Med en nyutvecklad motor som driver på bakhjulen vill Volvo hålla liv i sina befintliga elbilar ett tag till – innan den nya generationen tar över. Innebär det att en C40 nu är ett bra köp?
Med en nyutvecklad motor som driver på bakhjulen vill Volvo hålla liv i sina befintliga elbilar ett tag till – innan den nya generationen tar över. Innebär det att en C40 nu är ett bra köp?
Kommentarer
Sanslöst pris!
Vem med förståndet i behåll betalar 600000:- för en modifierad Amazon bara för att den blivit elektrisk?
Hälften vore för mycket.
Volvo måste sno på med en modern elbilssatsning om de ska få finnas kvar.
Jag tror inte att den ger samma körglädje som en Amazon. Möjligen överlever man en olycka som man hade dött av i Amazonen.
Från(!) 600 kkr…
Finns väl värre exempel på sanslösa priser på elbilar än detta.
Jo säkert, det myllrar ju av okända sanslöst prissatta kineser, men inte från ett tillverkare som en gång i tiden var en marknadsledare.
Hur ska det här gå?
Vad är det anmärkningsvärda med ett frånpris på ca.600kkr.
Det är snarare instegspriset på många modeller.
Är vad en Enyaq kostar i enklare utförande utan några paket.
Guran, ja det är förskräckligt, men då är det ändå en elbil från grunden och inte en modifierad ICE-bil.
Den modifierade borde vara dyrare att tillverka än en från grunden anpassad.
Men finns fler, BMW iX1, i4 är ”modifierade” ICE bilar, dyra men vällyckade.
Volvo-folket köper, och betalar villigt...
Ja vi köper om vi gillar produkten.
Man måste så klart var villig att betala för den bil man för tillfället vill ha. spelar väl ingen roll vad det är för fabrikat. Förövrigt så har en BZ4X ungefär samma frånpris...... Apropå folk och folk.
Toyota verkar rea ut för ca 530000:- just nu
Så är det ju men fortfarande mycket pengar om man bara kör 800-1000 mil per år. Finns ju mycket annat roligare i livet än att behöva hosta upp/ låna så mycket pengar!
Snoid
Ja, Enyaq är lika hutlöst dyr och jag är tveksam ifall jag hade valt en idag. Dock tror jag att Enyaq är bättre grundutrustad än Volvon.
Nja, C40 har en ganska bra grundutrustning.
Men oavsett så är båda för dyra, lika illa med de flesta elbilarna i dag.
Men utvecklingen lär fortsätta så snart dyker kanske något lockande upp.
Har ett par år på mig att fundera.
Vad Volvo skulle behöva, är en eldriven V/S 60.. och göra en liten kompromiss, gör bilen runt 1,52 meter hög.. då tror jag många inte behöver köpa en SUV.. och sätt inte på jättestora hjul (max 17 tum).. och gör bilens vikt på max 1800 kg. En sådan modell skulle sälja som smör, rätt prissatt förstås.. och inga överdrivna räckviddssiffror..
Om det är Toyota bZ4X du menar, så kan jag se på Toyotas svenska hemsida att den kostar från 579 900 kr och som privatleasing finns den för från 5 995 kr/ månad.
Förvånad.
Det som förvånar mig är att många "vanliga bilköpare", köper en produkt som - uppenbarligen - är "icke prisvärd".
Att miljöfantaster och människor med "överskott" på pengar köper elbilar kan jag - i någon mån - förstå, även om jag inte - mentalt - kan acceptera symaskinsljud/däckbrus.
Men "de övriga" - som vill ha ett transportmedel till vettigt pris - vilket de inte får med dagens elbilar - som dessutom är "värdelösa" om 3-5 år?
Tjalle - bilnörd. FWD, AWD.
PS ViB har "upptäckt" något som vissa av oss har vetat under lååång tid: bakhjulsdrift ger ökad körglädje - med vissa begränsningar. DS
Hur ligger det till med vändradien på dessa bakhjulsdrivna modeller, den borde också förbättras som förr i världen då man kunde köra runt på en 5-öring med en bakhjulsdriven Volvo 740/940 (8-9 meter eller nåt)
Läste i senaste TV att Volvon fått en konkurrent, BMW i1X.
ID.4 och Enyaq fick stå i skamvrån när de 4 testades mot varandra i 4WD utföranden.
Hx
Enyaq vänder på en femöring
Ju större batteri, ju länge behöver man ju köra med bilen för att nå breakeven mot en fossildriven. När man börjar närma sig 100kWh så är nog brytpunkten en bra bit över 25.000 mil innan det blir miljömässigt lönsamt att köra elbil kontra fossildriven. Håller bilen så länge?
Kolla blocket…
Ju större batteri desto längre livslängd. Det är antal laddningscykler som har störst betydelse
Har inte TV. Varför fick de stå i skamvrån? Pga fyrhjulsdriften?
Beställde en XC40, får den i slutet av året. Ganska lång leveranstid.
Skall bli intressant och se vad räckvidden blir i vinter.
Grattis! Vilken modell blev det?
Recharge Core Twin.
Nä, den var inte avgörande, BMW och Skoda var bäst, lite märkligt då ID.4 ju är samma bil.
Det var mer från förarens sida. Bättre körkänsla, högre kvalitets känsla, bättre funktion bakom ratten, bättre stolar, bättre kraftöverföring.
När det gäller ID.4 undrade de hur nån ens kunde köpa den bilen när det fanns Enyac på samma plattform, där det mesta fungerade bättre.
Ah ok. Tack.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.