Från en helyllesvensk som blir styrd av en trasselamerikan till en svajigt styrd kines till en annan styrd kines.
Ja, nog finns det troll i Trollhättan.
Uppdaterat: 2023-04-18 20:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Man gapar efter mycket. Frågan återstår fortfarande var finns pengarna? Bolaget genererar stora förluster med ytterligare en förestående kapitaltillskottsrunda.
J.L, pengar är naturligtvis inga problem , det var det ju inte för Nevs, de hade ju det enorma Evergrande Group i ryggen och det gick ju bra, eller hur?
Polestar har ju både Volvo och Geely!
Uppdaterat: 2023-04-19 09:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Revisorerna slår larm om förlusterna och till och med ledningen skriver att bolaget är behov av en nyemission och "going concern" bolagets existens är i fara. Li Shufu har dragit ner på ägandet så vem ska skjuta in pengar ?
VolvoCars har nog fullt upp med att hålla i pengarna för tillfället på grund av problem med utvecklingen av EX90. Polestar 3 åker med på köpet med mjukvaruproblemen. LiShufu lär nog få svårt att hosta upp pengarna, 15-20 miljarder, blir spännande att se om Polestar överlever i nuvarande form.
Och? Problemet är att det inte räcker. VolvoCars ska bygga en batterifabrik, monteringsfabrik i Slovakien och elbilarna genererar låga marginaler. Polestar planerar P3,P4,P5, vilket P2 med volym 50-60 000 bilar ska finansiera. De bränner historiska summor pengar, vilket ledningen börjar erkänna med "going concern" om bolagets framtid. Vi får innerligen hoppas att svenska pensionspengar inte kastas in i det "svarta hålet".
Tror att Volvo (Geely) delvis skapade Polestar för att kolla hur ett elbilsföretag kan utvecklas, utan att riskera det värdefulla Volvo-bolaget om det skulle gå skepprätt fel.
De kan tex lägga dyr elbilsutveckling i Polestar och sedan konka det. = rädda Volvo
Kommentarer
Från en helyllesvensk som blir styrd av en trasselamerikan till en svajigt styrd kines till en annan styrd kines.
Ja, nog finns det troll i Trollhättan.
Man gapar efter mycket. Frågan återstår fortfarande var finns pengarna? Bolaget genererar stora förluster med ytterligare en förestående kapitaltillskottsrunda.
J.L, pengar är naturligtvis inga problem , det var det ju inte för Nevs, de hade ju det enorma Evergrande Group i ryggen och det gick ju bra, eller hur?
Polestar har ju både Volvo och Geely!
Eftersom bolaget är börsnoterat kan man alltid be aktiägarna om tillskott.
Revisorerna slår larm om förlusterna och till och med ledningen skriver att bolaget är behov av en nyemission och "going concern" bolagets existens är i fara. Li Shufu har dragit ner på ägandet så vem ska skjuta in pengar ?
Volvo cars äger 50% av Polestar och där finns pengar.
Planen är att gå med vinst om ett par år.
VolvoCars har nog fullt upp med att hålla i pengarna för tillfället på grund av problem med utvecklingen av EX90. Polestar 3 åker med på köpet med mjukvaruproblemen. LiShufu lär nog få svårt att hosta upp pengarna, 15-20 miljarder, blir spännande att se om Polestar överlever i nuvarande form.
Volvo gick in med 18 miljarder i Polestar i höstas.
Och? Problemet är att det inte räcker. VolvoCars ska bygga en batterifabrik, monteringsfabrik i Slovakien och elbilarna genererar låga marginaler. Polestar planerar P3,P4,P5, vilket P2 med volym 50-60 000 bilar ska finansiera. De bränner historiska summor pengar, vilket ledningen börjar erkänna med "going concern" om bolagets framtid. Vi får innerligen hoppas att svenska pensionspengar inte kastas in i det "svarta hålet".
Tror att Volvo (Geely) delvis skapade Polestar för att kolla hur ett elbilsföretag kan utvecklas, utan att riskera det värdefulla Volvo-bolaget om det skulle gå skepprätt fel.
De kan tex lägga dyr elbilsutveckling i Polestar och sedan konka det. = rädda Volvo
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.