Vi Bilägares forum

Italien hotar att stoppa nya utsläppsreglerna Euro 7

Italien hotar att stoppa nya utsläppsreglerna Euro 7

Många i bilbranschen är kritiska mot de tuffare utsläppsreglerna som är på väg att införas. Italien kan få med sig flera andra länder för att försöka stoppa dem helt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-22 11:08

Kommentarer

Samtidigt som Italien drabbats hårt av klimatförändringar med över 30 000 som förlorat sina hem och 5 000 jordbruk har förstörts, det kommer kosta hundratals miljarder att bygga upp allt igen.

Ändå låtsas de som att klimatförändringarna inte sker. Utsläppsreglerna är faktiskt även för att göra det för dyrt med fossilbilar och påskynda bytet till elbilar.

Uppdaterat: 2023-05-22 11:13

Vadå "hot mot småbilarna"? BYD har ju precis visat att det går alldeles utmärkt att bygga en småbil, BYD Seagull, i prisnivån USD 11.000... -så vad är problemet? Vad hindrar italienska bilindustrin att göra detsamma?

Man bör minnas att elbilar är riktigt billiga att utveckla och producera och BYD bekräftar ju med all tydlighet.

https://insideevs.com/news/663595/byd-seagull-ev-priced-11400-usd-gets-10000-orders-first-day/

Uppdaterat: 2023-05-22 11:25

Italiensk mekaniska industri har haft svårt anpassa sig till digitaliseringen, genom att motsätta sig de nya reglerna så hoppas de förstås skjuta upp den väntande undergången. Kanske smart med tanke på att Italien är en pågående demografisk katastrof. Nästkommande generation är såpass mycket mindre att de ryms i de fortsatt beboeliga delarna av Italien?

Uppdaterat: 2023-05-22 11:30

Kraven på förbränningsmotorer kommer göra småbilarna för dyra.

Leif vägrar fortfarande ta in faktumet att EU har betydligt tuffare säkerhets- och utrustningskrav för att typgodkänna bilar för försäljning än Kina har.

Den bil som Leif refererar till är inte laglig att sälja inom EU. De kinesiska tillverkarna säljer Kina-versioner i Kina och andra länder i Asien som har betydligt mildare krav än EU.

På den europeiska marknaden säljer kineserna Europaversioner, som i sin uppbyggnad och utrustning är anpassade för att möta europeiska krav. Detta gör dem dyrare här.

När inte ens kineserna klarar av att sälja en europaanpassad elbil för 11 000 USD, varför skulle Fiat klara det?

Uppdaterat: 2023-05-22 12:31
Raphael skrev:

Samtidigt som Italien drabbats hårt av klimatförändringar med över 30 000 som förlorat sina hem och 5 000 jordbruk har förstörts, det kommer kosta hundratals miljarder att bygga upp allt igen.
Ändå låtsas de som att klimatförändringarna inte sker. Utsläppsreglerna är faktiskt även för att göra det för dyrt med fossilbilar och påskynda bytet till elbilar.

Hur har det med att man motsätter sig Euro 7-klassningen som enligt plan skall införas inom 2 år. Kräver rätt mycket ställa om, ungefär som om man beslutar att elbilars batterier ej borde få innehålla varken kobolt, litium eller koppar i sina batterier från 2025.

Högt och lågt som vanligt. Ser inte kopplingen, elller ens realiteten i 30.000 förlorat sina hem, eller att 5000 jordbruk dukat under för att Italien är osäker på att införa Euro 7 2025. Vart kommer dina siffror från Raphael?

Uppdaterat: 2023-05-22 13:25
Raphael skrev:

Samtidigt som Italien drabbats hårt av klimatförändringar med över 30 000 som förlorat sina hem och 5 000 jordbruk har förstörts, det kommer kosta hundratals miljarder att bygga upp allt igen.

Hur vet vi att detta oväder orsakas av klimatförändringar?

Uppdaterat: 2023-05-22 15:42
Raphael skrev:

Kraven på förbränningsmotorer kommer göra småbilarna för dyra.
Leif vägrar fortfarande ta in faktumet att EU har betydligt tuffare säkerhets- och utrustningskrav för att typgodkänna bilar för försäljning än Kina har.
Den bil som Leif refererar till är inte laglig att sälja inom EU. De kinesiska tillverkarna säljer Kina-versioner i Kina och andra länder i Asien som har betydligt mildare krav än EU. Fiat slipper även den 10%-iga tull som drabbar kinabilen vid importen.
På den europeiska marknaden säljer kineserna Europaversioner, som i sin uppbyggnad och utrustning är anpassade för att möta europeiska krav. Detta gör dem dyrare här.
När inte ens kineserna klarar av att sälja en europaanpassad elbil för 11 000 USD, varför skulle Fiat klara det?

Det är ju lite väl naivt att tro att allt förutom ens egna byhåla är rena u-länder... BYD Seagull har säkerhetsutrustning även i Kina... bl a:
Adaptive Cruise Control (ACC)
Automatic Emergency Braking (AEB)
Lane Departure Warning (LDW)
Traffic Sign Recognition (TSR)
Intelligent Speed ​​Limit Alarm (ISLI)
Forward Collision Warning (FCW)

De återfinns dock endast i högsta utrustningsversionen som är ca €1.500 dyrare, inga jättepengar direkt som skiljer då det handlar om billiga tekniska lösningar. Det som dock saknas tycks vara e-call, men det lär inte fördyra med mer än 300-500 kr...

Troligen kostar det mer att transportera hit en bil från Kina än vad de här säkerhetstilläggen kostar -och där har ju t ex Fiat en konkurrensfördel genom lokal produktion. Fiat slipper även den 10%-iga tull som drabbar importbilen från Kina... -så vad väntar Fiat på?

Uppdaterat: 2023-05-22 16:32
LeifX skrev:

Raphael skrev:
Kraven på förbränningsmotorer kommer göra småbilarna för dyra.
Leif vägrar fortfarande ta in faktumet att EU har betydligt tuffare säkerhets- och utrustningskrav för att typgodkänna bilar för försäljning än Kina har.
Den bil som Leif refererar till är inte laglig att sälja inom EU. De kinesiska tillverkarna säljer Kina-versioner i Kina och andra länder i Asien som har betydligt mildare krav än EU. Fiat slipper även den 10%-iga tull som drabbar kinabilen vid importen.
På den europeiska marknaden säljer kineserna Europaversioner, som i sin uppbyggnad och utrustning är anpassade för att möta europeiska krav. Detta gör dem dyrare här.
När inte ens kineserna klarar av att sälja en europaanpassad elbil för 11 000 USD, varför skulle Fiat klara det?

Det är ju lite väl naivt att tro att allt förutom ens egna byhåla är rena u-länder... BYD Seagull har säkerhetsutrustning även i Kina... bl a:
Adaptive Cruise Control (ACC)
Automatic Emergency Braking (AEB)
Lane Departure Warning (LDW)
Traffic Sign Recognition (TSR)
Intelligent Speed ​​Limit Alarm (ISLI)
Forward Collision Warning (FCW)
De återfinns dock endast i högsta utrustningsversionen som är ca €1.500 dyrare, inga jättepengar direkt som skiljer då det handlar om billiga tekniska lösningar. Det som dock saknas tycks vara e-call, men det lär inte fördyra med mer än 300-500 kr...
Troligen kostar det mer att transportera hit en bil från Kina än vad de här säkerhetstilläggen kostar -och där har ju t ex Fiat en konkurrensfördel genom lokal produktion. Fiat slipper även den 10%-iga tull som drabbar importbilen från Kina... -så vad väntar Fiat på?

Du missar också att Elbilar är momsfritt i Kina.

Sedan 10% tull detta är 35% sedan fraktkostnaden till återförsäljaren.

Sedan tillkommer kostnader för att återförsäljaren behöver tjäna pengar och har personal, lokaler, el m.m.

Hade flera gjort som Tesla gjort med egna återförsäljare istället hade man garanterat kunnat sänka priserna.

Vet faktiskt inte om det också är någon general agent före återförsäljaren också som måste tjäna pengar.

Uppdaterat: 2023-05-22 18:22
Elbilar

Isoderlund, Euro 7 kommer att fördyra förbränningsmotor kraftigt vilket gör att prisskillnaden mellan bilar med förbränningsmotor och elbilar minskar, det ökar incitamentet att köpa en elbil.

Införs inte Euro 7 så blir inköpspriset lägre för bilar med förbränningsmotor och därmed kommer fler bilar med förbränningsmotor att säljas.

Fler bilar med förbränningsmotor = mer utsläpp av växthusgaser.

Mer utsläpp av växthusgaser = mer global uppvärmning.

Tragiskt att ni inte förstår detta enkla faktum.

Fakta om översvämningarna i Italien:
https://omni.se/a/bgWGzv

Översvämningarna lämnar efter sig ruinerade hem och förstörda odlingar i nordöstra Italien. 5 000 jordbruk förstörda.

Siffran är från den 18:e maj. Det är troligt att siffran ökats sedan dess.
https://svenska.yle.fi/a/7-10034630

Uppdaterat: 2023-05-22 20:04

Dunderkommentatorn, översvämningarna beror på extrema skyfall. Klimatförändringarna leder till mer extremväder. Regnväder blir mer extremt. Värme och torka blir mer extremt. Stormar blir mer extrema och tätare förekommande. Köldknäopar blir mer extrema. Översvämningarna i Norra Sverige nära finska gränsen beror på ovanligt snabb övergång till varmare temperaturer. Det beror också på klimatförändringar.

” – Klimatförändringen är här och vi lever med konsekvenserna, säger Paola Pino d’Astore, expert på Italienska föreningen för miljögeologi till nyhetsbyrån Reuters.”

https://www.dn.se/varlden/jannike-kihlberg-skyfallen-i-italien-visar-att-klimatforandringens-pris-ar-hogt/

Klimatförändringarnas effekter finns i IPCC rapporterna, det vi kan se är att det utvecklas snabbare. IPCC har tagit till i underkant, varit för milda.

Klimatforskare har forskat på detta och samlat data sedan 1960-talet. Man vet idag vad som orsakar t ex kraftiga skyfall, hur den globala uppvärmningen påverkar haven och luften, vindarna och olika väderfenomen.

Här finns mer att läsa om detta.

https://www.forskning.se/2023/03/30/forandrade-rorelser-i-luften-bidrar-till-extremvader/

https://climate.ec.europa.eu/climate-change/consequences-climate-change_sv

https://supermiljobloggen.se/nyheter/klimatforandring-bidrar-allt-mer-till-extremvader/

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-fragor-om-klimatforandringarna/

https://www.greenpeace.org/sweden/artiklar/klimat/sambandet-mellan-extremvader-och-klimatforandringar/

Uppdaterat: 2023-05-22 20:18

Rising temperatures can have several effects on the factors involved in weather. For example:

They increase the rate of evapotranspiration, which is the total evaporation of water from soil, plants and water bodies. This can have a direct effect on the fequency and intensity of droughts.
A warmer atmosphere can hold more water vapour. The atmosphere now holds 4% more water vapour than it did 40 years ago as a result of increasing temperatures. This increases the risk of extreme rainfall events.
Changes in sea-surface temperatures (SSTs) also have an effect by bringing about associated changes in atmospheric circulation and precipitation. This has been implicated in some droughts, particularly in the tropics.
These changes don't automatically generate extreme weather events but they change the odds that such events will take place. It is equivalent to the loading of dice, leading to one side being heavier, so that a certain outcome becomes more likely. In the context of global warming, this means that rising temperatures increase the odds of extreme events occurring.

Changes in extreme weather events are already being observed
In the US, the Global Changes Research Program published a report in 2009 entitled Global Climate Change Impacts in the US. The National Climate Change chapter reports the following findings for recent decades:

Heavy rainfall events have increased both in frequency and in intensity by 20%, and are the main cause behind the increase in overall precipitation in the US. The Northeast and Midwest have seen the greatest increase in such events.
The frequency of drought has increased in areas such as the Southeast and the West, and decreased in other areas. Rising temperatures make droughts more severe and/or widespread, and also lead to the earlier melting of snowpacks, which can exacerbate problems in vulnerable areas.
Atlantic hurricanes have increased both in power and frequency, coinciding with warming oceans that provide energy to these storms. In the Eastern Pacific, there have been fewer but stronger hurricanes recently. More research is needed to better understand the extent to which other factors, such as atmospheric stability and circulation, affect hurricane development.
Similarly, Australia has seen the odds of both heavy rainfalls and droughts increase, and similar patterns are being observed worldwide, coinciding with rising temperatures over the past 50 years. Heat waves are also occurring more frequently as temperatures shift upwards.

https://skepticalscience.com/extreme-weather-global-warming.htm

Uppdaterat: 2023-05-22 20:18

Kina skulle infört sin variant redan i Juli men pga miljontals osäljbara fossilbilar verkar det ha skjutits upp till årsskiftet.

Uppdaterat: 2023-05-22 20:28

Raphael,
Att ge fakta till såna som Dunderkommentatorn är typ som att "så på hälleberget," eller "kasta pärlor för svin. .."

Uppdaterat: 2023-05-22 20:29

Leif, jag påstod inte att Kina är ett U-land. Jag skrev att de har lägre lagkrav på säkerhet. Och det handlar inte bara om elektronisk utrustning utan även om bilars strukturella uppbyggnad.

Dacia Spring började sitt liv som Renault Kwid i Kina. En bil framtagen för den kinesiska marknaden för att möta kinesiska lagkrav.

För att kunna säljas i Europa var Renault/Dacia tvungna att inte bara addera viss elektronisk säkerhetsutrustning, de var även tvungna att förstärka karossen på flera punkter för att möta europeiska lagkrav.

Nu uppfyller bilen Europeiskt minimum, och har totalfloppat i Euro NCAP. Men den är laglig.

Och den ombyggnad som Dacia/Renault tvingades göra, ökade bilens pris.

Renault Kwid City K-Zero EV kostar från 61 800 yuan i Kina, detta motsvarar ett pris på ca 8 000 euro.

Dacia Spring kostar i genomsnitt ca 18 000 euro. Liten motor på 44 hk och ett batteri på 26,8 kWh.

Uppdaterat: 2023-05-22 20:32

Kinabilarna får numera nästan alltid toppbetyg i kraschtester.
Om ni tror att Kina är ett U-land så har ni så löjligt fel.
Deras nya städer är som ren science fiction för oss, kolla in videos på Youtube som visar tex deras nya städer, tunnelbanor, shoppingcenter mm
Man tror inte det är sant, det är så högklassigt och högteknologiskt jämfört med det vi har så vi är i rena stenåldern. Städerna byggs dessutom med stora inslag av grönytor, parker mm och är löjligt rena (så klart ingen skräpar ned med all kameraövervakning). Kolla in bilparken i videosarna, högre lyxnivå än vi har.

Uppdaterat: 2023-05-22 20:53

V8
Kina är ett stort land med många invånare. Många lever i misär och större delen av Kina ser inte ut som high-tech.

Uppdaterat: 2023-05-22 21:19

Det bor rätt många i dessa städer…

Uppdaterat: 2023-05-22 22:10

V8
Du vet att det bor mer än en miljard i Kina?

Uppdaterat: 2023-05-22 22:35

Det är väl standard att biltillverkarna har synpunkter och gärna klagar och ibland fuskar, när nya avgasregler ska införas. Inget nytt under solen.

Uppdaterat: 2023-05-22 23:32
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
LeifX skrev:

Vadå "hot mot småbilarna"? BYD har ju precis visat att det går alldeles utmärkt att bygga en småbil, BYD Seagull, i prisnivån USD 11.000... -så vad är problemet? Vad hindrar italienska bilindustrin att göra detsamma?
Man bör minnas att elbilar är riktigt billiga att utveckla och producera och BYD bekräftar ju med all tydlighet.
https://insideevs.com/news/663595/byd-seagull-ev-priced-11400-usd-gets-10000-orders-first-day/

Nja, speciellt den europeiska bilbranschen har riktat in sig allra mest på att tillverka dyra elbilar för det är där man menar att pengarna finns att tjäna. Att det här riskerar att slå tillbaka på ett negativt sätt, säger sig självt, men tillverkarna verkar vara fullt upptagna med att endast leva i nuet.

Uppdaterat: 2023-05-22 23:39
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Elbil_Vw skrev:

Du missar också att Elbilar är momsfritt i Kina.

Har de så kallade Tokstollarna lagt sin näsa i blöt och påverkat även en jättemarknad som Kina? 😅 De som brukar läsa forumet vet vad jag menar.

Uppdaterat: 2023-05-22 23:50
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Raphael skrev:

.
.
.
.
https://www.greenpeace.org/sweden/artiklar/klimat/sambandet-mellan-extremvader-och-klimatforandringar/

Greenpeace :-)

Att du tar med greenpeace som en källa diskvalificerar hela ditt inlägg.
Greenpeace är en extrem aktivistgrupp som består av vilsna själar.

Ett tag i vår världs historia trodde vi att jorden var platt. Det visade sig vara fel när vi fick tillgång till mer fakta.
Just nu har vi inte fakta nog att belägga att detta oväder berodde på klimatförändringar.

Uppdaterat: 2023-05-23 05:50
John2008 skrev:

Nja, speciellt den europeiska bilbranschen har riktat in sig allra mest på att tillverka dyra elbilar för det är där man menar att pengarna finns att tjäna. Att det här riskerar att slå tillbaka på ett negativt sätt, säger sig självt, men tillverkarna verkar vara fullt upptagna med att endast leva i nuet.

Som jag brukar säga, europeiska bilbranschen vill inte sälja bilar... -de bilar (billiga småbilarna) som brukar återfinnas högt upp på topplistorna över försäljning fasas ut...

BYD (& Kina) skulle kunna göra det lätt för sig. Lansera BYD Seagull till prisbilden 149-199 tkr (basic till premium utrustning) och i princip slå ut stora delar av europeiska bilbranschen över en natt.... Just nu har de ju draghjälp av inflationen med höga matpriser och höjda räntor som krymper folks plånböcker.

Uppdaterat: 2023-05-23 09:18
John2008 skrev:

Elbil_Vw skrev:
Du missar också att Elbilar är momsfritt i Kina.

Har de så kallade Tokstollarna lagt sin näsa i blöt och påverkat även en jättemarknad som Kina? 😅 De som brukar läsa forumet vet vad jag menar.

Det ligger väl snarare i linje med Kinas ambition att bli världens ledande stormakt. Att slå ut europeisk och amerikansk bilproduktion är ett led i den strategin.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-23 09:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Angående klimatet och det som kallas för extremväder så går det att visa rent matematiskt varför vi får en ökad frekvens av extremväder i samband med att medeltemperaturen stiger. Så den slutsatsen är väl belagd.

Vad som däremot inte är bevisat är i vilken grad som mänsklig aktivitet påverkar klimatet. Det är tvärtom ett antagande med mängder av oklara mekanismer

Ta bara en sådan sak som hur förbränning av kol på jorden också ökar koncentrationer av växthusgaser i atmosfären. Där har man inga klara samband att visa upp utan har tvingats att göra ganska grova skattningar.

Och innan allehanda dyskalkyli-tokstollar drar igång sin vals så är inte en skattning fel, lika lite som att den är rätt. Den är vad den är - d.v.s någon form av bedömning med utgångspunkt i det man lyckats samla in.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-23 09:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Det ligger väl snarare i linje med Kinas ambition att bli världens ledande stormakt. Att slå ut europeisk och amerikansk bilproduktion är ett led i den strategin.
MVH AL

Det märkliga är att europeisk bilindustri har samma ambition som Kina, dvs fasa ut sig själva.

Varför annars gör man som VW och säljer sin ID.4:a för Usd 25.000 i Kina, och 600.000 kronor här -vi svenskar skall uppenbarligen både säljbromsas och subventionera kinesernas elbilsköp? VW skulle lätt kunna göra sin e-Up till en riktigt billig elbil för hela europa, under €20.000, men vill hellre släppa fram kineserna.

Skoda skulle lätt kunnat konkurrerat ut MG med sin Enyag iV50 som då kostade €33.800 och MG'n €31.800... -Skoda ville hellre skapa utrymme för MG, ge kinserna en möjlighet att ta över och valde att stryka iV50 från sitt sortiment.

Europeisk bilindustri vill inte sälja bilar, och då finns inte så mycket annat än kineserna att förlita sig på.

Uppdaterat: 2023-05-23 10:19

Leif
Européer var inte intresserade av iv50. Knappt heller iv60. Iv80 har sålt riktigt bra i Europa. Sedan behöver man se till själva modellen. Man köper inte en Enyaq med litet batteri. Då kan man ju istället köpa Born eller ID3.

Uppdaterat: 2023-05-23 11:44
Axa skrev:

Leif
Européer var inte intresserade av iv50. Knappt heller iv60. Iv80 har sålt riktigt bra i Europa. Sedan behöver man se till själva modellen. Man köper inte en Enyaq med litet batteri. Då kan man ju istället köpa Born eller ID3.

Born och id3 är rena andrabilar då man inte kan lasta på taket eller dra släp med dem. De blir alltför begränsade.

Uppdaterat: 2023-05-23 12:46
Axa skrev:

Leif
Européer var inte intresserade av iv50. Knappt heller iv60. Iv80 har sålt riktigt bra i Europa. Sedan behöver man se till själva modellen. Man köper inte en Enyaq med litet batteri. Då kan man ju istället köpa Born eller ID3.

Det är ju solklart att intresset är rätt litet när modellen är borttagen... -när MG ZS lanserades här till 334.000 fanns ingen Enyaq iV50 för 20 tkr extra att köpa eller privatleasa för 2.095 kr (MG'n 1995 kr)... Skoda ville ju hellre ge kineserna en ärlig chans att etablera sig, och det var väl snällt tänkt...

Uppdaterat: 2023-05-23 15:30

Leif
Ehm, hur ska det finnas intresse för en iv50 när det är främst iv80 som efterfrågas. Du kan inte jämföra med en MG. Enyaq är bättre bil på många sätt, även en ”enklare” iv60.

Uppdaterat: 2023-05-23 21:12

Gmogmo
Du missade min poäng. Med det minsta batteriet så hade Enyaq fått urusel räckvidd. Fullpackad, på taket eller med släp hade räckvidden blivit ännu sämre.
Vill man ha litet batteri får man gå ner i modellstorlek hos VAG.

Uppdaterat: 2023-05-23 21:15
Axa skrev:

Leif
Ehm, hur ska det finnas intresse för en iv50 när det är främst iv80 som efterfrågas. Du kan inte jämföra med en MG. Enyaq är bättre bil på många sätt, även en ”enklare” iv60.

Då verkar vi ju vara rätt överens... -vem hade inte slängt på 20k och fått en Enyaq iV50 istället för en MG ZS?

Nu ville dock Skoda ge kineserna en chans, och så blev det.

Uppdaterat: 2023-05-24 01:33

Fast det som är poängen med Kina är att det är den kinesiska staten som använder sina företag för att slå ut den europeiska bilindustrin.

Man konkurrerar alltså inte på lika villkor vilket gör att Europa tappar på bekostnad av kineserna

Skall de lösas med motsvarande stolliga politik i EU? Det torde vara en ytterst kortsiktig lösning i så fall

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-24 07:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Leif
Nej, vi är inte överens. Ingen i Europa är intresserad av iv50. Punkt.

Uppdaterat: 2023-05-24 09:35
A.L skrev:

Fast det som är poängen med Kina är att det är den kinesiska staten som använder sina företag för att slå ut den europeiska bilindustrin.
Man konkurrerar alltså inte på lika villkor vilket gör att Europa tappar på bekostnad av kineserna
Skall de lösas med motsvarande stolliga politik i EU? Det torde vara en ytterst kortsiktig lösning i så fall
MVH AL

AL, vad roligt att du "vaknat" och insett hur världen fungerar. Du har ju ett bra minne och det vi tjafsat om kring frihandel och villkoren kring frihandeln har du sammanfattat bra i citerad kommentar.

Uppdaterat: 2023-05-25 06:15

Ja vad bra J.L att du är kritisk mot subventioner av bilinköp och energi.

Med andra ord skall bolus/malus skrotas, premier etc likaså samt alla stöd för att handla solpaneler, laddare och gud vet alla stolligheter som tokstollarna drivit igenom och som i slutändan bara gjort oss alla fattigare.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-25 09:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja vad bra J.L att du är kritisk mot subventioner av bilinköp och energi.
Med andra ord skall bolus/malus skrotas, premier etc likaså samt alla stöd för att handla solpaneler, laddare och gud vet alla stolligheter som tokstollarna drivit igenom och som i slutändan bara gjort oss alla fattigare.

Och glöm då heller inte subventionerna på 1 biljon dollar, alltså tusen miljarder dollar, som gavs till fossila bränslen i världen under år 2022.

Uppdaterat: 2023-05-30 01:48
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Helt rätt. De nya utsläppsreglerna är satta av "Greta-folk" som ingenting begriper. Det är lätt att dra streck med en penna när man ingenting förstår. Allt fler inser dock att vi måste behålla fossilbilarna under årtionden framåt - sannolikt resten av det här århundradet. "Omställningen" kommer att ta lååååång tid. Och i vissa delar världen kommer eldrift aldrig att fungera. Dessutom kommer vi aldrig att klara oss utan dieselmotorer som reservkraftverk. Bara gilla läget.

Uppdaterat: 2023-05-30 02:26
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Subventioner i pandemikrisens spår har mycket riktigt kostat stora summor på global nivå, framförallt i USA och Kanada.

Och det betalar världen av fortfarande. John gillar ju att Googla så han får väl göra ett försök att förstå vad som menas😆

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-30 04:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
SnookerPro skrev:

Helt rätt. De nya utsläppsreglerna är satta av "Greta-folk" som ingenting begriper. Det är lätt att dra streck med en penna när man ingenting förstår. Allt fler inser dock att vi måste behålla fossilbilarna under årtionden framåt - sannolikt resten av det här århundradet. "Omställningen" kommer att ta lååååång tid. Och i vissa delar världen kommer eldrift aldrig att fungera. Dessutom kommer vi aldrig att klara oss utan dieselmotorer som reservkraftverk. Bara gilla läget.

Bilindustrin har ju historiskt varit duktiga på att gnälla som när blyet togs bort, katalytisk avgasrening, Eurostandarderna för partiklar och kväveoxider. Förklaringen är att kostnaden ökar, vilket kan vara svårt att ta ut från kunden. Ett tips SnookerPro är att låna en elbil en helg och känna på "det nya" och slippa vibrationer, tröghet, växlingar och framförallt se att man kan åka på storleksordningen ett par kW/ mil istället för 6-7 kW/mil.

Uppdaterat: 2023-05-30 06:18