Vi Bilägares forum

Renault: Snabbladdning viktigare än lång räckvidd

Renault: Snabbladdning viktigare än lång räckvidd

Stora och tunga batteripaket som ger en räckvidd på mer än 80 mil är ingen lösning som Renault kommer använda, enligt produktchefen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-22 15:20

Kommentarer

Jo, snabbladdare vore på tiden att det introducerades.
Fem minuter för full laddning är visserligen inte snabbt, men en acceptabel tid.
En teknik som ersätter en äldre ska ju liksom vara lika bra eller bättre kan man tycka.

Uppdaterat: 2023-05-22 15:35

Eller, så slutar man med SUV modellerna så kommer förbrukningen att hamna runt 1,4 kWh/mil.. då behöver batteriet inte vara mer än ca 60 kWh, och ger en räckvidd på ca 42 mil.. istället för ca 25-30 mil om det är SUV kaross och därmed måste batteriet vara betydligt större. Här finns en fin balansgång mellan förbrukning, storlek på batteriet och räckvidden. Jag tycker generellt att det är för lite fokus på förbrukningen, det borde ha mycket högre prioritet hos biltillverkarna.

Uppdaterat: 2023-05-22 15:45
hx30 skrev:

Eller, så slutar man med SUV modellerna så kommer förbrukningen att hamna runt 1,4 kWh/mil.. då behöver batteriet inte vara mer än ca 60 kWh, och ger en räckvidd på ca 42 mil.. istället för ca 25-30 mil om det är SUV kaross och därmed måste batteriet vara betydligt större. Här finns en fin balansgång mellan förbrukning, storlek på batteriet och räckvidden. Jag tycker generellt att det är för lite fokus på förbrukningen, det borde ha mycket högre prioritet hos biltillverkarna.

Helt rätt!
Men det tar tid för ”massan” att förstå/ta in!
SUV och ”hybrid” är något som kommet att försvinna så småningom..
Dagens alla ottomotorer har ju inte 700hk heller …
Men d är ballt …

Uppdaterat: 2023-05-22 18:05
Flygaralex

Tror inte att hx30 har sett en Renault Mégane E-Tech i verkligheten när han kallar den för en SUV. Men den kommer inte få 80 mil för ett sådant batteri blir för stort och tungt. Det är ingen som kör 80 mil utan en paus. Man ska inte köra mer än max 25-30 mil utan en paus. Sen en bensträckare och en fika. Finns säkert de som anser att 5 min är absolut maxtid för att äta en snabbrulle, en kaffe på det och sen ett toabesök. Men det är inte bra för magen att hälla i sig mat. 30 min är däremot helt lagom.

Uppdaterat: 2023-05-22 18:41

Raphael - visst skall man ta pauser och ofta betydligt tätare än var 30:e mil men problemet med elbilen är ju att det inte jämt finns möjligheter att fylla dess tank där jag som förare gärna vill ta pausen - t ex vid en insjö i inlandet. Visst - kör man bara stora vägar och nöjer sig med vad Donken & Co har att erbjuda så fungerar det säkert. Men det passar tyvärr inte alla - om det är tillåtet att säga så.

Uppdaterat: 2023-05-22 19:47

Men Pi
Kör man en trevlig semestertur så ser man till att man startar med fullt batteri. Åker i maklig takt och ser på de vackra landskapen, stannar vid nån sjö och fikar, ser på nån sevärdhet. Efter en hel dags sightseeing har man kanske kört 30 mil. Tar in på sitt boende och laddar bilen för nästa dags strapatser.
Skall man bara transportera sig långt, ja då så brukar man väl köra längs de större Europavägarna och stoppar när det behövs laddas med energi för både bil och människor. Med ett stopp så kommer du lätt 60 mil med de flesta elbilarna i dag.
Själv körde jag 43 mil i dag, ca 6 timmar.
Startade med fullt batteri, laddade efter halva sträckan i 10min och 22sekunder, 19,58 kWh, 162kr Hann köpa och äta upp en glasstrut.
Ankom målet med 35% och 159 km kvar. Jag hade egentligen tagit mig hela vägen utan att ladda, men med bara nån mil till godo, och glassen var god även om utsikten inte var den finaste 😉
Inget komplicerat alls.
Men inte lätt att förstå att det inte är så komplicerat med elbil förrän man provat.

Uppdaterat: 2023-05-22 20:11

Jag håller med helt och hållet att det inte behövs enorma batteripack för de flesta bilister. För mig framstår 60 kWh fortfarande som optimalt. En lagom slipprig kaross på 40 tums totalhöjd så är jag nöjd.

Uppdaterat: 2023-05-22 20:48
Dunderkommentatorn skrev:

Jo, snabbladdare vore på tiden att det introducerades.
Fem minuter för full laddning är visserligen inte snabbt, men en acceptabel tid.
En teknik som ersätter en äldre ska ju liksom vara lika bra eller bättre kan man tycka.

Jag såg helt nyligen en nyinstallerad snabbladdare på ett lokalt Circle K med effekten 150 eller 300 kW (beroende på om en eller två bilar laddar samtidigt).

Uppdaterat: 2023-05-22 23:22
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Dunderkommentatorn skrev:
Jo, snabbladdare vore på tiden att det introducerades.
Fem minuter för full laddning är visserligen inte snabbt, men en acceptabel tid.
En teknik som ersätter en äldre ska ju liksom vara lika bra eller bättre kan man tycka.

Jag såg helt nyligen en nyinstallerad snabbladdare på ett lokalt Circle K med effekten 150 eller 300 kW (beroende på om en eller två bilar laddar samtidigt).

Det är dom Cirkle K installerar på sina stationer. Och effekten är angiven som ”Upp till” . Sedan beror det så klart på hur hög effekt bilen kan ta emot.
Laddade själv på en sådan i går, åt en glass under tiden som bilen laddades till 80%.

Uppdaterat: 2023-05-23 08:21

Nu är det åter bevisat att det i dessa spalter uppenbarligen inte är populärt att uttrycka viss kritik mot elbilar - bara att läsa Gurans svar på mitt inlägg ovan. Jag är som sagt ingen elbils-motståndare i grunden men kan trots allt se en del begränsningar. Visst - till vardags fungerar det säkert alldeles utmärkt för de flesta men det finns situationer där elbilen kommer att styra användaren mera än vad en ICE-bil skulle göra. Men det är säkert helt fel slutsats av mig...:)

Uppdaterat: 2023-05-23 10:30
Pi skrev:

Nu är det åter bevisat att det i dessa spalter uppenbarligen inte är populärt att uttrycka viss kritik mot elbilar - bara att läsa Gurans svar på mitt inlägg ovan. Jag är som sagt ingen elbils-motståndare i grunden men kan trots allt se en del begränsningar. Visst - till vardags fungerar det säkert alldeles utmärkt för de flesta men det finns situationer där elbilen kommer att styra användaren mera än vad en ICE-bil skulle göra. Men det är säkert helt fel slutsats av mig...:)

Pi, vad var så provocerande i mitt svar, förutom att det var jag som svarade dig. För det verkar du omedelbart "gå igång på"

Uppdaterat: 2023-05-23 11:02
Pi skrev:

Nu är det åter bevisat att det i dessa spalter uppenbarligen inte är populärt att uttrycka viss kritik mot elbilar - bara att läsa Gurans svar på mitt inlägg ovan. Jag är som sagt ingen elbils-motståndare i grunden men kan trots allt se en del begränsningar. Visst - till vardags fungerar det säkert alldeles utmärkt för de flesta men det finns situationer där elbilen kommer att styra användaren mera än vad en ICE-bil skulle göra. Men det är säkert helt fel slutsats av mig...:)

Snoid och Henrik har försäkrat oss att problem med elbilar inte existerar. Dä är bar´å åk!

Uppdaterat: 2023-05-23 11:04
40-talisten skrev:

Pi skrev:
Nu är det åter bevisat att det i dessa spalter uppenbarligen inte är populärt att uttrycka viss kritik mot elbilar - bara att läsa Gurans svar på mitt inlägg ovan. Jag är som sagt ingen elbils-motståndare i grunden men kan trots allt se en del begränsningar. Visst - till vardags fungerar det säkert alldeles utmärkt för de flesta men det finns situationer där elbilen kommer att styra användaren mera än vad en ICE-bil skulle göra. Men det är säkert helt fel slutsats av mig...:)

Snoid och Henrik har försäkrat oss att problem med elbilar inte existerar. Dä är bar´å åk!

För det mesta är det det ja.
Men dom har egenheter som de flesta andra bilar.
Men tänker inte lägga mer energi på detta, du tänker ändå aldrig köpa dig en elbil. Finns heller inte någon som helst mening med det baserat på de korta körsträckor du vittnat om.

Uppdaterat: 2023-05-23 11:31

För er som vet, hur stor skillnad är det i tid ca. på normal laddning och snabbladdning?

Uppdaterat: 2023-05-23 14:57
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

För er som vet, hur stor skillnad är det i tid ca. på normal laddning och snabbladdning?

”Snigelladdning” 10-16A, ca. 10-15km laddar du per timme, ”övernattenladdning” !
Snabbladdning 250 - 400km per timme, beroende på bil & batteristorlek & laddare… ungefär!
Men sällan över 75-80% av fullt batteri, resten tar eeeevigheter att fylla …

Uppdaterat: 2023-05-23 15:06
Flygaralex
Flygaralex skrev:

Hackenbush skrev:
För er som vet, hur stor skillnad är det i tid ca. på normal laddning och snabbladdning?

”Snigelladdning” 10-16A, ca. 10-15km laddar du per timme, ”övernattenladdning” !
Snabbladdning 250 - 400km per timme, beroende på bil & batteristorlek & laddare… ungefär!
Men sällan över 75-80% av fullt batteri, resten tar eeeevigheter att fylla …

Det är ju rätt stor skillnad, men visst tar batterierna mer stryk med snabbladdning?

Uppdaterat: 2023-05-23 15:24
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

För er som vet, hur stor skillnad är det i tid ca. på normal laddning och snabbladdning?

Min Ioniq5 laddar med 11kW på trefas AC, vilket är knappt 6 mil/timme (11kW har de flesta moderna elbilar i maxeffekt på ombordladdaren) baserat på årssnitt förbrukning. 6 timmar tar det att ladda från 20%-100%, batteriet har 73kWh kapacitet.
Snabbladdning går under gynnsamma förhållanden och på 800V laddare, att ladda 20-80% på 18 minuter. Toppar 225kWh i laddeffekt. Snittet brukar ligga på drygt 100kWh för hela laddsessionen. På 400V laddare tar det runt 25 minuter. Men oavsett minst tio gånger snabbare.

Uppdaterat: 2023-05-23 15:49
Flygaralex skrev:

Hackenbush skrev:
För er som vet, hur stor skillnad är det i tid ca. på normal laddning och snabbladdning?

”Snigelladdning” 10-16A, ca. 10-15km laddar du per timme, ”övernattenladdning” !
Snabbladdning 250 - 400km per timme, beroende på bil & batteristorlek & laddare… ungefär!
Men sällan över 75-80% av fullt batteri, resten tar eeeevigheter att fylla …

Är väl ingen modern elbil som laddar enkom enfas. 5-6 mil/timme är väl dagens standard.

Uppdaterat: 2023-05-23 15:51

har inte läst kommentarerna, men Reanult är ju inte direkt kända för varken snabbladdning eller snabb-snabbladdning.

De flesta varianter av Zoe hade ju inte ens DC laddning och när de nyaste modellerna fick det, så var det inte ens standard utan ett tillägg och ännu värre är att det tillägget man fick betala extra för inte gav mer än 50 kW när en konkurrent, Peugeot e-208 med samma batteristorlek kunde få 100 kW DC laddning inkluderat i priset även på lägsta trimnivå, precis som alla andra bilar... utom Renault Zoe.

Har inte ssett några makalösa hastigheter heller på deras nya elbil.

Moderna elbilar är ju uppe i över 200 kW... nåja, med små batterier som 50 kW antar jag att det är omöjligt, men finns bilar med typ 77 kW som laddar närmare 200 kW eller mer.

Uppdaterat: 2023-05-23 20:00
- Peugeot e-208 GT 2022

Diskussionen snabbladdning vs lång räckvidd kommer inom några år vara obsolit pga teknikutvecklingen, där båda kommer förbättras.

Uppdaterat: 2023-05-24 01:31
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Precis.

Uppdaterat: 2023-05-24 09:38