Vi Bilägares forum

Kinesisk batterijätte storsatsar i Timrå

Kinesisk batterijätte storsatsar i Timrå

50 000 ton material årligen och 1 900 nya jobb utlovas när företaget PTL bygger fabrik i Västernorrland.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-04 15:50

Kommentarer

Hur blev det med serverhallarna och alla anställda det talades om plus den minimala elskatten de betalar?

Blir det något liknande som i Kalmar?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fanerdun-1

Northvolt vill ju ha 50 miljarder i ny emission?

Det luktar lite, men vem vet?

Uppdaterat: 2023-05-04 20:54

Låter riktigt bra, hoppas att planerna blir genomförda!

Uppdaterat: 2023-05-04 22:36

Lokla politiker som tror detta kommer bli verklighet? Finns varken bygglov, befintligt eller planerat vägnät/järnväg, eller ens en planprocess initierad. 2026 lär blir 2046 om det ens sker.

Uppdaterat: 2023-05-05 11:15

Finns det inte vägnät i Timrå ? Duger inte E4 för dig, Isoderlund ?

Uppdaterat: 2023-05-05 18:08
Pi skrev:

Finns det inte vägnät i Timrå ? Duger inte E4 för dig, Isoderlund ?

+100 Pi

Uppdaterat: 2023-05-05 19:34
Pi skrev:

Finns det inte vägnät i Timrå ? Duger inte E4 för dig, Isoderlund ?

Nu får du nog tänka lite längre. Finns flera aspekter att beakta, några av dem:
*E4 kring Timrå och vägar norr och söder om Timrå är ej anpassade för den typen av transporter (BK4 som man kommer använda maximalt).
* Järnvägen är redan maximalt utnyttjad. Klarar ej av mer godstransporter.
*Ingen gruvnäring i närheten av Timrå eller Sundsvall, inte ens inom 40 mils radie.
*Skall alla batterier köras på vägen? Kommer blir extremt mycket lastbilstransporter, inte miljövänligt sett ur transportsynpunkt, men även orimligt sett till vägens klassning och nuvarande skick.
*Hamnen i Sundsvall är för liten.
*50.000ton i början och 100.000 ton per år i anodmaterial som skall skickas ut. Vi pratar alltså ca 8 BK4 transporter till en början, och 16-20 BK4 transporter senare, och då per dag, om man nu ens kommer köra BK4-lastbilståg.

Timrå ligger helt enkelt inte strategiskt bra för en anodfabrik för batterier. Alla transporter måste nästan uteslutande gå på väg, vilket är extremt ineffektivt. Vidare visar kommenteraren på att du inte kört sträckan Stockholm-Härnösand senaste tre decennierna. Grusvägarna i Norrlands inland är i bättre skick.

Uppdaterat: 2023-05-08 15:28

Det är ingen batterifabrik som ska byggas men som du säger anodfabrik, har du ngn aning om vad det handlar om för transporter? Jag vet inte.

Uppdaterat: 2023-05-08 15:56

Isoderlund skrev: "Vidare visar kommenteraren på att du inte kört sträckan Stockholm-Härnösand senaste tre decennierna. Grusvägarna i Norrlands inland är i bättre skick."

Nu var du jävligt seriös! Not!

Uppdaterat: 2023-05-08 18:44

Isoderlund. Vad är utmaningen med den försvinnande lilla mängden lastbilar per dygn? Är inte ens EN lastbil per timme i ditt ”senare” scenario.
Lär inte vara några som helst problem ens för Timrås vägnät.
Som exempel så går det tio gånger så många lastbilar till Skoghalls pappersbruk, ca 150st/dag

Uppdaterat: 2023-05-08 19:02

Isoderlund - Sundsvall/Timrå råkar vara en andra hemmaplan för mig trots att jag bor i Mellansverige så nog har jag åkt E4:an alltid. Så jag håller med de som betecknade ditt inlägg som oseriöst.

Uppdaterat: 2023-05-08 19:11