Fick punka på ett bakhjul för ett par år se, inget reservhjul. Ett nästan nytt däck (fabrikat oklart) i samma dimension som original monterades på fälgen för 500 kr. Har kört ett par tusen mil nu, och inte märkt någon skillnad. Borde jag kört av vägen med ett sånt udda hjul?
Bejje, du läste inte frågan va? 😉
Alltid humor att läsa dina inlägg....
Jo det gjorde jag så klart. Läste svaret också, att det kommer skilja si och så många millimeter.
Visst, det kanske inte är hela världen, men jag inbillar mig att få att få bästa stabilitet i motorvägshastighet så bör däcken på båda sidor vara ganska lika.
En bekant hade en VW Golf 4 Motion och blev rekommenderad av VW som insisterade på att han var tvungen att köpa 4 nya däck när han fick punktering. Bilen var nästan ny. Han tröttnade direkt och sålde bilen istället.
En bekant hade en VW Golf 4 Motion och blev rekommenderad av VW som insisterade på att han var tvungen att köpa 4 nya däck när han fick punktering. Bilen var nästan ny. Han tröttnade direkt och sålde bilen istället.
Ponera ett nytt däck diameter 50 cm, omkrets blir då 157 cm!
Nedslitet däck på 49 cm diameter blir omkretsen 154 cm !!!
Mer viktigt att alla har rätt lufttryck i däcken, än ett slitet däck på någon sida ….
🤣
Om inte minnet sviker helt så vill jag minnas att Haldex första 4wd-system var relativt känsliga för olika omkrets på de olika hjulen - har för mig att jag läst i bl a ViB att Volvo hade rätt strikta rekommendationer i detta avseende.
Om inte minnet sviker helt så vill jag minnas att Haldex första 4wd-system var relativt känsliga för olika omkrets på de olika hjulen - har för mig att jag läst i bl a ViB att Volvo hade rätt strikta rekommendationer i detta avseende.
Exakt så är det, även BMW:s x-drive system är också väldigt känsligt för olika stora däck fram/bak.
Beror på hur gamla/slitna de är.
Torrsprickor på ett framdäck på E-klass, men beställde 2 framdäck i fredags då båda var 4år med 2mm kvar till slitagevarnaren.
Inte ha dåliga däck!
Köpte Michelin som vanligt
Tänk på en viktig sak!!!
På samma ”Axel”
Ett senario vänster framdäck är kass måste bytas ut. Du kan byta bara det skadade däcket men då
måste både v & h framdäck ha samma däck mönster det får inte vara olika.
Medans du kan ha helt
olika fram & bak.
Till exempel Kumo fram & Nokian bak. Så mitt råd köp 2 nya/beg eller försök hitta ett begagnat som är identiskt med det skadade däcket.
Lycka Till
Hej! Jag råkade ut för liknande sak som du gjort. Alltså oreparabel punktering i däcksidan. Min bil har automatisk fyrhjulsdrift vilket gör att däcksfirman var osäkra på om det går att sätta på ett nytt däck då man menade att tekniken kan ta skada. Det andra däcket på samma axel hade c:a 6 mm mönsterdjup. Jag kollade då med Mercedes centralt och de menade att det bör vara samma mönsterdjup på däcken på samma axel.
Jag har således ett däck med 6 mm mönsterdjup och dim 235/60 R 18 som du kan överta.
Kommentarer
Det är säkert inga problem att byta ett däck, men det lär ju knappast vara rekommenderat att bara byta ett däck om de övriga är slitna?
Jag har alltid lärt mig att man bör byta i par i alla fall. Behövs ett däck bytas så byter man båda bak eller båda fram.
Fick punka på ett bakhjul för ett par år se, inget reservhjul. Ett nästan nytt däck (fabrikat oklart) i samma dimension som original monterades på fälgen för 500 kr. Har kört ett par tusen mil nu, och inte märkt någon skillnad. Borde jag kört av vägen med ett sånt udda hjul?
Jo det gjorde jag så klart. Läste svaret också, att det kommer skilja si och så många millimeter.
Visst, det kanske inte är hela världen, men jag inbillar mig att få att få bästa stabilitet i motorvägshastighet så bör däcken på båda sidor vara ganska lika.
Fattas bara! Differentialen tar ju även hand om en sådan situation!
En bekant hade en VW Golf 4 Motion och blev rekommenderad av VW som insisterade på att han var tvungen att köpa 4 nya däck när han fick punktering. Bilen var nästan ny. Han tröttnade direkt och sålde bilen istället.
Dana, hade varit bättre om han hade använt det sunda förnuftet än att lyssna på dumheter!
.. vill ju sälja däck såklart …
Ponera ett nytt däck diameter 50 cm, omkrets blir då 157 cm!
Nedslitet däck på 49 cm diameter blir omkretsen 154 cm !!!
Mer viktigt att alla har rätt lufttryck i däcken, än ett slitet däck på någon sida ….
🤣
Om inte minnet sviker helt så vill jag minnas att Haldex första 4wd-system var relativt känsliga för olika omkrets på de olika hjulen - har för mig att jag läst i bl a ViB att Volvo hade rätt strikta rekommendationer i detta avseende.
Exakt så är det, även BMW:s x-drive system är också väldigt känsligt för olika stora däck fram/bak.
Beror på hur gamla/slitna de är.
Torrsprickor på ett framdäck på E-klass, men beställde 2 framdäck i fredags då båda var 4år med 2mm kvar till slitagevarnaren.
Inte ha dåliga däck!
Köpte Michelin som vanligt
Tänk på en viktig sak!!!
På samma ”Axel”
Ett senario vänster framdäck är kass måste bytas ut. Du kan byta bara det skadade däcket men då
måste både v & h framdäck ha samma däck mönster det får inte vara olika.
Medans du kan ha helt
olika fram & bak.
Till exempel Kumo fram & Nokian bak. Så mitt råd köp 2 nya/beg eller försök hitta ett begagnat som är identiskt med det skadade däcket.
Lycka Till
Trams, det punkterade däcket var ju långt från slut.
Det är inget problem att sätta på ett nytt däck precis som rekommenderades.
Hej! Jag råkade ut för liknande sak som du gjort. Alltså oreparabel punktering i däcksidan. Min bil har automatisk fyrhjulsdrift vilket gör att däcksfirman var osäkra på om det går att sätta på ett nytt däck då man menade att tekniken kan ta skada. Det andra däcket på samma axel hade c:a 6 mm mönsterdjup. Jag kollade då med Mercedes centralt och de menade att det bör vara samma mönsterdjup på däcken på samma axel.
Jag har således ett däck med 6 mm mönsterdjup och dim 235/60 R 18 som du kan överta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.