Vi Bilägares forum

Toyota erkänner fusk i krocktest

Toyota erkänner fusk i krocktest

Testbilarna modifierades inför testerna. "Oacceptabelt", menar styrelseordföranden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-02 16:41

Kommentarer

Det finns mer i Toyotas garderob. Vissa krockprov görs enbart i USA och de förstärkningar som krävs för bra resultat finns bara på Nordamerikanska bilar. Har för mig att det bland annat var small overlap test. Testet utfördes i början dessutom bara på ena sidan och då förstärktes bara den sidan. Volvo byggde bilar för att klara krockar medan andra byggde för att klara krockprov vilket syns när nya prov införs.

Uppdaterat: 2023-05-02 16:48
V8-Power skrev:

Det finns mer i Toyotas garderob. Vissa krockprov görs enbart i USA och de förstärkningar som krävs för bra resultat finns bara på Nordamerikanska bilar. Har för mig att det bland annat var small overlap test. Testet utfördes i början dessutom bara på ena sidan och då förstärktes bara den sidan. Volvo byggde bilar för att klara krockar medan andra byggde för att klara krockprov vilket syns när nya prov införs.

Men varför toppar då RAV-4, som bevisligen är en Toyota, Folksams lista över säkra bilar.
Är ju en sammanställning över verkliga krockar, bil mot bil, och EuroNCAP ??
Då borde Volvo toppat om det nu vore fallet.

Uppdaterat: 2023-05-02 17:31

Detta var för ett antal år (15 sisådär) sedan och Euro-ncap har väl också small overlap mm numera.

Uppdaterat: 2023-05-02 17:38

Verkar vara en bagatell som kanske inte har så stor betydelse rent praktiskt.
Men man undersöker ju vad som hänt och då kanske det kommer fram mer.

Uppdaterat: 2023-05-02 17:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här finns lite att läsa men inte allt…
https://www.torquenews.com/1083/2013-toyota-rav4-unsafe

Uppdaterat: 2023-05-02 17:40

Camry och Corolla same same
https://mobile.guideautoweb.com/en/articles/18673/toyota-camry-does-poorly-on-new-crash-test-fails-to-get-insurance-group-s-highest-rating/

https://www.cars.com/articles/2014-toyota-corolla-scores-poorly-on-new-crash-test-1420663049334/

Jag tror det var i samband med detta de bara förstärkte nordamerikanska bilar och tom enbart ena sidan.

I samband med detta:
The only midsize luxury cars to earn a "Top Safety Pick-Plus" award were the Acura TL and Volvo S60.

Uppdaterat: 2023-05-02 18:24

Hur många andra fuskar på liknande sätt? Diesel skandalen började smått...tills man upptäckte fusket på så många fler tillverkare.

Uppdaterat: 2023-05-02 19:20

"Detta för att undvika att dörrpanelen spricker upp på ett sätt som kan orsaka vassa kanter när sidokrockkudden löser ut,"
?
Sitter krockkudden i dörrsidan som i BMW OCH Mercedes?
Jaha det var ju en nyhet, men det kanske inte gäller bilar för Europa.
Alltid ansett denna konstruktionslösning som direkt korkad och farlig.

(Autoliv och Opel hittade en bättre lösning 1995 som många kopierade, men nu börjar försvinna igen, på grund av att det är billigare att bara stoppa in den i ryggstödet än att konstruera och tillverka en specialstol med separat utlösningsmekanism - där stolen inte påverkas och enkelt kan återanvändas efter utlösning, vilket normalt inte sker med det billiga systemet eftersom tekniken inte är tänkt att kunna ersättas och man istället byter hela stolen.)

Uppdaterat: 2023-05-02 21:24

Det är inget ovanligt att man anpassar bilars krocksäkerhet efter den marknad de ska säljas på. Innan EuroNCAP hade USA de tuffaste kraven, så många tillverkare specialanpassade. Jag skulle inte kalla det för fusk, eftersom det var bilar som såldes reguljärt till kunder också dvs inte bara enstaka exemplar för ett krocktest.

Idag är det ingen större skillnad mellan USA och EuroNCAP.

Däremot har de asiatiska marknaderna lättare krav. Och de modeller som säljs där har inte samma krocksäkerhet som i USA eller Europa.

Uppdaterat: 2023-05-02 22:00
Raphael skrev:

Det är inget ovanligt att man anpassar bilars krocksäkerhet efter den marknad de ska säljas på. Innan EuroNCAP hade USA de tuffaste kraven, så många tillverkare specialanpassade. Jag skulle inte kalla det för fusk, eftersom det var bilar som såldes reguljärt till kunder också dvs inte bara enstaka exemplar för ett krocktest.

Nej, det är det inte. Ett bra tips är att kika film på smalloverlapp testerna i USA, och testerna i EuroNcap. Så ser man tydligt, att det är gardinairbags som täcker mycket längre framåt i USA bilarna, av samma modell! Som ska skydda huvudet från att slå i hårda föremål, när huvudet flyger fram diagonalt. Det saknas helt på alla EuroNcap bilar.

Uppdaterat: 2023-05-02 23:26

Det verkar som Toyota har åkt dit med fusket? Annars hade dom nog aldrig suttit på pressträff, med högsta chefen? Men det är väl bra? Allt fusk ska fram! Så blir det bättre sen, förhoppningsvis?

Uppdaterat: 2023-05-02 23:28

Ganska väntat.
Hur mycket tror ni Kinestillverkarna slarvar?
Stöd de seriösa bilföretagen i väst!!
Köp inte Kinabilar

Uppdaterat: 2023-05-03 06:48
Gillar kurvor och rondeller

En skillnad på toyota och tex tyskarna är att toyota har nära till att erkänna fel och göra vad de kan för att rätta till...

Uppdaterat: 2023-05-03 10:37

Trist! Har man som Toyota tagit steget till att avsiktligen fuska så återstår ju bara en viktig fråga: -vad mer fuskar Toyota med?

Det är ju naturligtvis ett vägval Toyota gjort och vi har ju även sett Toyotas fusk med räckviddsvärdena för deras elbil. Vi kan nog lita på att vi kommer få se betydligt mer avsiktligt fusk från Toyotas sida framöver.

Uppdaterat: 2023-05-03 11:17
Rille_L skrev:

Raphael skrev:
Det är inget ovanligt att man anpassar bilars krocksäkerhet efter den marknad de ska säljas på. Innan EuroNCAP hade USA de tuffaste kraven, så många tillverkare specialanpassade. Jag skulle inte kalla det för fusk, eftersom det var bilar som såldes reguljärt till kunder också dvs inte bara enstaka exemplar för ett krocktest.

Nej, det är det inte. Ett bra tips är att kika film på smalloverlapp testerna i USA, och testerna i EuroNcap. Så ser man tydligt, att det är gardinairbags som täcker mycket längre framåt i USA bilarna, av samma modell! Som ska skydda huvudet från att slå i hårda föremål, när huvudet flyger fram diagonalt. Det saknas helt på alla EuroNcap bilar.

Om jag inte är fel underrättad, så är hastigheten inte samma i testerna som EuroNCAP och IIHS och kan därför inte jämföras rakt av. Skulle tro att detta är orsaken till att du inte ser exakt samma mönster.

Uppdaterat: 2023-05-03 16:33

Fast jag är mer oroad över utvecklingen där fler kör SUV's och att oskyddade trafikanter kommer att skadas. Det är stora problem i USA där andelen SUV är större, och redan idag ser man folk som kör större bilmodeller än de klarar av att hantera. Har noterat väldigt ofta nu för tiden att man inte ens lyckas köra sin stora SUV i rätt fil på vägen, utan att den gärna ramlar över mittlinjen in i mötande körfält.

Uppdaterat: 2023-05-03 16:37

Ja det har vi hört förut HX :)
https://www.facebook.com/watch/?v=203063820742964

Uppdaterat: 2023-05-03 16:59
motorcykelentusiasten skrev:

Ganska väntat.
Hur mycket tror ni Kinestillverkarna slarvar?
Stöd de seriösa bilföretagen i väst!!
Köp inte Kinabilar

Påstår du att Toyota är kinesiskt?

Uppdaterat: 2023-05-04 06:57
Mr Snoid skrev:

Ja det har vi hört förut HX :)
https://www.facebook.com/watch/?v=203063820742964

Jovars.. men problemen kommer att öka här hemma också, vill du drabbas genom att en SUV förare kör över någon du känner bara för att bilen är för otymplig och för svår att hantera? Man tänker gärna, att allt dåligt appliceras på andra än dig själv och att inget dåligt drabbar mig. Nu ökar sannolikheten att man drabbas av olyckor där SUV modellerna är iblandade och jag tycker det är riktigt dåligt att folk måste köpa dem för i 99% av fallen behöver de inte en SUV.

Uppdaterat: 2023-05-04 11:37
hx30 skrev:

Jovars.. men problemen kommer att öka här hemma också, vill du drabbas genom att en SUV förare kör över någon du känner bara för att bilen är för otymplig och för svår att hantera? Man tänker gärna, att allt dåligt appliceras på andra än dig själv och att inget dåligt drabbar mig. Nu ökar sannolikheten att man drabbas av olyckor där SUV modellerna är iblandade och jag tycker det är riktigt dåligt att folk måste köpa dem för i 99% av fallen behöver de inte en SUV.

Att du bara orkar att hålla på och tjata om ditt SUV hat. Det är väl snart SUV:arnas fel det mesta som händer i världen. Det var säkert SUV:arnas fel att Putin angrep Ukraina!?!?

Uppdaterat: 2023-05-04 12:43
hx30 skrev:

Mr Snoid skrev:
Ja det har vi hört förut HX :)
https://www.facebook.com/watch/?v=203063820742964

Jovars.. men problemen kommer att öka här hemma också, vill du drabbas genom att en SUV förare kör över någon du känner bara för att bilen är för otymplig och för svår att hantera? Man tänker gärna, att allt dåligt appliceras på andra än dig själv och att inget dåligt drabbar mig. Nu ökar sannolikheten att man drabbas av olyckor där SUV modellerna är iblandade och jag tycker det är riktigt dåligt att folk måste köpa dem för i 99% av fallen behöver de inte en SUV.

Kan bara konstatera att du fullkomligt är ute och cyklar. Om vi kollar t.ex på Sveriges mest sålda "SUV", Volvo XC60 och jämför den med ditt rättesnöre Skoda Octavia.
Kan du då förklara varför Volvon har 76% i betyg på skydd för oskyddade trafikanter medans Octavian bara har 68%
Men kanske EuroNcap inte har rådfrågat dig och din expertis inom området ?

Uppdaterat: 2023-05-04 14:09
Mr Snoid skrev:

hx30 skrev:
Mr Snoid skrev:
Ja det har vi hört förut HX :)
https://www.facebook.com/watch/?v=203063820742964
Jovars.. men problemen kommer att öka här hemma också, vill du drabbas genom att en SUV förare kör över någon du känner bara för att bilen är för otymplig och för svår att hantera? Man tänker gärna, att allt dåligt appliceras på andra än dig själv och att inget dåligt drabbar mig. Nu ökar sannolikheten att man drabbas av olyckor där SUV modellerna är iblandade och jag tycker det är riktigt dåligt att folk måste köpa dem för i 99% av fallen behöver de inte en SUV.

Kan bara konstatera att du fullkomligt är ute och cyklar. Om vi kollar t.ex på Sveriges mest sålda "SUV", Volvo XC60 och jämför den med ditt rättesnöre Skoda Octavia.
Kan du då förklara varför Volvon har 76% i betyg på skydd för oskyddade trafikanter medans Octavian bara har 68%
Men kanske EuroNcap inte har rådfrågat dig och din expertis inom området ?

+100

Uppdaterat: 2023-05-04 14:36
Tobo skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Ganska väntat.
Hur mycket tror ni Kinestillverkarna slarvar?
Stöd de seriösa bilföretagen i väst!!
Köp inte Kinabilar

Påstår du att Toyota är kinesiskt?

Nej, du kan läsa vad jag skrev.
Dvs...om Toyota slavar (som är asiatiskt men ändå är hyfsat seriösa), hur mycket slarvar Kinestillverkarna (som är asiatiskt men otroligt oseriösa, tex ansvar för garantiärenden och reservdelar)

Uppdaterat: 2023-05-04 22:43
Gillar kurvor och rondeller

MC, hur stor erfarenhet har du av att ”Kineserna” är oseriösa och tar dåligt ansvar för garantiärenden och reservdelar?
Eller är det bara något du hittar på?

Uppdaterat: 2023-05-04 23:25

Med tanke på alla nya Kinesiska märken som försöker sig på vår bilmarknad så tror jag tyvärr att det kan ligga en hel del i de tankar MC framför - även om vi ännu inte har några "bevis".

Uppdaterat: 2023-05-05 08:47
Mr Snoid skrev:

MC, hur stor erfarenhet har du av att ”Kineserna” är oseriösa och tar dåligt ansvar för garantiärenden och reservdelar?
Eller är det bara något du hittar på?

Är du alltid lika trevlig live med?
Du som är högutbildad borde lärt dig att ha en vuxen dialog.
Har åtskillig erfarenhet av just detta, som konsult till statliga bolag som dumt nog upphandlat teknik därifrån, från några solenergifirmor som vägrar sälja kinasolpaneler, laddboxar eller batterier, pga problem med support kvalitet och reservdelar.
Tex

Uppdaterat: 2023-05-06 12:40
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
MC, hur stor erfarenhet har du av att ”Kineserna” är oseriösa och tar dåligt ansvar för garantiärenden och reservdelar?
Eller är det bara något du hittar på?

Är du alltid lika trevlig live med?
Du som är högutbildad borde lärt dig att ha en vuxen dialog.
Har åtskillig erfarenhet av just detta, som konsult till statliga bolag som dumt nog upphandlat teknik därifrån, från några solenergifirmor som vägrar sälja kinasolpaneler, laddboxar eller batterier, pga problem med support kvalitet och reservdelar.
Tex

Nu handlade tråden om kinesiska elbilar och jag undrade hur du kunde veta att de har usel hantering av garantiärenden och reservdelar till sina bilar.
Inte solpaneler eller laddboxar.
Men det lär väl komma statistik på detta vad tiden lider.

Uppdaterat: 2023-05-06 13:00