni som säger att det var överpris verkar missat att vi haft 15% inflation senaste tre åren…

... och under den tiden har bilpriserna ökat med 50-100%, så visst handlar det om överpriser och inget annat.

ex. Dacia Jogger lanserades för ca ett år sedan och då var priset 155 tkr, idag handlar det om 220 tkr = 42% inflation på ett år -bilindustrin tycks köra ett eget race här, troligen vill de säljbromsa maximalt för att slippa leverera bilar.

VW höjde nyss golf:en från 275 tkr till 328 tkr i samma ärende, man vill slippa sälja och har ju även draghjälp av inflation, höga räntor som gör att folk får mindre över att köpa bilar för -en härlig hävstångseffekt om man som VW helst inte vill sälja några bilar.

Uppdaterat: 2023-06-02 17:28

Leif
Kan det även vara så att biltillverkarna är mer inflationskänsliga än inom andra branscher då de blir påverkade av prisökningarna i flera led, dvs underleverantörerna?

Uppdaterat: 2023-06-02 17:41

Svenska kronan har rasat också

Uppdaterat: 2023-06-02 18:02

Är väl inte bara bilar som blivit mycket dyrare.
Men för att återgå till bilar så har den Ioniq 5 jag beställde för lite drygt två år sedan ökat med ca 120.000kr i pris.
Motsvarar ca. 20% prisökning, kombination av försvagad krona och inflation.
Intressant att du klarar av att gå prisökningen till 50-100% LeifX, tror nog du skarvar rätt rejält, vad nu meningen kan vara med det?
Blir ju bara än mindre trovärdigt

Uppdaterat: 2023-06-02 18:22

300000:- rabatt på en Hongqi!
https://www.hedinbil.se/bilar/6768067/pb-sc-hongqi-e-hs9-2023

Uppdaterat: 2023-06-02 18:37
V8-Power skrev:

300000:- rabatt på en Hongqi!
https://www.hedinbil.se/bilar/6768067/pb-sc-hongqi-e-hs9-2023

Måste vara dagens deal. Rejält mycket komfortabel bil för pengarna.
Dessvärre verkar vissa få ett rött skynke framför ögonen bara för att den är från Kina.

Uppdaterat: 2023-06-02 18:40

Volvo är en dinosaurie och snart en fossil från en svunnen tid.

Uppdaterat: 2023-06-02 19:08
thenor skrev:

Volvo är en dinosaurie och snart en fossil från en svunnen tid.

Jaha, och vad vill du ha sagt med den kommentaren?
Upplys en ovetande 😜

Uppdaterat: 2023-06-02 19:15

Snoid
Bra pris men Hongqin är ful som stryk och man vill väl inte se ut som en sprätt när man kör bil.
Vidare, läser man Motors test så verkar den ha en hel del tillkortakommanden. Visst man slår till för ett bra pris men med risk att det blir tråkigt med strul och kanske svårsålt när man tröttnar.

Uppdaterat: 2023-06-02 21:31

Kan inte förstå hur man kan tycka att ID3 är komfortabel.

Själv tycker jag den har ett förfärligt vägljud. Dessutom struttig gång.

Men alla upplever nog komfort olika.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-06-03 07:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Kan inte förstå hur man kan tycka att ID3 är komfortabel.
Själv tycker jag den har ett förfärligt vägljud. Dessutom struttig gång.
Men alla upplever nog komfort olika.
MVH AL

Du vet väl att du kan köpa en ID3 med aktivt chassi. Höjer tydligen komforten rejält

Uppdaterat: 2023-06-03 09:53
Mr Snoid skrev:

A.L skrev:
Kan inte förstå hur man kan tycka att ID3 är komfortabel.
Själv tycker jag den har ett förfärligt vägljud. Dessutom struttig gång.
Men alla upplever nog komfort olika.
MVH AL

Du vet väl att du kan köpa en ID3 med aktivt chassi. Höjer tydligen komforten rejält

Det där är ett typiskt problem när folk testar bilar. De provar en standardutrustad bil och tror att alla bilar av den modellen och bilmärket är precis likadana. Prioriterar man någon egenskap så måste man testa en likvärdigt utrustad bil, annars blir det äpplen mot päron.

Uppdaterat: 2023-06-03 13:42

Tyckte att ID3 hade bra komfort när jag testade den. Den var förmodligen utrustad med det aktiva chassit och hade dessutom vinterhjul.

Uppdaterat: 2023-06-03 14:01
V8-Power skrev:

Svenska kronan har rasat också

Det är ju det som kallas inflation. Svensk krona är mer urvattnad kontra övriga valutor i världen. Mycket beroende på förra regeingens alla stödpaket och bidrag under corona. Att Riksbanken fick i uppdrag att skapa 30% mer kronor i omlopp under 2 år sätter sina spår, och gör att Svensken blir fattigare. Norge är på samma utslagna väg.

Inom två år är vi kostar säkert en euro 15 svenska kronor.

Uppdaterat: 2023-06-03 17:22

Ja du har då dina egna konspirationsteorier Isoderlund.

Uppdaterat: 2023-06-03 17:35

Norska kronan ligger väl på ungefär samma nivå som den svenska - och mindre valutor tar nästan alltid stryk i orostider.

Uppdaterat: 2023-06-03 19:38

Jag var nära att helt stryka VWs elbilar eftersom alla jag hade sett hade stolar utan utdragbart lårstöd.

Uppdaterat: 2023-06-03 20:01
L. Mäkinen skrev:

Jag var nära att helt stryka VWs elbilar eftersom alla jag hade sett hade stolar utan utdragbart lårstöd.

Så det finns riktiga stolar menar du?
I vilken modell?
Standard är gräsligt obekväma för mig

Uppdaterat: 2023-06-04 07:54
Gillar kurvor och rondeller

Mc, Volkswagen har väl alltid haft möjligheten att välja bra stolar.
T.ex I.D 3 har dessa i ett paket.
”Framstolarna är elektriskt intställbara i längsled och höjdled samt ryggstödslutning. Elektriskt justerbart svankstöd med massagefunktion. Manuellt utdragbara lårstöd på båda framstolarna.”

etta av de olika tillvalen på I.D 5
”Framstolar med både sportigt utseende och hög komfort, elektriskt inställbara, med elektriskt svankstöd, massagefunktion och manuellt utdragbara lårstöd på båda framstolarna”
Finns ytterligare ett alternativ som heter Top sport stolar.

Då stolar är viktiga för mig så är möjligheten till bättre stolar det bland det första jag kollar.
Och Volkswagen har alltid haft möjligheter att välja bättre.

Uppdaterat: 2023-06-04 08:16
Pi skrev:

Norska kronan ligger väl på ungefär samma nivå som den svenska - och mindre valutor tar nästan alltid stryk i orostider.

Helt sant. Vi får hoppas att riksbanken inte får för sig att "försvara" kronkursen, det skulle kosta mycket pengar samt lönnlöst.

Uppdaterat: 2023-06-04 08:34
J.L skrev:

Pi skrev:
Norska kronan ligger väl på ungefär samma nivå som den svenska - och mindre valutor tar nästan alltid stryk i orostider.

Helt sant. Vi får hoppas att riksbanken inte får för sig att "försvara" kronkursen, det skulle kosta mycket pengar samt lönnlöst.

Vi skulle gått över till Euro för 20 år sen. Stort misstag att regeringen böjde sig för rådgivande folkomröstningen.

Uppdaterat: 2023-06-04 10:47

Vi tycker att vi skulle gått med när kronan går dåligt och vi skulle inte gå med när kronan varit stabilare och med Nok o Pund i bakhuvudet som klarat sig bra periodvis. Helt klart hade Sverige haft en stabilitet nu i orostider att vara med i Eurosamarbetet.

Uppdaterat: 2023-06-04 22:30

Fast den producerande och exporterande industrin gillar säkert vår låga kron-kurs

Uppdaterat: 2023-06-04 23:14
Pi skrev:

Fast den producerande och exporterande industrin gillar säkert vår låga kron-kurs

Till en del, men om produkten till en stor del består av importerade komponenter från höglöneländer är det mindre kul!

Uppdaterat: 2023-06-06 17:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse - så kan det vara men om man i Sverige tillför ett icke föraktligt mervärde så tror jag vår låga kronkurs uppskattas av den industrin.

Uppdaterat: 2023-06-06 18:39
Mr Snoid skrev:

Mc, Volkswagen har väl alltid haft möjligheten att välja bra stolar.
T.ex I.D 3 har dessa i ett paket.
”Framstolarna är elektriskt intställbara i längsled och höjdled samt ryggstödslutning. Elektriskt justerbart svankstöd med massagefunktion. Manuellt utdragbara lårstöd på båda framstolarna.”
etta av de olika tillvalen på I.D 5
”Framstolar med både sportigt utseende och hög komfort, elektriskt inställbara, med elektriskt svankstöd, massagefunktion och manuellt utdragbara lårstöd på båda framstolarna”
Finns ytterligare ett alternativ som heter Top sport stolar.
Då stolar är viktiga för mig så är möjligheten till bättre stolar det bland det första jag kollar.
Och Volkswagen har alltid haft möjligheter att välja bättre.

Bra

Uppdaterat: 2023-06-08 18:54
Gillar kurvor och rondeller