Men det är klart, de förstår inte hur mycket dessa SUV:ar drar och måste ha gigantiska batterier. 120 kwh, det är lika mycket som 3 st Leaf som jag just nu kör. Är det inte galet? Ligger förbrukningen på över 2 kwh/mil bör man se över bilmodellen och börja vidta åtgärder för att sänka förbrukningen, inte öka batteriets storlek.. för det innebär mest att elda för kråkorna...
Axa, ” Man kan kara hoppas att den säljer dåligt”!
Ja, verkligen, den som köper ett sådant här makroskopiskt missfoster borde undersökas om den är vid sina sinnens fulla bruk.
Men det spelar ju ingen roll, vi lever ju i ett relativt fritt land så det står ju varje stolle fritt att själv kasta bort sina pengar så länge det inte behöver störa någon annan.
Uppdaterat: 2023-05-15 18:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Ässh, detta är enligt Christer och andras åsikt att folk vill ha!? Vi konsumenter efterfrågar denna typen av modeller. Det har snart ett år, och jag har sett 2-3 elbilsmodeller som varit intressanta ...allt annat är hitte på modeller som knappt har någon räckvidd i verkligheten och framförallt faller väldigt kort jämfört med vad de lovar. Innerst inne tror jag inte folk efterfrågar detta utan det trycks ut på marknaden. Bilbranschen har ballat ur totalt!
Men det är klart, de förstår inte hur mycket dessa SUV:ar drar och måste ha gigantiska batterier. 120 kwh, det är lika mycket som 3 st Leaf som jag just nu kör. Är det inte galet? Ligger förbrukningen på över 2 kwh/mil bör man se över bilmodellen och börja vidta åtgärder för att sänka förbrukningen, inte öka batteriets storlek.. för det innebär mest att elda för kråkorna...
Du verkar inte ha sett hur stor bilen är?
Lycka till att få den enorma bilen att dra under 2kWh/mil.
Faktiskt är den stor att den faktiskt kan klassas som en SUV med Amerikanska mått
Den kommer knappt 40 mil på vintern med det stora batteriet, så drygt 3kWh/mil blir då förbrukningen.
Christer
Fast Hx har ju en poäng. Ganska sjukt att en elbil med 120 kWh endast kommer drygt 51 mil. Man kan bara hoppas att den säljer dåligt.
Har du sett hur stor den där bilen är?
Jäkligt lyxig som garanterat inte kommer bli en storsäljare för folket.
Men för den som vill ha en stor fläskig lyxig bil så vill jag påstå att den är prisvärd.
Fånigt att ens kommentera ett sådant här missfoster, jag har sett den IRL och det fick mig att titta bort.
Men det spelar ingen roll, det här är en parentes i utbudet.
Uppdaterat: 2023-05-15 20:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Fånigt att ens kommentera ett sådant här missfoster, jag har sett den IRL och det fick mig att titta bort.
Men det spelar ingen roll, det här är en parentes i utbudet.
Inte alls ett missfoster, men du tycker väl Rolls Royce och Bentley också är missfoster?
Snoid
Jo, jag förstår att den är stor och tung. Men fatta att lägga pengarna på denna och knappt komma runt kvarteret på vintern.
Men vill folk göra det så är det upp till dem.
Snoid
Jo, jag förstår att den är stor och tung. Men fatta att lägga pengarna på denna och knappt komma runt kvarteret på vintern.
Men vill folk göra det så är det upp till dem.
Måste vara ett enormt stort kvarter.
Den kommer ju längre än både din och min bil vintertid och min kommer mycket längre än runt kvarteret 😉
Men det är klart, de förstår inte hur mycket dessa SUV:ar drar och måste ha gigantiska batterier. 120 kwh, det är lika mycket som 3 st Leaf som jag just nu kör. Är det inte galet?
Jag har hört att nästa variant av denna bil får ett ännu större batteri...
😉
Uppdaterat: 2023-05-15 23:04
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Ganska sjukt att en elbil med 120 kWh endast kommer drygt 51 mil. Man kan bara hoppas att den säljer dåligt.
Nej, du vet väl att man noga frågat konsumenterna innan tillverkningen och undersökt marknaden, så därför kommer den att sälja bra. 😃
Uppdaterat: 2023-05-16 02:09
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Ässh, detta är enligt Christer och andras åsikt vad folk vill ha!?!
Du vet väl för fan inte vad jag vill ha för bil. Men i ditt SUV hat så påstår du det. Suddarn var är du? Här hade du ett påhopp utan grund i verkligheten.
hx30 skrev:
Ässh, detta är enligt Christer och andras åsikt vad folk vill ha!?!
Du vet väl för fan inte vad jag vill ha för bil. Men i ditt SUV hat så påstår du det. Suddarn var är du? Här hade du ett påhopp utan grund i verkligheten.
Du har ju sagt gång på gång att folket vill ha stora suv, förnekar du det nu?
Uppdaterat: 2023-05-16 06:15
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Christer skrev:
hx30 skrev:
Ässh, detta är enligt Christer och andras åsikt vad folk vill ha!?!
Du vet väl för fan inte vad jag vill ha för bil. Men i ditt SUV hat så påstår du det. Suddarn var är du? Här hade du ett påhopp utan grund i verkligheten.
Du har ju sagt gång på gång att folket vill ha stora suv, förnekar du det nu?
Jag åker en XC60 mellanstor SUV och har aldrig förespråkat en stor SUV som Hongqi, XC90 eller stora Suvar ifrån USA. Däremot så har jag stått upp mot SUV hatet som vissa håller på med, för ni jämställer ju slarvigt alla SUVar och crossovers som just onödiga stora SUVar, trots att de bara ibland är lite större och högre än en medelstor bil. När du skriver SUV så verkar du tänka på en Dodge Ram eller Ford f150 från USA, men den är ju något helt annat än Europiska SUV ar i mellan skiktet.
Hackenbush skrev:
Christer skrev:
hx30 skrev:
Ässh, detta är enligt Christer och andras åsikt vad folk vill ha!?!
Du vet väl för fan inte vad jag vill ha för bil. Men i ditt SUV hat så påstår du det. Suddarn var är du? Här hade du ett påhopp utan grund i verkligheten.
Du har ju sagt gång på gång att folket vill ha stora suv, förnekar du det nu?
Jag åker en XC60 mellanstor SUV och har aldrig förespråkat en stor SUV som Hongqi, XC90 eller stora Suvar ifrån USA. Däremot så har jag stått upp mot SUV hatet som vissa håller på med, för ni jämställer ju slarvigt alla SUVar och crossovers som just onödiga stora SUVar, trots att de bara ibland är lite större och högre än en medelstor bil. När du skriver SUV så verkar du tänka på en Dodge Ram eller Ford f150 från USA, men den är ju något helt annat än Europiska SUV ar i mellan skiktet.
Håller med till fullo Christer. Trångsyntheten och jantelagen är ständigt närvarande på detta lilla diskussionsforum.
Sedan är det väl klart att man ruttnar ibland på hx30 och hans eviga tjat om stora, onödiga SUVar för att han måste åka omkring i en bakhjulsdriven Nissan Leaf.( Och flera med mig). Men då suddas det.
Sedan är det väl klart att man ruttnar ibland på hx30 och hans eviga tjat om stora, onödiga SUVar för att han måste åka omkring i en bakhjulsdriven Nissan Leaf.( Och flera med mig). Men då suddas det.
Är väl mer att Sudderudden har ett horn i sidan på dig. För suddandet har inte på något vis en rak linje.
Undrar när upprepande av mantran skall börja ”suddas”, för onekligen är det lite tråkigt att läsa dessa i varenda tråd, och även frånvaron av svar om mantrat utmanas med fakta.
Såg en IRL i lördags, den var mäktig. Men för 1,35mkr finns mycket bättre bilar, tex Audi q8 som den testades mot nyligen.
Honqi med 100kWh batteri kom inte ens 30 mil i samma test.
Håller med. Finns andra ”lyxigare” bilar som man hellre tar i den prisklassen. I7 tex.
Hackenbush skrev:
Christer skrev:
hx30 skrev:
Ässh, detta är enligt Christer och andras åsikt vad folk vill ha!?!
Du vet väl för fan inte vad jag vill ha för bil. Men i ditt SUV hat så påstår du det. Suddarn var är du? Här hade du ett påhopp utan grund i verkligheten.
Du har ju sagt gång på gång att folket vill ha stora suv, förnekar du det nu?
Jag åker en XC60 mellanstor SUV och har aldrig förespråkat en stor SUV som Hongqi, XC90 eller stora Suvar ifrån USA. Däremot så har jag stått upp mot SUV hatet som vissa håller på med, för ni jämställer ju slarvigt alla SUVar och crossovers som just onödiga stora SUVar, trots att de bara ibland är lite större och högre än en medelstor bil. När du skriver SUV så verkar du tänka på en Dodge Ram eller Ford f150 från USA, men den är ju något helt annat än Europiska SUV ar i mellan skiktet.
Nejdå jag drar inte alla suvar över en kam. Det finns stora suvar och så finns det som du säger crossovers och visst är det stor skillnad. Jag har missuppfattat dig då, trodde du gillade riktigt stora suvar.
Jag kan inte säga att jag hatar suvar men jag är inte intresserad av dem. Jag tycker att vanliga sedan är mycket snyggare bilar.
Uppdaterat: 2023-05-17 05:54
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Från att ha varit en SUV-vän så måste jag säga att jag alltmer börjar tycka att biltypen är problematisk. Det största problemet jag ser är att den traditionella kantiga SUV-formen med lång motorhuv och hög front passar mycket dåligt för elektrifiering. Vi kan se det nu när det börjar komma ut stora elsuvar med absurda tjänstevikter. Mercedes EQS SUV väger 3 ton och Volvo EX90 2.8 ton. Problemet är i huvudsak luftmotståndet, vilket blir alldeles för högt på grund av de stora front-areorna. Det driver upp batteristorleken för att få en vettig räckvidd och därmed också tjänstevikten. Tillverkarna måste börja dra nytta av eldriftens fördelar och paketera bilarna annorlunda. Men en kompakt elmotor mellan hjulen så behöver man inte en ladugårdsvägg till front och en landningsbana till motorhuv. Tycker min egen bil, Tesla Model Y, är ett bra exempel på hur man kan göra. Trots att den har hög sittposition och är enormt rymlig så har den lägre totalt luftmotstånd än en VW Golf, tack var det låga Cd-värdet på 0,23. Dessutom har man utnyttjat eldriftens fördelar till att göra nosen mycket kort och relativt låg. Detta, tillsammans med Teslas effektiva drivlina och värmepump gör att bilen är mycket snål för sin storlek. Sommartid kan man få en snittförbrukning på under 150 wh/km om man inte kör alltför fort. Så då kan man ha ett mindre batteripack på 75 kwh vilket gör att fordonsvikten hamnar strax över 2 ton. Faktum är att Model Y inte väger mycket mer än fossilsuvar i motsvarande storlek:
Model Y Long Range: 2064 kg
BMW X3 xdrive 20d: 1977 kg
Mercedes GLC 220d 4MATIC: 2042 kg
Audi Q5 40 TDI: 1998 kg
Volvo XC60 B4 AWD: 2020 kg
Lexus NX 450h: 2079 kg
Och då ska sägas att Model Y är betydligt rymligare än dessa i bagaget. Mycket tack vare frunken och den stora "baljan" under bagagerumsgolvet. Är med i en Model Y grupp på Facebook där många kommer till Model Y från större bilar som Volvo V90 och till och med XC90. Så det går absolut att bygga elbilar som är effektiva och inte så mycket tyngre än motsvarande fossibil. Fordonsvikter på 3+ ton är inte hållbart i längden. Vi kan inte gå från att slösa råolja till att slösa litium. Dessutom är så tunga fordon inte bra för miljön trots att de saknar avgasrör, då den höga vikten leder till större partikelutsläpp från däcken.
Från att ha varit en SUV-vän så måste jag säga att jag alltmer börjar tycka att biltypen är problematisk. Det största problemet jag ser är att den traditionella kantiga SUV-formen med lång motorhuv och hög front passar mycket dåligt för elektrifiering. Vi kan se det nu när det börjar komma ut stora elsuvar med absurda tjänstevikter. Mercedes EQS SUV väger 3 ton och Volvo EX90 2.8 ton. Problemet är i huvudsak luftmotståndet, vilket blir alldeles för högt på grund av de stora front-areorna. Det driver upp batteristorleken för att få en vettig räckvidd och därmed också tjänstevikten. Tillverkarna måste börja dra nytta av eldriftens fördelar och paketera bilarna annorlunda. Men en kompakt elmotor mellan hjulen så behöver man inte en ladugårdsvägg till front och en landningsbana till motorhuv. Tycker min egen bil, Tesla Model Y, är ett bra exempel på hur man kan göra. Trots att den har hög sittposition och är enormt rymlig så har den lägre totalt luftmotstånd än en VW Golf, tack var det låga Cd-värdet på 0,23. Dessutom har man utnyttjat eldriftens fördelar till att göra nosen mycket kort och relativt låg. Detta, tillsammans med Teslas effektiva drivlina och värmepump gör att bilen är mycket snål för sin storlek. Sommartid kan man få en snittförbrukning på under 150 wh/km om man inte kör alltför fort. Så då kan man ha ett mindre batteripack på 75 kwh vilket gör att fordonsvikten hamnar strax över 2 ton. Faktum är att Model Y inte väger mycket mer än fossilsuvar i motsvarande storlek:
Model Y Long Range: 2064 kg
BMW X3 xdrive 20d: 1977 kg
Mercedes GLC 220d 4MATIC: 2042 kg
Audi Q5 40 TDI: 1998 kg
Volvo XC60 B4 AWD: 2020 kg
Lexus NX 450h: 2079 kg
Och då ska sägas att Model Y är betydligt rymligare än dessa i bagaget. Mycket tack vare frunken och den stora "baljan" under bagagerumsgolvet. Är med i en Model Y grupp på Facebook där många kommer till Model Y från större bilar som Volvo V90 och till och med XC90. Så det går absolut att bygga elbilar som är effektiva och inte så mycket tyngre än motsvarande fossibil. Fordonsvikter på 3+ ton är inte hållbart i längden. Vi kan inte gå från att slösa råolja till att slösa litium. Dessutom är så tunga fordon inte bra för miljön trots att de saknar avgasrör, då den höga vikten leder till större partikelutsläpp från däcken.
I min värld är det bara ett problem vad gäller Tesla Model Y och det är att de är så fruktansvärt fula. Ser ut som en tvålkopp. Har tänkt att man vänjer sig, som Kjell Höglund sjöng. Men den känslan har ännu inte infunnit sig.
I min värld är det bara ett problem vad gäller Tesla Model Y och det är att de är så fruktansvärt fula. Ser ut som en tvålkopp. Har tänkt att man vänjer sig, som Kjell Höglund sjöng. Men den känslan har ännu inte infunnit sig.
Jo uteseendet kanske inte är Model Y:s starka sida, dock verkar inte det påverka försäljningen nämnvärt. Model Y är den bilmodell som sålde bäst i europa under Q1 i år:
https://insideevs.com/news/664442/tesla-modely-europe-bestselling-car-2023q1/
Tror nog att man måste vänja sig vid mer tvålkoppsformade bilar i framtiden. Även Mercedes har uttalat sig om detta:
https://www.motor1.com/news/558563/mercedes-suv-shape-change-electric/
Japp, vi får vänja oss vid fula bilar framöver. Det var längesen det lanserade en snygg elbil som samtidigt var smart paketerad och inte baserades på en plattform för ice bilar.
Nio ET5 kombi var rätt snygg, kommer den till Sverige? Nios bilar har ofta lyckad design. BYD Seal ser ju ut som en tvålkopp.
BYD Seal är ju en bra mycket snyggare Tesla Model 3. Kommer till Sverige om ett par månader.
Nio ET5 kombi är avsedd för Europa och Kina så den kommer.
Nio utvecklas för övrigt till stor del i Europa för den som missat det.
Dessutom har man utnyttjat eldriftens fördelar till att göra nosen mycket kort och relativt låg.
Om Tesla Model Y. Nu väntar vi på ett inlägg om hur farlig och krockosäker bilen är med den nosen/ fronten och att den dessutom är farlig för fotgängare, då den är relativt låg.
Uppdaterat: 2023-05-18 00:20
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Kommentarer
Men det är klart, de förstår inte hur mycket dessa SUV:ar drar och måste ha gigantiska batterier. 120 kwh, det är lika mycket som 3 st Leaf som jag just nu kör. Är det inte galet? Ligger förbrukningen på över 2 kwh/mil bör man se över bilmodellen och börja vidta åtgärder för att sänka förbrukningen, inte öka batteriets storlek.. för det innebär mest att elda för kråkorna...
"Hongqi får större batteri – blir ännu dyrare"
- Nu kommer man två varv runt kvarteret!
Christer
Fast Hx har ju en poäng. Ganska sjukt att en elbil med 120 kWh endast kommer drygt 51 mil. Man kan bara hoppas att den säljer dåligt.
Axa, ” Man kan kara hoppas att den säljer dåligt”!
Ja, verkligen, den som köper ett sådant här makroskopiskt missfoster borde undersökas om den är vid sina sinnens fulla bruk.
Men det spelar ju ingen roll, vi lever ju i ett relativt fritt land så det står ju varje stolle fritt att själv kasta bort sina pengar så länge det inte behöver störa någon annan.
Ässh, detta är enligt Christer och andras åsikt att folk vill ha!? Vi konsumenter efterfrågar denna typen av modeller. Det har snart ett år, och jag har sett 2-3 elbilsmodeller som varit intressanta ...allt annat är hitte på modeller som knappt har någon räckvidd i verkligheten och framförallt faller väldigt kort jämfört med vad de lovar. Innerst inne tror jag inte folk efterfrågar detta utan det trycks ut på marknaden. Bilbranschen har ballat ur totalt!
Uuurrk
Du verkar inte ha sett hur stor bilen är?
Lycka till att få den enorma bilen att dra under 2kWh/mil.
Faktiskt är den stor att den faktiskt kan klassas som en SUV med Amerikanska mått
Den kommer knappt 40 mil på vintern med det stora batteriet, så drygt 3kWh/mil blir då förbrukningen.
Har du sett hur stor den där bilen är?
Jäkligt lyxig som garanterat inte kommer bli en storsäljare för folket.
Men för den som vill ha en stor fläskig lyxig bil så vill jag påstå att den är prisvärd.
Men återigen, är detta vad folk efterfrågar och vill ha 2023? Så stora bilar för bara problem med sig, på ALLA sätt....
Jag gillar den skarpt, vansinnigt snygg i verkligheten.
Men köpa, absolut inte.
Fånigt att ens kommentera ett sådant här missfoster, jag har sett den IRL och det fick mig att titta bort.
Men det spelar ingen roll, det här är en parentes i utbudet.
Peder i Auto motor sport älskade den!
Nej ”vanligt folk” vill inte ha denna bil. Men det finns köpare som vill ha den.
Det borde väl även du förstå.
Inte alls ett missfoster, men du tycker väl Rolls Royce och Bentley också är missfoster?
Snoid
Jo, jag förstår att den är stor och tung. Men fatta att lägga pengarna på denna och knappt komma runt kvarteret på vintern.
Men vill folk göra det så är det upp till dem.
Det är väl en bil man älskar eller hatar. Inget däremellan...
Måste vara ett enormt stort kvarter.
Den kommer ju längre än både din och min bil vintertid och min kommer mycket längre än runt kvarteret 😉
Exakt så är det 40-talisten, ingen mellanmjök i den bilen.
Såg en IRL i lördags, den var mäktig. Men för 1,35mkr finns mycket bättre bilar, tex Audi q8 som den testades mot nyligen.
Honqi med 100kWh batteri kom inte ens 30 mil i samma test.
Jag har hört att nästa variant av denna bil får ett ännu större batteri...
😉
Nej, du vet väl att man noga frågat konsumenterna innan tillverkningen och undersökt marknaden, så därför kommer den att sälja bra. 😃
Du vet väl för fan inte vad jag vill ha för bil. Men i ditt SUV hat så påstår du det. Suddarn var är du? Här hade du ett påhopp utan grund i verkligheten.
Du har ju sagt gång på gång att folket vill ha stora suv, förnekar du det nu?
Jag åker en XC60 mellanstor SUV och har aldrig förespråkat en stor SUV som Hongqi, XC90 eller stora Suvar ifrån USA. Däremot så har jag stått upp mot SUV hatet som vissa håller på med, för ni jämställer ju slarvigt alla SUVar och crossovers som just onödiga stora SUVar, trots att de bara ibland är lite större och högre än en medelstor bil. När du skriver SUV så verkar du tänka på en Dodge Ram eller Ford f150 från USA, men den är ju något helt annat än Europiska SUV ar i mellan skiktet.
Håller med till fullo Christer. Trångsyntheten och jantelagen är ständigt närvarande på detta lilla diskussionsforum.
Sedan är det väl klart att man ruttnar ibland på hx30 och hans eviga tjat om stora, onödiga SUVar för att han måste åka omkring i en bakhjulsdriven Nissan Leaf.( Och flera med mig). Men då suddas det.
Är väl mer att Sudderudden har ett horn i sidan på dig. För suddandet har inte på något vis en rak linje.
Undrar när upprepande av mantran skall börja ”suddas”, för onekligen är det lite tråkigt att läsa dessa i varenda tråd, och även frånvaron av svar om mantrat utmanas med fakta.
Håller med. Finns andra ”lyxigare” bilar som man hellre tar i den prisklassen. I7 tex.
Nejdå jag drar inte alla suvar över en kam. Det finns stora suvar och så finns det som du säger crossovers och visst är det stor skillnad. Jag har missuppfattat dig då, trodde du gillade riktigt stora suvar.
Jag kan inte säga att jag hatar suvar men jag är inte intresserad av dem. Jag tycker att vanliga sedan är mycket snyggare bilar.
Från att ha varit en SUV-vän så måste jag säga att jag alltmer börjar tycka att biltypen är problematisk. Det största problemet jag ser är att den traditionella kantiga SUV-formen med lång motorhuv och hög front passar mycket dåligt för elektrifiering. Vi kan se det nu när det börjar komma ut stora elsuvar med absurda tjänstevikter. Mercedes EQS SUV väger 3 ton och Volvo EX90 2.8 ton. Problemet är i huvudsak luftmotståndet, vilket blir alldeles för högt på grund av de stora front-areorna. Det driver upp batteristorleken för att få en vettig räckvidd och därmed också tjänstevikten. Tillverkarna måste börja dra nytta av eldriftens fördelar och paketera bilarna annorlunda. Men en kompakt elmotor mellan hjulen så behöver man inte en ladugårdsvägg till front och en landningsbana till motorhuv. Tycker min egen bil, Tesla Model Y, är ett bra exempel på hur man kan göra. Trots att den har hög sittposition och är enormt rymlig så har den lägre totalt luftmotstånd än en VW Golf, tack var det låga Cd-värdet på 0,23. Dessutom har man utnyttjat eldriftens fördelar till att göra nosen mycket kort och relativt låg. Detta, tillsammans med Teslas effektiva drivlina och värmepump gör att bilen är mycket snål för sin storlek. Sommartid kan man få en snittförbrukning på under 150 wh/km om man inte kör alltför fort. Så då kan man ha ett mindre batteripack på 75 kwh vilket gör att fordonsvikten hamnar strax över 2 ton. Faktum är att Model Y inte väger mycket mer än fossilsuvar i motsvarande storlek:
Model Y Long Range: 2064 kg
BMW X3 xdrive 20d: 1977 kg
Mercedes GLC 220d 4MATIC: 2042 kg
Audi Q5 40 TDI: 1998 kg
Volvo XC60 B4 AWD: 2020 kg
Lexus NX 450h: 2079 kg
Och då ska sägas att Model Y är betydligt rymligare än dessa i bagaget. Mycket tack vare frunken och den stora "baljan" under bagagerumsgolvet. Är med i en Model Y grupp på Facebook där många kommer till Model Y från större bilar som Volvo V90 och till och med XC90. Så det går absolut att bygga elbilar som är effektiva och inte så mycket tyngre än motsvarande fossibil. Fordonsvikter på 3+ ton är inte hållbart i längden. Vi kan inte gå från att slösa råolja till att slösa litium. Dessutom är så tunga fordon inte bra för miljön trots att de saknar avgasrör, då den höga vikten leder till större partikelutsläpp från däcken.
I min värld är det bara ett problem vad gäller Tesla Model Y och det är att de är så fruktansvärt fula. Ser ut som en tvålkopp. Har tänkt att man vänjer sig, som Kjell Höglund sjöng. Men den känslan har ännu inte infunnit sig.
Jo uteseendet kanske inte är Model Y:s starka sida, dock verkar inte det påverka försäljningen nämnvärt. Model Y är den bilmodell som sålde bäst i europa under Q1 i år:
https://insideevs.com/news/664442/tesla-modely-europe-bestselling-car-2023q1/
Tror nog att man måste vänja sig vid mer tvålkoppsformade bilar i framtiden. Även Mercedes har uttalat sig om detta:
https://www.motor1.com/news/558563/mercedes-suv-shape-change-electric/
Japp, vi får vänja oss vid fula bilar framöver. Det var längesen det lanserade en snygg elbil som samtidigt var smart paketerad och inte baserades på en plattform för ice bilar.
Nio ET5 kombi och BYD Seal.
Nio ET5 kombi var rätt snygg, kommer den till Sverige? Nios bilar har ofta lyckad design. BYD Seal ser ju ut som en tvålkopp.
Tvålkopp, finns såna ännu, alla använder väl flytande tvål numera? :)
Jag tycker att Kineserna har lyckats med designen på många av sina elbilar.
Klart mycket snyggare än någon Europeisk elbil.
BYD Seal är ju en bra mycket snyggare Tesla Model 3. Kommer till Sverige om ett par månader.
Nio ET5 kombi är avsedd för Europa och Kina så den kommer.
Nio utvecklas för övrigt till stor del i Europa för den som missat det.
BYD Seal:
https://cnevpost.com/2022/07/29/byd-seal-officially-launched-in-china/
https://youtu.be/4pVc1_S3O4o
Wheelsboy rekommenderas, omdöme (ej treack pack):
https://www.youtube.com/watch?v=U_JQVRWymLI
NIO ET5 kombi:
https://carnewschina.com/2023/05/12/nio-et5-touring-behind-the-scenes-pictures-leaks-from-promo-shooting/
BYD seal ser bra ut. Nio ET5 nej, för mycket Tesla vibbar.
Om Tesla Model Y. Nu väntar vi på ett inlägg om hur farlig och krockosäker bilen är med den nosen/ fronten och att den dessutom är farlig för fotgängare, då den är relativt låg.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.