Vi Bilägares forum

Många cyklister känner sig otrygga på landsväg

Många cyklister känner sig otrygga på landsväg

Det är vanligt med farliga omkörningar av cyklister på landsväg, visar en ny undersökning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-26 11:50

Kommentarer

Om de känner sig otrygga undrar jag varför de inte använder den bredvidliggande cykelbanan som kommunen för många mille lyckats färdigställa?
Och varför bär de svarta trikåer och varför har de blicken låst vid framaxeln utan att ha en aning om vad som är framför dem?
Och varför måste de ofta färdas i kluster, vilt vevande?
Nåja. det gäller inte generellt, de flesta sköter sig säkert, men när det gäller cykelbanor var det tidigare en bestämmelse, jag vet inte om det var lag, att cyklister skulle använda dessa i första hand om de fanns och det var också något som dåtidens poliser var noga med att påpeka.
Nu skulle säkert inte någon polis bekymra sig om detta.

Uppdaterat: 2023-05-26 14:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Värst är dom där lycraklädda snabbcyklarna som envisas med att cykla flera i bredd. Ju mer färgstarka kläder och kolfiber i cykeln, desto värre är dem.

Uppdaterat: 2023-05-26 14:20

Eftersom jag är en sådan där som cyklar snabbt med en kolfibercykel kanske jag kan svara lite.

Cykelbanor räcker ofta inte till för högre farter. Det gäller särskilt när det är lite kurvigt etc. Då går det snabbare och enklare att använda bilvägen.

I övrigt instämmer jag i artikeln. Det är ofta ganska otryggt att cykla på landsvägen, ofta på grund av bilister som ägnar mer tid åt mobilen än att titta på vägen och inte minst lastbilar som kör för nära.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-26 14:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
saabnisse skrev:

Nåja. det gäller inte generellt, de flesta sköter sig säkert, men när det gäller cykelbanor var det tidigare en bestämmelse, jag vet inte om det var lag, att cyklister skulle använda dessa i första hand om de fanns och det var också något som dåtidens poliser var noga med att påpeka.
Nu skulle säkert inte någon polis bekymra sig om detta.

Cyklister är inte längre tvingade att använda cykelbanor. De har numera rätt att använda körbana, den är inte reserverad för bilar. Mången bilist har svårt att acceptera detta faktum...

Uppdaterat: 2023-05-26 14:53

Inte konstigt de känner sig otrygga när de (i alla fall där jag bor) cyklar vänstertrafik, struntar i stopp eller lämna företräde och kör rakt ut i korsningar utan att kolla om det kommer annan trafik och på vintern cyklar mörkklädda utan belysning eller reflexer på cykeln. Det skulle få mig att känna mig otrygg också.

Uppdaterat: 2023-05-26 15:13
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Inte så konstigt heller när bilarna gått från 169cm bredd till snart 2 meter, det blir allt trängre.
Sedan dessa 50+ som cyklar på svindyra cyklar i klungar, de har noll trafikvett och härom kring har det dött flera stycken pga detta, bilisterna har befunnits oskyldiga i de flesta fall.

Senast jag var ute körde de fyra i bredd och det fanns inte ens plats att köra om så jag la mig på tutan!

Glömde, cyklisterna kan inte heller trafikreglerna, de har väldigt sällan företräde, cykelöverfartsskyltar krävs för att de ska ha företräde och det finns det på ganska få platser.

Uppdaterat: 2023-05-26 15:28

Mycket hat mot cyklister här, de ska tydligen väck! Men man känner sig klart utsatt som ensamåkande cyklist på landsväg utan vägren. Helst bör man vara klädd i starka färger, och ha blinkande lyse fram och bak. Många bilister slö-kör, och har inte koll på oskyddade trafikanter.

Man ser helt annan förståelse för cyklister från bilburna i södra Europa. Där är cykling kultur, och få bilister skulle som V8-Power lägga sig på tutan för att tränga sig förbi.

Uppdaterat: 2023-05-26 17:42

40-talisten - fast om en samling tränande cyklister tar hela vägens bredd i anspråk så är det knappast att ta hänsyn från cyklisternas sida... Så i det fallet tycker jag absolut att man bör kunna ta till "tutan" och göra dom medvetna om att snabbare trafik också vill ta sig fram.

Uppdaterat: 2023-05-26 17:46

Ut och cykla Pi på normala landsvägar så kommer du nog bli rädd både en och två gånger på några dagar. De mesta sköter sig och lämnar vingelmån men en del skiter fullständigt att de kör om en cykel och verkar aldrig ha cyklat själva, eftersom de stryker ens vänstra sida, trots att de inte får möte.

Uppdaterat: 2023-05-26 18:50

Jag cyklar sällan numera och sker det är det på väldigt lågt trafikerade landsvägar eller på cykelbanor.
Att utsätta sig för alla risker som finns på trafikbelastade bilvägar, speciellt när det finns bredvidliggande cykelvägar, är även om det är tillåtet, ändå så urbota korkat att man häpnar.
Vad finns det för anledning att utsätta sig för sådant helt i onödan?

Uppdaterat: 2023-05-26 20:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag cyklar sällan numera och sker det är det på väldigt lågt trafikerade landsvägar eller på cykelbanor.
Att utsätta sig för alla risker som finns på trafikbelastade bilvägar, speciellt när det finns bredvidliggande cykelvägar, är även om det är tillåtet, ändå så urbota korkat att man häpnar.
Vad finns det för anledning att utsätta sig för sådant helt i onödan?

Du utgår från att det finns cykelbanor intill bilvägar, men de finns bara i tätorter. Vill man cykla längre sträckor, så tvingas man ut på trafikerade bilvägar, med de risker det medför.

Uppdaterat: 2023-05-26 20:37

40-talisten
Och de riskerna utsätter du dig frivilligt för?
Jag förstår inte att man inte inser att oskyddade trafikanter inte hör hemma på samma vägar som övrig trafik.

Uppdaterat: 2023-05-26 20:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

40-talisten
Och de riskerna utsätter du dig frivilligt för?
Jag förstår inte att man inte inser att oskyddade trafikanter inte hör hemma på samma vägar som övrig trafik.

Det vore inget problem, om bilister respekterade och visade hänsyn till oskyddade trafikanter. Olyckorna sker inte genom att cyklister kör på bilister...

Uppdaterat: 2023-05-26 21:18
40-talisten skrev:

Mycket hat mot cyklister här, de ska tydligen väck! Men man känner sig klart utsatt som ensamåkande cyklist på landsväg utan vägren. Helst bör man vara klädd i starka färger, och ha blinkande lyse fram och bak. Många bilister slö-kör, och har inte koll på oskyddade trafikanter.
Man ser helt annan förståelse för cyklister från bilburna i södra Europa. Där är cykling kultur, och få bilister skulle som V8-Power lägga sig på tutan för att tränga sig förbi.

Så du tycker det var ok att 8-10 cyklister som cyklade 30 på 70-väg tog upp 70% av vägens bredd så det inte gick att köra förbi?
Gissar att de flesta hade tutat…

Uppdaterat: 2023-05-26 21:28
40-talisten skrev:

saabnisse skrev:
40-talisten
Och de riskerna utsätter du dig frivilligt för?
Jag förstår inte att man inte inser att oskyddade trafikanter inte hör hemma på samma vägar som övrig trafik.

Det vore inget problem, om bilister respekterade och visade hänsyn till oskyddade trafikanter. Olyckorna sker inte genom att cyklister kör på bilister...

Vore det inte dags för dig att inse att cyklister inte hör hemma på landsvägar?
Det var skillnad i din ungdom då det var betydligt lägre trafikintensitet, då många hade cykel som enda transportmedel och hastigheten på våra vägar var betydligt lägre.
Nej, cykel är ett fordon som kan vara vettigt i långsamtgående tätortstrafik, på avskilda cykelbanor och i skyddade områden med låg trafik.
På vägar med stark trafik hör inte oskyddade trafikanter hemma och det handlar inte om att bilister ska visa hänsyn utan att oskyddade cyklister ska inse att de är just det!
Vad spelar det för roll om de skulle vara oskyldiga till en olycka när de ligger ”six feet under”?

Uppdaterat: 2023-05-26 21:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
40-talisten skrev:

saabnisse skrev:
40-talisten
Och de riskerna utsätter du dig frivilligt för?
Jag förstår inte att man inte inser att oskyddade trafikanter inte hör hemma på samma vägar som övrig trafik.

Det vore inget problem, om bilister respekterade och visade hänsyn till oskyddade trafikanter. Olyckorna sker inte genom att cyklister kör på bilister...

+100

Uppdaterat: 2023-05-26 21:55
saabnisse skrev:

40-talisten skrev:
saabnisse skrev:
40-talisten
Och de riskerna utsätter du dig frivilligt för?
Jag förstår inte att man inte inser att oskyddade trafikanter inte hör hemma på samma vägar som övrig trafik.
Det vore inget problem, om bilister respekterade och visade hänsyn till oskyddade trafikanter. Olyckorna sker inte genom att cyklister kör på bilister...

Vore det inte dags för dig att inse att cyklister inte hör hemma på landsvägar?
Det var skillnad i din ungdom då det var betydligt lägre trafikintensitet, då många hade cykel som enda transportmedel och hastigheten på våra vägar var betydligt lägre.
Nej, cykel är ett fordon som kan vara vettigt i långsamtgående tätortstrafik, på avskilda cykelbanor och i skyddade områden med låg trafik.
På vägar med stark trafik hör inte oskyddade trafikanter hemma och det handlar inte om att bilister ska visa hänsyn utan att oskyddade cyklister ska inse att de är just det!
Vad spelar det för roll om de skulle vara oskyldiga till en olycka när de ligger ”six feet under”?

Menar du på fullaste allvar att man inte skall få cykla på en landsväg på landsbygden där det inte finns cykelbanor, utan det är bara bilar som skall finnas där saabnisse. Du skämtar väl? De som har bilkörkort har väl fått lära sig att ta hänsyn mot andra trafikanter också, som gående cyklande eller mopeder. Skärpning!

Uppdaterat: 2023-05-26 22:00

Christer
Läs min sista mening en gång till och tänk efter!

Uppdaterat: 2023-05-26 22:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

40-talisten
Och de riskerna utsätter du dig frivilligt för?
Jag förstår inte att man inte inser att oskyddade trafikanter inte hör hemma på samma vägar som övrig trafik.

Oskyddade trafikanter? Dit räknar du väl också mc-åkare och mopedister? De borde väl också hålla sig borta från landsvägarna, och nöja sig med att puttra fram i tätorten tillsammans med cyklisterna. Eller?

Uppdaterat: 2023-05-26 22:07

Jag ser dagligen cyklister som struntar i trafikregler så att andra måste anpassa sig efter deras framfart för att inte få ett liv på samvetet. Hade man vetat att de beter sig rationellt hade de varit lättare att dela vägen med.

Det verkar som att många tror att de har rätt att hålla full fart överallt bara för att de saknar motor.

Uppdaterat: 2023-05-26 22:15

Lite av problemet ligger oxå i osäkra bilister.
De kommer ikapp och får syn på cyklisten. De har inte förmåga att se längre, att man tex i farten kan gå ut och åka förbi på behörigt avstånd. Utan de ska först bromsa ner bakom, sen se om det går att köra om, och deras för måga att gasa och styra samtidigt verkar vara begränsad. Omkörningen blir en ryckig historia, och ofta går de in för tidigt och prejar cyklisten.
Såg en sån för bara nån vecka sen där bilisten felbedömde mötande, och då bara svängde tillbaka utan att ha kommit förbi.

Uppdaterat: 2023-05-27 00:39

Som vanligt kommer klungcykling upp som ett rött skynke för några här.
Om det är på en väg med delad vägbana, alltså en med mittlinje så spelar det ju ingen roll om det är en, två eller tre cyklar i bredd, eftersom den som skall köra om ändå måste över i mötande körfält för att göra en säker omkörning och behöver därmed avvakta eventuella möten.
Den som på en vanlig landsväg kör om en ensam cyklist samtidigt som den får möte och därmed kommer otrevligt nära cyklisten för att inte gå över i andra körfältet borde lämna tillbaka sitt körkort och ta bussen istället.
Och ja, det finns sjukt många cyklister som beter sig som skit…

Uppdaterat: 2023-05-27 07:56
*Robban
saabnisse skrev:

Christer
Läs min sista mening en gång till och tänk efter!

Då måste väl bilarna bort ifrån landsvägarna också, eftersom det dör flera bilister än cyklister i trafiken.
Tycker väl både Rikard och EnannanRobban har bra poänger i sina inlägg och att många cyklister inte har någon som helst riskmedvetenhet. Men det saknar ju många bilister också å andra sidan.

Uppdaterat: 2023-05-27 08:55
Christer skrev:

Ut och cykla Pi på normala landsvägar så kommer du nog bli rädd både en och två gånger på några dagar. De mesta sköter sig och lämnar vingelmån men en del skiter fullständigt att de kör om en cykel och verkar aldrig ha cyklat själva, eftersom de stryker ens vänstra sida, trots att de inte får möte.

Jag kommenterade inlägget om en cyklistklunga som tog i stort sett hela vägens bredd i anspråk på en 70-väg - inget annat ! Visst får cyklister cykla på "landsvägar" men man kommer inte ifrån att det kan vara riskfyllt, tyvärr. Om det vore riskfritt att färdas på sådana vägar - varför måste vi då ha stora och tunga bilar för att känna oss säkra som bilförare och passagerare ? Nåja - det är en annan diskussion.

Uppdaterat: 2023-05-27 09:37

Trafiklagstiftningen är tydlig med att cykeln är ett fordon. Den skall alltså följa samma regelverk som både bilar och motorcyklar.

Cykla i bredd på landsväg är dock tillåtet men under förutsättning att det inte sker för någon fara för övriga trafikanter. Hur den bedömningen görs känner jag inte till. Vet inte Om det finns rättsligt prövat.

Samma förhållande gäller vid passering av cyklist. Det är tillåtet att köra om utan att byta fil, vilket motiveras med att cyklisterna annars skulle hindra trafiken orimligt mycket.

Så det är sunt förnuft som gäller och den sedvanliga huvudregeln att vi skall hjälpa varandra och samarbeta i trafiken.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-27 09:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tycker det borde införas en regel att endast elitcyklister får nyttja landsväg. Äldre överviktiga män i tajts som vinglar i 20 km/h undanbedes.

Uppdaterat: 2023-05-27 09:59
Axa skrev:

Jag tycker det borde införas en regel att endast elitcyklister får nyttja landsväg. Äldre överviktiga män i tajts som vinglar i 20 km/h undanbedes.

Eller sådana som kör Skoda Enyaq, undanbedes också. Eller?

Uppdaterat: 2023-05-27 12:10

Jag kör Enyaq i varken tajts eller vinglar runt i 20 km/h.

Uppdaterat: 2023-05-27 12:27

Jag brukar tuta när jag närmar mig cyklandes cyklister. Då vet dom om inte annat att det kommer en bil dom kan passa sig för

Uppdaterat: 2023-05-27 13:18
Mr Snoid skrev:

Jag brukar tuta när jag närmar mig cyklandes cyklister. Då vet dom om inte annat att det kommer en bil dom kan passa sig för

Då är du ovanlig. Det kunde flera göra.

Uppdaterat: 2023-05-27 13:51
Axa skrev:

Jag kör Enyaq i varken tajts eller vinglar runt i 20 km/h.

Nej men du är ju stöddig och tycker att vardagscyklister inte skall få finnas på vägarna.

Uppdaterat: 2023-05-27 13:53

att sätta sig på en cykel i dagens sinnessjuka trafikklimat med den hets som råder måste vara ett indirekt självmord.

Uppdaterat: 2023-05-27 16:16
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Jag brukar tuta när jag närmar mig cyklandes cyklister. Då vet dom om inte annat att det kommer en bil dom kan passa sig för

Då är du ovanlig. Det kunde flera göra.

Jag körde själv på lite snabbare cykel för några år sedan, nu står den i källaren. Men var tacksam om nån tutade lite lätt i tid för att påvisa sin snara förbifart med bilen.
Är väl för övrigt en av anledningarna att bilen har ett signalhorn så man kan påkalla uppmärksamhet.

Uppdaterat: 2023-05-27 17:08
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Mr Snoid skrev:
Jag brukar tuta när jag närmar mig cyklandes cyklister. Då vet dom om inte annat att det kommer en bil dom kan passa sig för
Då är du ovanlig. Det kunde flera göra.

Jag körde själv på lite snabbare cykel för några år sedan, nu står den i källaren. Men var tacksam om nån tutade lite lätt i tid för att påvisa sin snara förbifart med bilen.
Är väl för övrigt en av anledningarna att bilen har ett signalhorn så man kan påkalla uppmärksamhet.

+100

Uppdaterat: 2023-05-27 19:17
Axa skrev:

Jag tycker det borde införas en regel att endast elitcyklister får nyttja landsväg. Äldre överviktiga män i tajts som vinglar i 20 km/h undanbedes.

Tror det blir svårt med en sådan avgränsning.

Men om man sätter gränsen vid 20 km/h lär de allra flesta klara kravet.

20 km/h håller ju en racercykel i stort sett av sig själv.😀

Men det här med att ha krav är väl i och för sig utmärkt. Samma sak skulle med fördel kunna införas här i trådarna där det krävs minst en ingenjörsexamen för att få uttala sig.

Då skulle vi slippa denna typ av imbecilla uttalanden…😜

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-27 21:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är just den här hetsen och polariseringen mellan bilist-cyklist och gjort att jag i stort sett lämnat vägarna och givit mig ut på stigarna istället.
Men där är det tyvärr liknande problem mellan cyklister, flanörer, hundägare, barnvagnsförare och ryttare…

Uppdaterat: 2023-05-28 06:56
*Robban
V8-Power skrev:

40-talisten skrev:
Mycket hat mot cyklister här, de ska tydligen väck! Men man känner sig klart utsatt som ensamåkande cyklist på landsväg utan vägren. Helst bör man vara klädd i starka färger, och ha blinkande lyse fram och bak. Många bilister slö-kör, och har inte koll på oskyddade trafikanter.
Man ser helt annan förståelse för cyklister från bilburna i södra Europa. Där är cykling kultur, och få bilister skulle som V8-Power lägga sig på tutan för att tränga sig förbi.

Så du tycker det var ok att 8-10 cyklister som cyklade 30 på 70-väg tog upp 70% av vägens bredd så det inte gick att köra förbi?
Gissar att de flesta hade tutat…

Det är både lagligt och okej. Det är inte ok att psyksjuka bilister med uppsåt kör på cyklister, som är ute och träningscyklar.

Uppdaterat: 2023-05-28 08:19
EnannanRobban skrev:

Det är just den här hetsen och polariseringen mellan bilist-cyklist och gjort att jag i stort sett lämnat vägarna och givit mig ut på stigarna istället.
Men där är det tyvärr liknande problem mellan cyklister, flanörer, hundägare, barnvagnsförare och ryttare…

Jag och frugan brukar promenera på banor avsedda för dettapå ett friluftsområde. Ta mig tusan skall det inte komma cyklister även där, trotts att det finns flera mil med iordningställda och skyltade cykelstigar i skogen.
Nu är dom oftast inte till större förtret, men hur svårt kan det va?

Uppdaterat: 2023-05-28 08:26

Snodden, kg kör både på iordningställda MTB-banor och på vanliga skogsstigar.
I Uppsala har vi som kör MTB ett mantra: vi skall vara vänligast på stigen. Plinga, sänk farten och säg hej.

Uppdaterat: 2023-05-28 08:29
*Robban
EnannanRobban skrev:

Snodden, kg kör både på iordningställda MTB-banor och på vanliga skogsstigar.
I Uppsala har vi som kör MTB ett mantra: vi skall vara vänligast på stigen. Plinga, sänk farten och säg hej.

Det låter bra, brukar även mest vara män runt 40 som flyttat från vägarna in i skogen, kommer oftast i små grupper om ett par tre.
Men det är mest i närområdet till staden som detta är förekommande, där jag vanligen går ute på vischan så kan man gå helt ostört.

Uppdaterat: 2023-05-28 08:52

Bilen håller ju på att fasa ut sig själv, så vi får nog vänja oss vid fler cyklister. Med fler cyklister som tar plats i trafiken så lär nog samarbetet mellan bilist - cyklist förbättras.

Uppdaterat: 2023-05-28 09:38

Men nu var det ju att cyklister känner sig otrygga på landsväg som det handlar om och det är ju i och för sig bra för då tror man ju att de försöker skydda sig så mycket som möjligt.
Men, nix, det är fortfarande vanligt med cyklister utan hjälm, trots att en enkel punktering som orsakar en vurpa, kan ge en obotlig huvudskada utan att någon annan trafikant varit inblandad.
Och många klädda i svarta trikåer som kan göra dem osynliga för en bilist vid motljus?
Och vad spelar det för roll vems felet är vid en olycka, bilisterna oftast, som många försvarare av cyklisters beteende här på forumet framhåller, när resterna av den oskyddade cyklisten ligger nergrävd?

Man kan jämföra med A-traktorer som ju orsakat stor förargelse och som också varit inblandade i många olyckor, men där är förare och passagerare ändå någorlunda skyddade och den lagliga farten inte lika hög.

Det är bara att inse, cyklar är fordon som inte hör hemma i den trafikhets som är på vägarna nu för tiden.

Uppdaterat: 2023-05-28 09:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
LeifX skrev:

Bilen håller ju på att fasa ut sig själv, så vi får nog vänja oss vid fler cyklister. Med fler cyklister som tar plats i trafiken så lär nog samarbetet mellan bilist - cyklist förbättras.

Kommer att dröja flera generationer!

Uppdaterat: 2023-05-28 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - och sen finns det de som köper stora och tunga bilar för att dessa är säkrare i trafiken - men sen ändå kastar sig ut på vägarna på cyklar och iförda "lycra"...:) Ett kanske inte helt logiskt handlande kan man tycka.

Uppdaterat: 2023-05-28 10:04
Pi skrev:

saabnisse - och sen finns det de som köper stora och tunga bilar för att dessa är säkrare i trafiken - men sen ändå kastar sig ut på vägarna på cyklar och iförda "lycra"...:) Ett kanske inte helt logiskt handlande kan man tycka.

Ja exakt!
Det är det som är förvånande när det gäller försvaret av cyklisters beteende på allmän väg.
Om de hade samma anledning som när de köper flodhästbilar borde de ju ha någon form av helt inkapslad cykel med alla former av stötupptagning och ska det vara samma försvar som när det gäller de tunga fyrhjuliga klumparna borde ju cykeln också väga minst 2,5 ton för att stå emot vid en olycka.

Uppdaterat: 2023-05-28 10:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

saabnisse - och sen finns det de som köper stora och tunga bilar för att dessa är säkrare i trafiken - men sen ändå kastar sig ut på vägarna på cyklar och iförda "lycra"...:) Ett kanske inte helt logiskt handlande kan man tycka.

Haha. +100

Uppdaterat: 2023-05-28 12:16

” Det verkar som en cyklist vinglade till och kom lite för långt ut i vägen. De i bilen försökte väja, de körde inte fort eller ovarsamt på något sätt”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/bilforare-har-kort-in-i-en-klunga-cyklister-i-nora-oklart-skadelage

Uppdaterat: 2023-05-28 12:31

Jag är inte förvånad!

Uppdaterat: 2023-05-28 13:45

... och det var tydligen mötande så cyklisterna tog nog rätt stor del av vägen i anspråk.

Uppdaterat: 2023-05-28 13:45
saabnisse skrev:

Det är bara att inse, cyklar är fordon som inte hör hemma i den trafikhets som är på vägarna nu för tiden.

Gäller det också för mopeder och MC?

Båda grupperna har betydligt högre risker för dödsolycka än en cyklist. Inte minst den sistnämnda.

Jag kan förstå ditt resonemang på ett sätt. Det klart att det inte är optimalt att blanda olika trafikantgrupper med varandra. Lastbilar och personbilar exempelvis, eller MC och långtradare….

Å andra sidan innebär cykeln betydande hälsofördelar som medför en bättre folkhälsa. Dessutom minskar trängseln i trafiksystemet och luftföroreningarna på marginalen sjunker. Faktorer som är positiva.

Bygg cykelbanor. Men att lägga skulden på cyklister för att de blir påkörda av bilar anser jag är dåligt underbyggt. Det går inte att generalisera ett ansvar där.

Cykeln faller under trafikförordningen. Det gäller att använda den med förstånd precis som när man kör bil, promenerar eller kör moped. Svårare än så är det egentligen inte.

Att det sedan förekommer individer som inte uppträder lämpligt (hjälm, hastighet, nykterhet eller bilbälte) är ju en gemensam faktor hos alla trafikantgrupper

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-29 07:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”