Vi Bilägares forum

Volvo avslöjar batteristorlek och räckvidd i EX30

Volvo avslöjar batteristorlek och räckvidd i EX30

Volvos nya kompakta elbil EX30 lanseras med två batterialternativ – av olika typ.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-24 12:18

Kommentarer

Hmm, vad väger den och hur ser karossen ut? Det lär knappast bli någon bra räckvidd med så små batterier.. det är något fel i denna ekvationen eller så har de plötsligt kommit på att bilen måste vara mer strömlinjeformad och väga mindre än 2 ton, helst under 1.8 ton.

Uppdaterat: 2023-05-24 12:23

Räckvidden nämns på det stora batteriet, men inte på det mindre LFP-batteriet. Synd, hade varit intressant att se vad det beräknas ge.

Uppdaterat: 2023-05-24 13:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Drygt 30 mil WLTP? Vilket innebär 11 mil på vintern. Typ.

Uppdaterat: 2023-05-24 13:42

Det ser ut som att Volvo fortsatt är hopplöst efter Tesla, även om vd i en famös intervju sa att de inte var det eftersom nästa generation volvo skulle bli så himla bra...

Uppdaterat: 2023-05-24 14:10
Axa skrev:

Drygt 30 mil WLTP? Vilket innebär 11 mil på vintern. Typ.

Alla bilar är inte så törstiga på vintern som Enyaq iV 80 😉
Jag tror att även Volvo kan få till det när dom startar från scratch med en dedikerad elbilsplattform.

Uppdaterat: 2023-05-24 14:16
hx30 skrev:

Hmm, vad väger den och hur ser karossen ut? Det lär knappast bli någon bra räckvidd med så små batterier.. det är något fel i denna ekvationen eller så har de plötsligt kommit på att bilen måste vara mer strömlinjeformad och väga mindre än 2 ton, helst under 1.8 ton.

Ytterligare en bil du slipper köpa 🤪
Så fort alternativen dyker upp så anpassar du ditt mässande. Snart skall väl bilen väga 450kg och vara under 1m hög och kunna lasta ett par kylskåp på längden för att du skall anse den som bra.

Uppdaterat: 2023-05-24 14:20

Snoid
Lite sarkastisk var jag med tanke på hur ineffektiv XC40 var.
Men om man ska gå på siffrorna i artikeln så skulle WLTP för det större batteriet bli ca 14 kWh/100 km. Kanske lite väl optimistiskt i verklig trafik men det återstår att se.
Det mindre batteriet tror jag inte får mer räckvidd än strax över 30 mil. I optimalt väder och medvind.

Uppdaterat: 2023-05-24 15:09
Axa skrev:

Snoid
Lite sarkastisk var jag med tanke på hur ineffektiv XC40 var.
Men om man ska gå på siffrorna i artikeln så skulle WLTP för det större batteriet bli ca 14 kWh/100 km. Kanske lite väl optimistiskt i verklig trafik men det återstår att se.
Det mindre batteriet tror jag inte får mer räckvidd än strax över 30 mil. I optimalt väder och medvind.

Det tror jag inte. Jag körde till Gardermoen i måndags, 21 mil, 14,8 kWh/100 km, förhöjde skyltad hastighet. Och hade full komfort med AC och inget ECO läge påslaget. Så det är absolut tänkbart att Volvon kommer ta lite ström.
Även Toyota BZ4X verkar vara riktigt snål på strömmen nu när det blivit varmt. Även uppdaterade bakhjulsdrivna XC40 verkar ha fått klart sänkt förbrukning.
Spys mycket onödig galla över bilar innan man fått en helhetsbild.
Så Vargen kommer nog ganska snart få revidera sina krav på elbilar 😂🤣

Uppdaterat: 2023-05-24 15:20

Snoid
Är väl snarare realist. Volvo har sänkt förbrukningen på senare XC40 men vad det innebär för EX30 återstår att se. Däremot tror jag fortsatt att det lilla batteriet kommer ha drygt 30 mil räckvidd WLTP.

Uppdaterat: 2023-05-24 15:33
Axa skrev:

Snoid
Är väl snarare realist. Volvo har sänkt förbrukningen på senare XC40 men vad det innebär för EX30 återstår att se. Däremot tror jag fortsatt att det lilla batteriet kommer ha drygt 30 mil räckvidd WLTP.

Ja där håller jag med. 1,5 kWh/mil på årsbasis är väl vad man bör förvänta.
Men är framförallt kylans påverkan och hur bra man klarar av det som är det avgörande för oss nordbor.
Ser jag bara till min bil och körmönster så tappar den ca 25% räckvidd på vintern.
Med annat körmönster blir det troligen annat resultat.
Jag vill påstå att Hyundai med E-GMP plattformen fått till en helt ok elbilsplattform som inte slukar massa extra ström på vintern och som kompenserar förlusten av räckvidd genom att ladda snabbt.
Men vill nog påstå att Tesla fortfarande är herre på täppan i fråga om Elbil.

Uppdaterat: 2023-05-24 15:51

Jag har väl ännu sämre siffror på vintern med Enyaq. Iallafall utifrån mitt körmönster. Tesla har gjort det bra. BMW är inte dåliga de heller.

Uppdaterat: 2023-05-24 17:18
Axa skrev:

Jag har väl ännu sämre siffror på vintern med Enyaq. Iallafall utifrån mitt körmönster. Tesla har gjort det bra. BMW är inte dåliga de heller.

Men visst går det fint att köra elektrisk bil?

Uppdaterat: 2023-05-24 17:56

Söker du bekräftelse, Guran...:) Och det går säkert fint men tycker mig ha uppfattat att du ändå inte är helt säker på ditt nästa bilval - alltså om det blir nåt elektriskt eller nåt mera konventionellt.

Uppdaterat: 2023-05-24 18:35
Pi skrev:

Söker du bekräftelse, Guran...:) Och det går säkert fint men tycker mig ha uppfattat att du ändå inte är helt säker på ditt nästa bilval - alltså om det blir nåt elektriskt eller nåt mera konventionellt.

Men gode tid. Jag vill alltid hitta anledningar att byta bil 😉
Nu kör jag en Ioniq 5, inga hemligheter med det bilvalet.
En bra elbil, men inte på något vis mitt optimala val av bil. Jag ville pröva på elbilslivet och vägrade VAG.
Totalt sett tills nu verkar det vara helt ok.
Har dock funderat på ”din hemliga bil” Passat sedan är min nya gissning.
Vad jag själv kommer byta till nästa gång står skrivet i stjärnorna då jag inte alls har några bindningar till fabrikant eller drivlina.
Men att köra elektrisk är jäkligt trevligt.

Uppdaterat: 2023-05-24 19:18

Jo, det är betydligt trevligare att köra elbil. Kan inte tänka mig gå tillbaka till fossilt.

Uppdaterat: 2023-05-24 19:28
Axa skrev:

Jo, det är betydligt trevligare att köra elbil. Kan inte tänka mig gå tillbaka till fossilt.

Tyvärr verkar alternativen bli ohemult dyra. Så jag är glad att jag köpte min bil då verkade vara rea.

Uppdaterat: 2023-05-24 20:51
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Jo, det är betydligt trevligare att köra elbil. Kan inte tänka mig gå tillbaka till fossilt.

Tyvärr verkar alternativen bli ohemult dyra. Så jag är glad att jag köpte min bil då verkade vara rea.

Jag köpte också under rea. Mina bil levererades April förra året och jag fick ta del av den fulla bonusen.
Hade det varit idag så hade jag absolut avstått. Är på tok för dyrt nu.

Uppdaterat: 2023-05-24 22:10
- Peugeot e-208 GT 2022
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Jo, det är betydligt trevligare att köra elbil. Kan inte tänka mig gå tillbaka till fossilt.

Tyvärr verkar alternativen bli ohemult dyra. Så jag är glad att jag köpte min bil då verkade vara rea.

Mjo, men jag kan tänka mig även att gå ner i bilstorlek och batteristorlek ifall det är energieffektivt. Och på så sätt komma undan lite billigare.

Uppdaterat: 2023-05-24 22:35

Axa o Mr Snoid, intressant att ni spekulerar i XC40 siffror när ni inte har en aning om dess förbrukning. Visserligen säger Axa "Lite sarkastisk var jag med tanke på hur ineffektiv XC40 var".
Jag som kör en XC40 kan meddela att under vinter är 90% laddning ca 27mil, 90% på våren är 37mil. Alltså 28% lägre under vintern. Där Ioniq 5 enligt Guran är 25% lägre. Inte så stor skillnad. Axa, vad har du för procental och mil på din Enyaq?

Uppdaterat: 2023-05-24 22:37

Aerodynamiken och totala luftmotståndet är viktigt för en elbil om den ska energisnålt samt fordonsvikten.

Uppdaterat: 2023-05-25 05:58
Optimus skrev:

Axa o Mr Snoid, intressant att ni spekulerar i XC40 siffror när ni inte har en aning om dess förbrukning. Visserligen säger Axa "Lite sarkastisk var jag med tanke på hur ineffektiv XC40 var".
Jag som kör en XC40 kan meddela att under vinter är 90% laddning ca 27mil, 90% på våren är 37mil. Alltså 28% lägre under vintern. Där Ioniq 5 enligt Guran är 25% lägre. Inte så stor skillnad. Axa, vad har du för procental och mil på din Enyaq?

Jo då, är så klart med i FB grupp även för XC/C40 recharge, så jag spekulerar inte så mycket utan har ganska god info. Och som vanligt kan man inte göra annat än en bedömning om vad man kommer få i förbrukning om man köper en viss typ av bil. Körmönstret ger en stor påverkan på den årliga snittförbrukningen.
Och C40 verkar vara betydligt snålare på elektronerna

Uppdaterat: 2023-05-25 08:47

I ViBs senaste podcast nämndes luftmotståndskoefficienten för XC40 och första värdesiffran är en trea, dvs helt oacceptabelt för en eldriven personbil 2023.

Uppdaterat: 2023-05-25 09:49
L. Mäkinen skrev:

I ViBs senaste podcast nämndes luftmotståndskoefficienten för XC40 och första värdesiffran är en trea, dvs helt oacceptabelt för en eldriven personbil 2023.

Instämmer!

Uppdaterat: 2023-05-25 09:55
Power to the people

Optimus
Jag vet att Volvo sänkt förbrukningen i XC40 i och med nyare version. Den första eldrivna versionen hade dock bedrövlig förbrukning vilket även norska Motor redovisat om i sina test. Och vilket jag åsyftade.

Jo, Enyaq har ganska hög förbrukning vintertid vilket jag både påpekat och redovisat. För egen del förvärras det av mitt körmönster.

Uppdaterat: 2023-05-25 10:46

Vi vet inte om det är netto eller brutto. Men Peugeot e-2008 med 50 kWh brutto och den gamla mer energislukande motorn har 30 mil i blandad körning i milt väder och 22 mil i kallt väder. Det är rimligt att nya EX30 har bättre siffror än dessa.

Uppdaterat: 2023-05-26 14:36

Raphael
Utifrån det som redovisas i artikeln och det vi vet numera om elbilars förbrukning vintertid skulle jag tro att det blir en smärre förbättring av räckvidd vintertid. Runt 25 mil för det lilla batteriet, i bästa fall.

Uppdaterat: 2023-05-26 16:41