Vi Bilägares forum

Volvochefen: Stämmer inte att Tesla ligger före

Volvochefen: Stämmer inte att Tesla ligger före

Jim Rowans kaxiga intervjusvar: ”Vi är ett premiummärke”

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-05-02 15:00

Kommentarer

Fast då jämför denne man Volvos kommande modeller med Teslas nuvarande - seriöst ?

Uppdaterat: 2023-05-02 15:02

Haha, eller hur. Typ ”Vi har en kommande modell…2045 som är mer högteknologisk än Tesla S idag. Vi har även sålt slut på alla våra tre EX90 som ska produceras.”

Uppdaterat: 2023-05-02 15:51

"Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar. Laddhybrider däremot där helt rätt väg, säger Håkan Samuelsson."
DN 2014-10-02.

Uppdaterat: 2023-05-02 16:06

" Vi är ett premiummärke med en egen kundkrets, säger Jim Rowan"!
Ja det var just det, den kundkretsen blir nog inte så stor när den kommer på att det var lite väl stöddiga uttalanden som gjorts.

Uppdaterat: 2023-05-02 17:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Någon längre räckvidd kommer knappast Volvos modeller att uppnå. Hopplöst efter enligt många, och före enligt dem själva..kan båda sakerna vara sant samtidigt?

Uppdaterat: 2023-05-02 19:23

Vad ska han säga? Han måste hålla skenet och aktiekursen uppe. Kineserna och Samuelsson lurade ju defacto AMF och Skandia att VolvoCars var teknikledande inom elektrifiering och på sätt, få in kapital samt berika sig själva.

Uppdaterat: 2023-05-02 19:32

VolvoCars har fullgjort uppgiften åt kineserna med västerländsk teknik och know how inom passiv säkerhet, "kaninen får skutta vidare" en stund.

Uppdaterat: 2023-05-02 19:34

Har en Volvo S60 -17 idag men någon mer Volvo blir det aldrig, de har spårat ur helt och hållet vad gäller priser, dessutom är de enligt mig sällsynt fula på både in- och utsidan. Premium blir de aldrig i min värld men det är väl för man kopplar ihop märket med sossecontainer. Nästa bil blir nog en Tesla, en 3:a. Låg, snabb, snål och bäst laddinfrastruktur.

Uppdaterat: 2023-05-02 19:41

I den här tråden firar Volvohatarna triumfer. Men vi får väl se vad verkligheten blir vad gäller försäljning och vinster för Volvo Cars. Det är ju inte ovanstående skribenter som Volvo Cars, står och faller med.

Uppdaterat: 2023-05-02 20:03

Väldigt bra DN-artikel där reportern vågar ställa Volvo-chefen till svars.
Och svaren är övertydliga.
Volvo ligger efter.
Långt efter.
Och Volvo är livrädda för att bli till besvär för sina kinesiska ägare.
Så vad blir Volvos nästa reklamslogan?
Audi måste ju ersätta sin tidigare "Vorsprung durch technik" med "Future is an attitude" när man insåg att man hade blivit akterseglade teknikmässigt. Vad betyder egentligen den slogan???
Nästa Volvo-slogan blir väl:
"WI WILL"
Vad det nu betyder.
Survive?
Cease to exist?
Buy Tesla? (Not likely)
Reform the chinese communist party? (well...)

Or hopefully:
Be able to, after all, make cars again. Decent cars!

Uppdaterat: 2023-05-02 20:14

Christer
Fast är det inte lite märkligt att jämföra sig med Tesla? Volvo är ju inte i närheten av vare sig Teslas försäljningssiffror eller teknik.

Bara att man döljer hur många EX90 som har beställts är ju märkligt.

Uppdaterat: 2023-05-02 20:45

Deras hemsida sammanfattar väl bra vart dom står.
”Volvo Recharge laddhybrider, Elbilar med en plan B”

Det är vad dom marknadsför sig med på hemsidans första sida och även i TV reklam.

Uppdaterat: 2023-05-02 21:15

Jämför man bara skärm och media så ligger ju Tesla såklart före, men tittar man på några andra egenskaper så är Volvo klart bättre.

Uppdaterat: 2023-05-02 21:51

McTar
Tänker du på drivlina? Förbrukning och räckvidd?

Uppdaterat: 2023-05-02 22:35

Jag har gillat de nyare Volvomodellerna från SPA och framåt men här får jag med svårt att se vad McTar anser Volvo har för bättre egenskaper.
Tesla har ju visat sig vara lika krocksäkra med, de är rymligare, kostar mindre, energieffektivare, bättre mjukvara m.m.
Och jag gick från V90 till Tesla, nej Volvon är inte speciellt mycket bättre ihopsatt heller.
Bättre lysen är nog det enda jag kommer på sådär på rak arm. Där suger en del av Teslas modeller.

Uppdaterat: 2023-05-02 22:41
Pi skrev:

Fast då jämför denne man Volvos kommande modeller med Teslas nuvarande - seriöst ?

Tänkte precis samma sak!

Uppdaterat: 2023-05-02 23:30
McTar skrev:

Jämför man bara skärm och media så ligger ju Tesla såklart före, men tittar man på några andra egenskaper så är Volvo klart bättre.

Volvo har ju inte lyckats utvckla speciellt energieffektiva bilar. Karosspassningen imponerar knappast heller krocksäkerheten är god i båda.

Uppdaterat: 2023-05-03 05:59
J.L skrev:

VolvoCars har fullgjort uppgiften åt kineserna med västerländsk teknik och know how inom passiv säkerhet, "kaninen får skutta vidare" en stund.

Tyvärr har du rätt.
Kina suger ut teknologisk kunnande ur andra länder, för att sedan utveckla/tillverka hemma.
Ja, sedan lägga den utv/tillverkning i väst!!!

Kina är smarta, vi är blåögda!!

Uppdaterat: 2023-05-03 06:34
Gillar kurvor och rondeller
Christer skrev:

I den här tråden firar Volvohatarna triumfer. Men vi får väl se vad verkligheten blir vad gäller försäljning och vinster för Volvo Cars. Det är ju inte ovanstående skribenter som Volvo Cars, står och faller med.

Glöm inte att här diskuterar de personer som KAN bilar.

För mig och andra på forumet är det tyvärr HELT uppenbart att Volvo ligger långt efter de bästa.
Det var inget problem då de var vettigt prissatta.
Men tjatar man om att vara primium…då räcker det inte med att tokhöja priset !
Ingen går på det.

Uppdaterat: 2023-05-03 06:43
Gillar kurvor och rondeller

Intresset är stort verkar det som... 🙂
Räckvidden är såklart bättre på Teslan my men inte så mycket numer. 55mil vs 50mil.
Teslan har sämre lackkvalitet och den blir blästrad på sidorna.
Volvon har parkeringssensorer, Teslas kameror fungerar kanske ibland.
Stolarna i Volvon är bättre, framförallt inte så korta dynor som i Teslan.
Hur kan det somma sig att varannan annons på en Tesla har texten "slitna nackstöd"? Hur är det möjligt?
Lämnar jag in en bil på Volvo under garantitid så få jag en lånebil. På Tesla får jag en Taxi-check som om jag har tur tar mig hem (inom ca 5mil). Jag har 15mil till närmsta Teslaverkstad...

Några exempel...

Uppdaterat: 2023-05-03 06:57
McTar skrev:

Intresset är stort verkar det som... 🙂
Räckvidden är såklart bättre på Teslan my men inte så mycket numer. 55mil vs 50mil.
Teslan har sämre lackkvalitet och den blir blästrad på sidorna.
Volvon har parkeringssensorer, Teslas kameror fungerar kanske ibland.
Stolarna i Volvon är bättre, framförallt inte så korta dynor som i Teslan.
Hur kan det somma sig att varannan annons på en Tesla har texten "slitna nackstöd"? Hur är det möjligt?
Lämnar jag in en bil på Volvo under garantitid så få jag en lånebil. På Tesla får jag en Taxi-check som om jag har tur tar mig hem (inom ca 5mil). Jag har 15mil till närmsta Teslaverkstad...
Några exempel...

Nu ska du ju inte jämföra WLTP-siffrorna utan verklig räckvidd.....men ja, Volvo är lite mindre efter där nu än de var tidigare.
Jag har haft två Teslor, vi har ytterligare 4 Teslor på företaget, ingen av de är mer blästrad på sidorna än övriga bilar av andra fabrikat vi har vågar jag säga. Ja de första treorna som kom till Europa hade problem med undermålig lack, men att pga. det fortsätta hävda detta blir lite löjligt. Som att påstå att alla Volvo fortfarande är som att köra traktor för att man provade en 140 en gång...
Mina Teslor har haft sensorer runt om som fungerat perfekt, hur de nya med kameror fungerar kan jag inte uttala mig om. Däremot kan jag säga att mina Teslor vart betydligt bättre i dåligt väglag än de Volvos jag hade tidigare vad gäller adaptiv farthållare, semiautonom körning etc.
Stolar är väldigt individuellt, jag som inte är överdimensionerat byggd sitter lika bra i Tesla som i Volvo, Model S och X anser jag har bättre stolar än min V90 medans jag kan hålla med om att Volvos tillvalsstolar är snäppet bättre i inställningsmöjligheter än de i Model 3 och Y.
Slitna nackstöd har jag aldrig sett i nån annons eller på varken mina Teslor eller övriga vi har på firman som rullar mycket. Den som gått mest har rullat 16 800 mil nu och inga slitna nackstöd.....kanske kvinnor med hårspänne kört en del? vad vet jag.....
De gånger vi behövt lämna in våra Teslor har vi alltid fått lånebil när det vart garantijobb.
Däremot har vi pga. Teslas utomordentliga rangerverksamhet sluppit helt att åka till verkstad alls vilket vi hade behövt med Volvo eller annat märke. Utom kunnat sitta kvar på kontoret eller hemma medans rangern fixar utanför eller i garaget.

Men ja, alla bilar har för och nackdelar. Men att påstå att Volvo ÄR bättre än Tesla på massa punkter, nej det är de faktiskt inte.....

Och detta från en som haft 8-9 olika Volvos genom åren. Och inte heller kör Tesla längre......

Uppdaterat: 2023-05-03 07:36

Vi tycker olika, så kan det vara. Jag tog några exempel och enligt mig så finns det fler. Ett är att man måste köra med regnsensorn på vid farthållare - vilket resulterar i torr-torkning vid kallt väder. En annan är spökbromsningar.

Uppdaterat: 2023-05-03 07:52

Angående säkerheten så har du dock fel Gaston.

Volvo har lägre påkänningar på de åkande i proven (av det som man kan mäta ) och lägst skadeföljd av alla bilar ute i trafiken.

Dessutom har de inte ett antal fordon ute i skarp trafik som löper amok.

Tesla är mycket av ett TV-spel och med imponerande fartresurser. Dessutom har man fått till fyrhjulsdriften på ett synnerligen imponerande sätt och så även kalibreringen av chassi).

Men som alltid på bekostnad av komforten (så länge man pratar Y och modell 3).

Men en sak har Tesla fattat och det är att man behöver en infrastruktur för att sälja elbilar. Och där har du ju mer praktisk erfarenhet än vad jag har.

Därtill är jag tveksam till en räckvidd om 35-40 mil på motorväg med tanke på att jag har 50 mil till Stockholm. Däremot når jag Kastup på en laddning i högre motorvägstempo och det är avgörande för mig

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-03 08:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Finns ett räckviddstest med elbilar på autobahn.
https://alltomelbil.se/nya-autobahn-testet-rackvidden-testad-pa-50-elbilar-i-130-km-h/

Man får dock räkna själv ut mot deklarerad räckvidd.

Uppdaterat: 2023-05-03 09:16

Som sagt så har Teslan lågt luftmotstånd, särskilt om man jämför med XC40n.
Det ger en bättre räckvidd, framförallt vid högre hastigheter.
Det man ändå kan jämföra.med är WLTP, där MY Long Range har 560km och XC40 Twin har 530km.
I högre hastigheter så blir såklart Volvon förlorare i jämförelse.

Uppdaterat: 2023-05-03 10:33

McTar, vem använder bilen så som WLTP testen är genomförd? +23 grader utan värme/kyla påslagen, lugn acceleration, stillastående mm
För en elbils årssnitt så säger den Noll skulle jag vilja påstå. Elbilens köldegenskaper är rätt så viktiga, dvs hur mycket mer förbrukar bilen på kalla årstiden.

Uppdaterat: 2023-05-03 11:18

Snoid, det är en jämförelsesiffra.

Min id.3 har idag ett långtidssnitt på 1,7kwh/mil och wltp är på 1,56kwh/mil.

Vet inte hur lång sträcka "långtidssnittet" är beräknat på, skulle gissa på några hundra mil.

Uppdaterat: 2023-05-03 11:26

Så klart jag vet det McTar. Min bil har 17,9 WLTP men 19,5 är snittet efter 4000mil inkl två vintersäsonger och en sommar.
Jämförelsesiffran visar dock inte den stora variationen som körning i kallt klimat ger, betydligt större spridning än vad WLTP ger.

Uppdaterat: 2023-05-03 11:54
Mr Snoid skrev:

Så klart jag vet det McTar. Min bil har 17,9 WLTP men 19,5 är snittet efter 4000mil inkl två vintersäsonger och en sommar.
Jämförelsesiffran visar dock inte den stora variationen som körning i kallt klimat ger, betydligt större spridning än vad WLTP ger.

Nä det gör den inte, men både Teslan och Volvon "lider" ju av det.

Uppdaterat: 2023-05-03 12:07

Volvon betydligt mycket mer än Tesla, förutom SR versionerna som verkar vara sämre vibtertid.

Uppdaterat: 2023-05-03 13:15
Mr Snoid skrev:

Volvon betydligt mycket mer än Tesla, förutom SR versionerna som verkar vara sämre vibtertid.

Jaha? Vad har du för belägg för det?

Uppdaterat: 2023-05-03 14:02
McTar skrev:

Mr Snoid skrev:
Volvon betydligt mycket mer än Tesla, förutom SR versionerna som verkar vara sämre vibtertid.

Jaha? Vad har du för belägg för det?

Du kan väl kolla på Motor/NAF:s årliga räckviddstester av elbilar.
Den tycker jag ger en god fingervisning av hur det i realiteten, förvisso under då rådande förutsättningar, förhåller sig.
https://www.motor.no/bil/tesla-rekord-i-rekkeviddetesten-vinteren-2023/241590

Uppdaterat: 2023-05-03 15:12

Räckviddstester kommer säkert på Volvon någon gång (börjar tillverkas nästa vecka). Inte ens gamla versionen var med i det där testet.

Uppdaterat: 2023-05-03 16:20

Jag vet inte vad jag skall säga, men många verkar inte förstå sambandet mellan en strömlinjeformad modell och inte icke strömlinjeformad modell. Om vi tex tar Polestar 2 och XC40, där de har 75 respektive 69 kWh batteri att användas där Polestar når ca 37 mil och XC40'n ca 23 mil.. så inser man att de där 6 kWh/mil inte spelar så väldigt avgörande roll, utan det är själva förbrukningen som är nyckeln till framgång. Nu tog jag Polestar 2 eftersom jag inte ville skapa diskussioner som bygger på att den ena eller andra modellen väger olika mycket, och Polestar 2 är långt ifrån en modell som är snål på energin. Men med siffrorna 23 och 37 så finner man att det en XC40 drar 60% mer energi på motorvägen. När man ser dessa siffror, och storleken på skillnaderna så blir jag väldigt förundrad över varför tillverkarna ens lägger energi på skapa SUV modellerna, det är verkligen att elda för kråkorna om man säger så.

Uppdaterat: 2023-05-03 16:49
McTar skrev:

Räckviddstester kommer säkert på Volvon någon gång (börjar tillverkas nästa vecka). Inte ens gamla versionen var med i det där testet.

Du får titta på tidigare tester så kan du se att C40 är testad.

Uppdaterat: 2023-05-03 16:56

Teslas modeller är väldigt strömlinjeformade, de ser ut som flygplansvingar om du tittar från sidan av bilen, medans en Volvo mer ser ut som en stor box på fyra hjul. Fyrkantiga former brukar ge väldigt bra lastförmåga och effektivitet i lastförmåga. Det gör mig lite ledsen att MPV modellerna försvann, för det borde vara det självklara valet framför en SUV på alla plan (endast en nackdel, lite högre förbrukning mot lite mer lastförmåga).

Uppdaterat: 2023-05-03 16:57
Mr Snoid skrev:

McTar skrev:
Räckviddstester kommer säkert på Volvon någon gång (börjar tillverkas nästa vecka). Inte ens gamla versionen var med i det där testet.

Du får titta på tidigare tester så kan du se att C40 är testad.

Hittar dock inte om den bilen som testats har värmepump, vilket är väsentligt vid vintertest.

Uppdaterat: 2023-05-03 19:00
McTar skrev:

Mr Snoid skrev:
McTar skrev:
Räckviddstester kommer säkert på Volvon någon gång (börjar tillverkas nästa vecka). Inte ens gamla versionen var med i det där testet.
Du får titta på tidigare tester så kan du se att C40 är testad.

Hittar dock inte om den bilen som testats har värmepump, vilket är väsentligt vid vintertest.

Vad jag vill minnas så har alla C40 värmepump
Men Toyota BZ4X har värmepump, se hur det gick för den när det kom till vinterförbrukning och det omvända på Tesla som trotts avsaknad av sådan presterar bra.
Handlar mer om hur väl värmesystemet är konstruerat och kan ta vara på spillvärme.
Eller för den skull Skoda Enyaq iX som av nån outgrundlig anledning sörplar i sig massor av extra elektroner vintertid, trotts värmepumpen

Uppdaterat: 2023-05-03 19:11

Värmepump ingår i klimatpaketet.

Uppdaterat: 2023-05-03 20:24
McTar skrev:

Värmepump ingår i klimatpaketet.

I Norge där testen gjordes av C40 fanns bara högsta utrustningsnivån och värmepump var/är standard

Uppdaterat: 2023-05-03 20:36