Vi Bilägares forum

Normalt att 12-voltsbatteriet laddar ur så ofta?

Normalt att 12-voltsbatteriet laddar ur så ofta?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-12 05:00

Kommentarer

Batteriet(12v) förstörs snabbt om det urladdas ofta.
Skaffa extrabatteri i skuffen som backup och startkablar för att slippa bärgare/annan hjälp?
Sätt en brytare till batteriet om bilen står några dagar, men då förmodar jag att man får gå in med nyckel när fjärren inte går att öppna låset/dörren, och öppna huven?
Inte bra med detta problem om man reser ut ur landet med långparkering?
Du är inte ensam.

Sök på.
toyota c-hr battery problems

Uppdaterat: 2023-05-12 08:54

Fast problemet borde vara väldigt lösbart för biltillverkarna eftersom bilen har en ordentlig laddresurs i drivbatteriet vilket borde kunna hålla det lilla 12V-batteriet i gång under lång tid - även om bilen inte används. Detta gäller då givetvis elbilar - för vanliga ICE-bilar är det lite knepigare att lösa om det beror på att bilen drar ström även när den inte används i kombination med att den står oanvänd under lång tid. De lösningar som FullBrew förespråkar känns rätt oseriösa.

Uppdaterat: 2023-05-12 09:30

Pi.

Vad har du för förslag om de är oseriösa och Toyota skiter i dig och att lösa problemen?
Batteriet är inte litet, 45A typ, och det finns större med samma storlek..

Uppdaterat: 2023-05-12 16:45

Är väl enklare att köpa en startbooster för en dryg femhundring som man har i handskfacket eller annan lämplig plats. Betydligt enklare än att släpa med ett extra 12V batteri.
Dom där små manickerna snurrar med lätthet igång en bilmotor eller får en elbil att ”starta”
Och 40Ah batteri i en bil är väldigt litet. 20Ah finns tillgängligt innan det är urladdat. Behövs inte mycket förbrukning innan det är tömt

Uppdaterat: 2023-05-12 17:22

Jag har använt ett 17 Ah batteri som starthjälp nån gång när bilens batteri varit nästan urladdat, det har oftast funkat kanon.

Uppdaterat: 2023-05-12 18:09

FullBrew - läs t ex Snoids förslag ovan. Att sätta en brytare till batteriet är nog ett synnerligen oseriöst förslag i en modern bil och inte minst i en elbil - även om det bara är 12 V-batteriet.

Uppdaterat: 2023-05-12 22:11

Kör man korta sträckor, och då drar på massa förbrukare, så är det klart att batteriet inte hinner ladda upp. Skippa värma rumpan, slå av AC om du inte behöver den, och försök att köra så långt att motorn faktiskt blir varm. Förstår inte dem som har en bil de kör 5 km till jobbet och sedan tillbaka. De är ju de resorna som är onödiga förutsatt att man kan gå/cykla eller åka kollektivt.

Är batteriet dessutom litet, så slits det ju snabbare. Skulle börja med att byta 12v batteriet, och då till ett lite större, samt av AGM/Gel-typ. Dessa hanterar dippar bättre än "vanliga" 12v batterier. Vissa bilar verkar äta 12v batterier, medans andra håller i evigheter. Hybrider och Elbilar verkar behöva byta oftare än fossildrivna, och mycket är är väl för att de ligger så många laster på just 12v batteriet, som en fossilmotor får hjälp av en generator att driva. Underhållsladda en modern bil som man använder då och då känns inte korrekt, och inte heller ha huvudströmbrytare för att slippa stå med batteritorsk efter 3 dagar vinteritd.

Uppdaterat: 2023-05-15 09:31

Vet inte hur mycket förbrukare som belastar 12V-batteriet i en elbil men eftersom man har ett stort drivbatteri som borde kunna nyttjas för laddningen av det lilla batteriet så borde laddningsförmågan vara betydligt högre än för generatorn i en ICE-bil - dessutom är 12V-batteriet i en ICE-bil den enda elektriska drivkällan tillsammans med bilens generator. Så jag är lite oförstående till 12V-problemen i elbilar.
F ö har 12V-batteriet i de ICE-bilar vi ägt aldrig orsakat några problem trots frånvaro av extra "stödladdning

Uppdaterat: 2023-05-15 09:55

Pi skrev: "F ö har 12V-batteriet i de ICE-bilar vi ägt aldrig orsakat några problem trots frånvaro av extra stödladdning" .

Då anser jag att du haft en jävla tur genom åren. Alla batterier dör så småningom av ålder eller dålig laddning och oftast när det är riktigt kallt.

Uppdaterat: 2023-05-15 12:49

Christer - givetvis - efter ganska många år är batteriet förbrukat och då måste det som allt förbrukningsrelaterat bytas ut men fram till dess har problemen uteblivit. Kanske har det underlättat att jag har en hyfsad kunskap om olika typer av batterier och deras styrkor, svagheter och begränsningar.

Uppdaterat: 2023-05-15 13:23

Många elbilar har ju inlagt att man kan välja att stödladda 12V batteriet vid behov av HV-batteriet.
Annars är en lite CTEK-laddare en bra hjälp att hålla batteriet i gott skick

Uppdaterat: 2023-05-15 16:42
*Robban

Många som inte kollar hur deras inlägg blev publicerat idag...:) Men har sett att det blir nån form av felsignal när man postat men inlägget har ändå publicerats. Backa och gör en "refresh" och kolla hur det blev.

Uppdaterat: 2023-05-15 17:11
Pi skrev:

Många som inte kollar hur deras inlägg blev publicerat idag...:) Men har sett att det blir nån form av felsignal när man postat men inlägget har ändå publicerats. Backa och gör en "refresh" och kolla hur det blev.

+100

Uppdaterat: 2023-05-15 17:35

Kaos idag när man postar, sorry för trippletten
Går inte att ta bort eller redigera 😕

Uppdaterat: 2023-05-15 18:02
*Robban

Robban, inga problem, lätt fixat, brukar städa när jag hinner.

Uppdaterat: 2023-05-15 18:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Christer skrev:

Pi skrev: "F ö har 12V-batteriet i de ICE-bilar vi ägt aldrig orsakat några problem trots frånvaro av extra stödladdning" .
Då anser jag att du haft en jävla tur genom åren. Alla batterier dör så småningom av ålder eller dålig laddning och oftast när det är riktigt kallt.

Då har tydligen jag också haft tur. Aldrig råkat ut för 12V döden. Inte en frugans bilar som bara körs korta sträckor, Max en mil eller två och ca 500 mil/år, har råkat ut för detta.
Yarisen hade kvar originalbatteriet efter tio år.
Måste varit Toyotas fantastiska kvalitet som ligger bakom det 😉
I20:en körs på samma vis och batteriet är nu 5 år och jag även det aldrig stödladdats, äger inte ens batteriladdare.

Uppdaterat: 2023-05-15 20:38

Fick byta batteriet på Toyotan efter 11 år, så visst är det kvalitet Snoid! :)

Uppdaterat: 2023-05-15 20:53

Haft C-HR hybrid, Corolla hybrid och nu Rav4 hybrid aldrig haft problem med lilla batteriet och då kör jag ändå en hel del korta sträckor framför allt vintertid. Brukar dock tänka mig för o köra rattvärme max 3-4 minuter och sällan stolsvärme.

Uppdaterat: 2023-05-23 20:58

I ungdomen hade jag flera bilar med 6V, då var det vanligt med tomt batteri vintertid, men det löste sig, antingen med vev eller kompisars Lina.
Nyare med 12V har det sällan varit problem med.
Men jag har alltid koll och vet om det börjar bli nedgång i spänningen.
Och en starthjälp är ju en billig försäkring.

Uppdaterat: 2023-05-23 22:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mitt Ex råkade ut för batteridöden.
Körde över en ganska elak broskarv och bilen tvärdog.
När jag kom till räddning konstaterade jag att batteriet kortslutet och hade 0 volt.
Tror bilen var 5-6 år gammal och hade gått runt 15" mil.

Uppdaterat: 2023-05-23 22:19

...och jag som är en frekvent användare av rattvärme och stolsvärme även under kortare turer och inte heller jag har upplevt några el-problem - trots att jag för det mesta kört tysktillverkade bilar...:)

Uppdaterat: 2023-05-23 23:13