Vi Bilägares forum

Är det biobränsle i allt bränsle som säljs i Sverige?

Är det biobränsle i allt bränsle som säljs i Sverige?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-11 05:00

Kommentarer

"Det är oklart vilken andel det då kommer att handla om – men troligtvis betydligt lägre."

Det är ju sedan flera dagar sedan bestämt att det blir 6% för både bensin och diesel.

Uppdaterat: 2023-05-11 08:59
- Peugeot e-208 GT 2022

Nej inte all Diesel har biobränsle inblandat?

Det finns blankdiesel som inte har detta skräp.

Säljs oftast på båtmackar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/drivmedelsbolag-betalar-for-att-slippa-rapsinblandning

Uppdaterat: 2023-05-11 09:24
FullBrew skrev:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/drivmedelsbolag-betalar-for-att-slippa-rapsinblandning

Överskriften i artikeln från länken ovan: "Fler bensinbolag i norra Sverige börjar sälja ”blankdiesel” – efterfrågan ökar: ”Kunderna kräver det”.

Vidare står: ”När det blir 30 grader minus är det stopp i maskinerna” och därför påstås det behövas 100 % fossil diesel, men vad man missar är att det finns förnybar HVO 100 som klarar ned till -34 grader. Och det är samma siffra vad gäller den s k filtrerbarheten (CFPP) som "Diesel MK1 B0/ blankdiesel" brukar ha.

Bensinbolaget Skelleftebränsle har tankstationer med blankdiesel (diesel utan inblandning av biodrivmedel) i norra Sverige och får därför betala en högre miljöpremie för att klara reduktionsplikten.

Men tittar man på deras hemsida står om HVO Diesel (inte att förväxla med HVO 100 som har ännu högre klimatnytta) att "HVO Diesel är ett utmärkt dieselbränsle med mycket bra köldegenskaper som lämpar sig utmärkt för vårt Norrländska klimat".

Under vecka 19 är priset hos Skelleftebränsle för HVO Diesel 22,22 kr/ liter och alltså 89 öre mer än för "Diesel MK1 B0/ blankdiesel".

Vad gäller kylan är alltså inte blankdiesel/ 100 % fossil diesel en nödvändighet, utan det är möjligt att vara mer klimat- och miljöanpassad, även i de kalla delarna av Sverige.

Uppdaterat: 2023-05-11 23:31
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John, att entreprenörer kör på blankdiesel har framförallt att göra med lägre förbrukning och att motorerna får lite mer kraft, speciellt nu efter senaste höjningen av iblandningen.
Har en kusin med entreprenadfirma, ca 30 maskiner, körs på blankdiesel om inte upphandlingen ställt stränga miljökrav.
Så anledningen är framförallt att man sänker sina driftskostnader. I en pressad bransch så är drivmedlet en väldigt stor rörlig kostnad.
Och kan garantera dig att en entreprenör inte har klimat och miljö som det första dom tänker på när dom vaknar på morgonen.

Uppdaterat: 2023-05-12 08:08
Mr Snoid skrev:

Och kan garantera dig att en entreprenör inte har klimat och miljö som det första dom tänker på när dom vaknar på morgonen.

Samtidigt är användningen av drivmedel sannolikt den största miljö- och klimatpåverkan som en entreprenadfirma har. Att byta drivmedel är därför det enklaste och mest effektiva i detta fall för att kunna bedriva en mer miljö- och klimatsmart verksamhet.

Uppdaterat: 2023-05-13 00:47
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Mr Snoid skrev:
Och kan garantera dig att en entreprenör inte har klimat och miljö som det första dom tänker på när dom vaknar på morgonen.

Samtidigt är användningen av drivmedel sannolikt den största miljö- och klimatpåverkan som en entreprenadfirma har. Att byta drivmedel är därför det enklaste och mest effektiva i detta fall för att kunna bedriva en mer miljö- och klimatsmart verksamhet.

Nu är det väl oftast så att dom vill driva en verksamhet som är konkurrenskraftig och som dom kan tjäna pengar på.
Lätt att vara idealist och tro att miljö- och klimatsmart verksamhet är det största fokuset.
Man tankar det som ger lägst driftkostnader och som beställaren tillåter. Men många ställer så krav på ”miljövänliga” drivmedel. Faktiskt HVO100 i vissa fall. Men även viss andel eldrivna entreprenadmaskiner börjar ställas krav på.

Uppdaterat: 2023-05-13 08:12
Mr Snoid skrev:

Nu är det väl oftast så att dom vill driva en verksamhet som är konkurrenskraftig och som dom kan tjäna pengar på.
Lätt att vara idealist och tro att miljö- och klimatsmart verksamhet är det största fokuset.

Det finns faktiskt en mängd företag som har egna långsiktiga och ambitiösa miljö- och klimatmål och då t ex att man "ska vara klimatneutrala till år 2030". Man säger själva att det handlar om sin strategi för att överleva på marknaden och inte direkt att "vi ska rädda världen".

Uppdaterat: 2023-05-16 06:10
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Så klart det finns sådana företag John.
Men nu handlade det om små mellanstora entreprenörer som inte har ekonomiska muskler till att ha den ambitionsnivån.
Var det inte så att Axfood slutade köra på HVO då det innehöll palmolja.
Vet inte om dom gått tillbaks till det.

Uppdaterat: 2023-05-16 08:08
Mr Snoid skrev:

Var det inte så att Axfood slutade köra på HVO då det innehöll palmolja.
Vet inte om dom gått tillbaks till det.

Ja, så var det men i artikeln på https://www.axfood.se//nyheter/nu-ar-halften-av-axfoodkoncernens-lastbilsflotta-gron/ från januari 2020 säger Axfood följande om Dagab, alltså Axfoods inköps- och logistik-bolag:

"— Vi har nyss sagt okej till att börja tanka HVO igen, ett helt fossilfritt drivmedel. Vi har numera fått tillgång till HVO fri från PFAD, alltså palmolja."

Uppdaterat: 2023-05-18 05:22
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.