Vi Bilägares forum

Rekordnotan efter bilstölderna: Över en miljard kronor

Rekordnotan efter bilstölderna: Över en miljard kronor

Bil- och bildelsstölder kostade rekordmycket pengar förra året. Och det är ”riskfria brott” – mindre än en procent åker fast. Nu uppmanar försäkringsbolagen till politisk handling.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-27 13:45

Kommentarer

Försäkringsbolagen kanske även ska sätta press på biltillverkarna för undermåliga stöldskydd.

Uppdaterat: 2023-04-27 14:13

Sverige har länge varit ett smörgåsbord för kriminella både inhemska och utländska. Hur svårt ska det vara att myndigheter skärper kontrollen vid våra gränser? Röntga alla skåp och lastbilar som lämnar landet med färjor och ha täta stickprover vid öresundsbron. ge de som åker fast kännbara straff-straffläger och livstids utvisning.

Uppdaterat: 2023-04-27 14:29

Tror inte att stöldskydd som till rimlig kostnad stoppar internationella ligor är möjligt.

Uppdaterat: 2023-04-27 15:18

Stefan
Det skulle ta enorma resurser i anspråk som behöver skattefinansieras. Det är lite samma med kriminalpolitik. Alla vill ha hårdare straff och fler i fängelse men ingen vill bo bredvid ett fängelse eller ha höjda skatter.

Men jag håller med om att Tullverket borde få mer resurser.

Uppdaterat: 2023-04-27 15:42

John
Jag tror det borde gå att förbättra stöldskydd. Det borde iallafall vara en högre tröskel. Men du har nog rätt i att även det mest avancerade stöldskyddet knäcks av proffsligorna.

Uppdaterat: 2023-04-27 15:44
Axa skrev:

Försäkringsbolagen kanske även ska sätta press på biltillverkarna för undermåliga stöldskydd.

Och hur skulle försäkringsbolagen kunna lösa ett samhällsproblem?
Är väl samma stöldskydd på bilarna i andra länder, länder som inte har å stora problem med internationella stöldligor. Undrar vad kostnaden för alla stulna verktyg, fyrhjulingar, båtmotorer mm. uppgår till, dvs totalkostnaden för att dessa ligor tillåts härja nästan hel riskfritt.

Uppdaterat: 2023-04-27 15:49

Snoid
Jag har inte sagt att försäkringsbolagen ska lösa problemet. Problemet med internationella ligor är väl att dem är…internationella. Bilstölder i Sverige är ett stort problem men även i Italien, Nederländerna, Grekland, Finland och Schweiz.
Jag föreställer mig att försäkringsbolagen har en branschorganisation som verkar i EU och därigenom skulle kunna sätta press på biltillverkarna.

Uppdaterat: 2023-04-27 16:10

Axa, och du läste tydligen inte artikeln och den slutsats försäkringsbolagen dragit av det stora antalet stölder i Sverige.

Uppdaterat: 2023-04-27 17:15

Snoid
Försäkringsbolagen kan väl göra både och?
Jo, jag läste slutkommentaren. Tullverket har fått ökade anslag men jag instämmer i att det behövs mer. Sedan ”kriminalisera utförsel av stöldgods”, vad tänker dem på då? Häleri finns redan.

Uppdaterat: 2023-04-27 17:22

Om du hade följt den allmänna debatten så hade du vetat att det absurt nog inte är olagligt att föra ut stöldgods (googla på det) med effekten att tullen släpper laster med traktorer, utombordare eller vad som helst för miljoner rakt i igenom. Sverige är absurt ibland.

Uppdaterat: 2023-04-27 18:39

John
Ah, det har jag missat. Ja, det var ju jäkla konstigt. En snabb googling visar att man tidigare fler gånger lagt fram lagförslag om kriminalisering. Det verkar som att det är på gång igen med nytt lagförslag.

Uppdaterat: 2023-04-27 19:17

Sverige är ett smörgåsbord för kriminella, då våra mjuka lagar inte är skrivna för den verklighet vi idag lever i. att bedriva kriminell verksamhet är i stort sett riskfritt, bara dom riktigt klantiga åker fast vilket är ganska ofarligt då dom ändå inte får någon som inte finns, ett hårt straff.

Uppdaterat: 2023-04-27 20:14
Axa skrev:

John
Ah, det har jag missat. Ja, det var ju jäkla konstigt. En snabb googling visar att man tidigare fler gånger lagt fram lagförslag om kriminalisering. Det verkar som att det är på gång igen med nytt lagförslag.

…. och vilka får du tacka för det ?

Uppdaterat: 2023-04-27 20:22

Snoid
Jag vet inte vad du syftar till men en snabb koll visar att det aktuella tilläggsdirektivet utgår från ett betänkande av förra riksdagens justitieutskott. De som röstade mot var M, L och KD.

Dessförinnan fanns ett lagförslag 1994. Möjligen har det även hänt saker däremellan.

Uppdaterat: 2023-04-27 20:49
Axa skrev:

Snoid
Jag vet inte vad du syftar till men en snabb koll visar att det aktuella tilläggsdirektivet utgår från ett betänkande av förra riksdagens justitieutskott. De som röstade mot var M, L och KD.
Dessförinnan fanns ett lagförslag 1994. Möjligen har det även hänt saker däremellan.

Problemet är väl att det mesta verkar fastna i lagrådet.

Uppdaterat: 2023-04-27 20:57

Snoid
Vet inte ifall lagrådet satt käppar i hjulet i det här fallet.

Uppdaterat: 2023-04-27 21:16

Tyvärr kommer problemet fortsätta då det saknas politisk vilja att prioritera detta.
Det som händer nu är att folk undviker att köpa nya bilar mm för försäkringen är för dyr och man saknar en säker parkeringsplats.

Uppdaterat: 2023-04-28 12:11

Att nybils-försäljningen dyker tror jag inte har med dyr försäkring eller avsaknaden av säkra P-platser att göra...

Uppdaterat: 2023-04-28 17:11
Pi skrev:

Att nybils-försäljningen dyker tror jag inte har med dyr försäkring eller avsaknaden av säkra P-platser att göra...

+100 Pi.
Finns andra faktorer och Sverige är så mycket större än Stockholm

Uppdaterat: 2023-04-28 17:13

Detta är troligen även den största orsaken till att många inte vågar byta sin gamla tvåtaktsutombordare till en mer miljövänlig fyrtaktare.

Uppdaterat: 2023-04-29 11:41

Erik - möjligen men det troligen mest avgörande är den mycket höga prislappen på den nya utombordaren. Och de mycket högre servicekostnaderna - i alla fall om man vill behålla garantierna.
Kör man bara några få timmar varje säsong så är det svårt att få nån form av ekonomi på ett motorbyte om man har en 2T-motor som fungerar bra.

Uppdaterat: 2023-04-29 15:23

Undrar hur man praktiskt ska kunna behålla garantin på fyrtaktsutombordare? En 50 hk väger bortåt 100 kilo, alltså inget man lätt häktar av i båten, lägger i bilen och kör till båtverkstan.

Mina båtmotorer har jag servat själv efter köpet. Det behövs inte mycket för att hålla en modern fyrtaktare i gott skick efter säsongen: genomspoling med sötvatten, byte av motorolja och filter, byte av olja i växelhus. Motorerna har gått perfekt i åratal. Till de blev stulna...

Uppdaterat: 2023-04-29 17:00

40-talisten - ja, man får öppna börsen och betala verkstan för jobbet, tyvärr. Rent praktiskt är det enkelt för mig för båtplatsen ligger vid samma marina som har försäljning och service av "mitt" märke - men billigt är det inte, tyvärr. Så visst är det enklare med en äldre 2-taktare - förra båten som hade en sådan tog jag hem på hösten och gjorde servicen själv. Men den hade heller ingen garanti sen många år.

Uppdaterat: 2023-04-29 17:06

För ett par år sedan stals tre helt nya skogsmaskiner och entreprenad d:o några km från mig. Man körde helt enkelt dem genom staketet.
Såvitt jag vet har inga återfunnits. Väl förberett jobb, utrustning för maskintransport måste ha funnits på plats..
Finns med 99% sannolikhet inte längre i Sverige. Stod troligen och väntade vid färjan (österut) när stölden upptäcktes.
Och tullen kan inget göra!
Ingen såg det kanske komma? Trots att detta pågått i många år?

Uppdaterat: 2023-05-01 07:00