Vi Bilägares forum

Tysk rapport slår larm: Kinesisk elbilsoffensiv ett hot mot europeisk bilindustri

Tysk rapport slår larm: Kinesisk elbilsoffensiv ett hot mot europeisk bilindustri

Europa har inte råd att bara stilla se på när de kinesiska elbilstillverkarna ger sig in på europeisk marknad. Det menar den tyska försäkringsgruppen Allianz i en rapport. Europeiska beslutshavare behöver möta den kinesiska offensiven för att skydda Europas egen fordonsindustri.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-09 15:04

Kommentarer

Europeisk bilindustri vill ju inte sälja bilar, så vad för hot menar de?

Ett flertal märken har ju avsagt sig budget- och normalprissatta bilar och valt att överlåta de marknadssegmenten till någon annan som vill ta över, så varför inte kineserna?

"Att sälja många bilar är inte längre det allra viktigaste för Renault", sade vd:n Luca de Meo. Han vill i stället att Renault bygger dyrare bilar.

Uppdaterat: 2023-05-09 17:18

Det viktigaste är att tjäna pengar, inte att sälja bilar till underpris så man förlorar pengar på att sälja dem. Dvs bättre göra vinst på få sålda bilar än att göra förlust på att sälja många bilar.

Elbilar är dyra, det är ofrånkomligt pga. högre utvecklingskostnader, högre råvarukostnader och höga investeringskostnader i att ställa om tillverkningen.

Kinesiska bilar är inte lågpris men det är enormt många märken.

Kina har en extra tull om 15% på importerade bilar. Dessutom får importbilar inte del av Kinas elbilsbonus, den gäller bara för lokalt producerade elbilar.

Vi skulle absolut kunna svara Kina med samma mynt genom att ha en elbilsbonus som är gemensamma för hela EU och endast gäller elbilar tillverkade i Europa.

Uppdaterat: 2023-05-09 17:45

Finns det någon Europeisk biltillverkare som inte vill gå upp i trappstegen till premium, för att kunna ta bättre betalt för sina bilar. Senast i raden var ju Renault som önskar bygga dyrare bilar. Tycker faktiskt att dessa biltillverkare gör självmål och öppnar upp fältet för andra att ta sig in på den europeiska marknaden. Titta bara vad som hänt med Kia, som har lagt sig prismässigt och modellmässigt som passar den stora massan. Det var väl där som VW, Opel, SAAB, Volvo, Renault, Peugeot m.m flera Europeiska bilmärken tidigare fanns. Nu, alla skall klättra upp till dyrare bilar. Nej, det kommer gå åt skogen med den filosofin. Kommer finnas alldeles för många som slåss om den lilla marknaden där dyrare bilar kan säljas, läs företagsmarknaden. Det är verkligen ett blodrött hav där många hajar slåss om det lilla som finns. Medans Kia simmar lugnt vidare i den blå oceanen, där det är lugnt och stilla, inte så många slagsmål om bytet. tills nu, då Kineserna kommer in med förhållande lågt prissatta bilar typ MG. Nej, de Europeiska biltillverkarna har satt sig själv på pottkanten, fortsätter och spottar ur sig stora tunga SUV:ar även som elbilar. Håller inte i längden.

Uppdaterat: 2023-05-09 18:05

Nåja - Kia är inte heller nåt lågprismärke längre.

Uppdaterat: 2023-05-09 18:28
Pi skrev:

Nåja - Kia är inte heller nåt lågprismärke längre.

Vilka lågprismärken finns det, förutom Dacia?

Uppdaterat: 2023-05-09 18:51

Varken Kia eller Hyundai är lågprismärken. Det är bara Dacia som lyckats med lågprisstrategin. I Europa, inte i Sverige. I Sverige är Dacia en flopp. VWs lågprismärke Seat gör för stora förluster och troligen kommer läggas ner. Citroën är ett lågprismärket inom Stellantis. Mer rymd till lägre pris än Peugeot och Opel. Men ändå väljer 60% av köparna dyraste utrustningsnivån Shine eller Shine+ i C4:an.

Peugeot har sina Active-modeller i lager, men köparna väljer de dyrare Allure eller GT.

Varför ska man ha lågprisversioner när de inte köps av kunderna?
Det är de dyrare versionerna som säljs. Kunderna vill ha utrustning.

Fiat är lågpris med Tipo. Hur många Tipo har ni sett idag? Jag ser sällan en Fiat.
Trots att det är lågpris. Det är inte vad svenska folket vill ha.

500:an som är en dyr imagebil är den mest sålda personbilen från Fiat i Sverige. Det är vad kunderna vill ha.

Uppdaterat: 2023-05-09 19:05
Raphael skrev:

Varken Kia eller Hyundai är lågprismärken. Det är bara Dacia som lyckats med lågprisstrategin. I Europa, inte i Sverige. I Sverige är Dacia en flopp. VWs lågprismärke Seat gör för stora förluster och troligen kommer läggas ner. Citroën är ett lågprismärket inom Stellantis. Mer rymd till lägre pris än Peugeot och Opel. Men ändå väljer 60% av köparna dyraste utrustningsnivån Shine eller Shine+ i C4:an.
Peugeot har sina Active-modeller i lager, men köparna väljer de dyrare Allure eller GT.
Varför ska man ha lågprisversioner när de inte köps av kunderna?
Det är de dyrare versionerna som säljs. Kunderna vill ha utrustning.
Fiat är lågpris med Tipo. Hur många Tipo har ni sett idag? Jag ser sällan en Fiat.
Trots att det är lågpris. Det är inte vad svenska folket vill ha.
500:an som är en dyr imagebil är den mest sålda personbilen från Fiat i Sverige. Det är vad kunderna vill ha.

Att uppgradera kunden (utan kostnad) till ett högre utrustningsalternativ är ju en klassisk variant på prutning... -därav att få "basic"-versioner säljs. Uppgraderingen kostar knappt något för biltillverkaren, men symboliserar ett betydligt högre värde i spelet om slutpriset i affären.

Uppdaterat: 2023-05-09 20:52

Ska man ha en kines som är jämförbar med en motsvarande från en etablerad europeisk tillverkare blir den ju ungefär lika dyr.
Varför ska man då välja kinesen?
Sedan finns ju Tesla i amerikanskt, tyskt eller kinesiskt utförande också och det till ofta lägre pris än kineserna.

Uppdaterat: 2023-05-09 21:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Logiskt sett borde den bästa "produkten" till det, i förhållande till vad man får, lägsta priset, sälja bäst och mest.
Men så har det inte ofta sett ut, och i takt med att bilarna blivit allt mer innehållsrika och komplicerade, där det är mycket mer att ta hänsyn till, har det blivit allt svårare för "kunden" att göra någon relevant bedömning av vad som ger mest och bäst för pengarna.

En marknad där det inte är det bästa som vinner utan det är helt andra slumpartade faktorer som avgör, är urspårad och de långsiktiga konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om tvärt mot all logik och förnuft, det dåliga blir det mest framgångsrika som tar över.

Okunniga, oförnuftiga och ytliga kunder är det som utgör hotet mot alla, om kunderna vore kompetenta och insatta och alltid valde det mest framstående konceptet, skulle det inte existera något problem, eftersom utvecklingen då skulle göra allt till det bästa.

Men som det nu är, kunde ingenting vara mer avlägset.

Uppdaterat: 2023-05-09 21:59
40-talisten skrev:

Pi skrev:
Nåja - Kia är inte heller nåt lågprismärke längre.

Vilka lågprismärken finns det, förutom Dacia?

Pi, var i min text står det att Kia är ett lågprismärke. Du verkar läsa som faan läser bibeln.
Däremot skriver jag att Kia har lagt sig prismässigt och modellmässigt som passar den stora massan. Har också sett att Kia konkurrerar ut gamla ÅF för Opel och Nissan. De får mycket svårt efter det att Kia har etablerat sig på den lokala marknaden.

Uppdaterat: 2023-05-09 22:29

Europeiska biltillverkare kan ju lägga sin energi på att produktutveckla istället för att skrika "vargen kommer" och lobba sig blåa för att bromsa omställningen.

Uppdaterat: 2023-05-09 22:31

Europa måste begripa att stoppa Olle i grind innan vi förlorar allt. Kineserna har ju redan tagit över en stor del av hamnen i Hamburg. Fan, våga agera!

Uppdaterat: 2023-05-10 02:44
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

När alla biltillverkare blir premium så tappar ordet premium sin betydelse.

Uppdaterat: 2023-05-10 06:19
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Optimus - du använde inte ordet lågprismärke men du påstod att Kia lagt sig på en prismässigt bra nivå för oss svenskar men numera håller jag inte med dig - jag ser alltså ingen större skillnad jfr andra jämförbara märken. Därav att jag påpekade att det inte är ett märke med lägre och attraktivare priser än konkurrenterna genom att skriva "lågprismärke" vilket man nog kan kalla deras tidigare strategi men som många andra har man vuxit ur det segmentet - alltså "mera för pengarna" om det känns bättre för dig - men som jag inte tycker stämmer längre.

Uppdaterat: 2023-05-10 09:51

En ruggig beskrivning av Europas bilframtid.
De rika som inte märker av den nya tullen får åka kinesbilar, vi övriga får hålla tillgodo med det vår gamla kontinent orkar producera!

Uppdaterat: 2023-05-10 20:29

Så klart att en Tysk rapport konstaterar detta.
Skulle tro att det börjar bränna lika mycket i byxorna som när man surt fått konstaterat andra dumma val som att göra sig beroende av Rysk gas. Hade man reagerar när det okända Amerikanska bilmärket, med kapital från en multimiljardär, utmanade hela den etablerade bilvärlden. Tja då hade dom inte behövt slå larm.
Kineserna som är mer lyhörda hängde på tåget.

Uppdaterat: 2023-05-10 20:49
Mr Snoid skrev:

Så klart att en Tysk rapport konstaterar detta.
Skulle tro att det börjar bränna lika mycket i byxorna som när man surt fått konstaterat andra dumma val som att göra sig beroende av Rysk gas. Hade man reagerar när det okända Amerikanska bilmärket, med kapital från en multimiljardär, utmanade hela den etablerade bilvärlden. Tja då hade dom inte behövt slå larm.
Kineserna som är mer lyhörda hängde på tåget.

Så är det!

Uppdaterat: 2023-05-10 21:10
Gillar kurvor och rondeller
Hackenbush skrev:

När alla biltillverkare blir premium så tappar ordet premium sin betydelse.

Inte alls!
Premium är en förmåga. Av 10st bilmärken kan därför 0 st vara premium, eller alla 10.
Du tänker som gamla betygsystemet, en 5'a ska delas ut oavsett om 0st eller 5st personer i en skolklass är värd det.

Uppdaterat: 2023-05-10 21:13
Gillar kurvor och rondeller

Kina har dominanta behov. De kommer ta över elbilsmarknaden på något sätt, om vi inte sätter stopp för detta medan det finns kvar europeisk biltillverkning.

Ett exempel, Om vi ser hur det gick med Segway som för ca 10-15 år sedan tillverkade unika 2-hjuliga fordon, så tog kina snabbt fram billaga kopior, som tog död på Segways försäljning, när Segway sedan gick så dåligt att de nästan kursade, så köpte kineserna snabbt upp resterna av företaget och dominerar nu denna marknad.

Kina ger ofta statliga stöd till dessa typer av industrier så att de kan sälja sina produkter billgare än västerländska producenter. Målsättningen är att ta död på västerländska konkurenter, och detta görs med Kinesiska regeringens medverkan genom statliga subventioner. Trump insåg detta när Kina dumpade stålpriserna och sålde för billigt stål till USA, stål som tillverkades med förlust, men med avsikt att döda amerikansk stålindustri. Kinesiska stålverk kunde göra dett pga de fick statliga bidrag.

På liknande sätt tror jag de kinesiska biltillverkarna kommer att agera, de dumpar sina priser, får bidrag från Kinesiska staten, eller kan köpa skattefria komponenter (som t.ex batteriet), och hoppas att de på så sätt kan ta över bilmarknaden i Europa. I USA har de ju redan insett detta och infört bonus/malus system på batteripaketen, så att det blir billigare att bygga själva batteriet i USA. EU behöver fundera på något liknande, innan Europas elbilsproduktion hamnar i samma läge som Segway gjorde.

Uppdaterat: 2023-05-30 10:08

Mikael62,
Men om kineserna vill ta över europeiska elbilsmarknaden, så borde de väl dumpa sina priser? Men hittills är deras elbilar på samma prisnivå som övrigas, och kinesiska elbilar har inte rosat marknaden i Europa.

Uppdaterat: 2023-05-30 10:54

svar till 40-talisten: Kinesiska bilar är billigare, i varje fall i Kina. Att de är nästan dubbelt så dyra i Europa beror på importtullar 10% och moms 25% och jag tror även att de svenska importörerna tar ut en rejäl marginal på dessa bilar också.

Uppdaterat: 2023-05-30 14:29
Mikael62 skrev:

svar till 40-talisten: Kinesiska bilar är billigare, i varje fall i Kina. Att de är nästan dubbelt så dyra i Europa beror på importtullar 10% och moms 25% och jag tror även att de svenska importörerna tar ut en rejäl marginal på dessa bilar också.

Om kinesiska elbilar blir dubbelt så dyra i Europa och likvärdiga i pris med inhemska, så förstår jag fortfarande inte hur Kina ska kunna ta över elbilsmarknaden.

Uppdaterat: 2023-05-30 15:04

För att de ligger flera år före och den för våra tillverkare så viktiga marknaden, kina är världens största bilmarknad, är död inom bara några år.
Det kommer knappt säljas några västbilar i Kina om några år eftersom det i stort sett bara kommer säljas billigare kinesiska elbilar som är tekniskt överlägsna.
VW med flera har tidigare gjort de största vinsterna i just Kina.

Uppdaterat: 2023-05-30 15:53

V8
Fast det verkar som du gör ett antagande av att europeiska tillverkare sitter och rullar tummarna utan att satsa på utveckling. Vidare så vet jag inte på vilket sätt kinesiska elbilar är tekniskt överlägsna europeiska? Inget som hittills har visat sig. Det är fortsatt Tesla i topp och sedan är det alla övriga.

Uppdaterat: 2023-05-30 16:12

Kolla in alla nya bilar från de senaste kinesiska bilmässorna så inser nog även du att icke kinabilar i kina är rökta.
Inredningarn, stylingen och tekniken även i de minsta kinabilarna är på en högre nivå än våra bilar. Långtidskvaliten vet vi ju dock självklart inget om.
Kineserna som köpt mängder med europeiska och amerikanska bilar köper numera kinesiska bilar på en marknad för 20-25 miljoner bilar.
De närmar sig med stormsteg 40% elbilar redan nu och inom bara 2-3 år är de säkert uppe i 70-80%.
Helt omöjligt för väst att hänga med i deras tempo.

Uppdaterat: 2023-05-30 17:08

V8
Fast ovan skriver du att kinesiska bilar är tekniskt överlägsna och det var det jag reagerade på.
Hur man utrustar bilarna är en annan sak, dvs hur mycket lull-lull man har med i grundutrustning. Men även ifråga om detta så vet jag inte om det är tillräckligt incitament för européer att välja bort tyska bilar.
Sedan har jag inte fått uppfattning av att kinesiska elbilar på något sätt sticker ut vad gäller tekniken, tex ljus (läs Matrix el likn) eller ifråga om hjälpsystem (travel assist el likn). Inte heller drivlinorna är något extraordinärt ifråga om laddhastigheter eller förbrukning.

Uppdaterat: 2023-05-30 17:30

Tekniskt överlägsna på finesser, infotainmentsystem och komfortdetaljer. Det som syns i en bil. En Toyota ser ut som ett museiföremål invändigt jämförelsevis.
Deras körhjälpmedel funkar bra i Kina men sämre här, finns flera youtubevideos som visar Huaweis, Xpengs med flera som kör själva i kinesisk stadstrafik.

Uppdaterat: 2023-05-30 17:44

Märkligt för när jag läser olika tester så är det inte på något sätt hyllningar till vare sig infotainmentsystem eller funktionalitet. Förvisso verkar det som att det är hyfsad upplevd kvalitet i material.
För övrigt är det väl inte Toyota som är huvudkonkurrent i Europa.

Uppdaterat: 2023-05-30 18:06

Att Kina-bilar skulle ha hög inredningskvalitet motsägs av flera tester i Europa där just Kina-bilar ofta får kritik för en billig och plastig inredning även om Kina-bilarnas interiörer ser moderna ut. Men hur de ser ut på bild och hur de upplevs i praktiken är uppenbart inte samma.

Jag ser inte den överlägsna tekniken i Kina-bilarna. Iaf inte i de modeller som säljs i Sverige. Tvärtom har ju Kina-bilarna visat sig ha långsam laddning, batterier som storknar vid upprepade laddningar, och de har hög förbrukning på vintern, många modeller saknar värmepump.
Kinas ”tekniska överlägsenhet” gäller uppenbart inte assistans-systemen som stjälper mer än hjälper vilket flera tester i Europa visar. De är underutvecklade och är fulla med buggar

När det gäller Kina-marknaden är det inget underligt med att kineserna hellre köper kinesiskt än västerländskt. Kina-märkena är bättre än européerna på att göra bilar med design och egenskaper som passar kinesisk smak. Inget konstigt med det.

Uppdaterat: 2023-09-18 10:50